Coolerin rakenteesta

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3042
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Coolerin rakenteesta

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hmm, kertokaapas märkäkorvalle onko coolerin virtaavuudelle haittaa siitä ovatko lähdöt samassa päässä? Tuo tuommoinen malli kun sopisi OM616 moottorin kanssa hyvin:

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Eihän tossa muuta huonoa ole kuin tuo ahtoputkiston pituus joka taas vaikuttaa heräämiseen ja tossa ei ilma jäähdy aivan yhtä tehokaasti kuin vastaavan kokoisessa läpivirtaavassa, mutta jos nyt et ole mitään HI-power vehkettä rakentamassa niin kyllähän tuollainenkin toimii jos vaan tossa lähtöpäässä on välilaippa että ilma kiertää tuon lenkin kokonaan... :roll:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Kangas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Pe 11.07.2003 20:53
Paikkakunta: P-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Kangas »

Ainahan läpivirtaava on virtausteknisesti parempi. Pääasia varmaan kuitenkin on, että cooleri on riittävän iso, jolloin tuosta virtaussuunnan muuttumisesta puolivälissä syntyy vain marginaalisen pieni häviö. Syntyy sitä häviötä kyllä niistä putkistakin, joilla väärään suuntaan sojottavat lähdöt tuodaan oikeaan paikkaan. Käytännön turbotekniikasta paremmin tietävät korjatkoon...
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

jäähdytyksen puolesta tuo on oikein mainio, niin ainakin
"vag" autoilijat tuumivat, ilma käyttää kuulemma paremmin koko jäähyä hyvänään... en sitte tiiä
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

...mutta virtausvastus on tuollaisessa suurempi kun on pitkät pillit ja vähän niitä pillejä. Paine-eron kun mittaa sisäänmenon ja ulostulon välillä niin tietää missä mennään. Irralliseen cooleriin on aika helppo kiinnittää nipat joista saa mitattua :wink: .
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Virtausvastuksen pienentämiseksi pitäisi kennon (=pillien) pituuden virtaussuunnassa olla pienempi kuin kennon leveys. Pääsääntöisesti coolerien mittasuhteet ovat väärinpäin eli pituutta on enemmän kuin leveyttä. Näissä "vääränmallisissa" coolereissa on toisaalta helpompi tehdä päätykappaleet ja letkujen lähdöt, mikä myös vaikuttaa virtausvastukseen. Lopputulos on siis aina kompromissi virtausvastuksen, jäähdytyksen ja tilankäytön suhteen.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin