W211 lopetti lämpimän puhaltamisen (E 270 cdi)

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Lervo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 23.01.2007 17:30

W211 lopetti lämpimän puhaltamisen (E 270 cdi)

Viesti Kirjoittaja Lervo »

Eli näin. Kun auton pistää kylmänä käyntiin, puhaltimen nopeus on normaalisti pienellä (automaatti päällä) ja nousee moottorin lämmetessä. Pelkkää lehmän henkäystä vaan antaa, vaikka kone on kuumana. Moottorin lämmöt nousee kuten pitää. Ei auta vaikka vääntää kiekot tappiin käsin.

Mites, onko mekaanikkotaitoisilla mersumiehillä kokemusta vastaavasta? Ja voiko syy tuohon olla jotain, mikä apäsuorasti liittyy kuskin puolen polttimon vaihtoon.. Vaihdoin nimittäin sen juuri ja sen jälkeen on lämpimän ilman puhaltaminen loppunut. Otin siinä yhteydessä hieman paisuntasäiliötä syrjään, kun en nähnyt että mites se kanta lähtee sieltä. Siinä oli se yksi liitin säiliön alaosassa, jonka kyllä kytkin takaisin. Sen johdot liittimen päissä olivat myös epäilyttävän "löyhän" oloisia... Mikä tuo liitin on?

Neuvoista saa isot kiitokset!
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Mahtaa olla nesteen pinnankorkeusanturi siellä paisunta-astiassa, eli ei pitäisi vaikuttaa lämmityslaitteeseen. Olisiko paisunta-astiaa siirtäessä voinut mennä lämppärin putki lysmylle, ettei neste pääse kiertämään?
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: W211 lopetti lämpimän puhaltamisen (E 270 cdi)

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Lervo kirjoitti:Eli näin. Kun auton pistää kylmänä käyntiin, puhaltimen nopeus on normaalisti pienellä (automaatti päällä) ja nousee moottorin lämmetessä. Pelkkää lehmän henkäystä vaan antaa, vaikka kone on kuumana. Moottorin lämmöt nousee kuten pitää. Ei auta vaikka vääntää kiekot tappiin käsin.
Voisi selvitä vikakoodit luetuttamalla..
Hmm.. Toimiikohan kiertovesipumppu?..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
Cardoc
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 514
Liittynyt: Su 13.02.2005 12:24
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja Cardoc »

Sähköinen vasiventili jumissa.
Lervo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 23.01.2007 17:30

Viesti Kirjoittaja Lervo »

Sähköinen vasiventili jumissa.
Mistäköhän nämä ventiilit löytää ja mitä niille on tehtävissä?
kapa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 22.06.2004 20:53
Paikkakunta: mikkeli

vesiventtiili

Viesti Kirjoittaja kapa »

tuulilasin alta muovit ja pyyhkijän vivusto pois sieltä löytyy venttiili kuljettajan puolelta.
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Veikkaisin, että W211 mallissa käyttöönotettu lisälämmitin, eli sähkövastus on kärvähtänyt. Tuohon viittaisi se, että auto alkaa puhaltamaan lämpöä vasta moottorin lämmetessä.
Tuon sähkövastuksen avullahan on tarkoitus pitää matkustamo lämpöisenä ilman Eberin tai Webaston hankkimista, kun Cdi-koneet tuottavat liian vähän lämpöä, jonka saisi puhallettua matkustamoon. Sähkövastuksethan alkavat tuottaa lämpöä heti auton käynnistämisen jälkeen ja siksi sitä lämpöä alkaa tulla lähes välittömästi startin jälkeen vaikka pakkasta olisi -20C.

Loistava ominaisuus sinänsä, josta olen ainakin itse ollut kiitollinen ja kanssamatkustajat ovat kehuneet kovasti ominaisuutta.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
kapa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 163
Liittynyt: Ti 22.06.2004 20:53
Paikkakunta: mikkeli

vesiventtiili

Viesti Kirjoittaja kapa »

edelleen veikkaisin vesiventtiiliä tullut eräitä vaihdettua.
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Niin, ongelman kuvauksesta ei ihan heti pääse käsitykseen, että

a) onko puhallus heikko -> puhaltimen moottori sökö
b) puhaltaako ainoastaan kylmää -> vesi ei kierrä kennossa


Luultavasti A-vaihtoehto, joka korjaantuu uudella moottorilla (200€)
Avatar
cscjhe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 63
Liittynyt: Ti 11.03.2008 22:33
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja cscjhe »

Kaikki sulakkeet nyt kannattaa ensin katsoa. Hieman tarkempaa vian kuvausta tarvittaisiin:
- toimiiko puhallin normaalisti eli saako ison puhalluksen aikaiseksi ?
- onko ongelma vain se että tulevan ilman lämpö on kuin lehmän henkäys ?
Mersu-putki: 1.700.000 km ja lisää tulee
200D -67, 220D W115 -72, 220D W123 -77, 200D W124 -86, 200D W124 -90, 300D W124 -90, E 270 CDI W210 -00, E 270 CDI W211 -02, E 220 CDI W211 -06, E 220 CDI W212 -09, E 220 CDI W212 -14, GLC 250d -16
Lervo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 23.01.2007 17:30

