300tdt ahdot

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
thuhtala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 18.01.2007 19:41
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

300tdt ahdot

Viesti Kirjoittaja thuhtala »

Miksiköhän 300tdt:ssä ahdot alkaa pudota 3000 kierroksen,jälkeen alle sen ne pysyy 1,5bar ja 4tonnissa ei ole enää kuin 1bar.Onko savutuksen esto kellolla jotain vaikutusta asiaan ja voiko sitä säätää jotenkin.Kellon päällä on kyllä ruuvi,mutta kumpaan suuntaan sitä pitäs kruuvata vai saako sitä pidellä ollenkaan.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

onkos kyseessä vaiko vai modattu turbo? entä pumppu, entä onko cooleria? entä ylipäätänsä mikä auto on kyseessä? W124? vähän tarttis lisää tietoa..

jos on vakio, niin 1,5baria ahtoja on ehdottomasti liian paljon. vakiona on n.0,8-0,9 eikä sen yli kannata vakio rojuilla mennä ollenkaan.

imusarjassa on paineanturi, joka maadottuu 1.15 baarissa ja estää tällöin pumpun paineenalaisen rikastuksen kokonaan= (tehot laskee)

kerro enemmän kokoonpanosta ja säädöistä mitä oot tehny, niin ihmetellään lisää.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
thuhtala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 18.01.2007 19:41
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja thuhtala »

Jep eli kyseessä on w124 -93 cooleri on,ahdistin on vakio,syöttöä lisätty 2 kierrosta,alkuperäinen imusarja heitetty heerukseen ja tilalle laitettu vaparin satsi ja painekotelo siihen eikä moista anturia mielestäni ollut edes vakio imusarjaskaan
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

alkuperäisessä turbon imusarjassa on sellainen paineen rajoitus tunnistin. se kannattaa säilyttää. siitä keksii vaikka mitä kivaa myöhemmin.

vaikka sulla on kuuleri, niin paineita on aivan liikaa. vakio turbon turbiini on niin pieni että se menee tukkoon samantien kun pumppu huutaa täysillä. sulla on kansi vaarassa hajota hetkellä minä hyvänsä. ellei ole jo haljennutkin.

tehot laskee sen takia kun turbo menee tukkoon. =pakopaineita liikaa. sulla varmaan myös vakio pakoputken lähtö turbolta?

se ruuvi siinä pumpun päällä kellossa on ahtamattoman syötön säätö. sillä saa esim. herkemmäksi paikalta lähtöä, ym. kulmissa kurvailua, mutta sillä saa myös helvetisti mustaa maailmaan, jos sitä säätää liikaa. ihan pieniä säätöjä kerrallaan. ja auki päin oli lisää syöttöä.
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
thuhtala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 18.01.2007 19:41
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja thuhtala »

Kyllä putken lähtö on vakio,mutta muuten on suora 3" ränni perään asti. olen avannut sitä kellon ruuvia 2kieppiä. voisiko avata lisää vai meneekö huonommaksi,savutus on aika loivaa vielä,vain pikkuisen enemmän kuin vakio tällissä.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

ei se paljoa auta se 3" putki, vaikka se menis downpipen jälkeen vaikka kiinaan asti, kun se pullonkaula on siellä ahtimessa, ja heti ahtimen jälkeen.

enemminkin pitäis olla 3" ahtimesta n.puoltoista metriä, ja sen jälkeen vaikka 2,5" kun pakokaasut on jo kylmennyt. ja tietysti läpivirtaavat vaimentimet pitäis olla.

alasyöttöä voit nostaa niinpaljon kun alkaa savutus häiritä. mutta muista että se kannattaa leiman ajaksi laittaa pienemmälle huomattavasti.

pari kiekkaa on kyllä tooosi paljon :shock: luulis olevan aika synkkää ajella. :roll:
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
thuhtala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 18.01.2007 19:41
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja thuhtala »

Liekö se paine mokkula rikki,kun ei savua ei tule kuin pieni pölläys lähdössä ja pelkän kellon säädöllä ei tapahtunut vielä mitään.Vasta pumpun säätämisen jälkeen alkoi savua tulla vähän,ja nyt on paineet tiputettu 1bar menohaluissa ei tapahtunut suurtakaan muutosta.
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1203
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

ei varmaan, kun se turbon tukkoon meneminen alkaa jarruttaa siellä menoja. pakokaasut ei enää mahdu ulos koneesta kunnolla.

onko pumppu säädetty ihan ammattilaisella? vai ootko itte käännelly syöttöruuveja? siis sieltä pumpun takakannen alta?

ja tosiaan ihan 1/8 osa kierroksen säätö siitä kellosta pitäisi kyllä huomaa perstuntumalla jo jotenkin. ehkä sulla on sitte se rikki tai jotenkin perseellään..
S212 E220 -11
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR
Avatar
thuhtala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 18.01.2007 19:41
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja thuhtala »

Pumpun säädin itse,joka onnistu kohtuulisesti toki täytyy ottaa perä vielä auki koska tyhjäkäynnille palautuminen on vielä hieman liika hidas :roll: .Sitä mokkulaa kaveri ruuvas sen 2 kierrosta jo ennen kuin pumppuun pideltiin,ja toveri sano että se ei auttanu eikä huonontanut,eli jotain hämärää siinä täytyy olla jos kerran 1/8 kierroksen avaaminen pitäs jo auttaa ja ennen pumpun säätöä ei mustaa tullut oikeastaan ollenkaan vaikka yritti paikallaan polkea lusikkaa pohjaan.Liekö kalvo vainaja tai jotain?

