Nopeusmittari raksuttaa
Nopeusmittari raksuttaa
Kylmänä raksuttaa enemmän, lämpösenä vähemmän. Alhaisilla nopeuksilla nopeusmittarin neula saattaa vähän nykiä. Onkohan vika vaijerissa vai mittariston mekaniikassa? 410tkm on mittarilukema ja kaikki numerot on suorassa rivissä
(huonosti ruuvatuissa ei numerorivi ole suora vaan kiemurtelee, tää on siis hyvin ruuvattu!)

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
...ja tämä taas puolestaan on oire siitä että trippimittarin mekaniikka on tulossa tiensä päähän.Mauri H. kirjoitti:...johtui "huonosti nollatusta" tripistä, kuului tasaisin 100 metrin välein naksahdus, kun sitten huomasin painaa nollausnapin kunnolla pohjaan, lakkasi naksutus....
Nollausnappi menee mittarin sisällä "vipuun" joka välittää nollauksen trippimittarille. Ennemmin tai myöhemmin nivelet väljistyvät ja nivel menee rikki. Sen jälkeen trippi ei enää toimi ja jää raksuttamaan, tai toimii mutta ei ole nollattavissa.
Tripin mekanismin elinkaarta voi pidentää välttämällä nollaamista ajon aikana.
-T
Mulla teki tuota kunnes lakkasi matkamittari (ja trippi) toimimasta kokonaan. Huollossa laittoivat akselin takaisin paikoilleen ja ongelma palasi seuraavan tripin nollauksen jälkeen. Käytin mittarin juuri Vantaalla Visteman mittarihuollossa http://www.vistema.fi. Nyt on hyvä. Enää ei ääntele ja vakionopeussäädinkin toimii paremmin.Mauri H. kirjoitti:Itsellä naksuminen johtui "huonosti nollatusta" tripistä, kuului tasaisin 100 metrin välein naksahdus, kun sitten huomasin painaa nollausnapin kunnolla pohjaan, lakkasi naksutus.
Aiheesta oli juuri keskustelua:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=4648
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Mulla dieselissä toimii vain lämpimänä ja alle 10 asteen pakkasissa nopeusmittari, mutta kilometrit tulee.. Äsken tänne kouluun ajellessani ei taaskaan toimi, koska pakkasta 14 astetta, mutta ei se menoa haittaa..
Autonsa kun tuntee niin osaa tietää nopeuden ilman mittariakin aika hyvin, esim. itse ajoin kerran näyttötauluun arvioiden nopeuteni 80km/h ja nopeus oli 84km/h..

Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Sama ongelma.
Kylmänä piti enemmän meteliä kun lämpösenä.
Ei ollu paha homma ottaa nopeusmittaria irti ja katsoa.
Sieltähän se vika löyty trippimittarin tappi oli luiskahtanu toisesta päästä irti.
Painoin takaisin paikalleen eikä meteliä ole sen jälkeen kuulunu.
samalla sain kalibroitua noin 20 km/h väärin näyttävän nopeumittarin.
Sieltähän se vika löyty trippimittarin tappi oli luiskahtanu toisesta päästä irti.
-300D -85
ihan itsekö teit? mites tuo kalibrointi? onks siel joku säätöruuvi...Kaitsu K kirjoitti:Sama ongelma.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Juu
-Mittaristo irti vetämällä
-mittariston takapuolelta joitain ruuveja irti että saa nopeusmittarin pois. jotain siinä muistaakseni oli ikäänkuin edessä mutta kyllä se sieltä tulee
-En muista onko välttämätöntä irrottaa se levy jossa nopeuslukemat on. itse kuitenkin irrotin kun olin
purkamaan alkanut. nopeusmittarin tikku stopparin yli ja katso missä kohdassa se lepää.
sen jälkeen kampesin tikun irti meisselillä. pari mustaa ruuvia irti ja niin se levy pitäisi jäädä käteen.
-kuitenkin se vika oli muistaakseni se akseli joka käyttää trippimittaria, oli vaan liukunut sivuttain
niin paljon että toinen pää oli irti => työntämällä takasi
-nopeusmittarin kalibrointi tapahtu laittamalla se tikku nopeuden heittämän verran eri asennossa takasi.
Hyvä tuli
En muista enää kunnolla yksityiskohtia mutta ainakin mun mielestä se oli aika simppeli homma.
Rohkeutta vaan peliin ja meisseli käteen.
-Mittaristo irti vetämällä
-mittariston takapuolelta joitain ruuveja irti että saa nopeusmittarin pois. jotain siinä muistaakseni oli ikäänkuin edessä mutta kyllä se sieltä tulee
-En muista onko välttämätöntä irrottaa se levy jossa nopeuslukemat on. itse kuitenkin irrotin kun olin
purkamaan alkanut. nopeusmittarin tikku stopparin yli ja katso missä kohdassa se lepää.
sen jälkeen kampesin tikun irti meisselillä. pari mustaa ruuvia irti ja niin se levy pitäisi jäädä käteen.
-kuitenkin se vika oli muistaakseni se akseli joka käyttää trippimittaria, oli vaan liukunut sivuttain
niin paljon että toinen pää oli irti => työntämällä takasi
-nopeusmittarin kalibrointi tapahtu laittamalla se tikku nopeuden heittämän verran eri asennossa takasi.
Hyvä tuli
En muista enää kunnolla yksityiskohtia mutta ainakin mun mielestä se oli aika simppeli homma.
Rohkeutta vaan peliin ja meisseli käteen.
-300D -85