!!! HUOM !!! CDI:LLÄ AJAVAT, TARKISTAKAA TERMOSTAATTI !!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
lampinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Su 23.01.2005 18:19
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja lampinen »

Mullakin oli tossa 203 c200cdi.ssä lämmot noin 60-70 astetta,tänään vaihdoin termostaatin ja nyt nousee yli 90astetta.vaikka ulkona tosin on +4 lämmintä mut rupes työntää sisällekkikin ihan eri tyyliin lämmintä ois pitänyt vaihtaa termari jo 3kk sitten. :lol:
203 200cdi -01.
ex.c220d -95.
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

lampinen kirjoitti:Mullakin oli tossa 203 c200cdi.ssä lämmot noin 60-70 astetta,tänään vaihdoin termostaatin ja nyt nousee yli 90astetta.vaikka ulkona tosin on +4 lämmintä mut rupes työntää sisällekkikin ihan eri tyyliin lämmintä ois pitänyt vaihtaa termari jo 3kk sitten. :lol:
Juu, tuo on juuri noin, että heti vaihtoon vaan, jos lämpö ei nouse. Karstottuu paikat. Laitoin siis tän topikin noilla isoilla kirjaimilla, että näkys.

Luulenpa, että moni ajelee koko talvenkin rikkinäisellä termarilla, jos on vaikka ostanu ekan diesel-Mersun, eikä tajua, että lämmön pitää nousta yli 80. Itellä kävi just noin. En tajunnu, että on rikki ennenkuin foorumilta sain vinkkiä. Kulutuskin putos heti puoli litraa satasella. En tajunnu totakaan, koska vei sittenkin niin vähän.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
lampinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Su 23.01.2005 18:19
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja lampinen »

Niinhän minäkin luulin et se ei vaan lämpiä enempää mut kyllä nyt lämpiää ja varmasti tarkenee sisälläkin.Niin termari on 92asteinen nyt ja ennen eli se entinen vuosi ohi. :lol:
203 200cdi -01.
ex.c220d -95.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

[quote=Mullakin oli tossa 203 c200cdi.ssä lämmot noin 60-70 astetta,tänään vaihdoin termostaatin ja nyt nousee yli 90astetta.vaikka ulkona tosin on +4 lämmintä [/quote]

Millaisessa ajossa nousee 90 asteeseen ? Kyselen tätä koska pari vuotta sitten vaihdoin termarin ja muistaakseni silloin nousi näillä keleillä 90:n kaupunkiajossakin. nyt vaatii moottoritien noustakseen yli 80 asteen. Tuntuu siltä että termari alkaa taas olla vaihtokunnossa. Pakkasilla en ole vielä päässyt kokeilemaan. (203 200CDI)
W203CDI
Avatar
lampinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Su 23.01.2005 18:19
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja lampinen »

Millaisessa ajossa nousee 90 asteeseen ? Kyselen tätä koska pari vuotta sitten vaihdoin termarin ja muistaakseni silloin nousi näillä keleillä 90:n kaupunkiajossakin. nyt vaatii moottoritien noustakseen yli 80 asteen. Tuntuu siltä että termari alkaa taas olla vaihtokunnossa. Pakkasilla en ole vielä päässyt kokeilemaan. (203 200CDI)[/quote]

Kyllä ne pysyy ihan kaupunki ajossakin 90 sit jos käy pitkään tyhjäkäyntiä noin 80 lämmöt.tosin näillä keleillä.
203 200cdi -01.
ex.c220d -95.
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

Vaikuttaako patojen tilavuus siihen, kuinka lämpimänä niiden pitää muhia?
Saksassa olleessa cdi 320 (-00) avantti alkuperäinen termari oli 82-asteinen, jonka sitten korvasin vastaavalla. Nyt kyllä pata käy 82:ssa ja ihan kohtuuajassa (webaston avittamana), mutta pitäisikö nostaa se yli 90 asteen? :shock:
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Avatar
nurmi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Su 23.09.2007 15:55
Paikkakunta: Nummi-pusula

