ST pakosarjat.
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Tuenta on varmaan välttämätön, jos on painava turbo ja se sijaitsee kaukana lohkosta, jolloin taivutusrasiotusta syntyy runsaasti. Pienmmän turbon saa lähemmäs, jolloin sarja kestää paremmin.laineracing kirjoitti:http://www.amworks.com/gallery/fin/focus_div_1.htm
esim tossakin on jotenkin tuettu.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
on niitä monenmoisia tukirautoja tullut kokeiltua huonolla menestyksellä ja syynä pakosarjan lämpölaajeneminen,
pitempään sarja kesti ilman mitään tukea koska turbo saa vapaasti liikkua lämpimiensä kanssa.
suurin syy sarjan rikkoontumiseen on ison pakoputken resonanssi varsinkin jos putki on rosterista tehty ja jos ei ole kunnollista joustopätkää heti turbon jälkeen joka antaa riittävästi myöten moottorin heiluessa joka suuntaan
pitempään sarja kesti ilman mitään tukea koska turbo saa vapaasti liikkua lämpimiensä kanssa.
suurin syy sarjan rikkoontumiseen on ison pakoputken resonanssi varsinkin jos putki on rosterista tehty ja jos ei ole kunnollista joustopätkää heti turbon jälkeen joka antaa riittävästi myöten moottorin heiluessa joka suuntaan
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
Tulevaisuuden Bussikuski
Sehän tunnetaankin paremmin nimellä värinänvaimennin. Kolmijalka jossa pallonivelet tai vastaavat jotta lämpöliike pääsee tapahtumaan.Stonehead kirjoitti:on niitä monenmoisia tukirautoja tullut kokeiltua huonolla menestyksellä ja syynä pakosarjan lämpölaajeneminen,
pitempään sarja kesti ilman mitään tukea koska turbo saa vapaasti liikkua lämpimiensä kanssa.
suurin syy sarjan rikkoontumiseen on ison pakoputken resonanssi varsinkin jos putki on rosterista tehty ja jos ei ole kunnollista joustopätkää heti turbon jälkeen joka antaa riittävästi myöten moottorin heiluessa joka suuntaan
Ei ne tuet varmaan joustoa korvaa ja tarvii aika tarkkaan suunnitella mistä tukee ja mihin, hyvin suunnitellut tuet varmasti parantaa asiaa, mb:n pakosarjasta lähti ahtimen laippa tosiaan irti, etkös sä sen sitten kiinni hitsannutkin? edes menneessä bensa-autossa oli sitten maatsin tekemät osat, imusarja, pakosarja, ahtoputket, ic, pakoputki yms yms. Niiden kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia vaikka autolla aika paljos ajettiin ja pakosarja oli satoja kertoja erittäin punainen. Pakosarja oli mustasta tehty ja siinä oli joustoja http://www.amworks.com/vaimentimet/kolme_joustoa.jpglaineracing kirjoitti:kaippa se kuitenkin tuettuna paremmin kestää vaikkei ikuinen olekkaan. tuskin siitä haittaa on. Kestiköhän samilla ittelläänkään ees vuotta sarja kun oli jo poikki.?
tig tai kaasu hitsattu sauma taitaa olla kiistelemättä moninkertaisesti enemmän "joustamista" kestä kuin mig sauma.
Toisaalta kai tollainen mig hitsattukkin aina yhdes moottorillisen kestää

Uskoisin että pakosarjoista pitkäikäisin on valettu
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
laineracing - katselin tossa miten pakosarja projektis edistyy ja jäi mietityttään onko toi laippa hitsattu jo kiinni tuohon 603:sen sarjaan?
Näytti ihan T4 laipalta, pakosarja oli kyllä hyvän näköinen mutta menee vähän pieleen kun oot tehnyt ns "pulssisarjan" mutta toi pakosarjan laippa ei olekkaan jaettu? Pakokaasujen pitäis pysyä omilla puolillaan viellä pakopesän matkankin, eli laipan pitää olla jaettu, muuten menee pulssisarjan idea ihan pieleen.
Vai onks tossa jotain mitä en ole tajunnu?
Näytti ihan T4 laipalta, pakosarja oli kyllä hyvän näköinen mutta menee vähän pieleen kun oot tehnyt ns "pulssisarjan" mutta toi pakosarjan laippa ei olekkaan jaettu? Pakokaasujen pitäis pysyä omilla puolillaan viellä pakopesän matkankin, eli laipan pitää olla jaettu, muuten menee pulssisarjan idea ihan pieleen.