Viesti Kirjoittaja Lervo »

- toimiiko puhallin normaalisti eli saako ison puhalluksen aikaiseksi ?
- onko ongelma vain se että tulevan ilman lämpö on kuin lehmän henkäys ?
Joo, eli puhallin toimii normaalisti. Ainoa on vaan tuo heikko lämpimän ilman tuotto. Koneen lämmöt nousee normaalisti siihen 80-85 asteeseen, mutta lämpöä ei vaan ala kunnolla tulemaan. Ei se täysin ulkoilmaa ole mitä se puhaltaa, että kyllä sen kopin siitä plussan puolelle saa hetken odottelulla kuitenkin. Onneksi ei ole mitään valtavia pakkasia nyt :)

Onko tuo vesiventtiilin vaihto kova operaatio ja kuinkahan kallis osa on kyseessä?

Kiitosta vastauksista!
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Vielä tarkentava kysymys, eli alkaako tuota lämmintä lehmänhönkäystä tulemaan n. 15 sec. starttaamisen jälkeen vai vasta myöhemmin, silloin, kun kone alkaa lämmetä?
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
Lervo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: Ti 23.01.2007 17:30

Viesti Kirjoittaja Lervo »

Vielä tarkentava kysymys, eli alkaako tuota lämmintä lehmänhönkäystä tulemaan n. 15 sec. starttaamisen jälkeen vai vasta myöhemmin, silloin, kun kone alkaa lämmetä?
Kyllä se lähes heti alkaa sitä haaleaa antamaan, että ei ole vaikutusta sillä koneen lämpenemiseen. Se sähköinen lisälämmitin lienee siis toimiva...
nautseri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1831
Liittynyt: Ma 26.04.2004 10:30
Paikkakunta: 87200

Viesti Kirjoittaja nautseri »

Missä sähkövastus sijaitsee?
Voiko testata suoraan 12v jännitteellä?

Onko vesiventtiilin numero seuraavan lainen 21183205 84
löytyy yksi uusi hintaan 35€

:idea:
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

jos kumminki ensin luetutat vikamuistin :wink: vaikka se onkin hankalaa hilata ittensä korjaamolle...
JyriM
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 12.01.2009 10:35
Paikkakunta: Espoo

Sama tilanne

Viesti Kirjoittaja JyriM »

Mulla on melkein samanlainen tilanne W211 E270 CDI:ssä.

Viimeisen kuukauden ajan on käynyt aina välillä (n.10 kertaa) niin, että kun lähtee liikkeelle ja lämmöt nousevat oikealle tasolle, niin silti puhaltaa haaleaa. Mutta kun pysähtyy ja käynnistää koneen uudelleen, niin heti lähtee puhaltamaan lämmintä.

Onko ideoita, mistä johtuu? Varmaankin jokin sähkövika jossain mutta missä...
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

nautseri kirjoitti:Missä sähkövastus sijaitsee?
Voiko testata suoraan 12v jännitteellä?

Onko vesiventtiilin numero seuraavan lainen 21183205 84
löytyy yksi uusi hintaan 35€
Tuo on oikea numero, jopa se uudempi osa. Sopii siis autoihin joissa ei ole polttoainetoimista lisälämmitintä (228).
http://www.mercedes-benz-parts.co.uk/in ... virtuemart

Se sähkövastus on W211:ssä siellä lämmittimen kennon yhteydessä. Parasta mitata virta, mielellään pihtimittarilla johdon päältä, se kun syö 1600 tai 1700 wattia tehoja, yleismittari ei oikein riitä.

Ja asennusohjeita tarvitseville:
http://www.mbworld.org/forums/e-class-w ... valve.html
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Re: Sama tilanne

Viesti Kirjoittaja Division »

JyriM kirjoitti:Mulla on melkein samanlainen tilanne W211 E270 CDI:ssä.

Viimeisen kuukauden ajan on käynyt aina välillä (n.10 kertaa) niin, että kun lähtee liikkeelle ja lämmöt nousevat oikealle tasolle, niin silti puhaltaa haaleaa. Mutta kun pysähtyy ja käynnistää koneen uudelleen, niin heti lähtee puhaltamaan lämmintä.

Onko ideoita, mistä johtuu? Varmaankin jokin sähkövika jossain mutta missä...
Tuo kuulostaa ilmastoinnin releen vialta, joka siis käynnistää ilmastoinnin lämmön puhalluksen uudelleen. Eli, kun ilmastointi saa auton sisätilat lämmitettyä asetettuun lämpötilaan niin se katkaisee lämmön tuoton ja käynnistyy taas, kun lämpö alkaa matkustamossa laskemaan. Rele kun lahoaa niin tuota uudelleen käynnistystä ei siis tapahdu. Itse epäilen tätä, koska autosi alkaa puhaltamaan lämmintä jälleen uudelleen starttauksen jälkeen.

