Turbo ei kestä Madeiran mäkiä

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Turbo ei kestä Madeiran mäkiä

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tuli lomailtua Madeiralla ja juteltua taksikuskien kanssa. Taksikanta
on 90% Mersua ja nimenomaan vanhoja autoja. Jopa 123-korisia on
edelleen paljon ammattikäytössä ja niiden valmistus sentäään
loppui pitkälti yli 20 vuotta sitten. Valitettavasti en onnistunut pääsemään
123:n kyytiin kertaakaan.

Yleisin taksi oli 124-korinen Mersu, niistä iso osa 80-luvulta. Huomiota
kiinnitti, että vain harva näistä oli turbomoottorisia. Erään taksikuskin
mukaan turbo ei kestä Madeiran todella mäkistä maastoa.

Yhtään todella paljon ajettua taksia ei tullut vastaan, suurin lukema oli 1,3
miljoonaa km ja tietysti samalla moottorilla. Kanarian taksit näyttivät
olevan enemmän ajettuja. Saman taksikuskin mukaan 124:n suurin etu
uudempiin Mersuihin verrattuna on vähäinen elektroniikka ja sen mukainen hyvä luotettavuus.

Takseissa oli yleensä köyhä taksivarustus, ei edes ilmastointia tai
automaattilaatikkoa. Penkeissä oli lähes aina musta MB-Tex verhoilu ja
se oli moitteettomassa kunnossa.

Taksikyyti maksoi noin euron kilometriltä ja halvan hinnan salaisuus lienee
paljolti juuri vanhassa autokannassa, joka ei rasita pääomakuluilla.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Kiinnititkö huomiota vieläkö ne työntelee niitä taksejaan. Itse vierailin saarella reilut 10 v. sitten ja ihmettelin paikallista tapaa työntää autoa eteenpäin taksijonossa, sitämukaa kun ensimmäinen keikan sai. Ihmettelin tätä suuresti. Tosiaan, aina kun ensimmäinen auto jonosta lähti, pomppasi koko jonon kuskit ulos autoistaan ja kimpassa työntelivät auto kerrallaan jonoa eteenpäin. Starttiakohan ne säästeli vai polttoainetta? Eipä tullut koskaan kysyttyä. Tyhjäkäyntiä eivät käyneet koskaan, liekö määräys vai sekin ihan säästösyistä. Muuten kiva kuulla että siellä on vielä 124 kanta voimissaan. Varmaan kovaa kyytiä jarruille ja voimansiirrolle, sitä mäkeä kun siellä riittää.

Terv. Juri
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Toihan on hyvä tapa toi työntely. Paikalliset liimap***eet täällä ei tietenkään harrasta moista :lol: en itekään haluais jatkuvasti jonkun 5 metrin siirron takia käynnistellä ja sammutella autoani, voi olla piilevää saitautta, ihan sama :wink:

Tohon turbohommaan, onko nyt kovin ihme että suurin osa autoista on 200 D tai 250 D? Ei sillä turbolla nyt niin paljon siellä tee, jotta selkeästi kalliimpi hankintahinta peittyis. Mutta niissä mäissähän ahdin ois pelkästään kiva, tohon en ees yritä ottaa kantaa tohon turboahtimen kestävyyteen mäkisessä maastossa.
PekkaCdi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ke 19.12.2007 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PekkaCdi »

Vanhana Madeira-fanina (sekä saari että viini) voin vahvistaa, että taksien työntelyähän siellä edelleen harrastetaan. Määräyshän siinä on takana ja sitä ahkerasti viranomaisten toimesta valvotaan ja sakkorangaistuksetkin asiasta ovat aika mojovat.
Avatar
JuriPotkuri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 518
Liittynyt: Ti 22.11.2005 18:05
Paikkakunta: Helsinki-Kallio

Viesti Kirjoittaja JuriPotkuri »

Oho, noinko on. Kiva kun saatiin faktaa peliin. Ovat sitten vissiin olleet aika tavalla edellä aikaansa.
Maalla, merellä ja ilmassa...
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

JuriPotkuri kirjoitti: tapaa työntää autoa eteenpäin taksijonossa, sitämukaa kun ensimmäinen keikan sai. Ihmettelin tätä suuresti. Tosiaan, aina kun ensimmäinen auto jonosta lähti, pomppasi koko jonon kuskit ulos autoistaan ja kimpassa työntelivät auto kerrallaan jonoa eteenpäin. Starttiakohan ne säästeli vai polttoainetta? Eipä tullut koskaan kysyttyä.
Terv. Juri
Poikasena Hesassa asuessa muistan samaa taksien tehneen, erikoisesti jos oli vähänkin alamäkeä kuten silloisella Kalevankadun tolpalla kuin myös 'Perunassa' asema-aukiolla(tuolle nimelle historian tietää Kannonkarin Hessu, jos lukee tämän).Samoin Oulussa asuessani 60-luvun lopussa, siellä oli ihan yleisenä tapana työnnellä tolppajonossa.Mitä siinä sitten säästeltiin, kalliit varaosat vai mitä lienee tai sitten se kun näin muutkin tekee.....
Make44
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Enpä nyt kiinnittänyt huomiota työntöön, näyttivät vapaalla laskettelevan
ainakin mäkisessä jonossa.

Kerran Suomessa kuulemma bussikuski komensi matkustajat
työntämään bussia, kun se liukasteli lumisateella. Oli vielä kovasti
pakkastakin. Tapauksesta kertoi eräs ulkomaalainen entinen kollega,
joka siihen aikaan asui Suomessa eikä vielä käyttänyt pitkiä
alushousuja. Oli kuulemma työntökeikan jälkeen käyttänyt ja oli
myöskin vakavasti harkinnut paluuta lämpimiin maihin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

JarkkoN kirjoitti: Kerran Suomessa kuulemma bussikuski komensi matkustajat
työntämään bussia, kun se liukasteli lumisateella.
Tai kuten Turun jyrkässä Aninkaistenmäessä on joskus kuultu talvella bussimatkustajan huutavan kuskille:
- Etkö sää nyt yhtään kovempaa pääse?
Johon kuski:
- Kyllä mää pääsen, mutta kun on kielletty autoa jättämästä.

:lol:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JUHHisi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 361
Liittynyt: Su 20.11.2005 19:39
Paikkakunta: HML

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Ite tuli viime viikolla piipahdettua LANZAROTELLA ja siellä tuntu taksikanta olevan hyvinkin W124 pitoista. Yhden
W211 ja W203 bongasin myös. Ja sitten pari peugeotia/octaaviaa.

KuvaKuva
KuvaKuva
KuvaKuva
KuvaKuva
Vastaa Viestiin