W210 220Cdi 150A Vesijäähdytteinen laturi rikki!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pjpboy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 22.01.2004 18:19
Paikkakunta: Helsinki

W210 220Cdi 150A Vesijäähdytteinen laturi rikki!

Viesti Kirjoittaja pjpboy »

Lataa ihan normaalisti mutta ensin kuului vain ihmeellistä kitinää kuin metalli metallia vasten, nyt hinnapyörä menee edestakaisin kuin laakeri olisi menneet. Juttelin Vehon kanssa ja kuulemma on mahdollisuus että vain hihnapyörän vapaakytkin on rikki?Koko vaihtolaturi maksaa n.700€ jipiii!
Motonetin hinnastossa vapaakytkin hihnapyörä maksoi vain 60€.
Onko kokemuksia moisista?
pjpboy
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Tuttavan autosta tainnut mennä 4 kertaa moinen laturi rikki ja vaihtoon...
Ei ole tainnut ladata ollenkaan, eli totaalisen rikki... :?
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sitä laturia ei pysty korjaamaan muuta kuin hihnapyörän voi vaihtaa.
Mitä tarkoitat että hihnapyörä menee edestakaisin ?
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Voisi luulla, että pelkkä vapaakytkin rikki?
Sehän on irto-osa myös veholla.
Yleensä vesilaturi menee rikki siten, että se ei vaan yksinkertaisesti lataa.
Siihenkin laturiin on kuulemma saatavana Boschin kautta varaosia.
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Ota vapaakytkimen päältä muovisuojus pois ja katso onko tullut rasvat ulos.
Sen näkee selvästi,on aivan sotkuinen jos niin käynyt.Uusi vapaakytkin
veholla n.100 euroa.
Uuden hiilisillan voi vaihtaa jos sen tekee ENNENkuin laturin hiilet täysin
loppuun ajettu.
Samalla kannattaa laakeritkin uusia.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Agip; ainakaan viime syksynä ei saanut paikalliselta Boschilta muuta kuin vaihtolaturia.
Oletko tai onko joku muu purkanut tuommoisen laturin ?
Me katseltiin yhtä työpaikalla ja kyllä näytti että purettua voi saada mutta ei ehyenä.
wiimax.fi
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Hiilisillan ostin veholta/herttoniemi,maksoi noin 100 euroa,järeää tekoa,jäähdytetty ym,voi vaihtaa itse.
Laturin vapaakytkinavain kl-varaosista,senkin voi vaihtaa itse.
Moniurahihna lähtee isolla torx-avaimella tai 17mm kaksitoistakanta hylsyllä
irti.Eiköhän itse laturikin avaudu.
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

dealer kirjoitti:Agip; ainakaan viime syksynä ei saanut paikalliselta Boschilta muuta kuin vaihtolaturia.
Oletko tai onko joku muu purkanut tuommoisen laturin ?
Me katseltiin yhtä työpaikalla ja kyllä näytti että purettua voi saada mutta ei ehyenä.
Joo en itse ole syvällisemmin tutkinut tapausta.
Tuli vaan kerran MB:n kursseilla puheeksi ja joku oli niihin sisuskaluja vaihtanut ja ilmeisesti tarvikeosilla.

Kyllähän se aika "möykyltä" näyttää vapaakytkimestä eteenpäin. :oops:
Joku mersupurkaamo??
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18179
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aha. Tuokin laturi mitä kateltiin meni vaihto-osana eteenpäin, harmittaa kun ei saatu repiä auki.
wiimax.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Niinhän ne yleensä menee vaihto-osana.
Ja eihän sitä tule tutkittua, kun ei ole omasta autosta :wink:
Joku mersupurkaamo??
pjpboy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: To 22.01.2004 18:19
Paikkakunta: Helsinki

No niin halvalla päästiin

Viesti Kirjoittaja pjpboy »

