11. Kysymystä turbo tietäjille...

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Rammstein69 kirjoitti:ahtimena mulla tulossa GT32..
Minusta tuo sun turbos ol Gt37 sarjaa...tuo 32 on pienemmil laakereil ja akseleil
Avatar
Rammstein69
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Ke 30.03.2005 16:50
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja Rammstein69 »

Turbo-eemeli kirjoitti:
Rammstein69 kirjoitti:ahtimena mulla tulossa GT32..
Minusta tuo sun turbos ol Gt37 sarjaa...tuo 32 on pienemmil laakereil ja akseleil

ahaa.. muistin vissiin hiukan väärin.. en ole vielä päässy ottaan savuja tuolla uudella ahtimella, jos parin viikon sisään sais pakosarjan valmiiks.. :?
Chrysler 160 -74
Wartburg 353W Tourist -88
W111, Rusty Twisted Frankenstein -62
Avatar
sunbeam
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 486
Liittynyt: Su 31.10.2004 18:21
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja sunbeam »

No onhan toi yhdistelmä tarkoitettu bensakoneelle,ei ton kiina ahtimen pakopuoli ole mikään vakio saabin kokoinen vaan muistaakseni 57mm
ja amerikan myyjät lupaa sen riittävän bensakoneessa 350 hv
MB290td turbo
MB300sd
MB240
MB190 turbo
MB220 SEb
Sunbeam imp evo yamaha R1
Mitsu lancer evo3
Ex .MB 190 ecoline
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

sori että jankutan mutta mikähän ahdin tuohon ristiriitaisesti viritettävään 617:seen olisi viksu... :?
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Wigilante kirjoitti:tommonen ahdin Trubo
hyvä hankinta ? :?
Jos et käytä kovia paineita (+1.5bar). Laakerointi ei ole alkuperäisissä b-sarjalaisissa mistään kotoisin e-sarjassa parempi, mutta holseteissa se on kunnossa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Wigilante kirjoitti:sori että jankutan mutta mikähän ahdin tuohon ristiriitaisesti viritettävään 617:seen olisi viksu... :?
Edelleen se holsetin HX35w
Avatar
HMK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: To 30.11.2006 22:30
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja HMK »

Tai sitten räätälöity turbo. Kysyin omaan GD:hen Finturbolta ahtimia ja annoin toiveet tehoista ym. Kaveri soitti puolentunnin päästä takas ja kertoi, joskaan ei yksityiskohtaisesti, minkäläiset siivet ja kotelot pitää olla. Samoin voi sit valita laippa koot ym ym. Kustannus menee sit toiselle tonnille mutta on sitten oikein mitoitettu.
Pitkä rimpsu entisiä joista ainakin kuusi Mersua.
Nykyiset
GLK 220 cdi Emäntä ajelee
ML 270 cdi Allekirjoittanut ajelee
MB 312 Frankia Reissu auto
SLK 230 Kompressor Kesä auto
Avatar
Wigilante
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:34

Viesti Kirjoittaja Wigilante »

kaipa tuohon hx35:seen on sitten päädyttävä kun mitään teetettyä truboa ei tule ihan budjetin takia. kaipa tuolla sitten kuitenkin jotain uusia tunteita kuskinpenkille saa aikaiseksi... :)
-w123 240d
-w201 200b
-w124 200d
-w126 300td
Avatar
Ismo84
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: To 27.04.2006 19:01
Paikkakunta: Muonio

Re: 11. Kysymystä turbo tietäjille...

Viesti Kirjoittaja Ismo84 »

Jatkanpa vanhaan topikkiin, kun samanlaisesta koneesta kyse. Eli OM617 turbo.
Tällä hetkellä kone on vakiokuntoisena Geessä. Ei se huono ole tuommoisenakaan, mutta ainahan lisää tehoa saisi olla...
Minkäverran tuommoisesta koneesta tehoa saa, niin että se ei heti laukea? Sisuskaluihin ei ole tarkoitus koskea ja mielellään pitäisin alkuperäiset imu- ja pakosarjan käytössä. Alkuperäisestä pumpusta ei käsittääkseni juurikaan enempää soppaa irtoa, joten pumppu pitänee teettää. Sopiva aihio löytyykin tuon Geen alkuperäisestä koneesta.
Turbosta sitten, kun tuota HX35:sta suositellaan kovasti, mutta kun se on jaetulla pakopesällä ja alkuperäinen pakosarja ei, niin ne ei varmaan kovin hyvin sovi yhteen? Vai onko erimallisesta pakosarjasta niin paljon hyötyä, että sitä kannattaisi alkaa tekemään? Osaako kukaan suositella hyvää ahdinta, joka käy alkuperäiseen pakosarjaan? Mihin asti riittää alkuperäinen? Minulla on hyllyssä Mitsubishin TD04HL-15G, se ilmeisesti käy suoraan pakosarjaan, mutta jää ehkä pieneksi? Se on lähtöisin Volvo 850 T5:sta, eli 2,5 litrainen bensakone, tehoa n. 200 heppaa.
Projektia on ajatuksena tehdä pikkuhiljaa, ensimmäiseksi pitäisi asentaa ahto- ja pakopaine sekä pakolämpömittarit, niin voi vertailla miten minkäkin osan vaihtaminen vaikuttaa. olenko ymmärtänyt oikein, että turbon voi tulkita olevan liian pieni, kun pakopaine alkaa lähestyä ahtopainetta? Minkälaiset paineet ovat tuollaiselle koneelle "turvallisia"? Entäpä pakolämmöt, kuinka korkeaksi saa nousta ja mitä siitä voi päätellä, jos ne alkaa nousemaan?
On vissiin kyselyikä iskeny...
W123
W463
Vastaa Viestiin