Viesti Kirjoittaja nurmi73 »

Kertokaahan nyt sitten tällaiselle AUTOTEKNIIKAN IHMELAPSELLE,miten hankala tuo termari on vaihtaa?Mulla on nimittäin sitten juuri tuo ongelma,josta täällä on puhuttu,eli lämmöt nousee ainoastaan karvan alle 80,
kilsoista riippumatta.Auto on tuotu italiasta viime keväänä,joten minun jos kenen pitäisi tuo termari uusia.Kiitosta "jukalle tampereelle",joka toit tämän asian esille täällä.Saattaa monilta säästyä sitä ylimääräistä pätäkkää tämän takia..
C 30 cdi ////AMG
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Termarin vaihto ei todellakaan ole niitä hankalimpia hommia, mutta itse asiasa siinä vaihtuu samalla koko termarikotelo. Homma käy suunnilleen näin: moottorin suojamuovi pois, riittävästi nestettä pois, letkut ja anturin piuha irti. Uudessa termarikotelossa on uusi anturi. Kotelon kolme ruuvia auki. Kasaamisvaihe on tärkeämpi koska kone on alumiinia ja kannattaa käyttää oikeita momentteja. Termostaattikotelon ruuvit kiristetään 9 Nm:n. Aiheesta on foorumilla aikaisempiakin kirjoituksia toisten otsikoiden alla. Niistä voi löytyä lisävinkkejä.
W203CDI
Avatar
nurmi73
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 281
Liittynyt: Su 23.09.2007 15:55
Paikkakunta: Nummi-pusula

Viesti Kirjoittaja nurmi73 »

Kitoos.Voin ilolla todeta,että valkeni kyllä JOPA minulle,ainakin osittain..
C 30 cdi ////AMG
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

hanta kirjoitti:Termarin vaihto ei todellakaan ole niitä hankalimpia hommia, mutta itse asiasa siinä vaihtuu samalla koko termarikotelo. Homma käy suunnilleen näin: moottorin suojamuovi pois, riittävästi nestettä pois, letkut ja anturin piuha irti. Uudessa termarikotelossa on uusi anturi. Kotelon kolme ruuvia auki. Kasaamisvaihe on tärkeämpi koska kone on alumiinia ja kannattaa käyttää oikeita momentteja. Termostaattikotelon ruuvit kiristetään 9 Nm:n. Aiheesta on foorumilla aikaisempiakin kirjoituksia toisten otsikoiden alla. Niistä voi löytyä lisävinkkejä.
Niin on ainakin tuossa:

linkki: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 02&start=0

Tämä juttu on linkattu myös tämän ketjun ekassa viestissä. Siinä on vaihto-ohjetta.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Vaihdatin termarin tänään tämän keskustelun seurauksena..
Ja kappas vaan, lämpömittarin viisari nousee jo yläviistoon :)
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
mhaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: La 07.07.2007 09:33

Onko Vitoon saatavana 92 asteen termostaattia

Viesti Kirjoittaja mhaho »

Onko Vitoon -00 CDI saatavana 92 asteen termostaattia?
Veholla tarjosi 85 asteista ja MB-osalla 87 asteista.
Kuulemma sprintterissä sama systeemi.

Kiitos, vinkkiä tänne
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

Potifaari kirjoitti:Vaikuttaako patojen tilavuus siihen, kuinka lämpimänä niiden pitää muhia?
Saksassa olleessa cdi 320 (-00) avantti alkuperäinen termari oli 82-asteinen, jonka sitten korvasin vastaavalla. Nyt kyllä pata käy 82:ssa ja ihan kohtuuajassa (webaston avittamana), mutta pitäisikö nostaa se yli 90 asteen? :shock:
Eri maissa on eri lämpöset termostaatit. Vaikka nää Suomen talvikelit taitaa olla nykysin, kuten Saksan vastaavat :(

Siittäkin huolimatta 92 varmaan olis parempi. Mutta pääasia lienee, että on ehjä.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Oula
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: Ma 28.08.2006 20:17
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja Oula »

mittari kirjoitti:
jukka-tre kirjoitti:Lämpötila vs. kulutus pakkasella, uusi termari.

pakkasta on 17-20 astetta auton mittarissa. Ei nouse lämpö ihan 80-viivaan asti Kulutus tietokoneen mukaan 5,7.

