Kierroslukumittari ja tyhjäkäynti 300TD 24V -95

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Kierroslukumittari ja tyhjäkäynti 300TD 24V -95

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Parina aamuna olen huomannut, että kierroslukumittari ei ole havainnut koneen käyvän. Hetken kun antaa käydä tai kaasuttelee mittari herää henkiin.

1. Missä mahtaa sijaita kierroslukumittarin anturi tahi miten kierrosten mittaaminen on toteutettu?

2. Samoihin aikoihin kierroslukumittari ongelman kanssa moottorin tyhjäkäyntikierrokset laski selvästi on nyt 300-500 r/min (mittarin mukaan) tätä tukee se että auto on alkanut täristä tyhjäkäynnillä, mitä se ei ole ennen tehnyt. Vähän kun lisää kaasua tärinä lakkaa. Jotenka mikä tsydeemi diisselissä säätää tyhjäkäyntiä. (varmaan joku sikakallis musta rasia)?
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Joissakin dieseleissä se on suihkuputen sykettä mittaava,mut yleisemmin laturista.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Syöttöpumpulla oleva tyhjäkäynti vakain on rikki vaatii uusimisen ja oli pari vuotta sit aika kallis :oops:
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Onkos se vakain joku sähköhimmeli vai alipainejuttu?

Minkä näkönen kapistus se on?

Jos on mielipuolisen kallis taitaa tulla kaasuvivustoon tyhjäkäyntiruuvi.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Ylijännitesuoja, 100 % varmuudella.

Löytyy akun takaa, n. 4x4 cm metallikuorinen rele jossa 1-2 10A sulaketta päällä, vaihda sulakkeet, ja jos ei tokene, osta uusi, n. 70 €.

Tuttu vika itselle.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Joo tuo ylijännitesuoja voi sen aiheuttaa.

Mersun tyhjäkäynninsäätöjärjestelmä, eli ELR-järjestelmä ottaa pulssit induktiivisesti vauhtipyörältä. Anturi on käynistin moottorinalla öljypohjassa. Nämä pulssit menevät Releelle, joka on akun takana muovikuoren alla. Releessä lukee ELR. Tämä rele ohjaa tyhjäkäyntiä pumpun perässä olevan solenoindin välityksellä. Sama rele antaa pulssit kierroslukumittarille. Tuo rele kuuluu ylijännitereleellä suojattuihin, ts. se saa virtansa sen releen läpi. Jos rele on edesmennyt, niin kuin usein on, ei tyhjäkäynti eikä kierroslukumittari toimi. Tuota voi suhteellisen turvallisesti ja omalla vastuulla kokeillea ohittamalla releen, releen ainoa tehtävä on estää jännitepiikkien meno kalliimmille releille.Jos laturi on kunnossa, ei kokeilun pitäisi mitään särkeä.

Ylijännisterele on se rele missä on sulake päällä. Tosin tämä on sen verran selvä vika että tuskin kuitenkaan kannattaa ryhtyä kokeiluihin, eli eikun relettä tutkimaan.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Kiitoksia tiedoista täytyy huomenna repiä akku pois ja katella niitä releitä ja sulakkeita.

Miten on jos sen pumpun kyljessä olevan solenoidin johdon nyppää irti mitä sitten tapahtuu eli sammuuko vai korjaantuuko vika.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

eikä ole toimiva ratkaisu laittaa mekaanista säätöä diesel mursuun,ilman mekanismia käy kylmänä todella pienillä kiekoilla eikä tahdo pysyä käynnissä.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

No jos kaikki on säädössään ei pitäisi lämpimänä vaikuttaa juuri yhtään. Kylmänä se sitten käy todella hitaasti kuten kuvailit. Se solenoidin tehtävä on vähän avittaa pumppua tyhjäkäyntikierrosten ylläpitämisessä, tämän huomaa jos johto ei ole paikallaan kylmäkäynistyksen jälkeen tai varmaankin jo kun pistää automaatissa vaihteen päälle. Tyhjäkäyntikierrokset muuten säädetään sen johdon ollessa irti.
Avatar
Antti K
Valvoja
Valvoja
Viestit: 447
Liittynyt: To 13.11.2003 18:16
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Viimeinkin sain vaihettua releen - tyhjäkäynti sekä kierroslukumittari korjaantui. Uusi rele on kaksi sulakkeinen ja siinä on kaksi nastaa enemmän, mutta korin numeron perusteella muuta ei ollut tarjolla ja tuntuu pelaavan ok.

Innoissani tietysti purin vanhan releen, jotta näkiskö mikä on vikana. Piirilevyllä ei ole mustuneita kohtia tinaukset on kunnossa, käämi ei ole poikki, kärjet on ok, samoin vastus. Jotenka zenerissä vissiinkin vika lienee.
Vastaa Viestiin