usi vs. vanha alipainepumppu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

usi vs. vanha alipainepumppu

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Do diin. Kuulin tuossa korjaajalta että autossani on ns. vanhanmallin alipainepumppu. Autoni siis vm -92 300d. Mitähän eroa uuteen on, on kuulemma kestävämpää laatua. :o
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Uudessa on kuulalaakerit koteloitu, joten pumpun hajoamisen johdosta eivät pääse jakoketjun väliin.

alkuperäisessä pumpussa on kannessa niitit, vaihtopumpussa usein ruuvit.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Nyt en kyllä tiedä,mutta mulla on sellainen tuntuma ettei tuon ikäiseen ole enää riittänyt niitä arkoja pumppuja...kannattaa kyllä tarkistaa asia jostain tietävältä et on sitten niinku varma asiasta.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

On riittänyt, omassa -92:ssa oli juuri tuollainen vanhanaikainen.
Avatar
Tipi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 180
Liittynyt: Su 09.11.2003 18:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tipi »

Joo vanhan mallinen se on. Täytyy varmaan seuraavassa huollossa vaihtaa tuo uudempi malli sen verran suosituksia ammattimies siihen antoi. Jokus hajonnut jo 80 tkm:ssä tosin joskus kestänyt sen puoli milj. km. :shock:
W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Mauri H. kirjoitti:Uudessa on kuulalaakerit koteloitu, joten pumpun hajoamisen johdosta eivät pääse jakoketjun väliin.
alkuperäisessä pumpussa on kannessa niitit, vaihtopumpussa usein ruuvit.
ÖÖÖ?? Eli tarkoitatko siis suojatut laakerit? Uusimmassa mallissa on liukulaakeri, Ja edellisessä suojatut kuula laakerit ja vanhimmassa suojaamattomat kuula laakerit. Nuo suojatut laakerit hajoavat aivan yhtä helposti, kun suojaamattomatkin. Ainoa, mikä ei hajoa, on se noin -95 tullut malli, jossa on liukulaakeri rullan sisällä. Niissä pumpuissa on aina ruuvit kannessa, kuten myös noissa suojatuilla laakereilla varustetuissa ja vanhimmissa pelkästään ne kannen reunat prässätty kulman taa, eli niitteja ei ole missään... Jos pumpun varaosanumero ei ole 000 230 31 65, niin suosittelen, että äkkiä vaihtoon! Pumppu on ajan saatossa muuttunut kuusi kertaa, ja viimeinen malli alkoi kestämään. Jos pumppu hajoaa, rikkoo se aina vähintään ennakonsäätimessä olevan epäkeskon, jota ei saa enään erikseen, vaan pitää ostaa koko ennakonsäädin, joka taas on kalliimpi kun se pumppu.... "Tarvike" pumpusta ei tuota alkuperäistä numeroa näe, koska se on koneistettu pois..

Eli:
Pumppu ilman neljää ruuvia kannessa, äkkiä vaihtoon!
Pumppu ruuvikannella ja suojatuilla laakereilla, äkkiä vaihtoon!
Pumppu liukulaakerilla, kestää jos epäkesko vaihdettu edellisen pumpun rikkoonnuttua. Jos ei epäkeskoa ole tarkastettu, niin uusi pumppukin hajoaa, tosin ainoastaan rulla lakkaa pyörimästä, joten ei mene muuta romua alakertaan, kun metallijauhoa.

Sitten vielä yksi esimerkki elävästä elämästä: Henkilö toi Saksasta luonnollisesti 170tkm (ei Saksassa enempi ajettuja olekkaan, sama onko -83,-93 tai -00, aina samat lukemat) mittarilukeman omaavan C250:sen. Yllättäin jakoketju katkesi, ja moottori ikäänkuin hajosi.. No, joku seppä vaihtoi toisen luonnollisesti alle 100tkm ajetun moottorin autoon (ei purkaamoilla muita olekkaan :D ), ja kas kummaa 200 km ajon jälkeen moottori alkoi pitämään outoa ääntä. Onneksi omistaja tajusi lopettaa ajamisen. Kenelläkään ei ollut tullut mieleen, miksi se ketju katkesi. No alipainepumppu oli hajonnut, ja nii hajosi tästä "vähänajetusta vaihtomoottoristakin", mutta ei onneksi rikkonut muuta, kun ennakonsäätimen... Eli mitä tästä opimme? Ei välttämättä kannata säästää ihan joka paikassa, mutta jos haluaa niin siitä vaan..... :D
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

MikaH kirjoitti:
Mauri H. kirjoitti:Uudessa on kuulalaakerit koteloitu, joten pumpun hajoamisen johdosta eivät pääse jakoketjun väliin.
alkuperäisessä pumpussa on kannessa niitit, vaihtopumpussa usein ruuvit.
ÖÖÖ?? Eli tarkoitatko siis suojatut laakerit? Uusimmassa mallissa on liukulaakeri, Ja edellisessä suojatut kuula laakerit ja vanhimmassa suojaamattomat kuula laakerit. Nuo suojatut laakerit hajoavat aivan yhtä helposti, kun suojaamattomatkin. Ainoa, mikä ei hajoa, on se noin -95 tullut malli, jossa on liukulaakeri rullan sisällä. Niissä pumpuissa on aina ruuvit kannessa, kuten myös noissa suojatuilla laakereilla varustetuissa ja vanhimmissa pelkästään ne kannen reunat prässätty kulman taa, eli niitteja ei ole missään... Jos pumpun varaosanumero ei ole 000 230 31 65, niin suosittelen, että äkkiä vaihtoon! Pumppu on ajan saatossa muuttunut kuusi kertaa, ja viimeinen malli alkoi kestämään. Jos pumppu hajoaa, rikkoo se aina vähintään ennakonsäätimessä olevan epäkeskon, jota ei saa enään erikseen, vaan pitää ostaa koko ennakonsäädin, joka taas on kalliimpi kun se pumppu.... "Tarvike" pumpusta ei tuota alkuperäistä numeroa näe, koska se on koneistettu pois..

