Kierroslukumittari ja tyhjäkäynti 300TD 24V -95
Kierroslukumittari ja tyhjäkäynti 300TD 24V -95
Parina aamuna olen huomannut, että kierroslukumittari ei ole havainnut koneen käyvän. Hetken kun antaa käydä tai kaasuttelee mittari herää henkiin.
1. Missä mahtaa sijaita kierroslukumittarin anturi tahi miten kierrosten mittaaminen on toteutettu?
2. Samoihin aikoihin kierroslukumittari ongelman kanssa moottorin tyhjäkäyntikierrokset laski selvästi on nyt 300-500 r/min (mittarin mukaan) tätä tukee se että auto on alkanut täristä tyhjäkäynnillä, mitä se ei ole ennen tehnyt. Vähän kun lisää kaasua tärinä lakkaa. Jotenka mikä tsydeemi diisselissä säätää tyhjäkäyntiä. (varmaan joku sikakallis musta rasia)?
1. Missä mahtaa sijaita kierroslukumittarin anturi tahi miten kierrosten mittaaminen on toteutettu?
2. Samoihin aikoihin kierroslukumittari ongelman kanssa moottorin tyhjäkäyntikierrokset laski selvästi on nyt 300-500 r/min (mittarin mukaan) tätä tukee se että auto on alkanut täristä tyhjäkäynnillä, mitä se ei ole ennen tehnyt. Vähän kun lisää kaasua tärinä lakkaa. Jotenka mikä tsydeemi diisselissä säätää tyhjäkäyntiä. (varmaan joku sikakallis musta rasia)?
tyhjäkäynti
Syöttöpumpulla oleva tyhjäkäynti vakain on rikki vaatii uusimisen ja oli pari vuotta sit aika kallis 

Joo tuo ylijännitesuoja voi sen aiheuttaa.
Mersun tyhjäkäynninsäätöjärjestelmä, eli ELR-järjestelmä ottaa pulssit induktiivisesti vauhtipyörältä. Anturi on käynistin moottorinalla öljypohjassa. Nämä pulssit menevät Releelle, joka on akun takana muovikuoren alla. Releessä lukee ELR. Tämä rele ohjaa tyhjäkäyntiä pumpun perässä olevan solenoindin välityksellä. Sama rele antaa pulssit kierroslukumittarille. Tuo rele kuuluu ylijännitereleellä suojattuihin, ts. se saa virtansa sen releen läpi. Jos rele on edesmennyt, niin kuin usein on, ei tyhjäkäynti eikä kierroslukumittari toimi. Tuota voi suhteellisen turvallisesti ja omalla vastuulla kokeillea ohittamalla releen, releen ainoa tehtävä on estää jännitepiikkien meno kalliimmille releille.Jos laturi on kunnossa, ei kokeilun pitäisi mitään särkeä.
Ylijännisterele on se rele missä on sulake päällä. Tosin tämä on sen verran selvä vika että tuskin kuitenkaan kannattaa ryhtyä kokeiluihin, eli eikun relettä tutkimaan.
Mersun tyhjäkäynninsäätöjärjestelmä, eli ELR-järjestelmä ottaa pulssit induktiivisesti vauhtipyörältä. Anturi on käynistin moottorinalla öljypohjassa. Nämä pulssit menevät Releelle, joka on akun takana muovikuoren alla. Releessä lukee ELR. Tämä rele ohjaa tyhjäkäyntiä pumpun perässä olevan solenoindin välityksellä. Sama rele antaa pulssit kierroslukumittarille. Tuo rele kuuluu ylijännitereleellä suojattuihin, ts. se saa virtansa sen releen läpi. Jos rele on edesmennyt, niin kuin usein on, ei tyhjäkäynti eikä kierroslukumittari toimi. Tuota voi suhteellisen turvallisesti ja omalla vastuulla kokeillea ohittamalla releen, releen ainoa tehtävä on estää jännitepiikkien meno kalliimmille releille.Jos laturi on kunnossa, ei kokeilun pitäisi mitään särkeä.
Ylijännisterele on se rele missä on sulake päällä. Tosin tämä on sen verran selvä vika että tuskin kuitenkaan kannattaa ryhtyä kokeiluihin, eli eikun relettä tutkimaan.
No jos kaikki on säädössään ei pitäisi lämpimänä vaikuttaa juuri yhtään. Kylmänä se sitten käy todella hitaasti kuten kuvailit. Se solenoidin tehtävä on vähän avittaa pumppua tyhjäkäyntikierrosten ylläpitämisessä, tämän huomaa jos johto ei ole paikallaan kylmäkäynistyksen jälkeen tai varmaankin jo kun pistää automaatissa vaihteen päälle. Tyhjäkäyntikierrokset muuten säädetään sen johdon ollessa irti.
Viimeinkin sain vaihettua releen - tyhjäkäynti sekä kierroslukumittari korjaantui. Uusi rele on kaksi sulakkeinen ja siinä on kaksi nastaa enemmän, mutta korin numeron perusteella muuta ei ollut tarjolla ja tuntuu pelaavan ok.
Innoissani tietysti purin vanhan releen, jotta näkiskö mikä on vikana. Piirilevyllä ei ole mustuneita kohtia tinaukset on kunnossa, käämi ei ole poikki, kärjet on ok, samoin vastus. Jotenka zenerissä vissiinkin vika lienee.
Innoissani tietysti purin vanhan releen, jotta näkiskö mikä on vikana. Piirilevyllä ei ole mustuneita kohtia tinaukset on kunnossa, käämi ei ole poikki, kärjet on ok, samoin vastus. Jotenka zenerissä vissiinkin vika lienee.