C208 CLK - Vanteet haussa

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
mikal
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Ma 03.01.2005 20:46
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikal »

eerola kirjoitti:Mitenkäs tämä spacer-lainsäädäntö Suomen maassa tänä päivänä menee? Riittääkö, jos spacereille on TÜV-laput, vai onko niiden oltava samalta valmistajalta kuin itse vannekin?
Mulla on vanteen valmistajan spacerit eli sovitepalat ja todistus. Mukava kun sai et-luvut itse valita mieleisekseen ja laillisesti. Oon myös muutoskatsastanut kyseiset vanteet.
Olis muuten ollu keväällä 18" c55 replicat eerolalle sopivasti. Mutta mitä sitä enää jossittelee. Myyty mitkä myyty.
W201 - 92
Ex Mercedes-benz w639 - 06
Ex w203 - 04
Ex w203 - 01
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

eerola kirjoitti:Mutta nyt kun arki taas on koittanut, on alkanut vanneaihe myös kutkuttaa. Tällä hetkellä todennäköisimmältä näyttää AMG-replica tai Tomason.
Tomasonista puheenollen.. Näyttää olevan nyt markkinoilla Tomason 1:stä myös joku "Black Shadow-versio". Tiedä sitten miltä se luonnossa näyttää ja miten se minkäkin väriseen autoon sopii..mutta ei se kuvissa huonolta näytä sekään.

Tuota ET-hommaa olen itsekin mietiskellyt ja törmännyt myös siihen että useimmiten vanteisiin tuntuu olevan tarjolla ET35:sta joka lienee jonkinmoinen yleiskompromissi joka "sopii jotenkin kaikkiin, muttei ihan priimasti mihinkään.."

Itse olen tuuminut asiaa niin ettei se juurikaan haittaa niin kauan kuin käyttää saman levyisiä renkaita edessä ja takana, mutta siinä vaiheessa jos haluaa käyttää sekarengastusta..kuten esim monissa Mersuissa tänä päivänä on jo vakionakin..niin tuo yleispätevä ET35-vanne ei ehkä enää toimikaan ajettavuuden kannalta ihan parhaalla mahdollisella tavalla.
Tehdasvanteissahan tuohon sekarengastukseen liittyy hyvin usein myös erilainen vanneleveys ja erilainen ET etu- ja takavanteissa, joten voisi helposti kuvitella että tuo yleispätevä ET35 ei ole lähellekään optimiratkaisu jos haluaa leveämpää kumia taakse..
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Olenkohan hieman jämähtänyt vai tulossa muuten vanhaksi... ...mutta kun CLK:sta tuli mielestäni aika kivan näköinen niinkin helpolla operaatiolla kuin "avain kouraan ja renkaat lainaan 'perhekuljettimesta'": Click ja Clack.

...tietenkin tämä olisi vain ongelman siirtämistä. Eli silloin heräisi kysymys: Mistä farmariin kivat vanteet. :roll:

No, kesäillassa on hyvä ruuvailla ja koestella... :) Jännitti nimittäin hitusen, mahtuvatko 8,5J18 ET31-vanteet ja 235-leveät kumit W208-korisen CLK:n alle.

Nyt kun kokeilut on kokeiltu, ei enää tarvitse luulla vaan voi tietää. Edessä käy sanonta: "Hivutella saa kunhan ei osu." Takana tilaa taas on vaikka millä mitalla - niin ulos kuin sisäänkin.

