11. Kysymystä turbo tietäjille...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

11. Kysymystä turbo tietäjille...

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Nyt kaikki kovat turbo tyypit tässä tulee liuta mukavia kysymyksiä mietittäväksi (ei tarvitse tämän jälkeen minun enään asiasta tiedustella kunhan näihin saa vastauksen)

1. Mikä turbo (itsellä mielessä Holset Hx50)
2.Mitä kun väitetään että OM617 mottiin tarvitsisi olla 2pakopesäinen turbo ? onko tuo holset sellainen
3.Metallimiehenä ajattelin tehdä rosterista lyhytputkisen "impulssi" pakosarjan miten valitsen putkiparit ko. moottorissa
4.Riittääkö 600x300 elementillä oleva intercooler
5. kumpi parempi vaihdattaa 7mm elementit ja säädättää pumppu mynä vai tämä mikäs se nyt oli no tiedätte kyllä
6.riittääkö bensa 280:n putkisto joka on 2x~2" (molemmissa putkissa päissä läpivirtaavat vaimentimet muut vaimentimet heivattu)
7. mittarit ahtopaine, pakopaine, öljynlämpö, kiekka on tulossa onko muulle tarvetta
8.riittääkö tuo vaki imusarja
9.Millainen dummpi
10. miten dumppi asennetaan noin niinkuin suurinpiirtein
11. Mitä muuta nippeliä ja nappelia tarvitsen

Nonni saispa vielä vastauksia, ehkä tämä lista sitten auttaa muitakin joskus jotenkin :D
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: 11. Kysymystä turbo tietäjille...

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Wigilante kirjoitti:
1. Mikä turbo (itsellä mielessä Holset Hx50)
2.Mitä kun väitetään että OM617 mottiin tarvitsisi olla 2pakopesäinen turbo ? onko tuo holset sellainen
3.Metallimiehenä ajattelin tehdä rosterista lyhytputkisen "impulssi" pakosarjan miten valitsen putkiparit ko. moottorissa
4.Riittääkö 600x300 elementillä oleva intercooler
5. kumpi parempi vaihdattaa 7mm elementit ja säädättää pumppu mynä vai tämä mikäs se nyt oli no tiedätte kyllä
6.riittääkö bensa 280:n putkisto joka on 2x~2" (molemmissa putkissa päissä läpivirtaavat vaimentimet muut vaimentimet heivattu)
7. mittarit ahtopaine, pakopaine, öljynlämpö, kiekka on tulossa onko muulle tarvetta
8.riittääkö tuo vaki imusarja
9.Millainen dummpi
10. miten dumppi asennetaan noin niinkuin suurinpiirtein
11. Mitä muuta nippeliä ja nappelia tarvitsen
Mistään mitään tiiä mutta kirjotetaan sitten puuta heinää. :D

1. 50nen on liian iso. Tai riippuu paljonko haet tehoa. HX35w vois olla hyvä tuolle koneelle. Silläkin saa varmasti sen 300hv.
2.Kyllä. Holsetin HX sarjassa taitaa olla kaikki jaetulla pakopesällä.
3.Sytytysjärjestystä tutkimalla järjestys niin että pakopulssit menisi jokatoinen toiseen pakokanavaan ja loput toiseen.
4.Riittää... Taas pitäs tietää halutut tehot. Mutta tuo 600x350 kyllä riittää siihen mitä tuosta koneesta saa irti.
5.Mynä/PPD. Molemmat osaa pumpun teon.
6.Jos haet kovia tehoja tuosta koneesta niin 2x2" saattaa jäädä ahtaaksi.
7. siinäpä ne tärkeimmät on.
8.Vakio imusarjakin riittää. Toki muutoksia pitänee tehdä että saa kuulerilta tulevan putken jouhevati kiinni.
9./10. Dumpilla voi heittää vaikka vareksia. Sitä ei tiisselissä tarvi. :D

Lisänä ahtoputkien aihiota. silikooni pätkiä/kurveja. lemmareita, Turbon öljynkierto. jnejne
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Kiitos erittäin hyvästä vastauksesta mutta tässä kuitenkin

lisäkysymykset :D

1.tehoa haussa 350-400hv eli ehkä holset hx40?
2.selväks tuli :D
3.miten saa 5 sylinteriä jaettua silleen jokatoiseen ? sehän tässä vähän mietityttää olisipa 6 ni olis selvä homma :)
4.selväks tuli :D
5.selväks tuli :D
6.nuo 350-400 haussa tarvitsisiko isontaa 2x3":ksi
7.selväks tuli :D
8.selväks tuli :D
9./10. Täh miten niin ? (nyt taidan vaikuttaa tyhmältä) :)

ahtoputkien aihioita ? silikonipätkät yms. toki tarvitaan.. eikös valmiissa turbokoneessa jo jonkinlainen öljynkierto pitäisi olla ? muutakun laittaa uuten turboon samanlailla kiinni ?
Viimeksi muokannut Wigilante, Ke 05.03.2008 20:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Vielä seiska kohtaan sen verran että pakokaasun lämpömittari olis hyvä olla.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

