Peräkoukun sähköt
Peräkoukun sähköt
Asensin vetokoukun paikoilleen.Nyt olis enää sähköt tekemättä.Jos kytken suoraan johdot,esim ryöstäjillä,palaako vikalamppu koko ajan?
Täytyykö tehdä jokin relehässäkkä?Tuleeko perään johonkin jatkuva virta?
Saako kenties jotain valmiita liittimiä,mikä sopis suoraan auton sähköpistokkeeseen?Säilyis johtosarjat ehjinä.
Kertokaa,miten olette toteuttaneet sähköt?
Täytyykö tehdä jokin relehässäkkä?Tuleeko perään johonkin jatkuva virta?
Saako kenties jotain valmiita liittimiä,mikä sopis suoraan auton sähköpistokkeeseen?Säilyis johtosarjat ehjinä.
Kertokaa,miten olette toteuttaneet sähköt?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Motonetissä seuraavasti:
W124 johtosarja pitkillä johdoilla ja vilkunohjaimella. . . 48-1207 69.50,-
124:stä en mitään tiedä, mutta 203:een laitoin alkuperäisellä johtosarjalla jossa CAN-sovite, hinta 199,50 ja nyt olisi edessä sama 211 farmariin.
Jostain syystä 211 farmarin johtosarja maksaa 334,- kun sedaniin saa hintaan 188,- Mikä maksaa, lieneekö perän korkeussäätöön liittyvää?
Oikeastaan asiani meni vähän väärän otsikon alle, pitäisi tehdä oma artikkeli.
W124 johtosarja pitkillä johdoilla ja vilkunohjaimella. . . 48-1207 69.50,-
124:stä en mitään tiedä, mutta 203:een laitoin alkuperäisellä johtosarjalla jossa CAN-sovite, hinta 199,50 ja nyt olisi edessä sama 211 farmariin.
Jostain syystä 211 farmarin johtosarja maksaa 334,- kun sedaniin saa hintaan 188,- Mikä maksaa, lieneekö perän korkeussäätöön liittyvää?
Oikeastaan asiani meni vähän väärän otsikon alle, pitäisi tehdä oma artikkeli.
Kannattaa laittaa oikeilla johtosarjoilla. Ryöstäjät voi vielä pelittää 124:ssa, mutta yhtään uudemmissa ei onnistu ilman häiriöitä(w202-)
Muutenkin tuo ryöstäjä ei ole oikein oikein..
Ainakin tuo mun ajokki ottaa heti itteensä, jos perävaunussa on valohäikkää. Maadoitusvikainen kärry aiheuttaa nykimistä ja epämääräistä vaihdelaatikon toimintaa. Mielessä on käynyt joskus, että joku boxi saattaa ottaa pian itteensä...
Muutenkin tuo ryöstäjä ei ole oikein oikein..
Ainakin tuo mun ajokki ottaa heti itteensä, jos perävaunussa on valohäikkää. Maadoitusvikainen kärry aiheuttaa nykimistä ja epämääräistä vaihdelaatikon toimintaa. Mielessä on käynyt joskus, että joku boxi saattaa ottaa pian itteensä...
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3034
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Minä laitoin S124sen peräkoukun sähköt KL-varaosien johtosarjalla ja sehän on niin pomminvarma ja helppo systeemi kun olla saattaa: liittimet takavalojen liittimien "väliin" kummallekin puolelle, värilliset johdot pistokkeelle omiin paikkoihinsa (ja asennus takakontin ulkopuolella!) ja maajohto kiinni ja peräkärryn valot palamaan!
En muista paljonko maksoi. EDIT Herra HA. tuolla mainitsi Motonetin summan, KLssä maksoi varmaan hippusen enemmän
En muista paljonko maksoi. EDIT Herra HA. tuolla mainitsi Motonetin summan, KLssä maksoi varmaan hippusen enemmän
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3034
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Ei ainakaan S124sen perän korkeussäädöillä ole mitään tekemistä sähköjen kanssa. Ettei vaan olis 211 farkussa jotain speciaalia liittyen takavalojen ohjaukseen, joka tarttis sitten erilaiset liittimet kuin sedan..HA. kirjoitti:Jostain syystä 211 farmarin johtosarja maksaa 334,- kun sedaniin saa hintaan 188,- Mikä maksaa, lieneekö perän korkeussäätöön liittyvää?
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Mulla oli sama ongelma kuin sulla kuukausi sitten - koukku oli paikallaan mutta sähköt olivat vielä asentamatta. Joidenkin mielestä normaali ryöstäminen aiheuttaa ongelmia, joidenkin mielestä taas ei. Taitaa olla ihan autoriippuvaistakin tuo homma (näissä vanhoissa lankuissa).
Itse tein homman niin, että ostin viisi kappaletta normaalia autorelettä ja laitoin ne kiinni kiinnitysalustaan. Jatkuvan virran kanssa piti vähän aikaa miettiä mistä ottaa, ja otin sen loppujen lopuksi sähköantennilta, joka itsessään on kytketty pois toiminnasta. Releille tulee ohjaussignaali parkeilta, jarruvalolta ja vilkuilta. Koska kyseessä on vain ohjaussignaali, "ryöstöä" ei tapahdu liikaa eikä mitään sähköongelmia ole. Kullekin releelle tulee jatkuva virta ja maapiuha sekä ohjaussignaali ja koukun kulloinen johto. Niin, ja sulake pitää muistaa laittaa oikeaan kohtaan.
Alla on vinkkikuva relekytkentään.