Vapaakytkin monikiilahinapyörästähän sielta oli vain mennyt. mikäköhän on moisen vapaakytkimen toimintaidea?
pjpboy
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Laturilla on oma massansa,moottorijarrutuksessa vapaakytkin antaa laturin
pyöriä omalla vauhdillaan,rikki menon huomaa myös siitä että moniurahihna
väpättää reilusti moottorin käydessä.
Avatar
Jossi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 470
Liittynyt: Ti 25.11.2003 08:50
Paikkakunta: Pohojammaa

Viesti Kirjoittaja Jossi »

Mites vaikea homma tommosesta on vilkaista hiilien kunto? Tuli vain mieleen, että jos tarkistaisi ennen niiden loppuun kulumista. Mitään vikaa laturissa ei vielä ole ollut, mutta kilometrejä sillä on 370 tuhatta takana.
S211 E 270 CDIA -04, W639 Vito 115 CDIA -07
Avatar
Miljoona(tuntia)
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Miljoona(tuntia) »

Alkaa olee hyvä aika tarkistaa hiilet,luulisin että parhaiten alakautta,laturi irti,
ellet saa päätyä pelkästään pois,on aika ahdas paikka.
Takseissa hajonneet kuulemma jo n.270 t. ajettuna,mutta sisältää paljon
tyhjäkäyntiä.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

dealer kirjoitti:Agip; ainakaan viime syksynä ei saanut paikalliselta Boschilta muuta kuin vaihtolaturia.
Oletko tai onko joku muu purkanut tuommoisen laturin ?
Me katseltiin yhtä työpaikalla ja kyllä näytti että purettua voi saada mutta ei ehyenä.
Nostetaas vanha topic ylös...
Kaverin CDI:stä hajos tollanen 150A vesilaturi. Äsken se rassattiin autosta irti ja kyllä sen saa purettua kun vaan purkaa oikeassa järjestyksessä.
Sikäli kumma kapistus että siellä ei ole hiiliä ollenkaan !! Pieni jännitteensäädin johon ne ohuet johdot tulee ulkopuolelta ja puolikaaren muotoinen diodisilta jossa 6kpl diodeja. Yksi diodihan siellä oli ainakin oikosulussa ja sitä irroitellessä toisestakin karkesi johto. Ei ollut paikallinen autosähköpaja auki joten jää diodien hankinta maanantaille. Voin laittaa kuvia jos jotakuta kiinnostaa nähdä mitä se laturi on syönyt.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Onko se 150A ihan eri vehje kuin 190A?

Vaihdoin nimittäin omaan 190A laturiin hiilet kun lataus alkoi hiipumaan. Ne oli normaalit hiilet ja huimat 3€ niistä piti maksaa.

Laitappa kuvia niin nähdään miten homma onnistuu sillä ensi kesänä olisi tarkoitus vaihtaa laakerit kun kilometrejäkin on jo kohta 500 000 tuolla mun generaattorilla takana.
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Nonniin tässä muutama kuva siitä laturista purettuna. Kuvasta puuttuu jännitteensäädin jonka paikka on tuossa ekassa kuvassa laturin etupään yläreunassa. Se on kaverilla mukana ja samoin se sökö diodi kaivettiin malliksi. Ja niinkuin näkyy niin ei ole ankkuriakselilla kollektoria eikä hiiliharjoja missään.

Kuva

Kuva

Kuva
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

No ei tuo aivan älyttömältä näyttäis laakereiden vaihto tuohon.

Vai eikö niitä meinaa löytää mistään? Legenda elää kuiten vahvasti että tuolle ei voi tehdä mitään. Kokeile murtaa myytti. 8)
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

barton kirjoitti: Legenda elää kuiten vahvasti että tuolle ei voi tehdä mitään. Kokeile murtaa myytti. 8)
Myytti on nyt sitten murrettu !! Hyvin lataa taas. Ohessa kuva laturin päästä uusilla diodeilla. Laakerithan tuohon olis ihan simppeli vaihtaa ja taitavat olla ihan normaalikokoja. Merkki oli Toyo. Tuohon ei laakereita vaihdettu kun ei niissä mitään vikaa ollut.