Vai onks tossa jotain mitä en ole tajunnu?
- laineracing
- Mersumies
- Viestit: 2687
- Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
- Paikkakunta: hämeenlinna
Stonehead kirjoitti:on niitä monenmoisia tukirautoja tullut kokeiltua huonolla menestyksellä ja syynä pakosarjan lämpölaajeneminen,
pitempään sarja kesti ilman mitään tukea koska turbo saa vapaasti liikkua lämpimiensä kanssa.
suurin syy sarjan rikkoontumiseen on ison pakoputken resonanssi varsinkin jos putki on rosterista tehty ja jos ei ole kunnollista joustopätkää heti turbon jälkeen joka antaa riittävästi myöten moottorin heiluessa joka suuntaan
No, tällaista "huviveroa" on täälläkin makseltu.
Pakosarjassa ensimmäinen ratkeama.
Pakoputken alkupätkän ja ahtimen tukirautojen kiinnitysruuvit löystyneet.
Varmaan siksi päässyt resonoimaan.
Onneksi tuli "hajuhaittoja" sopivasti, että emantäpuoli alkoi protestoimaan, niin tuli ajoissa korjattua, ennenkuin mitään oikeaa vahinkoa kerkesi tapahtumaan.
Tyhjäkäynnillä kärysi, mutta lämpölaajeneminen ilmeisesti kuroi ratkeaman umpeen, kun kaasua painoi, ajaessa ei tiennyt mitään.
Korjauksesta, ja varsinkaan jäljestä en nyt viiti jostain syystä kuvia laitella.
Epk tukehtuis aamukahviinsa, tulis pian syyte kuolemantuottamuksesta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
muutaman tommosen mig hitsatun superin sarjan joutunu tigillä korjaileen, huh mitä käpistyksiä ollu. toinen 42 ja toinen 48 putkee.Sami T kirjoitti:vesijohtoputkesta ja mutkista mig hitsattu sarja ei ikinä ole ikuinen, aina ne halkeilee, toiset nopeammin ja toiset hitaammin
ei repeily johdu et sarja tehään _halvasta_ vesijohtoputkesta.
johtyy eniten lämpölaajenemisesta kun putket on eri mittaisia ja lyhyitä. joustoilla ne vois "korjata"
tietty sarjan tekijäkin vois omalta osaltaan vaikuttaa asiaan, ettei jättäis kaameita rakoja kun hitsailee. niistä ne jännitykset syntyy
En tosiaan tarkoittanu että noi tuubikurvit olisi huonoa tavaraa, vaan toi mig hitsaus ja ehkä on jäänyt lämpökäsittelyt (joilla saa noita jännityksiä pois) tekemättä hitsauksen jälkeen.kalle7876 kirjoitti: muutaman tommosen mig hitsatun superin sarjan joutunu tigillä korjaileen, huh mitä käpistyksiä ollu. toinen 42 ja toinen 48 putkee.
ei repeily johdu et sarja tehään _halvasta_ vesijohtoputkesta.
johtyy eniten lämpölaajenemisesta kun putket on eri mittaisia ja lyhyitä. joustoilla ne vois "korjata"
tietty sarjan tekijäkin vois omalta osaltaan vaikuttaa asiaan, ettei jättäis kaameita rakoja kun hitsailee. niistä ne jännitykset syntyy
kalle7876, sinunkin tekemiä pakosarjoja ja putkia nähneenä tiiän että hitsaat tigillä ja osat on sopivia ennen hitsausta, varmasti kestäviä ja työn jälki on ollut kyllä siistiä.
en hirveesti lähtis hehkuttaan tuota lämpökäsittelyä. sitähän tekee jokainen turboautoilija motarilla !!Sami T kirjoitti:En tosiaan tarkoittanu että noi tuubikurvit olisi huonoa tavaraa, vaan toi mig hitsaus ja ehkä on jäänyt lämpökäsittelyt (joilla saa noita jännityksiä pois) tekemättä hitsauksen jälkeen.kalle7876 kirjoitti: muutaman tommosen mig hitsatun superin sarjan joutunu tigillä korjaileen, huh mitä käpistyksiä ollu. toinen 42 ja toinen 48 putkee.
