W210 220Cdi 150A Vesijäähdytteinen laturi rikki!
W210 220Cdi 150A Vesijäähdytteinen laturi rikki!
Lataa ihan normaalisti mutta ensin kuului vain ihmeellistä kitinää kuin metalli metallia vasten, nyt hinnapyörä menee edestakaisin kuin laakeri olisi menneet. Juttelin Vehon kanssa ja kuulemma on mahdollisuus että vain hihnapyörän vapaakytkin on rikki?Koko vaihtolaturi maksaa n.700€ jipiii!
Motonetin hinnastossa vapaakytkin hihnapyörä maksoi vain 60€.
Onko kokemuksia moisista?
Motonetin hinnastossa vapaakytkin hihnapyörä maksoi vain 60€.
Onko kokemuksia moisista?
pjpboy
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Joo en itse ole syvällisemmin tutkinut tapausta.dealer kirjoitti:Agip; ainakaan viime syksynä ei saanut paikalliselta Boschilta muuta kuin vaihtolaturia.
Oletko tai onko joku muu purkanut tuommoisen laturin ?
Me katseltiin yhtä työpaikalla ja kyllä näytti että purettua voi saada mutta ei ehyenä.
Tuli vaan kerran MB:n kursseilla puheeksi ja joku oli niihin sisuskaluja vaihtanut ja ilmeisesti tarvikeosilla.
Kyllähän se aika "möykyltä" näyttää vapaakytkimestä eteenpäin.

Joku mersupurkaamo??
No niin halvalla päästiin
Vapaakytkin monikiilahinapyörästähän sielta oli vain mennyt. mikäköhän on moisen vapaakytkimen toimintaidea?
pjpboy
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
- Miljoona(tuntia)
- Vakiokalustoa
- Viestit: 193
- Liittynyt: Su 15.02.2004 21:20
- Paikkakunta: Vantaa
Nostetaas vanha topic ylös...dealer kirjoitti:Agip; ainakaan viime syksynä ei saanut paikalliselta Boschilta muuta kuin vaihtolaturia.
Oletko tai onko joku muu purkanut tuommoisen laturin ?
Me katseltiin yhtä työpaikalla ja kyllä näytti että purettua voi saada mutta ei ehyenä.
Kaverin CDI:stä hajos tollanen 150A vesilaturi. Äsken se rassattiin autosta irti ja kyllä sen saa purettua kun vaan purkaa oikeassa järjestyksessä.
Sikäli kumma kapistus että siellä ei ole hiiliä ollenkaan !! Pieni jännitteensäädin johon ne ohuet johdot tulee ulkopuolelta ja puolikaaren muotoinen diodisilta jossa 6kpl diodeja. Yksi diodihan siellä oli ainakin oikosulussa ja sitä irroitellessä toisestakin karkesi johto. Ei ollut paikallinen autosähköpaja auki joten jää diodien hankinta maanantaille. Voin laittaa kuvia jos jotakuta kiinnostaa nähdä mitä se laturi on syönyt.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Onko se 150A ihan eri vehje kuin 190A?
Vaihdoin nimittäin omaan 190A laturiin hiilet kun lataus alkoi hiipumaan. Ne oli normaalit hiilet ja huimat 3€ niistä piti maksaa.
Laitappa kuvia niin nähdään miten homma onnistuu sillä ensi kesänä olisi tarkoitus vaihtaa laakerit kun kilometrejäkin on jo kohta 500 000 tuolla mun generaattorilla takana.
Vaihdoin nimittäin omaan 190A laturiin hiilet kun lataus alkoi hiipumaan. Ne oli normaalit hiilet ja huimat 3€ niistä piti maksaa.
Laitappa kuvia niin nähdään miten homma onnistuu sillä ensi kesänä olisi tarkoitus vaihtaa laakerit kun kilometrejäkin on jo kohta 500 000 tuolla mun generaattorilla takana.
Nonniin tässä muutama kuva siitä laturista purettuna. Kuvasta puuttuu jännitteensäädin jonka paikka on tuossa ekassa kuvassa laturin etupään yläreunassa. Se on kaverilla mukana ja samoin se sökö diodi kaivettiin malliksi. Ja niinkuin näkyy niin ei ole ankkuriakselilla kollektoria eikä hiiliharjoja missään.






MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Myytti on nyt sitten murrettu !! Hyvin lataa taas. Ohessa kuva laturin päästä uusilla diodeilla. Laakerithan tuohon olis ihan simppeli vaihtaa ja taitavat olla ihan normaalikokoja. Merkki oli Toyo. Tuohon ei laakereita vaihdettu kun ei niissä mitään vikaa ollut.barton kirjoitti: Legenda elää kuiten vahvasti että tuolle ei voi tehdä mitään. Kokeile murtaa myytti.

MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Omassa tallissa on rampa väyrynen. Kesken tanssireissun oli särkenyt vapaakytkimen niin että rulla tippui kokonaan irti. Onneksi ei särkynyt muuta kuin tuulettimen siivet tuon lisäksi...juhape kirjoitti: [ http://koti.mbnet.fi/juv/autot/E420/vesilaturi4.jpg ]
Mutta, väänsin jo yhden työkalun paskaksi jatkovarren kanssa kun yritin irrottaa tuota jäljelläolevaa laakerikoolia laturin akselilta.
Kysymys: kummin päin nuo kierteet on tuossa vapaakytkimessä laturin akseliin nähden?
Laakerikooli (vapaakytkimen sisäosa) aukeaa myötäpäivään vai vastapäivään ?
(Ei malttasi tunkata autoa ylös ja nujuta laturia irti)
--
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
Ei kyllä jaksa muistaa mutta kun ajattelet mitenpäin se kone sitä siivapyörää pyörittää niin siitä voi päätellä sen kierteen suunnan. Mulla ei ollut siihen siivapyörän irroitukseen tarkoitettua avainta mutta akselin päästä pulttikoneella (ei mikään halpahallin kone) päräyttämällä se aukesi.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Avaussuunta?
Mielenkiintoinen kysymys, jos ajatellaan toimintaa:
Kun kiihdytetään, tai ajetaan tasaisella kaasulla niin voima tulee toiseen suuntaan.
Jos kaasu lasketaan ylös, niin laturin pyörintämassa jatkaa laturin pyörintää ja voima tulee toiseen suuntaan. Tosin vapaakytkimen pitäisi poistaa voima lähes täysin tähän suuntaan, mutta jos on rikki...
Kun kiihdytetään, tai ajetaan tasaisella kaasulla niin voima tulee toiseen suuntaan.
Jos kaasu lasketaan ylös, niin laturin pyörintämassa jatkaa laturin pyörintää ja voima tulee toiseen suuntaan. Tosin vapaakytkimen pitäisi poistaa voima lähes täysin tähän suuntaan, mutta jos on rikki...
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83
Homma ratkesi vanhanaikasesti. Tilasin vapaakytkintä ja kysäsin samalla onko huollossa tilaa. Kaikkia todennäköisyyksiä vasten sain auton Hartikaiselle muutaman tunnin varoitusajalla ja illaksi läjään.juhape kirjoitti:Ei kyllä jaksa muistaa mutta kun ajattelet mitenpäin se kone sitä siivapyörää pyörittää niin siitä voi päätellä sen kierteen suunnan. Mulla ei ollut siihen siivapyörän irroitukseen tarkoitettua avainta mutta akselin päästä pulttikoneella (ei mikään halpahallin kone) päräyttämällä se aukesi.
Olivat joutuneet nujuamaan laturin irti rajumpaan käsittelyyn. Sen verran tiukassa oli mokoma ollut. R*haa paloi mutta taas mennään.
--
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
Jyrki, [url=http://mydrive.roadfly.com/blog/jyrkipes/]E31 (850i, -91)[/url] ja [url=http://www.jyge.net/mersu/]W210 (E320 T, -01 Avantgarde)[/url]
http://www.jyge.net/
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su 22.08.2004 15:36
- Paikkakunta: Pöljä
Ihmeellisiä näkemyksiä vapaakytkimen toimintaperiaatteesta. VW-puolelta luettuna vapaakytkin on siksi, koska tyhjäkäynti on epätasaista ja laturin massaa joutuisi muuten liikuttamaan epätasaisen tyhjäkäynnin mukaisesti. Tästä aiheutuu hihnan vikisemistä ja sen käyttöikä lyhenee. Vapaakytkimellä saadaan laturin pyöriminen tasaisemmaksi. Kierroksilla vapaakytkintä ei tarvita. Täällä väitettyyn laturin pyörimiseen kovemmin, kun moottorin kierrokset laskevat, en usko. Kuormitettu laturi tiputtaa kierrokset nopeammin kuin vauhtipyörällä varustettu Dieselmoottori.
Syötetäänkö roottorille virtaa tuolta akselin päästä ? Se siis korvaa liukurenkaat ja hiilet ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Oon nähny sellasen 200CDI, jossa se vapaakytkin oli leiponut jo kokonaan jumiin niin moottori sammu aina kun löysäsi kierrokset tyhjäkännille. Näin tietenkin vain jos akku on täynnä ja laturilla ei ole yhtään kuormaa vaan pääsee pyörimään melko vapaasti. Ilmeisesti moottorinohjauselektroniikka ei tykännyt että joku muukin teki moottorille kuuluvia töitä.Sataysikymppibee kirjoitti:Ihmeellisiä näkemyksiä vapaakytkimen toimintaperiaatteesta. VW-puolelta luettuna vapaakytkin on siksi, koska tyhjäkäynti on epätasaista ja laturin massaa joutuisi muuten liikuttamaan epätasaisen tyhjäkäynnin mukaisesti. Tästä aiheutuu hihnan vikisemistä ja sen käyttöikä lyhenee. Vapaakytkimellä saadaan laturin pyöriminen tasaisemmaksi. Kierroksilla vapaakytkintä ei tarvita. Täällä väitettyyn laturin pyörimiseen kovemmin, kun moottorin kierrokset laskevat, en usko. Kuormitettu laturi tiputtaa kierrokset nopeammin kuin vauhtipyörällä varustettu Dieselmoottori.

