
Coolerin rakenteesta
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3042
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Coolerin rakenteesta
Hmm, kertokaapas märkäkorvalle onko coolerin virtaavuudelle haittaa siitä ovatko lähdöt samassa päässä? Tuo tuommoinen malli kun sopisi OM616 moottorin kanssa hyvin:


W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Eihän tossa muuta huonoa ole kuin tuo ahtoputkiston pituus joka taas vaikuttaa heräämiseen ja tossa ei ilma jäähdy aivan yhtä tehokaasti kuin vastaavan kokoisessa läpivirtaavassa, mutta jos nyt et ole mitään HI-power vehkettä rakentamassa niin kyllähän tuollainenkin toimii jos vaan tossa lähtöpäässä on välilaippa että ilma kiertää tuon lenkin kokonaan... 

M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Ainahan läpivirtaava on virtausteknisesti parempi. Pääasia varmaan kuitenkin on, että cooleri on riittävän iso, jolloin tuosta virtaussuunnan muuttumisesta puolivälissä syntyy vain marginaalisen pieni häviö. Syntyy sitä häviötä kyllä niistä putkistakin, joilla väärään suuntaan sojottavat lähdöt tuodaan oikeaan paikkaan. Käytännön turbotekniikasta paremmin tietävät korjatkoon...
- Lehtonen250
- Vakiokalustoa
- Viestit: 116
- Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Virtausvastuksen pienentämiseksi pitäisi kennon (=pillien) pituuden virtaussuunnassa olla pienempi kuin kennon leveys. Pääsääntöisesti coolerien mittasuhteet ovat väärinpäin eli pituutta on enemmän kuin leveyttä. Näissä "vääränmallisissa" coolereissa on toisaalta helpompi tehdä päätykappaleet ja letkujen lähdöt, mikä myös vaikuttaa virtausvastukseen. Lopputulos on siis aina kompromissi virtausvastuksen, jäähdytyksen ja tilankäytön suhteen.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020