Takaisin tullessa pakkasta noin 10 astetta. Nyt lämpö nousee yli 80 asteen ja pysyy siellä. Loppumatkasta kulutusmittarin lukema tulee alas nopeaan tahtiin ja pätkän lopussa on 5,3. Elikä siis kun moottorin lämmöt nousi, niin selvästi huomasi, kuinka kulutus tippu ihan "silmissä".

Jos ton pätkän ajaa plussa-kelillä, niin kulutus on yleensä 4,9-5,1. Varmaankin johtuu siitä, että moottori lämpiää nopeasti normaaliin.

Aikasemmin, kun termari oli rikki, niin lämmöt alle 70, välillä hädintuskin 60. Kyllä kulutus jo nousee tosi paljon, kun noin pienelläkin erolla tuli toi 0,4 litraa/100km.


Mites muilla ? Onko samat havainnot ?
Eiköhän voi olla niinkin, että kaikki liikkuvat osat, laakeriöljyt ym., jäykistyvät pakkasen kiristyessä ja aiheuttavat lisää vastusta eli kulutus kasvaa. Huomaa sen auton kangistumisen siitäkin, ettei tahdo millään rullata vapaalla kovalla pakkasella. Tuskin moottorin lämmön nousu tai lasku muutamalla asteella kulutukseen vaikuttaa.
CDI_koneessa nimenomaan oikea polttoaineenkulutus edellyttää oikeata,tarpeeksi korkeata käyntilämpötilaa .
Niinkuin lämpömittaristakin näkee on vaarallisen korkea JÄÄHDYTYSNESTEEN lämpötila vasta lähelle 120 astetta .
Lämpömittarin näytössä on aina viivettä koska termareissa ilmoitetaan niiden avautumislämpötila ,esim 92 . Tällaisen termarin sulkeutumislämpötila on kymmenkunta astetta pienempi . Jos mittarimme näyttäisi tämän lämmön vaeltelun kuten Skoda 1000 MB seitkytluvulla , tulisimme hulluksi .
Tämän jatkuvan sulkeutumisen ja avautumisen vuoksi termarit ovatkin kulutustavaraa .
Mesenkin mittarissa näkee pientä laskua ja nousua riippuen kuinka vedättää .
Mutta tämä moottorin hidas lämpiäminen on ongelma koska se kuluttaa lisää polttoainetta ja nokeaa moottoria normaalia enemmän joka lisää kulumista .
Ihmettelen miksei auton käyttöohjekirjassa ole mitään mainintaa auton talvikäytöstä käyntilämpöjen suhteen.
Käsittääkseni tuo jäähdyttimen suojamuovi onkin talviaikana pakollinen varuste .
Ja jotain hämärää on ainakin minun auton nestekierrossa koska paisuntasäiliökin alkaa lämmetä yhtäaikaa moottorin kanssa .

No tutkitaan kyllä tämä vielä selviää . Meillä ei tuollaisella jääkaapilla ajella . Ihmettelinkin aina kuinka naisväki joutuu Mesessä ajeleen turkki päällä .
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

Viesti Kirjoittaja retzki »

anteeksi topicin lainauksesta, mutta luettuani alkoi sellanen asia ihmetyttämään että oisko minun 190E:ssä(2.0) vikaa termostaatissa kun matkaajossa lämmöt voivat jäädä jopa alle 60, ja paikallaan käyttäessä lämmöt nousee tosi nopeasti jopa 100 asteeseen vai onko tämä normaalia bensakoneessa? :roll:
Lähtee kuin purkka tukasta..
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3493
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

