Peräkoukun sähköt

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Peräkoukun sähköt

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Asensin vetokoukun paikoilleen.Nyt olis enää sähköt tekemättä.Jos kytken suoraan johdot,esim ryöstäjillä,palaako vikalamppu koko ajan?
Täytyykö tehdä jokin relehässäkkä?Tuleeko perään johonkin jatkuva virta?
Saako kenties jotain valmiita liittimiä,mikä sopis suoraan auton sähköpistokkeeseen?Säilyis johtosarjat ehjinä.

Kertokaa,miten olette toteuttaneet sähköt?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
HA.
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: La 27.01.2007 17:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja HA. »

Motonetissä seuraavasti:

W124 johtosarja pitkillä johdoilla ja vilkunohjaimella. . . 48-1207 69.50,-

124:stä en mitään tiedä, mutta 203:een laitoin alkuperäisellä johtosarjalla jossa CAN-sovite, hinta 199,50 ja nyt olisi edessä sama 211 farmariin.

Jostain syystä 211 farmarin johtosarja maksaa 334,- kun sedaniin saa hintaan 188,- Mikä maksaa, lieneekö perän korkeussäätöön liittyvää?

Oikeastaan asiani meni vähän väärän otsikon alle, pitäisi tehdä oma artikkeli.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kannattaa laittaa oikeilla johtosarjoilla. Ryöstäjät voi vielä pelittää 124:ssa, mutta yhtään uudemmissa ei onnistu ilman häiriöitä(w202-)
Muutenkin tuo ryöstäjä ei ole oikein oikein..

Ainakin tuo mun ajokki ottaa heti itteensä, jos perävaunussa on valohäikkää. Maadoitusvikainen kärry aiheuttaa nykimistä ja epämääräistä vaihdelaatikon toimintaa. Mielessä on käynyt joskus, että joku boxi saattaa ottaa pian itteensä...
harry267
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 343
Liittynyt: Ma 14.01.2008 21:03

Viesti Kirjoittaja harry267 »

hae 10e johto ja pistoke, mutta jos kärryn ollessa perässä häiriövalo häiritsee älä hae.mun mielestä vanhaan mersuun aivan passeli ratkaisu.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3034
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Minä laitoin S124sen peräkoukun sähköt KL-varaosien johtosarjalla ja sehän on niin pomminvarma ja helppo systeemi kun olla saattaa: liittimet takavalojen liittimien "väliin" kummallekin puolelle, värilliset johdot pistokkeelle omiin paikkoihinsa (ja asennus takakontin ulkopuolella!) ja maajohto kiinni ja peräkärryn valot palamaan!

En muista paljonko maksoi. EDIT Herra HA. tuolla mainitsi Motonetin summan, KLssä maksoi varmaan hippusen enemmän
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3034
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

HA. kirjoitti:Jostain syystä 211 farmarin johtosarja maksaa 334,- kun sedaniin saa hintaan 188,- Mikä maksaa, lieneekö perän korkeussäätöön liittyvää?
Ei ainakaan S124sen perän korkeussäädöillä ole mitään tekemistä sähköjen kanssa. Ettei vaan olis 211 farkussa jotain speciaalia liittyen takavalojen ohjaukseen, joka tarttis sitten erilaiset liittimet kuin sedan..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mulla oli sama ongelma kuin sulla kuukausi sitten - koukku oli paikallaan mutta sähköt olivat vielä asentamatta. Joidenkin mielestä normaali ryöstäminen aiheuttaa ongelmia, joidenkin mielestä taas ei. Taitaa olla ihan autoriippuvaistakin tuo homma (näissä vanhoissa lankuissa).

Itse tein homman niin, että ostin viisi kappaletta normaalia autorelettä ja laitoin ne kiinni kiinnitysalustaan. Jatkuvan virran kanssa piti vähän aikaa miettiä mistä ottaa, ja otin sen loppujen lopuksi sähköantennilta, joka itsessään on kytketty pois toiminnasta. Releille tulee ohjaussignaali parkeilta, jarruvalolta ja vilkuilta. Koska kyseessä on vain ohjaussignaali, "ryöstöä" ei tapahdu liikaa eikä mitään sähköongelmia ole. Kullekin releelle tulee jatkuva virta ja maapiuha sekä ohjaussignaali ja koukun kulloinen johto. Niin, ja sulake pitää muistaa laittaa oikeaan kohtaan.

