
usi vs. vanha alipainepumppu
usi vs. vanha alipainepumppu
Do diin. Kuulin tuossa korjaajalta että autossani on ns. vanhanmallin alipainepumppu. Autoni siis vm -92 300d. Mitähän eroa uuteen on, on kuulemma kestävämpää laatua. 

W211320CDI
ex-W210270CDI
ex-W124300D
ex-W210270CDI
ex-W124300D
ÖÖÖ?? Eli tarkoitatko siis suojatut laakerit? Uusimmassa mallissa on liukulaakeri, Ja edellisessä suojatut kuula laakerit ja vanhimmassa suojaamattomat kuula laakerit. Nuo suojatut laakerit hajoavat aivan yhtä helposti, kun suojaamattomatkin. Ainoa, mikä ei hajoa, on se noin -95 tullut malli, jossa on liukulaakeri rullan sisällä. Niissä pumpuissa on aina ruuvit kannessa, kuten myös noissa suojatuilla laakereilla varustetuissa ja vanhimmissa pelkästään ne kannen reunat prässätty kulman taa, eli niitteja ei ole missään... Jos pumpun varaosanumero ei ole 000 230 31 65, niin suosittelen, että äkkiä vaihtoon! Pumppu on ajan saatossa muuttunut kuusi kertaa, ja viimeinen malli alkoi kestämään. Jos pumppu hajoaa, rikkoo se aina vähintään ennakonsäätimessä olevan epäkeskon, jota ei saa enään erikseen, vaan pitää ostaa koko ennakonsäädin, joka taas on kalliimpi kun se pumppu.... "Tarvike" pumpusta ei tuota alkuperäistä numeroa näe, koska se on koneistettu pois..Mauri H. kirjoitti:Uudessa on kuulalaakerit koteloitu, joten pumpun hajoamisen johdosta eivät pääse jakoketjun väliin.
alkuperäisessä pumpussa on kannessa niitit, vaihtopumpussa usein ruuvit.
Eli:
Pumppu ilman neljää ruuvia kannessa, äkkiä vaihtoon!
Pumppu ruuvikannella ja suojatuilla laakereilla, äkkiä vaihtoon!
Pumppu liukulaakerilla, kestää jos epäkesko vaihdettu edellisen pumpun rikkoonnuttua. Jos ei epäkeskoa ole tarkastettu, niin uusi pumppukin hajoaa, tosin ainoastaan rulla lakkaa pyörimästä, joten ei mene muuta romua alakertaan, kun metallijauhoa.
Sitten vielä yksi esimerkki elävästä elämästä: Henkilö toi Saksasta luonnollisesti 170tkm (ei Saksassa enempi ajettuja olekkaan, sama onko -83,-93 tai -00, aina samat lukemat) mittarilukeman omaavan C250:sen. Yllättäin jakoketju katkesi, ja moottori ikäänkuin hajosi.. No, joku seppä vaihtoi toisen luonnollisesti alle 100tkm ajetun moottorin autoon (ei purkaamoilla muita olekkaan


S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Joo, tuosta laakerijutusta tuli kinaa, kun aiemmin väitin että on liukulaakerit, silloin minulle tällä palstalla tolkutettiin että koteloitu ne vaan on.MikaH kirjoitti:ÖÖÖ?? Eli tarkoitatko siis suojatut laakerit? Uusimmassa mallissa on liukulaakeri, Ja edellisessä suojatut kuula laakerit ja vanhimmassa suojaamattomat kuula laakerit. Nuo suojatut laakerit hajoavat aivan yhtä helposti, kun suojaamattomatkin. Ainoa, mikä ei hajoa, on se noin -95 tullut malli, jossa on liukulaakeri rullan sisällä. Niissä pumpuissa on aina ruuvit kannessa, kuten myös noissa suojatuilla laakereilla varustetuissa ja vanhimmissa pelkästään ne kannen reunat prässätty kulman taa, eli niitteja ei ole missään... Jos pumpun varaosanumero ei ole 000 230 31 65, niin suosittelen, että äkkiä vaihtoon! Pumppu on ajan saatossa muuttunut kuusi kertaa, ja viimeinen malli alkoi kestämään. Jos pumppu hajoaa, rikkoo se aina vähintään ennakonsäätimessä olevan epäkeskon, jota ei saa enään erikseen, vaan pitää ostaa koko ennakonsäädin, joka taas on kalliimpi kun se pumppu.... "Tarvike" pumpusta ei tuota alkuperäistä numeroa näe, koska se on koneistettu pois..Mauri H. kirjoitti:Uudessa on kuulalaakerit koteloitu, joten pumpun hajoamisen johdosta eivät pääse jakoketjun väliin.
alkuperäisessä pumpussa on kannessa niitit, vaihtopumpussa usein ruuvit.
Eli:
Pumppu ilman neljää ruuvia kannessa, äkkiä vaihtoon!
Pumppu ruuvikannella ja suojatuilla laakereilla, äkkiä vaihtoon!
Pumppu liukulaakerilla, kestää jos epäkesko vaihdettu edellisen pumpun rikkoonnuttua. Jos ei epäkeskoa ole tarkastettu, niin uusi pumppukin hajoaa, tosin ainoastaan rulla lakkaa pyörimästä, joten ei mene muuta romua alakertaan, kun metallijauhoa.
Sitten vielä yksi esimerkki elävästä elämästä: Henkilö toi Saksasta luonnollisesti 170tkm (ei Saksassa enempi ajettuja olekkaan, sama onko -83,-93 tai -00, aina samat lukemat) mittarilukeman omaavan C250:sen. Yllättäin jakoketju katkesi, ja moottori ikäänkuin hajosi.. No, joku seppä vaihtoi toisen luonnollisesti alle 100tkm ajetun moottorin autoon (ei purkaamoilla muita olekkaan), ja kas kummaa 200 km ajon jälkeen moottori alkoi pitämään outoa ääntä. Onneksi omistaja tajusi lopettaa ajamisen. Kenelläkään ei ollut tullut mieleen, miksi se ketju katkesi. No alipainepumppu oli hajonnut, ja nii hajosi tästä "vähänajetusta vaihtomoottoristakin", mutta ei onneksi rikkonut muuta, kun ennakonsäätimen... Eli mitä tästä opimme? Ei välttämättä kannata säästää ihan joka paikassa, mutta jos haluaa niin siitä vaan.....
Mutta että sitten -95 tulivat liukulaakerit, sehän selittääkin paljon.