Eli jos kikkailla alkaisi, ET voisi takana olla pienempikin ja vanne leveämpi. Mutta ainakaan itse en aio alkaa tyylitellä sillä riskillä, että autosta tulee samalla vikuri ajettava urissa.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Vannevatuloinnin loppusuora häämöttää

Viesti Kirjoittaja eerola »

Mitä arvoisa raati tuumaa:

Olisivatko edessä olevana kesänä kivammat:

Vaihtoehdot A

vai

Vaihtoehdot B

Menisivät 18" kokoisina joko metallipunaisen S203:n tai quartzblaun C208:n alle.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ei ainakaan vaihtoehtoa B. Sinällään ihan siisti vanne, mutta pikkusen liian tarvikemallia mersun alle...Lisäksi noita näkyy joka korollassa 8)
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vannevatuloinnin loppusuora häämöttää

Viesti Kirjoittaja jameri »

eerola kirjoitti:Mitä arvoisa raati tuumaa:

Olisivatko edessä olevana kesänä kivammat:

Vaihtoehdot A

vai

Vaihtoehdot B

Menisivät 18" kokoisina joko metallipunaisen S203:n tai quartzblaun C208:n alle.
Kaikella kunnioituksella, jos nuo on vaihtoehdot niin originaalit mahd. C saisi minun ääneni.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: Vannevatuloinnin loppusuora häämöttää

Viesti Kirjoittaja eerola »

jameri kirjoitti:...Kaikella kunnioituksella, jos nuo on vaihtoehdot niin originaalit mahd. C saisi minun ääneni.
Siis tarkoitatko ketjun alussa esittämääni ASA ZR1:ä? Se kyllä kelpaisi minullekin edelleen, jos löytyisi jostain kelpo hinnalla.

Katsoin uudelleen tuota viimeksi esittämääni "Vaihtoehto B":tä. Hylkäsin sen jo. Tuntui sekunnin verran siedettävältä mahdollisuudelta, mutta kohtaus meni jo ohi :)

Jäljellä siis Tomason TN1 Ja ASA ZR1.

Alkuviikosta ajattelin tilailla, joten saman hintaluokan ehdokkaita saapi nyt esittää kernaasti! ;)
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Noniin. Pähkäily loppui ja CLK:hon on 18" Tomason TN-1 + Nokian Hakka Z tulossa.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

Hyvä ja tyylikäs valinta
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

eerola kirjoitti:Noniin. Pähkäily loppui ja CLK:hon on 18" Tomason TN-1 + Nokian Hakka Z tulossa.
Hyvä valinta!
Mulla oli omassa CLK:ssa myös kesäkiekkoina samaiset Tomasonit 18" koossa ja BMW:ssä edelleen samanlaiset talvikiekkoina, eikä mitään valittamista! Erityisesti on jaettava kiitosta siitä että hinta-laatusuhde on noissa erittäin hyvä!
Tietysti ratafriikit löytää varmasti puutteita Tomasoneista mm painon suhteen jne, mutta tieliikennekäyttöön mitä parhaimpia vanteita hinta-laatu-ulkonäkö-suhteen osalta.

Jos jotain parantamista/kehityskohteita pitäisi Tomasoneista etsiä niin se on sitten se että olisi hyvä jos olisi tarjolla hieman erilaisia ET-vaihtoehtoja, koska niin CLK:ssa kuin erityisesti BMW:ssä takakiekot painuivat ulkonäköä ajatellen vähän turhan syvälle lokasuojaan. Ei siten että se nyt varsinainen ulkonäköhaitta olisi ollut, mutta pieni kauneusvirhe kuitenkin.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
niklas
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 11.04.2007 15:52
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja niklas »

jameri kirjoitti:Hyvä ja tyylikäs valinta
Olis ne peltivanteetki sopinu 8)
2fast4you
Sway-bar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.05.2007 12:33

Viesti Kirjoittaja Sway-bar »

Minullakin on vanteet haussa, mutta informaation määrä on niin kirjavaa. Toinen suosittaa tätä kokoa ja toinen tota. Edellinen ostamani vannepaketti oli 5ke paikkeilla, ja vedin alumiinihuulen heti kuopalle töyssyssä, joten nyt aion ostaa vähän huokeampaa ja toivottavasti kestävämpää. Onneksi Mersulle on tarjolla aika paljon vaihtoehtoja.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

eerola kirjoitti:...Tomason TN-1 + Nokian Hakka Z tulossa.
Tänään laitoin vanteet alle. Tämän näköinen tuli. Auto laskee hieman kuvien asennosta kun sillä lähtee liikkeelle. Kuvat on otettu suoraan tunkilta laskemisen jälkeen.