retzki kirjoitti:anteeksi topicin lainauksesta, mutta luettuani alkoi sellanen asia ihmetyttämään että oisko minun 190E:ssä(2.0) vikaa termostaatissa kun matkaajossa lämmöt voivat jäädä jopa alle 60, ja paikallaan käyttäessä lämmöt nousee tosi nopeasti jopa 100 asteeseen vai onko tämä normaalia bensakoneessa? :roll:
Lämpöjen alhaisuus kielii termarin jumisesta. Paikoillaan nuo lämmöt saattaa herkästi noustakin tonne sataan. Kannattaa antaa auton käyä paikoillaan ja lämpöjen nousta. Flektin pitäisi kytkeytyä päälle kun lämmöt nouseen tuonne 110 asteen (??) paikkeille.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Jukka_75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: Ke 24.01.2007 21:07

Mitä maksaa termostaatin vaihto?

Viesti Kirjoittaja Jukka_75 »

Mulla pyörii -03 W203 C270 CDI:ssä 60-70 asteen välissä lämmöt ainakin mittarin mukaan ja on ollut samassa koko ajan mitä auto on ollut reilu vuoden nyt. Myöskään kesällä ei nouse tuon ylemmäksi. Samanlaisessa toisessa autossa kun seurasin niin lämmöt pyöri n. 80 asteen nurkilla ja vähän yli. Mahtaako termostaatti olla rikki? Luulisi että jos se on rikki niin ei kovilla pakkasilla lämmöt juuri nousisi ollenkaan. Muistelen vaan jos ennen termostaatti oli rikki niin se yleensä oli jäänyt "auki" ja talvella ei saanut lämpöjä nousemaan kirveelläkään.
Mitä muuten kustantaa tuollainen termostaatin vaihto ko malliin? Voisin vaihtaa samalla kun alkaa seuraava huolto lähestyä.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2763
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Varmaankin termarin vaihdolla tulee kuntoon. Hintaa tulee 70-300e. Riippuen kuka tekee työn.
W213 220d +W242 electric drive
Laihis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 10.04.2006 20:46

Ei termari välttämättä ole rikki

Viesti Kirjoittaja Laihis »

Minulla on C270 CDI ja viime syksynä vaihdettiin uusi termari.
Seuraavana viikonloppuna Ajoin Espoo - Turku välin molempiin suuntiin.
Ulkona oli noin viisi astetta pakkasta ja lämpötila pysytteli koko matkan vaan
noin 75 asteessa. Tämän jälkeen menin asennusliikkeeseen uudestaan ja
he totesivat saman -- Ei nouse lämpötila ei. Soittivat kuulemma
maahantuojalle, joka kysyi moottorin tyyppiä. Totesi, että tuon moottorin
hyötysuhde vaan sattuu olemaan nyt niin hyvä, ettei lämpene enempää.
Käskivät laittaa hieman pahvia syylarin eteen talven ajaksi ja toden totta
sen jälkeen lämmöt nousivat heti 85 asteeseen. Talvi nyt täällä etelän mailla
on ollut tällainen, etten ole päässyt testaamaan lämpöjä kunnon pakkasissa.
Laihis
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 10.04.2006 20:46

Sama pää kesät talvet

Viesti Kirjoittaja Laihis »

Piti lisäämäni, että tuohon moottoriin C270 CDI on kuulemma viheliäistä
vaihtaa termaria, koska moottoria saa purkaa aika lailla, että termariin
pääsee käsiksi. En muista tarkkaa hintaa, koska tehtiin huollon yhteydessä,
mutta muistaakseni oli lähempänä 300 egeä (ei ollut Veho). Siihen varattiin
3 - 4 tuntia.

Tämän homman jälkeen minun autossani eivät tahtoneet polttoaineletkujen
pikaliittimet pysyä ensin kiinni. Saisivat olla kunnon klemmareilla kiinni,
mutta ei -- kaikesta pitää säästää -- "viiden sentin" arvoinen mitätön
muovinen osa ei pysy kiinni ja moottori ei suostunut käymään.
nniemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ma 25.07.2005 11:05
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja nniemi »

Samaa vikaa on minullakin, eli lämmöt ei nouse edes pikkupakkasilla kaupunkipyörityksessä ei niin millään ja maantietäkin saa ajaa pitkän matkaa ennenkuin ollaan siellä n.90. asteessa. Tosin ennen termarin vaihtoa lämmöt eivät nousseet millään yli 65 asteen.

