Nopeusmittari raksuttaa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

Nopeusmittari raksuttaa

Viesti Kirjoittaja juha »

Kylmänä raksuttaa enemmän, lämpösenä vähemmän. Alhaisilla nopeuksilla nopeusmittarin neula saattaa vähän nykiä. Onkohan vika vaijerissa vai mittariston mekaniikassa? 410tkm on mittarilukema ja kaikki numerot on suorassa rivissä :) (huonosti ruuvatuissa ei numerorivi ole suora vaan kiemurtelee, tää on siis hyvin ruuvattu!)
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Itsellä naksuminen johtui "huonosti nollatusta" tripistä, kuului tasaisin 100 metrin välein naksahdus, kun sitten huomasin painaa nollausnapin kunnolla pohjaan, lakkasi naksutus.

Tätä varmaan olet jo kokeillut, mutta kuitenkin.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mauri H. kirjoitti:...johtui "huonosti nollatusta" tripistä, kuului tasaisin 100 metrin välein naksahdus, kun sitten huomasin painaa nollausnapin kunnolla pohjaan, lakkasi naksutus....
...ja tämä taas puolestaan on oire siitä että trippimittarin mekaniikka on tulossa tiensä päähän.

Nollausnappi menee mittarin sisällä "vipuun" joka välittää nollauksen trippimittarille. Ennemmin tai myöhemmin nivelet väljistyvät ja nivel menee rikki. Sen jälkeen trippi ei enää toimi ja jää raksuttamaan, tai toimii mutta ei ole nollattavissa.

Tripin mekanismin elinkaarta voi pidentää välttämällä nollaamista ajon aikana.


-T
Avatar
juha
Mersumies
Mersumies
Viestit: 749
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:18
Paikkakunta: Lahti

trippi

Viesti Kirjoittaja juha »

rapsunta häviää kun auto lämpenee mutta pitää kokeilla seuravan kerran kun rapsuu nollata trippi ja kuunnella vaikuttaako ääneen...
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

Mauri H. kirjoitti:Itsellä naksuminen johtui "huonosti nollatusta" tripistä, kuului tasaisin 100 metrin välein naksahdus, kun sitten huomasin painaa nollausnapin kunnolla pohjaan, lakkasi naksutus.
Mulla teki tuota kunnes lakkasi matkamittari (ja trippi) toimimasta kokonaan. Huollossa laittoivat akselin takaisin paikoilleen ja ongelma palasi seuraavan tripin nollauksen jälkeen. Käytin mittarin juuri Vantaalla Visteman mittarihuollossa http://www.vistema.fi. Nyt on hyvä. Enää ei ääntele ja vakionopeussäädinkin toimii paremmin.

Aiheesta oli juuri keskustelua:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=4648
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Mitäs tuollainen mittarin huolto kustansi?
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
Mikky
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Ma 17.11.2003 19:52
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikky »

etl kirjoitti:Mitäs tuollainen mittarin huolto kustansi?
110 euroa kun vein pelkän mittarin. Työt oli 75 ja osat 35.
W124 250D Aut -90
Citroen Xsara -01
Toyota Corolla 4WD -90 AS
[url=http://www.sahkoautot.fi/wiki:2ev]Citroen 2CV -70[/url]
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Mulla dieselissä toimii vain lämpimänä ja alle 10 asteen pakkasissa nopeusmittari, mutta kilometrit tulee.. Äsken tänne kouluun ajellessani ei taaskaan toimi, koska pakkasta 14 astetta, mutta ei se menoa haittaa.. :) Autonsa kun tuntee niin osaa tietää nopeuden ilman mittariakin aika hyvin, esim. itse ajoin kerran näyttötauluun arvioiden nopeuteni 80km/h ja nopeus oli 84km/h..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Sama ongelma.
Kylmänä piti enemmän meteliä kun lämpösenä.
Ei ollu paha homma ottaa nopeusmittaria irti ja katsoa.
Sieltähän se vika löyty trippimittarin tappi oli luiskahtanu toisesta päästä irti.
Painoin takaisin paikalleen eikä meteliä ole sen jälkeen kuulunu.
samalla sain kalibroitua noin 20 km/h väärin näyttävän nopeumittarin.
-300D -85
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Kaitsu K kirjoitti:Sama ongelma.
Kylmänä piti enemmän meteliä kun lämpösenä.
Ei ollu paha homma ottaa nopeusmittaria irti ja katsoa.
Sieltähän se vika löyty trippimittarin tappi oli luiskahtanu toisesta päästä irti.
Painoin takaisin paikalleen eikä meteliä ole sen jälkeen kuulunu.
samalla sain kalibroitua noin 20 km/h väärin näyttävän nopeumittarin.
ihan itsekö teit? mites tuo kalibrointi? onks siel joku säätöruuvi...
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Juu
-Mittaristo irti vetämällä
-mittariston takapuolelta joitain ruuveja irti että saa nopeusmittarin pois. jotain siinä muistaakseni oli ikäänkuin edessä mutta kyllä se sieltä tulee
-En muista onko välttämätöntä irrottaa se levy jossa nopeuslukemat on. itse kuitenkin irrotin kun olin
purkamaan alkanut. nopeusmittarin tikku stopparin yli ja katso missä kohdassa se lepää.
sen jälkeen kampesin tikun irti meisselillä. pari mustaa ruuvia irti ja niin se levy pitäisi jäädä käteen.
-kuitenkin se vika oli muistaakseni se akseli joka käyttää trippimittaria, oli vaan liukunut sivuttain
niin paljon että toinen pää oli irti => työntämällä takasi
-nopeusmittarin kalibrointi tapahtu laittamalla se tikku nopeuden heittämän verran eri asennossa takasi.

Hyvä tuli

En muista enää kunnolla yksityiskohtia mutta ainakin mun mielestä se oli aika simppeli homma.
Rohkeutta vaan peliin ja meisseli käteen.
-300D -85
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12808
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ei ole säätöruuvia, viisarin paikkaa muuttamalla sitä voi itse "kalibroida"

edit: melkein jo arvasin että en kerkiä suoraan kysymys viestin alle postata :oops:
Vastaa Viestiin