Eli:
Pumppu ilman neljää ruuvia kannessa, äkkiä vaihtoon!
Pumppu ruuvikannella ja suojatuilla laakereilla, äkkiä vaihtoon!
Pumppu liukulaakerilla, kestää jos epäkesko vaihdettu edellisen pumpun rikkoonnuttua. Jos ei epäkeskoa ole tarkastettu, niin uusi pumppukin hajoaa, tosin ainoastaan rulla lakkaa pyörimästä, joten ei mene muuta romua alakertaan, kun metallijauhoa.

Sitten vielä yksi esimerkki elävästä elämästä: Henkilö toi Saksasta luonnollisesti 170tkm (ei Saksassa enempi ajettuja olekkaan, sama onko -83,-93 tai -00, aina samat lukemat) mittarilukeman omaavan C250:sen. Yllättäin jakoketju katkesi, ja moottori ikäänkuin hajosi.. No, joku seppä vaihtoi toisen luonnollisesti alle 100tkm ajetun moottorin autoon (ei purkaamoilla muita olekkaan :D ), ja kas kummaa 200 km ajon jälkeen moottori alkoi pitämään outoa ääntä. Onneksi omistaja tajusi lopettaa ajamisen. Kenelläkään ei ollut tullut mieleen, miksi se ketju katkesi. No alipainepumppu oli hajonnut, ja nii hajosi tästä "vähänajetusta vaihtomoottoristakin", mutta ei onneksi rikkonut muuta, kun ennakonsäätimen... Eli mitä tästä opimme? Ei välttämättä kannata säästää ihan joka paikassa, mutta jos haluaa niin siitä vaan..... :D
Joo, tuosta laakerijutusta tuli kinaa, kun aiemmin väitin että on liukulaakerit, silloin minulle tällä palstalla tolkutettiin että koteloitu ne vaan on.

Mutta että sitten -95 tulivat liukulaakerit, sehän selittääkin paljon. :shock:
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Jep!
Kiitokset Mikalle varaosanumerosta!Sen verran alkoi asia mietityttään et olisikoha mersulta myyty mulle vanhaa varastoa,kun löyty hyllystä suoraan..
en siellä kyllä itsekkään nähny kuulalaakereita,niinku vanhemmassa,tässä se rulla onkin niin piilossa haarukassaan ettei olis voinutkaan näkyä vaik olis ollu.
Joka tapauksessa tuo kertomasi varaosanumero komeili(aika pientä kohokirjoitusta)vaihtamani pumpun kyljessä!Mä vaihdoin täysin ehjän pumpun pois ja epäkeskossakaan ei näkyny kulumis jälkiä
Kyllä epäilykset helpotti,kiitoksia!
Viimeksi muokannut G280E, La 17.01.2004 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Omasta en äkkiseltään numeroa bongannut, missäs kohtaa se sijaitsee?

Vaihdettu on vuosi sitten, mutta olisihan se kiva tarkistaa onko liukulaakerit.
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

kun katsot keulasta autoa ni pumpun kauluksessa oikealla kyljellä numero on vaakasuorassa kohdassa pyöreää kaulusta,aika hankala varmaan lukea jos on likaantunut.siis ei ole päätykannessa vaan siellä kylkipinnalla ...
Avatar
cdi turbo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 11.11.2007 09:33
Paikkakunta: TIEN PÄÄLLÄ
Viesti:

vesipumppu

Viesti Kirjoittaja cdi turbo »

cdi turbo kaikilla herkuilla ei korjauksia vain huollot ja meno varmaa
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Tietääkö kukaan millainen pumppu on 000230 65 ja neljä ristipääruuvia kannessa? :?
Avatar
Vitomies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 57
Liittynyt: To 22.11.2007 16:32

Viesti Kirjoittaja Vitomies »

Sori.. kuusiokantaruuveja ne on eikä ristikanta!
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

autodidakti
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

Se kertoo se alempi numero sarja mitä tyyppiä pumppu on.
7.20607.16 on kestovoidelluilla kuulalaakereilla varustettu.Löytyy ainakin -93 mallisista. 7.20607.74.0 taitaa olla viimeisin versio mitä on saatavana liukulaakeri mallina. Kl:ssä ja motonetisssa myytävissä pumpuissa tyyppi numero tarrassa. Muut numerot jyrsitty pois. Ovat visiin vanhoista korjattuja ehkä.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
faunis
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Ma 13.08.2007 14:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: usi vs. vanha alipainepumppu

Viesti Kirjoittaja faunis »

moi,

vanhan mallin pumppu voipi olla tiensä päässä milloin vaan mutta uudempi ikuinen.....

En täysin ymmärtänyt onko ko. uudempi vai vanhaa mallia.

Tulin juuri tampereelta jyväskylään jotenka se siitä tää erää.

044-5936158
markku
Vastaa Viestiin