Niin ja tosiaan auto ei ole oma vaan kaverin ja tässä yritetään mese miehinä yhteistuumin ratkasta ongelmaa :wink:
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Heivatkaa nyt ainakin se vakio ahdin suohon sieltä, pakopaineet on varmaan jo 1,2bar ahdoilla +2bar ja se ei ole hyvä. Se vakio kkk26 ois sopiva ennemmin johonkin alle kaks litraseen koneeseen kun tohon kolmoseen...
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
speed
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:44
Paikkakunta: stadika

Viesti Kirjoittaja speed »

niin paljonko on mersun (300turbo diesel) alkuperäiset paineet?
Audi A4 avant 3.0 TDi quattro
Ainoa oikea MB on 124
junk box no turbo/nos 4d sedan ET 11,1/210km/h and 0-100 2,9-3,2s
R171=summer fun
Avatar
Eicca_
Mersumies
Mersumies
Viestit: 730
Liittynyt: Ti 09.05.2006 05:55
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

itellä ne huiteli ainakin pilipali autogaugen mittarilla mitattuna siinä 0,85-0,9bar hujakoilla :roll:
M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Avatar
speed
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 01.04.2008 17:44
Paikkakunta: stadika

Viesti Kirjoittaja speed »

no juu, sit mulla lataa ihan orkkis määrän painetta 0,85-0,9
Audi A4 avant 3.0 TDi quattro
Ainoa oikea MB on 124
junk box no turbo/nos 4d sedan ET 11,1/210km/h and 0-100 2,9-3,2s
R171=summer fun
cafaro
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: La 12.07.2008 16:48
Paikkakunta: siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja cafaro »

mikähän sitten vois olla tossa mun w124 300tdt ssä kun ahtopaineet on vaan 0.6 eikä yhtään yli varmaan turbo jo ottanut ihteensä mutta voihan se johtua siitäkin kun sieltä pohjan alta löyty katti vaikka on vuosmallia 90
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Vakiopaineet 0,95 bar ennen 4/1991 ja 0,85 bar sen jälkeen, jos muistan
ajankohdan oikein. Näissä vanhemmissa on paineenrajoitus, uudemmissa ei.

Mikä olisi sopiva turbo, jos tavoitteena on 197 hepoa ja mahdollisimman
hyvä alavääntö?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Pakko kysyä että mistä juuri tuo 197 heppaa :D
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Uskoakseni 197 hepoa menee vielä katsastuksesta läpi ilman jarrujen muutosta,
kun kyseessä on 300 tdt 4matic 1991. Vertailuautona on E280 T, jossa
on muistaakseni juuri 197 hevosvoimaa, niissä viimeisissä. Joka tapauksessa
alle 200 hv.

Jarrujen muuttaminen ei nelivetofarkussa ole välttämättä ihan yksinkertaista,
pitäisi kokeilla, mahtuuko monimäntäiset vai ei. Jos mahtuu, niin sitten
voisi harkita 230 hevosta. Mutta pelkkä paksu vääntökin riittää kyllä,
huipputehoilla ei ole niin merkitystä.

Jos pitää huippukierrokset samana ja nostaa vääntöä alle 40% eli
voimansiirron kestävyyden rajoille (400Nm), niin hevoset asettuvat juuri
tuohon 200 paikkeille.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Aivan, luulin että tehokkain noilla jarruilla olisi perinteinen 300 bensa.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

JarkkoN kirjoitti:Vakiopaineet 0,95 bar ennen 4/1991 ja 0,85 bar sen jälkeen, jos muistan
ajankohdan oikein. Näissä vanhemmissa on paineenrajoitus, uudemmissa ei.

Mikä olisi sopiva turbo, jos tavoitteena on 197 hepoa ja mahdollisimman
hyvä alavääntö?
Omaan pakokoteloon tehty isompi turbo, kelpaa jopa vähäpäästöiseen, herää alhaalta.

70 kuutioo soppaa > 200 hv max vääntö 380 nm (penkitetty). 2900 r/min, ilman cooleria, ahtopaineita löytyy yli 2 baria halutessa, mukava käytössä
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12761
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Turbo-eemeli kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Vakiopaineet 0,95 bar ennen 4/1991 ja 0,85 bar sen jälkeen, jos muistan
ajankohdan oikein. Näissä vanhemmissa on paineenrajoitus, uudemmissa ei.

Mikä olisi sopiva turbo, jos tavoitteena on 197 hepoa ja mahdollisimman
hyvä alavääntö?
Omaan pakokoteloon tehty isompi turbo, kelpaa jopa vähäpäästöiseen, herää alhaalta.