HMK kirjoitti:Vielä seiska kohtaan sen verran että pakokaasun lämpömittari olis hyvä olla.
Hmm.. millainen mittari tuohon olisi paras ? löytyykö esim. http://www.wika.fijotain joka olisi passeli (en saa sieltä mutta etsin sitten jostain täältä paikallisesta jonkin samankaltaisen)

Entä miten tuota mittaria pitäisi tulkita... mitkä ovat hyvät arvot ?
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

400hp tod näk jää haaveeksi tuosta koneesta, valitettavasti.
yksi 3" ränni riittänee vallan mainiosti.

omassa pakosarjassa on tulossa ahtimen rungon puoleiseen kanavaan 3 putkea ja pakoputken puoleiseen 2..

tällä tavoittelen parempaa heräämistä.. viisaammat korjaa jos muistin väärinpäin?

ahtimena mulla tulossa GT32..

ja vielä sen verran että aika haastava on tehdä lyhytputkinen sarja tuohon konetyyppiin, kun pitää imusarjakin mahtua..

omasta vaihdan imusarjan teetettyyn, pakettiauton sarjaa jäljittelevään versioon..
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Ehkä sitten tarvitsee vaihtaa tuo imusarjakin... tai ainakin muokata sitä mutta katsotaan kun tilanne etenee :D (ärsyttävää tehdä autoa joka on käytössä koko ajan ei voi montaa viikkoa olla ilman pakosarjaa jne.) Olisikohan kellää tarkkaa tietoo vakio pakosarjasta esim. mittakuva laipasta ja putkien etäisyyksistä toisiinsa ? ei tarvitsisi omaa repiä vaan alkaa järkeilemään ja tekemään..

Vai jää nuo heppalukemat unelmaksi... ei tuota rönttää alle 350hv:n liikuteta mihinkään :evil: Painoa kuin panssarivaunussa..

Entäs tuo putkisto ? minulla siis pakosarjan jälkeen noin 50cm 3" ja sitten jakautuu 2x2" miksei tuo 2x2" riittäisi kun sehän on yhteensä 4" ... Enkös nyt tajua jotain vai ? :)

ja nämä vielä avoinna :D

1.tehoa haussa 350-400hv eli ehkä holset hx40?

9./10. Täh miten niin ? (nyt taidan vaikuttaa tyhmältä)

ahtoputkien aihioita ? silikonipätkät yms. toki tarvitaan.. eikös valmiissa turbokoneessa jo jonkinlainen öljynkierto pitäisi olla ? muutakun laittaa uuten turboon samanlailla kiinni ?
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
masah
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Su 12.02.2006 22:18
Paikkakunta: etelä-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja masah »

2x2" pakoputket on noin puolta pienempi ku kuin yks 4"
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

ookoo. en rupee vänkään ku en oo pitkän matikan miehiä ja kertotaulu ollu muutenki aina vähän hukassa :D Vaihtukoon siis 3"seen
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

HMK kirjoitti:Vielä seiska kohtaan sen verran että pakokaasun lämpömittari olis hyvä olla.
Laajakaistalambda kannattaa lisätä ostoslistalle.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

jarkki kirjoitti:
HMK kirjoitti:Vielä seiska kohtaan sen verran että pakokaasun lämpömittari olis hyvä olla.
Laajakaistalambda kannattaa lisätä ostoslistalle.
WHAT ? olis hyvä jos voisitte vastata suomeksi :D
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
nevis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 29.05.2007 19:44
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja nevis »

Laajakaistalambda kannattaa lisätä ostoslistalle.
Tä?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

nevis kirjoitti:
Laajakaistalambda kannattaa lisätä ostoslistalle.
Tä?
joo ei taida olla käyttöä dieselisä
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

vielä on kysymyksiä mihin ei oo tietoo tullu mutta nyt tuli viä yks lisääki

olisikos tälläinen turbo mistään kotoisin Trubo
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Nii joo olis voinnu lukea vähän enemmän ajatuksella et täähän oli riisseli... pisti lähinnä vaan tuo dumppi tuolla silmään mikä hämäs :D
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