Re:
Näitä kuvia olisi kiva tihruta nyt, kun kaverin 190A laturi ei lataa.juhape kirjoitti:Nonniin tässä muutama kuva siitä laturista purettuna. Kuvasta puuttuu jännitteensäädin jonka paikka on tuossa ekassa kuvassa laturin etupään yläreunassa. Se on kaverilla mukana ja samoin se sökö diodi kaivettiin malliksi. Ja niinkuin näkyy niin ei ole ankkuriakselilla kollektoria eikä hiiliharjoja missään.
[ http://koti.mbnet.fi/juv/autot/E420/vesilaturi1.jpg ]
[ http://koti.mbnet.fi/juv/autot/E420/vesilaturi2.jpg ]
[ http://koti.mbnet.fi/juv/autot/E420/vesilaturi3.jpg ]
Säädin ja hiilet vaihdettu.

Vai onkohan nyt kyse samanlaisesta sittenkään?

-82 500 SEC
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
-92 SL500
-94 SL600
-97 SLK200
- 05 C5 2.0i 16 V Aut.
-63 VW Karmann Ghia
-97 Honda VF 750 C Magna
Re: W210 220Cdi 150A Vesijäähdytteinen laturi rikki!
Sprinteri kolkattaa tyhjäkäynnillä ja hihna resonoi aikalailla. Kylmällä koneella lataus n.13,5 V. lämpimänä n.13V. ja jos kulutusta paljon, painuu allekkin. Vapaakytkin sieltä ainakin on ilmeisesti rikki, mutta voiko se samalla aiheuttaa ettei lataakaan kunnolla? Että uusisko tuohon nyt pelkän vapaakytkimen? vai uus laturi suosiolla, jonka mukana tulee tuo kytkinkin.
Edit: Niin vai liekkö tuossa motonetin laturin mukana tulee hihnapyöräkin, vai ei
http://motonet.fi/fi/varaosatuote/132274?ajoneuvo=312" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit: Niin vai liekkö tuossa motonetin laturin mukana tulee hihnapyöräkin, vai ei
http://motonet.fi/fi/varaosatuote/132274?ajoneuvo=312" onclick="window.open(this.href);return false;
Sprinter 316 -05 & -06