Jep!
Kiitokset Mikalle varaosanumerosta!Sen verran alkoi asia mietityttään et olisikoha mersulta myyty mulle vanhaa varastoa,kun löyty hyllystä suoraan..
en siellä kyllä itsekkään nähny kuulalaakereita,niinku vanhemmassa,tässä se rulla onkin niin piilossa haarukassaan ettei olis voinutkaan näkyä vaik olis ollu.
Joka tapauksessa tuo kertomasi varaosanumero komeili(aika pientä kohokirjoitusta)vaihtamani pumpun kyljessä!Mä vaihdoin täysin ehjän pumpun pois ja epäkeskossakaan ei näkyny kulumis jälkiä
Kyllä epäilykset helpotti,kiitoksia!
Kiitokset Mikalle varaosanumerosta!Sen verran alkoi asia mietityttään et olisikoha mersulta myyty mulle vanhaa varastoa,kun löyty hyllystä suoraan..
en siellä kyllä itsekkään nähny kuulalaakereita,niinku vanhemmassa,tässä se rulla onkin niin piilossa haarukassaan ettei olis voinutkaan näkyä vaik olis ollu.
Joka tapauksessa tuo kertomasi varaosanumero komeili(aika pientä kohokirjoitusta)vaihtamani pumpun kyljessä!Mä vaihdoin täysin ehjän pumpun pois ja epäkeskossakaan ei näkyny kulumis jälkiä
Kyllä epäilykset helpotti,kiitoksia!
Viimeksi muokannut G280E, La 17.01.2004 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vesipumppu
cdi turbo kaikilla herkuilla ei korjauksia vain huollot ja meno varmaa
Se kertoo se alempi numero sarja mitä tyyppiä pumppu on.
7.20607.16 on kestovoidelluilla kuulalaakereilla varustettu.Löytyy ainakin -93 mallisista. 7.20607.74.0 taitaa olla viimeisin versio mitä on saatavana liukulaakeri mallina. Kl:ssä ja motonetisssa myytävissä pumpuissa tyyppi numero tarrassa. Muut numerot jyrsitty pois. Ovat visiin vanhoista korjattuja ehkä.
7.20607.16 on kestovoidelluilla kuulalaakereilla varustettu.Löytyy ainakin -93 mallisista. 7.20607.74.0 taitaa olla viimeisin versio mitä on saatavana liukulaakeri mallina. Kl:ssä ja motonetisssa myytävissä pumpuissa tyyppi numero tarrassa. Muut numerot jyrsitty pois. Ovat visiin vanhoista korjattuja ehkä.
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00
"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Re: usi vs. vanha alipainepumppu
moi,
vanhan mallin pumppu voipi olla tiensä päässä milloin vaan mutta uudempi ikuinen.....
En täysin ymmärtänyt onko ko. uudempi vai vanhaa mallia.
Tulin juuri tampereelta jyväskylään jotenka se siitä tää erää.
044-5936158
vanhan mallin pumppu voipi olla tiensä päässä milloin vaan mutta uudempi ikuinen.....
En täysin ymmärtänyt onko ko. uudempi vai vanhaa mallia.
Tulin juuri tampereelta jyväskylään jotenka se siitä tää erää.
044-5936158
markku