Ja tuosta 270CDI:n termostaatin vaihdosta sanoisin, että alta tunnin taidettiin se vaihtaa kahteen mieheen. Jos moottorin purkamiseksi lasketaan suojamuovien poisotto, niin joutuuhan sitä purkamaan. Onhan se hiukan ahdas ja helpompi vaihtaa, jos konetta purkaa, mutta onnistuu se kyllä ilmankin.

-Niko
C270T CDI Avantgarde '02, 911 Carrera '84
Ex:S124 E300 TDT '93
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6486
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

nniemi kirjoitti:Samaa vikaa on minullakin, eli lämmöt ei nouse edes pikkupakkasilla kaupunkipyörityksessä ei niin millään ja maantietäkin saa ajaa pitkän matkaa ennenkuin ollaan siellä n.90. asteessa. Tosin ennen termarin vaihtoa lämmöt eivät nousseet millään yli 65 asteen.

Onhan se hiukan ahdas ja helpompi vaihtaa, jos konetta purkaa, mutta onnistuu se kyllä ilmankin.

-Niko
Vaihdoin termarin viikonloppuna (E270CDI), nyt tuon kyllä vaihtaisi alle tunnissa (kun tietää mitä pitää tehdä), 10 minuuttia meni tosin pelkästään siihen että sain uuden termarin paikoilleen, sen verran kettumaisesti polttoainerail on tiellä.

Ennen vaihtoa lämmöt tasaisesti 65, nyt maantieajossa kivasti 90 pinnassa MOT

Edit: ai niin, ja kannattaa hankkia torx-hylsysarja, sellaista ei olisi taloudesta löytynyt, mutta onneksi kaverini suositteli hankkimaan mikäli aikoo itse autolle jotain tehdä.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

ai niin, ja kannattaa hankkia torx-hylsysarja [/quote]

..ja samaan laskuun momenttiavain tai parikin, voi helpottaa huomattavasti seuraavaa vaihtoa. Yleensä ruuvit käännetään aivan liian kireälle, ja Veholla todetaan että taas on harrastelijat olleet asialla.
W203CDI
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

... Normaalia?!

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Koko ajan lämmöt n. 70C vaikka ulkolämpötila plussalla.
Huollon yhteydessä pyysin vaihtamaan Vehossa, -eivät vaihtaneet. Kuulemma normaali lämpötila!
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: ... Normaalia?!

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

pekkali kirjoitti:Koko ajan lämmöt n. 70C vaikka ulkolämpötila plussalla.
Huollon yhteydessä pyysin vaihtamaan Vehossa, -eivät vaihtaneet. Kuulemma normaali lämpötila!
Jostain syystä joskus Vehosta tuntuu saavan täysin asiantuntemattomia lausuntoja. Se on iso talo ja monentasosta porukkaa hommissa. Eikä autoa siellä kannata käyttää. Vie vaikka Vänttiselle Tampereella. Eipä tartte ihmetellä. Tietää mitä tekee.
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Viesti Kirjoittaja koyama »

alhaalla on lämmöt juu .
mikähän mahtaa olla torxin koko millä se termari irtoaa ,avaimia kyllä löytyy,mutta tod.näk liian pieniä .kolmevitonen ei taida riittää
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
MiHe
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6486
Liittynyt: La 23.02.2008 12:47
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MiHe »

koyama kirjoitti:alhaalla on lämmöt juu .
mikähän mahtaa olla torxin koko millä se termari irtoaa ,avaimia kyllä löytyy,mutta tod.näk liian pieniä .kolmevitonen ei taida riittää
Hylsy (eli siis todellakin sellainen jossa reikä, kokoluokitus on eri) 3/8" vääntiöllä, koko muistaakseni E8 (tai sitten E10 :oops: ) Tuota E8 kokoa taitaa saada 1/4" vääntiölläkin, tuo 3/8" oli todella ahdas...
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Korjasin ilmeisesti epänormaaliksi :-)

Viesti Kirjoittaja pekkali »

Kuten muutama posti aikaisemmin kerroin, yritin vaihdattaa termostaatin Vehossa huollon yhteydessä, mutta eivät halunneet vaihtaa kun lämmöt ovat heidän mukaansa normaalit jos suojasäällä mittari näyttää 70C.