Alla on vinkkikuva relekytkentään.

Kuva

Lohdutukseksi alla kuva vankilasta vaikutteita :roll: saaneesta kytkennästä. Kauniisti kytketty ja näppärästi puulle asetettu, mutta TOIMII. Eikä sitten naureta.

Kuva
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Parkit voi tehhä yhdellä releellä. :D
Tuo releiden kautta kytkeminen on se paras vaihtoehto. Ei kuormita auton omia valojen johtoja lainkaan.
Andy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 416
Liittynyt: Pe 04.04.2003 12:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mika.T kirjoitti:Parkit voi tehhä yhdellä releellä. :D
Tuo releiden kautta kytkeminen on se paras vaihtoehto. Ei kuormita auton omia valojen johtoja lainkaan.
Ei sen väliä miten tekee kunhan tekee tyylillä :wink: .
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Väykkyyn ei orggis johtosarja maksanu paljo mitään (joku kymppi?) ja asennus erittäin helppoa...toimii kärryn sumaria myöten kaikki eikä pala vikavalot. Suosittelen.
mbe220d
Avatar
0090463
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 417
Liittynyt: La 15.11.2003 19:10
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja 0090463 »

Omaani laitoin suoraan johdon sulakerasialle asti ja tinasin siellä oikeisiin virtapiireihin, ei pala lamppu kojetaulussa enää. Ja auto oli W124.
p.0400-504502
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Koukun sähköt

Viesti Kirjoittaja Petromax »

No niin.Tuli lauantaina haettua motonetista peräkoukun sähkösarja.
Ensisilmäyksellä näytti aika simppeliltä.Kuitenkin 70 ecee hintaa,mutta ei mielestäni ihan täydellinen.Sananmukaisesti vilkunohjaimella ja pitkillä johdoilla.Pistokkeet olivat sopivat perään,mutta niihin tuli vain vilkunohjauspiuhat ja joku maajohto.Toiset johdot oli tarkoitettu ilmeisesti vedettäviksi sulakerasialle asti.Jarruvalon johdossa oli jokin sovitinpala valmiina,oli tarkoitettu suoraan polkimelle.
Tässä oli nyt selvä patentin haku.Muutin sarjan omaan makuuni.
Avasin nämä pistokkeet.Lähtivät hyvin auki.Katsoin oikeat nastat ja tinasin johdot suoraan liittimiin.Eli hain liittimistä,oikean ja vasemman parkin,jarru ja sumuvalon.Lisäsin 3 kpl releitä.Sumari jäi ilman,mutta tuskin tarpeellista.
Nyt on suojattuna vilkut(yksi ja sama rele motonet) ja kolme relettä muille.
Otin virran kattoluukun moottorin liittimestä(tinaus),väliin sulake.
Nyt on kaikki suojattu ja vikalamppu ei toivottavasti syty.

Täytyy kyllä sanoa,ettei mikään pikku homma.Ehkä olis nopeimmin vetänyt johdot suoraan sulakerasialle.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
jusssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 269
Liittynyt: Ma 22.10.2007 18:36
Paikkakunta: Ähtäri

Viesti Kirjoittaja jusssi »

Olis itelläkin ajankohtainen tuo vetokoukun asennus, mutta sähkösarja maksaa saman, kuin koukku, eli 130€ :shock: Mites, jos laittain ryöstäjillä releillä nuo valot, ni toimiiko ongelmitta 202:ssa?
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1499
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Koukun sähköt

Viesti Kirjoittaja Petromax »

En muista,vaikka itselläkin oli 202 joskus.Onko siellä pistokkeet takavaloille samanlaiset,kuin w124:ssa.

Tuolla sähkösarjalla on sikäli helppo tehdä,että tulee hyvät kytkennät.Ei tarvii tehdä ryöstäjäliitoksia.Hieman kyllä muuten oli tuo ainakin w124 sarja puutteellinen.Jouduin lisäämään 3kpl releitä lisää sekä tekemään tarpeelliset
uudet joutokset.

Muuten on pelannut.Palaneen lampun merkkivalo ei syty ja vilkut toimivat hyvin.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Vastaa Viestiin