En tiedä onko W211:ssä tuollaista relettä, kuten yleensä muissa autoissa on vai toimiiko se ainoastaan jollain vesitermarilla, josta on tuolla ylempänä puhuttu?
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Sama tilanne

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Division kirjoitti: Tuo kuulostaa ilmastoinnin releen vialta, joka siis käynnistää ilmastoinnin lämmön puhalluksen uudelleen. Eli, kun ilmastointi saa auton sisätilat lämmitettyä asetettuun lämpötilaan niin se katkaisee lämmön tuoton ja käynnistyy taas, kun lämpö alkaa matkustamossa laskemaan. Rele kun lahoaa niin tuota uudelleen käynnistystä ei siis tapahdu. Itse epäilen tätä, koska autosi alkaa puhaltamaan lämmintä jälleen uudelleen starttauksen jälkeen.

En tiedä onko W211:ssä tuollaista relettä, kuten yleensä muissa autoissa on vai toimiiko se ainoastaan jollain vesitermarilla, josta on tuolla ylempänä puhuttu?
Tarkoitatko ilmastoinnin releillä lämmitysveden kiertoa ohjaavia venttiilejä, duo-valve tai mono-valve autosta riippuen? Nuo on sähköllä ohjattuja ja lahoavat. 211:ssä nuo on korvattu lahoavalla moottoriohjatulla venttiilillä joka on myöhemmin korvattu osalla josta puuttuu tuo perinteinen ominaisuus (lahoaminen).
Avatar
Division
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 29.01.2008 21:58

Viesti Kirjoittaja Division »

Tarkempaa käsitettä kuin rele, en tälle asialle tunne. varmasti jokin nimittämistäsi osista saattaa hyvinkin vastata sitä mitä tässä haen...

Volvoon sellainen "joku" rele juuri viime talvena vaihdettiin pajalla ja yllä mainitunlainen vika korjaantui.
X164 GL320 V6 CdiA 4MATIC 7G-tronic -06 (vakio)
Dinli 450R Black edition Motocross tl. L7e -12 (viri)
Ex: Volvo XC90 D5 AWD Executive 5-p Geartronic
Ex: S211 E320 V6 CdiA, 7G-tronic, Avantgarde -06
(Modif. softa by Karala + dpf-surgery: ~300hv/700nm)
Ex: Volvo S60 T5 -01 (vakio)
Ex: Tyscon Race 350R (YFM) -12
Ex: McCulloch M11597 -11
Ex: W211 E220 CdiA, Classic -04, Motorbit 180hv/410nm
Ex: Audi A6, 4.2 V8 Q -00, vakio 300hv
Ex: Audi A6, 2.7 BTQ -98, ABT 300hv
Ex: VW Passat, 1.8T -97, UpSolute 193hv
JyriM
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 2
Liittynyt: Ma 12.01.2009 10:35
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JyriM »

En sitten tiedä onko pelkkää sattumaa, mutta mulla on sellainen tuntuma että lämmitysongelma sattuu useammin silloin ku auto on ollut piuhassa.
Vai onko ne sitten niitä päiviä kun on vaan niin kylmä, että haaleuden muutenkin huomaa paremmin.
ruskakuru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 22.12.2008 07:55
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja ruskakuru »

Jatketaanpa tähän, alko selvii et miksi kaikilla akoilla on minkkiturkki mersussa... :wink: Eli otin eilen illalla auton tallista, ja ajoin 90km moottorin lämmöt nousi ok yli 90 mutta sisälle ei yhtään lämmintä, oli sitte manuaalilla tai automaattiilmastoinnilla, automaatilla laitto puhalluksen melkein täysille kun haisteli et auto on kylmä ja puhalsi kylmää täysillä ei siis yhtään lämmintä. missä vika ja mitä tehään voiko antaa tekohengitystä siihen asti kun päästään tietäjälle :cry:
-12 W212 350cdi 4-matic amg 330hk/700nm
-03 W211 320cdi tuikutettu (ex)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13721
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

ruskakuru kirjoitti:Jatketaanpa tähän, alko selvii et miksi kaikilla akoilla on minkkiturkki mersussa... :wink: Eli otin eilen illalla auton tallista, ja ajoin 90km moottorin lämmöt nousi ok yli 90 mutta sisälle ei yhtään lämmintä, oli sitte manuaalilla tai automaattiilmastoinnilla, automaatilla laitto puhalluksen melkein täysille kun haisteli et auto on kylmä ja puhalsi kylmää täysillä ei siis yhtään lämmintä. missä vika ja mitä tehään voiko antaa tekohengitystä siihen asti kun päästään tietäjälle :cry:
Olisi parasta kirjoitella vähän pienemmällä fontilla ettei vaimo hoksaa että pitäisi minkkiturkki hankkia.

Toisaalta eipä ole "vesiventtiilissä" vikaa ollut, sitähän tuossa ylläkin ehdotettiin eli virallisemmin heat exchanger shutoff motor.

http://www.mbworld.org/forums/e-class-w ... valve.html
ruskakuru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 22.12.2008 07:55
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja ruskakuru »

No nii taas tarkenee, vesiventtiilillä oli tullu kilometrit täyteen.
-12 W212 350cdi 4-matic amg 330hk/700nm
-03 W211 320cdi tuikutettu (ex)
Vastaa Viestiin