Vanteet siis 18" ja 8,5-leveät. ET-luku on 30. Renkaat 225/40R18.

Vähän jännitti miten ET30-vanne mahtuu 225-leveän renkaan kanssa, koska ET31 ja 235-leveä olivat aika tarkka juttu. Mutta nätisti mahtuivat, kuten kuvasta näkyy!
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Oikein hyvältähän ne Tomasonit näyttää..ihan niinkuin muistelinkin :)

Sitä en tiedä valehteleeko kuva, mutta vaikutelma on aikalailla sama kuin oli itselläni sekä CLK:ssa että BMW:ssä sen suhteen että takakiekko jää aavistuksen liikaa sisään suhteessa etukiekkoon.
Voi olla että kuvakin hiukan valehtelee, mutta kun omissa autoissa noita vanteita tutkailin niin ajattelin että jos takakiekko tulisi ehkä noin 3mm enemmän ulospäin niin vaikutelma olisi täydellinen.

Niin..ja en muista olenko aiemmin sanonut, mutta ajatellut kumminkin..että erityisen komianoloinen se on tuo talo noiden sun autokuvien taustalla.. :wink:
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

jva kirjoitti:...vaikutelma on aikalailla sama kuin oli itselläni sekä CLK:ssa että BMW:ssä sen suhteen että takakiekko jää aavistuksen liikaa sisään suhteessa etukiekkoon...
Pitää paikkaansa. Jostain syystä CLK:n takalokasuojan linjaus on sellainen että renkaan ulkoreuna on syvällä, jos vanne on samaa paria etuvanteiden kanssa.

Jos joskus saisi aikaiseksi, voisi kokeilla 5 mm spacereita tuonne taakse. Tuota vannetta kun ei taida olla pienemmällä ET-luvulla... ...enkä toisaalta olisi varmaankaan uskaltanut sellaista uraherkkyyden kasvamisen pelossa ostaa. Aika tavalla edullisempi ja helpommin korjattavissa oleva vikahankinta tuollainen hieman laillisuuden rajoja koetteleva raidevälin leventäjä kuin 2 kpl huonosti toimivia vanteita.

Vaikka ET25 voisikin olla ulkonäön perusteella optimaalinen, aika paljon nätimmin nuo kuitenkin nuo ET30-vanteet asettuvat kuin ET35:t. Eli voin sanoa olevani ihan aikalailla tyytyväinen lopputulokseen!
jva kirjoitti:...erityisen komianoloinen se on tuo talo noiden sun autokuvien taustalla.
Kiitos!
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
TeeCay
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ma 13.11.2006 23:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TeeCay »

eerola kirjoitti:
jva kirjoitti:...vaikutelma on aikalailla sama kuin oli itselläni sekä CLK:ssa että BMW:ssä sen suhteen että takakiekko jää aavistuksen liikaa sisään suhteessa etukiekkoon...
Pitää paikkaansa. Jostain syystä CLK:n takalokasuojan linjaus on sellainen että renkaan ulkoreuna on syvällä, jos vanne on samaa paria etuvanteiden kanssa.

Jos joskus saisi aikaiseksi, voisi kokeilla 5 mm spacereita tuonne taakse. Tuota vannetta kun ei taida olla pienemmällä ET-luvulla... ...enkä toisaalta olisi varmaankaan uskaltanut sellaista uraherkkyyden kasvamisen pelossa ostaa. Aika tavalla edullisempi ja helpommin korjattavissa oleva vikahankinta tuollainen hieman laillisuuden rajoja koetteleva raidevälin leventäjä kuin 2 kpl huonosti toimivia vanteita.