jarkki kirjoitti:Nii joo olis voinnu lukea vähän enemmän ajatuksella et täähän oli riisseli... pisti lähinnä vaan tuo dumppi tuolla silmään mikä hämäs :D
Hivenen pisti kans miettiin vaikka en mistään mitää tiiääkkään :D
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Dieseli koneessa tuolla dumpilla ei tee juri mitään koska ei ole kaasuläppää josta ahtoilma ottaisi kimmokkeita takaisin turboa kohti. Tosin suurilla ahdoilla rupee jo tuota sakkaamista esiintymään, mutta silloin jos dumpin haluaa niin se tarvii melkeempä sähkö ohjatun alipaine venttiilin joka aukaisee alipaineen dumpille... :roll:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Juu ei se dumppi ole välttämättä ollenkaan turha kunnon kokoisten turbojen kanssa.
diipa daapa...
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

se dumppi riisselis on sitte niin turha kuin vaan voi olla, oli turpo sitte iso tai pieni
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
kimple68
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Pe 02.11.2007 12:03
Paikkakunta: Tarvasjoki

Viesti Kirjoittaja kimple68 »

Stonehead kirjoitti:se dumppi riisselis on sitte niin turha kuin vaan voi olla, oli turpo sitte iso tai pieni
Noin "vahva" kannanotto vaatii perusteluja ?! :)
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

kimple68 kirjoitti:
Stonehead kirjoitti:se dumppi riisselis on sitte niin turha kuin vaan voi olla, oli turpo sitte iso tai pieni
Noin "vahva" kannanotto vaatii perusteluja ?! :)
Tässä sulle pätkä perusteluja
Lisää tietoa: www.skg.fi
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Niin no ei kai se HX50 mitään tartte kun herää jostain kolmen tonnin päältä varmaan. Vähän eri jos siinä kohdalla on parikiloa painetta ja päästät kaasusta. Ehkä enemmän meidän VNT vekotinten kanssa pelaavien ongelma varmaankin.
diipa daapa...
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Alkaa näyttää vastausten perusteella (ei kaikkia vastauksia kyllä vielä tullut mut suurin osa) vähän pahalta tuota vanhaa om617 mottia alkaa virittelemään.. ei taida 300hv olla mitenkään realistista ?

ehkä saatan jopa hommata om603:sen..

mutta joka tapauksessa mites tommonen ahdin Trubo
olisko kumpaankaan mottiin (om617 / om603) hyvä hankinta ? :?
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: 11. Kysymystä turbo tietäjille...

Viesti Kirjoittaja AK47 »

11. Kossu, konjakki tahi viskipullo leimaa varten ;)

Eli kohtaan 11 lisäksi tarvitset leiman ja siihen pitää olla jarrut ja alusta vaatimukset täyttävä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

Joo tuo ongelma on paremmin kuin hyvin tiedossa (ennenkin ollut "vähän" onkelmaa leiman kanssa
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=60278

Mutta minä jaksan tapella ja laitella :D
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
jeemu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1075
Liittynyt: La 16.07.2005 23:55
Paikkakunta: Kalajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeemu »

Moro. Tappele samontein se 603 tai jopa 606 sinne pellin alle :D
No low rev diesels just "KAMMIO POWER" +7000RPM
www.tarvikemotti.com
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

no muuten tappelisin sinne vaikka 7.2 Hemi V8:n superchargedin :twisted: :twisted: mutta kun on myös budjetti tässä hommassa :( Eli tuo om603 on kyllä helpompi ja halvempi hommata :?
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Lehtonen250
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Pe 14.12.2007 14:10
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Lehtonen250 »

hatemi kirjoitti:Niin no ei kai se HX50 mitään tartte kun herää jostain kolmen tonnin päältä varmaan. Vähän eri jos siinä kohdalla on parikiloa painetta ja päästät kaasusta. Ehkä enemmän meidän VNT vekotinten kanssa pelaavien ongelma varmaankin.
herääkö se hx50:ä jo nuinkin aikaisin? eli hx35:en heräilisi jossakin 2500rpm
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

Halpa toi kiina ahdin ainakin on,ittellä on samanlainen
pakopuoli vahän ahdas 7mm elementeillä,mutta eihän toi 617 kansikaan kovin hääppönen virtauksiltaan ole
Täältä löytyy 2 halpaa pakolämpö mittaria http://www.mittareita.com/
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

sunbeam kirjoitti:Halpa toi kiina ahdin ainakin on,ittellä on samanlainen
pakopuoli vahän ahdas 7mm elementeillä,mutta eihän toi 617 kansikaan kovin hääppönen virtauksiltaan ole
Täältä löytyy 2 halpaa pakolämpö mittaria http://www.mittareita.com/
Oletko pakopaineita mitannut, itse en suostu valmistamaan kolmosen vakio akselin kans nelosen kompuraa yhteen, koska pakopaineet kasvaa järkyttäviin lukemiin :oops:
Vastaa Viestiin