Kuva
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
jyrkipes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 23.08.2006 20:14
Paikkakunta: Kajaani, FIN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrkipes »

Omassa tallissa on rampa väyrynen. Kesken tanssireissun oli särkenyt vapaakytkimen niin että rulla tippui kokonaan irti. Onneksi ei särkynyt muuta kuin tuulettimen siivet tuon lisäksi...

Mutta, väänsin jo yhden työkalun paskaksi jatkovarren kanssa kun yritin irrottaa tuota jäljelläolevaa laakerikoolia laturin akselilta.

Kysymys: kummin päin nuo kierteet on tuossa vapaakytkimessä laturin akseliin nähden?
Laakerikooli (vapaakytkimen sisäosa) aukeaa myötäpäivään vai vastapäivään ?


(Ei malttasi tunkata autoa ylös ja nujuta laturia irti)
--
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
Avatar
juhape
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti 28.10.2003 21:27
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja juhape »

Ei kyllä jaksa muistaa mutta kun ajattelet mitenpäin se kone sitä siivapyörää pyörittää niin siitä voi päätellä sen kierteen suunnan. Mulla ei ollut siihen siivapyörän irroitukseen tarkoitettua avainta mutta akselin päästä pulttikoneella (ei mikään halpahallin kone) päräyttämällä se aukesi.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Avaussuunta?

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Mielenkiintoinen kysymys, jos ajatellaan toimintaa:
Kun kiihdytetään, tai ajetaan tasaisella kaasulla niin voima tulee toiseen suuntaan.
Jos kaasu lasketaan ylös, niin laturin pyörintämassa jatkaa laturin pyörintää ja voima tulee toiseen suuntaan. Tosin vapaakytkimen pitäisi poistaa voima lähes täysin tähän suuntaan, mutta jos on rikki...
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
jyrkipes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 23.08.2006 20:14
Paikkakunta: Kajaani, FIN
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyrkipes »

juhape kirjoitti:Ei kyllä jaksa muistaa mutta kun ajattelet mitenpäin se kone sitä siivapyörää pyörittää niin siitä voi päätellä sen kierteen suunnan. Mulla ei ollut siihen siivapyörän irroitukseen tarkoitettua avainta mutta akselin päästä pulttikoneella (ei mikään halpahallin kone) päräyttämällä se aukesi.
Homma ratkesi vanhanaikasesti. Tilasin vapaakytkintä ja kysäsin samalla onko huollossa tilaa. Kaikkia todennäköisyyksiä vasten sain auton Hartikaiselle muutaman tunnin varoitusajalla ja illaksi läjään.

Olivat joutuneet nujuamaan laturin irti rajumpaan käsittelyyn. Sen verran tiukassa oli mokoma ollut. R*haa paloi mutta taas mennään.
--
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
Sataysikymppibee
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 22.08.2004 15:36
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Sataysikymppibee »

Ihmeellisiä näkemyksiä vapaakytkimen toimintaperiaatteesta. VW-puolelta luettuna vapaakytkin on siksi, koska tyhjäkäynti on epätasaista ja laturin massaa joutuisi muuten liikuttamaan epätasaisen tyhjäkäynnin mukaisesti. Tästä aiheutuu hihnan vikisemistä ja sen käyttöikä lyhenee. Vapaakytkimellä saadaan laturin pyöriminen tasaisemmaksi. Kierroksilla vapaakytkintä ei tarvita. Täällä väitettyyn laturin pyörimiseen kovemmin, kun moottorin kierrokset laskevat, en usko. Kuormitettu laturi tiputtaa kierrokset nopeammin kuin vauhtipyörällä varustettu Dieselmoottori.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Syötetäänkö roottorille virtaa tuolta akselin päästä ? Se siis korvaa liukurenkaat ja hiilet ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

veskola kirjoitti:Syötetäänkö roottorille virtaa tuolta akselin päästä ? Se siis korvaa liukurenkaat ja hiilet ?