70 kuutioo soppaa > 200 hv max vääntö 380 nm (penkitetty). 2900 r/min, ilman cooleria, ahtopaineita löytyy yli 2 baria halutessa, mukava käytössä
mitäs tuollainen konversio maksaa jos vakio turbon tuo sinne pahvilaatikossa ? tuo 70 kuutioo vakiotapeilla taitaa olla ?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

380 Nm riittäisi oikein hyvin. Mistäs tuommoisen saisi ja mitä maksaa?
Taitaa tuolla pakopaineetkin pysyä pieninä? Vaikka ahtopaine on suuri?
Onko mitattu?
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

epk kirjoitti:
Turbo-eemeli kirjoitti:
JarkkoN kirjoitti:Vakiopaineet 0,95 bar ennen 4/1991 ja 0,85 bar sen jälkeen, jos muistan
ajankohdan oikein. Näissä vanhemmissa on paineenrajoitus, uudemmissa ei.

Mikä olisi sopiva turbo, jos tavoitteena on 197 hepoa ja mahdollisimman
hyvä alavääntö?
Omaan pakokoteloon tehty isompi turbo, kelpaa jopa vähäpäästöiseen, herää alhaalta.

70 kuutioo soppaa > 200 hv max vääntö 380 nm (penkitetty). 2900 r/min, ilman cooleria, ahtopaineita löytyy yli 2 baria halutessa, mukava käytössä
mitäs tuollainen konversio maksaa jos vakio turbon tuo sinne pahvilaatikossa ? tuo 70 kuutioo vakiotapeilla taitaa olla ?
Kiinnostaa myös täällä :roll: Ei tuu vakio tapeilla 70kuutiota, muistaakseni 55kuutioo, 6mm elementit pumppuun :wink:

Mitattiinko tossa pakopaineita :?:

Mitäs muokkauksia tolle turbolle tehään :?:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Itsehän tuon tein, leipä kun tulee noista hommista, pakopaineita ei ole mitattu.

Täytyy mitata, kun sitä itsekin aina painotan :oops: Tosin pakoputkikin on vielä vakio, pitää mitata senkin vastapaine samalla :roll:

Turbiinipesä omasta, loput vaihtoon, siis kaikki muut isommasta turbosta. Tuo on myynnissä tällä hetkellä, siis koko auto :!:
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Illan hämärässä mitattua, ahto ja pakopaine kulkee suunnilleen samaa tahtia, pakopaine hiukan enemmän. N. 0,1- 0,15 yli ahdon koko alueella. Tasakaasulla paineet on samat :roll:

Yllätyksena vakioputkiston vastapaine :?: 2,5 barin ahdoilla vain 0,2 bar :!: 2:lla bar ei vielä vastapainetta putkessa.

Ilmansuodattimen mahdollinen alipaine jäi vielä mittaamatta, mutta sitä varmasti on, se kun on myös vakio.
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

1,5 bar on jo n. 3000 kierroksella, sekin jo osakaasulla
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Turbo-eemeli, mihin hintaan muuttaisit minulle turbon? Onko se
halvempi kuin vaihtaa koko turbo? Autoni ei ole vähäpäästöinen,
joten turbon vaihto ei sinänsä ole ongelma.

Välijäähdytin on jo hommattuna, turbon ja pakoputken laitto
pitäisi teettää. Keskipönttö vuotaa hiukan , joten pakoputkelle joutuu
joka tapauksessa tekemään kohta jotain. Kukahan noita hommia
tekisi Pirkanmaalla?
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

JarkkoN kirjoitti:Turbo-eemeli, mihin hintaan muuttaisit minulle turbon? Onko se
halvempi kuin vaihtaa koko turbo? Autoni ei ole vähäpäästöinen,
joten turbon vaihto ei sinänsä ole ongelma.

Välijäähdytin on jo hommattuna, turbon ja pakoputken laitto
pitäisi teettää. Keskipönttö vuotaa hiukan , joten pakoputkelle joutuu
joka tapauksessa tekemään kohta jotain. Kukahan noita hommia
tekisi Pirkanmaalla?
Pitääiskö se olla "pikkuiso"? onko nykyinen turbo minkä merkkinen kkk vai garrett, paljonko voimaa hakusessa? kait joku paja löytyy kun etsitään, ehkä minäkin voin tehdä...
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Eemeli, mistäpäin Tamperetta olet? Voisin joskus ihan mielenkiinnosta tulla katsomaan sun laitosta??!
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

SiNi kirjoitti:Eemeli, mistäpäin Tamperetta olet? Voisin joskus ihan mielenkiinnosta tulla katsomaan sun laitosta??!
Paja sijaitsee kangasalla, kurkkaa kotisivut alareunasta.
Avatar
Simpe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 200
Liittynyt: Su 06.01.2008 21:57
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Simpe »

Turbo-eemeli kirjoitti:Paja sijaitsee kangasalla, kurkkaa kotisivut alareunasta.
Onko toi siinä aseman nurkilla? Jos on niin oon muuten joskus kaverille korjaussarjan teiltä hakenutkin...
W210 220cdi Avantgarde -00

Ex: -87 190DTIC 2.0
Vastaa Viestiin