Lohdutukseksi alla kuva vankilasta vaikutteita
saaneesta kytkennästä. Kauniisti kytketty ja näppärästi puulle asetettu, mutta TOIMII. Eikä sitten naureta.

Itse tein homman niin, että ostin viisi kappaletta normaalia autorelettä ja laitoin ne kiinni kiinnitysalustaan. Jatkuvan virran kanssa piti vähän aikaa miettiä mistä ottaa, ja otin sen loppujen lopuksi sähköantennilta, joka itsessään on kytketty pois toiminnasta. Releille tulee ohjaussignaali parkeilta, jarruvalolta ja vilkuilta. Koska kyseessä on vain ohjaussignaali, "ryöstöä" ei tapahdu liikaa eikä mitään sähköongelmia ole. Kullekin releelle tulee jatkuva virta ja maapiuha sekä ohjaussignaali ja koukun kulloinen johto. Niin, ja sulake pitää muistaa laittaa oikeaan kohtaan.
Alla on vinkkikuva relekytkentään.

Lohdutukseksi alla kuva vankilasta vaikutteita


Koukun sähköt
No niin.Tuli lauantaina haettua motonetista peräkoukun sähkösarja.
Ensisilmäyksellä näytti aika simppeliltä.Kuitenkin 70 ecee hintaa,mutta ei mielestäni ihan täydellinen.Sananmukaisesti vilkunohjaimella ja pitkillä johdoilla.Pistokkeet olivat sopivat perään,mutta niihin tuli vain vilkunohjauspiuhat ja joku maajohto.Toiset johdot oli tarkoitettu ilmeisesti vedettäviksi sulakerasialle asti.Jarruvalon johdossa oli jokin sovitinpala valmiina,oli tarkoitettu suoraan polkimelle.
Tässä oli nyt selvä patentin haku.Muutin sarjan omaan makuuni.
Avasin nämä pistokkeet.Lähtivät hyvin auki.Katsoin oikeat nastat ja tinasin johdot suoraan liittimiin.Eli hain liittimistä,oikean ja vasemman parkin,jarru ja sumuvalon.Lisäsin 3 kpl releitä.Sumari jäi ilman,mutta tuskin tarpeellista.
Nyt on suojattuna vilkut(yksi ja sama rele motonet) ja kolme relettä muille.
Otin virran kattoluukun moottorin liittimestä(tinaus),väliin sulake.
Nyt on kaikki suojattu ja vikalamppu ei toivottavasti syty.
Täytyy kyllä sanoa,ettei mikään pikku homma.Ehkä olis nopeimmin vetänyt johdot suoraan sulakerasialle.
Ensisilmäyksellä näytti aika simppeliltä.Kuitenkin 70 ecee hintaa,mutta ei mielestäni ihan täydellinen.Sananmukaisesti vilkunohjaimella ja pitkillä johdoilla.Pistokkeet olivat sopivat perään,mutta niihin tuli vain vilkunohjauspiuhat ja joku maajohto.Toiset johdot oli tarkoitettu ilmeisesti vedettäviksi sulakerasialle asti.Jarruvalon johdossa oli jokin sovitinpala valmiina,oli tarkoitettu suoraan polkimelle.
Tässä oli nyt selvä patentin haku.Muutin sarjan omaan makuuni.
Avasin nämä pistokkeet.Lähtivät hyvin auki.Katsoin oikeat nastat ja tinasin johdot suoraan liittimiin.Eli hain liittimistä,oikean ja vasemman parkin,jarru ja sumuvalon.Lisäsin 3 kpl releitä.Sumari jäi ilman,mutta tuskin tarpeellista.
Nyt on suojattuna vilkut(yksi ja sama rele motonet) ja kolme relettä muille.
Otin virran kattoluukun moottorin liittimestä(tinaus),väliin sulake.
Nyt on kaikki suojattu ja vikalamppu ei toivottavasti syty.
Täytyy kyllä sanoa,ettei mikään pikku homma.Ehkä olis nopeimmin vetänyt johdot suoraan sulakerasialle.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Koukun sähköt
En muista,vaikka itselläkin oli 202 joskus.Onko siellä pistokkeet takavaloille samanlaiset,kuin w124:ssa.
Tuolla sähkösarjalla on sikäli helppo tehdä,että tulee hyvät kytkennät.Ei tarvii tehdä ryöstäjäliitoksia.Hieman kyllä muuten oli tuo ainakin w124 sarja puutteellinen.Jouduin lisäämään 3kpl releitä lisää sekä tekemään tarpeelliset
uudet joutokset.
Muuten on pelannut.Palaneen lampun merkkivalo ei syty ja vilkut toimivat hyvin.
Tuolla sähkösarjalla on sikäli helppo tehdä,että tulee hyvät kytkennät.Ei tarvii tehdä ryöstäjäliitoksia.Hieman kyllä muuten oli tuo ainakin w124 sarja puutteellinen.Jouduin lisäämään 3kpl releitä lisää sekä tekemään tarpeelliset
uudet joutokset.
Muuten on pelannut.Palaneen lampun merkkivalo ei syty ja vilkut toimivat hyvin.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95