Vaikka ET25 voisikin olla ulkonäön perusteella optimaalinen, aika paljon nätimmin nuo kuitenkin nuo ET30-vanteet asettuvat kuin ET35:t. Eli voin sanoa olevani ihan aikalailla tyytyväinen lopputulokseen!
jva kirjoitti:...erityisen komianoloinen se on tuo talo noiden sun autokuvien taustalla.
Kiitos!
Tänään kattelin tota omaa Sportcoupea ja sama vaiva siinäkin. Kävi myös mielessä laittaa taakse spacerit kun renkaat jää aika sisään taka, edestä kohtuulliset.
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

eerola kirjoitti:Jos joskus saisi aikaiseksi, voisi kokeilla 5 mm spacereita tuonne taakse. Tuota vannetta kun ei taida olla pienemmällä ET-luvulla... ...enkä toisaalta olisi varmaankaan uskaltanut sellaista uraherkkyyden kasvamisen pelossa ostaa. Aika tavalla edullisempi ja helpommin korjattavissa oleva vikahankinta tuollainen hieman laillisuuden rajoja koetteleva raidevälin leventäjä kuin 2 kpl huonosti toimivia vanteita.
ET-lukuvalikoima on rajallinen Tomason-valikoimassa, joka tietysti on ymmärrettävääkin siinä mielessä että edullisuus kärsisi jos vanteita tehtäisiin kovin monilla eri "asetuksilla".
Spaceri voisi olla ihan toimiva ratkaisu ja mitä sitten tulee erilaisiin ET-lukuihin edessä ja takana, niin Mersuissa joissa on takana leveämpi rengastus, on muistaakseni myös eri ET-luvut vanteissa(tosin leveyskin on eri), joten siinä mielessä ajo-ominaisuuksien puolesta tuskin kannattaa huolehtia jos erilaista ET:tä tai sopivaa spaceria ajattelisi joskus laittaa.
No, oli miten oli niin omasta CLK:sta katosi uraherkkyys ja vetely tyystin kun alle meni vakioiden sijaan Tomasonit, sama ET ja sama rengasleveys eteen ja taakse. Mersun omilla vanteilla ja sekarengastuksella auto ei ollut kovin miellyttävä ajaa juuri em syistä.

Spacereista ja niiden laillisuudesta tuli mieleen että aika häilyvät taitaa olla rajat ja säännökset koska jos nyt muistelen lainkaan oikein niin esim Porschen lisävarustelistoissa Caymanin ja Boxsterin kohdalla tarjotaan 5millin levityksiä lisähintaan..eli siis äkkiseltään jonkinlaisia spacereita ja tuskin yksikään automyyjä kovin helposti lähtisi lisävarustelistaansa laittamaan selviä laittomuuksia?!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

jva kirjoitti:...esim Porschen lisävarustelistoissa Caymanin ja Boxsterin kohdalla tarjotaan 5millin levityksiä lisähintaan..eli siis äkkiseltään jonkinlaisia spacereita ja tuskin yksikään automyyjä kovin helposti lähtisi lisävarustelistaansa laittamaan selviä laittomuuksia?!
Spacerit ovat lailliset, jos ne ovat auto- tai vannevalmistajan omat. Lorinserin vanteista esimerkiksi on yksi versio ja siitä säädetään ET-variantteja Lorinser-merkkisien spacerien avulla. Kokonaisuus siis on laillinen.

Mutta jos laitan Lorinser-spacerien tilalle vaikkapa H&R-merkkiset, laillisuus loppuu, vaikka teknisesti ratkaisun luulisi olevan aivan hyvä. Arvelen ratkaisun olevan aivan hyvän, sillä H&R on ihan tunnustettu tuotenimi ja näinollen tuskin kehtaavat sutta ja sekundaa nimellään myydä.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

eerola kirjoitti:Spacerit ovat lailliset, jos ne ovat auto- tai vannevalmistajan omat. Lorinserin vanteista esimerkiksi on yksi versio ja siitä säädetään ET-variantteja Lorinser-merkkisien spacerien avulla. Kokonaisuus siis on laillinen.
Ok, tämä tieto selvittikin asian :)
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
Vastaa Viestiin