Uhmasin kuitenkin "asiantuntijoita" ja vaihdoin itse termarin.
Nyt ilmeisestikin auto on epänormaali kun lämmöt ovat -6C lämpötilassakin n. 90C.

Polttoaineenkulutus oli vielä päivällä ajaessani 118 km/h 7,2 L/100km.
Termostaatin vaihdon jälkeen samalla nopeudella kulutusmittari näytti 5,7 L/100km.

Inhottavaa ajaa näin epäkuntoisella autolla.... :P
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Avatar
jukka-tre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1025
Liittynyt: To 14.09.2006 19:04
Paikkakunta: Pirkanmaa / Tampere

Re: Korjasin ilmeisesti epänormaaliksi :-)

Viesti Kirjoittaja jukka-tre »

pekkali kirjoitti:Kuten muutama posti aikaisemmin kerroin, yritin vaihdattaa termostaatin Vehossa huollon yhteydessä, mutta eivät halunneet vaihtaa kun lämmöt ovat heidän mukaansa normaalit jos suojasäällä mittari näyttää 70C.

Uhmasin kuitenkin "asiantuntijoita" ja vaihdoin itse termarin.
Nyt ilmeisestikin auto on epänormaali kun lämmöt ovat -6C lämpötilassakin n. 90C.

Polttoaineenkulutus oli vielä päivällä ajaessani 118 km/h 7,2 L/100km.
Termostaatin vaihdon jälkeen samalla nopeudella kulutusmittari näytti 5,7 L/100km.

Inhottavaa ajaa näin epäkuntoisella autolla.... :P
Joo nytte se on varmaan rikki, kun menit ominpäin ropeltaan. Valitappa seuraavassa huollossa Veholla, jotta nytte se käy liian kuumana ja polttoainetta ei kulu tarpeeksi. Voit vaikka siinä epäillä "liian laihaa seosta" tai jotain syyksi.

Lopetin asioinnin kokonaan Vehon kanssa. En siksi, että olisin saanut jotenkin erityisen huonoa palvelua. Oikeestaan päinvastoin. Parikin kertaa sain tosi hyvin palvelua ruoste-laittojen kanssa ym. Mutta kun kaikki vaan on niin kallista, eikä palvelu ja osaaminen ainakaan parempaa ole. Verrattuna vaikka Vänttiseen, Heleniukseen, Tampereen autosähköön.

Toisaalta lootaöljyt vaihdatin Vehossa. Jos sattuu laukeen, niin onpa sitte jotain dokumenttia. Vaikkei se varmaan mitään oikeesti auta.

Mulla on tuossa Väykässä jo sen verran ikää, että merkkihuoltokirjalla ei ole väliä. Ja Tampereen seudulla ainakin em. firmojen leimaa pidetään jopa parempana, kun Vehon leimoja... Näin sanoo ainakin taksikuskit, jokka käyttää noita kans. Ei nyt varmaan takuuaikana, mutta sitte...
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km

- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Kyselin taannoin itsekin auton myyjältä tuosta moottorin lämpötila-asiasta ja hän vakuutteli, että lukuisien uusien CDi-koneiden käyttökokemusten perusteella on normaalia, että lämmöt pysyvät aina +75-80C tietämillä.

Liekö itsellänikin toisessa threadissä kertomani kova naftan kulutus johtuisi juuri tuosta viallisesta termarista?

Taidanpa testata itsekin vielä huvikseen, että mitä sanovat tuosta Vehon huoltopalvelussa. Voin sitten raportoida vielä heidän kommenttinsa asiasta myöhemmin.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Vastaa Viestiin