Kuva

Tuossa vasemmanpuoleisessa osassa näkyy esimagnetointikäämi. Eli vanhanmallin laturin liukurenkaita/hiiliä ei tarvi.
barton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 522
Liittynyt: Pe 14.04.2006 13:04
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja barton »

Sataysikymppibee kirjoitti:Ihmeellisiä näkemyksiä vapaakytkimen toimintaperiaatteesta. VW-puolelta luettuna vapaakytkin on siksi, koska tyhjäkäynti on epätasaista ja laturin massaa joutuisi muuten liikuttamaan epätasaisen tyhjäkäynnin mukaisesti. Tästä aiheutuu hihnan vikisemistä ja sen käyttöikä lyhenee. Vapaakytkimellä saadaan laturin pyöriminen tasaisemmaksi. Kierroksilla vapaakytkintä ei tarvita. Täällä väitettyyn laturin pyörimiseen kovemmin, kun moottorin kierrokset laskevat, en usko. Kuormitettu laturi tiputtaa kierrokset nopeammin kuin vauhtipyörällä varustettu Dieselmoottori.
Oon nähny sellasen 200CDI, jossa se vapaakytkin oli leiponut jo kokonaan jumiin niin moottori sammu aina kun löysäsi kierrokset tyhjäkännille. Näin tietenkin vain jos akku on täynnä ja laturilla ei ole yhtään kuormaa vaan pääsee pyörimään melko vapaasti. Ilmeisesti moottorinohjauselektroniikka ei tykännyt että joku muukin teki moottorille kuuluvia töitä. :D
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2276
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Re:

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

juhape kirjoitti:Nonniin tässä muutama kuva siitä laturista purettuna. Kuvasta puuttuu jännitteensäädin jonka paikka on tuossa ekassa kuvassa laturin etupään yläreunassa. Se on kaverilla mukana ja samoin se sökö diodi kaivettiin malliksi. Ja niinkuin näkyy niin ei ole ankkuriakselilla kollektoria eikä hiiliharjoja missään.

[ http://koti.mbnet.fi/juv/autot/E420/vesilaturi1.jpg ]

[ http://koti.mbnet.fi/juv/autot/E420/vesilaturi2.jpg ]

[ http://koti.mbnet.fi/juv/autot/E420/vesilaturi3.jpg ]
Näitä kuvia olisi kiva tihruta nyt, kun kaverin 190A laturi ei lataa.
Säädin ja hiilet vaihdettu. :mrgreen:
Vai onkohan nyt kyse samanlaisesta sittenkään? :roll:
-82 500 SEC

-92 SL500

-94 SL600

-97 SLK200

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-97 Honda VF 750 C Magna
karppinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: Ke 10.02.2010 20:23
Paikkakunta: iisalmi

Re: W210 220Cdi 150A Vesijäähdytteinen laturi rikki!

Viesti Kirjoittaja karppinen »

Sprinteri kolkattaa tyhjäkäynnillä ja hihna resonoi aikalailla. Kylmällä koneella lataus n.13,5 V. lämpimänä n.13V. ja jos kulutusta paljon, painuu allekkin. Vapaakytkin sieltä ainakin on ilmeisesti rikki, mutta voiko se samalla aiheuttaa ettei lataakaan kunnolla? Että uusisko tuohon nyt pelkän vapaakytkimen? vai uus laturi suosiolla, jonka mukana tulee tuo kytkinkin.


Edit: Niin vai liekkö tuossa motonetin laturin mukana tulee hihnapyöräkin, vai ei
http://motonet.fi/fi/varaosatuote/132274?ajoneuvo=312" onclick="window.open(this.href);return false;
Sprinter 316 -05 & -06
Vastaa Viestiin