ei repeily johdu et sarja tehään _halvasta_ vesijohtoputkesta.
johtyy eniten lämpölaajenemisesta kun putket on eri mittaisia ja lyhyitä. joustoilla ne vois "korjata"
tietty sarjan tekijäkin vois omalta osaltaan vaikuttaa asiaan, ettei jättäis kaameita rakoja kun hitsailee. niistä ne jännitykset syntyy
turbon tuenta on tärkee, mut se ei saa olla mikään 50x12 latta koska se ei saa olla liian jäykkäkään. tarkoitus on ottaa vastaan iskut kun ajetaan esim nimismiehen kiharaa tms.. laajeneminen pitää sallia ihan vapaasti.
ja jos iso rosteri pakari rikkoo sarjan sit kannattaa varmaan laittaa kone kiinni autoon kunnolla. takavetoses tarvi mitään joustoja putkeen.
kaikki hajoo aikanaan, mut ennen aikaisen hajoomisen syy löytyy melkki aina kun kattoo peiliin

käyttis 657hv 870nm 0.9bar 810009 masterpower
holset ja mp ahtimet. pakosarjan laipat yms..
www.kkdmotorsport.com
holset ja mp ahtimet. pakosarjan laipat yms..
www.kkdmotorsport.com
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
tuolla pari kuvaa ikuisuus kilpuri rojektistaTurbo-eemeli kirjoitti:Moi kalle, pistä linkki, tai kuvia"teoksistas" kaiken kansan nähtäville... on ne vaan niin hyvin tehtyjä, et niitä voi esitellä muillekkin.... kateeks käy sun taitojas..

käyttis 657hv 870nm 0.9bar 810009 masterpower
holset ja mp ahtimet. pakosarjan laipat yms..
www.kkdmotorsport.com
holset ja mp ahtimet. pakosarjan laipat yms..
www.kkdmotorsport.com
Kaikkihan on tainneet kuulla että rosteri on haurasta 475 lämpöisenä. Ns 475 hauraus. Jos siis tuohon lukemaan lämpenee rosteri ja samalla tulee kuormaa, niin het ottaa ja tulee repeämiä. Kylmempänä ja kuumempana tuota ongelmaa ei ole. Asian huomaa kun lämmittää rosteritankoa n 500 asteeseen ja vääntää, halkeamia tuppaa tulemaan. Reilumpi lämmitys niin halkeamiltä välttyy tai taivuttaa kylmänä niin silloinkin menee ilman halkeamia.
Tuli vaan mieleen jos joku rosterista (304) tai happosesta (316) värkkää osia tai putkistoja.
Tuli vaan mieleen jos joku rosterista (304) tai happosesta (316) värkkää osia tai putkistoja.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
rst sarjat ja putkistot kestää ihan hyvin kuhan tekee kunnolla, oikeilla materiaaleilla ja menetelmillä.
tietty jos tekee 60-70 luvun kamoista niin varisee.
yhes mun käyttöautossa oli 7-8v rst putki alusta loppuun. sillä ajettiin yli 100tkm sinä aikana, eikä yhtään murtumaa tarvinu korjata koko aikana..
tietty jos tekee 60-70 luvun kamoista niin varisee.
yhes mun käyttöautossa oli 7-8v rst putki alusta loppuun. sillä ajettiin yli 100tkm sinä aikana, eikä yhtään murtumaa tarvinu korjata koko aikana..
käyttis 657hv 870nm 0.9bar 810009 masterpower
holset ja mp ahtimet. pakosarjan laipat yms..
www.kkdmotorsport.com
holset ja mp ahtimet. pakosarjan laipat yms..
www.kkdmotorsport.com
Mistäs aineesta olet turbon jälkeistä pätkää laittanut, siinähän ne lämmöt saattaa olla juuri ongelmalliset? En väittänytkään ettei kestäisi. Jos asiat on kunnossa eli ongelmalämpöiseen osaan ei tule kuormittavia voimia niin ei synny murtumiakaan. 475 hauraus ei ole hävinnyt mainitsemistani aineista (304 ja 316) minnekkään, se on ja pysyy ominaisuutena, oli aine uutta tai vanhaa.kalle7876 kirjoitti:rst sarjat ja putkistot kestää ihan hyvin kuhan tekee kunnolla, oikeilla materiaaleilla ja menetelmillä.
tietty jos tekee 60-70 luvun kamoista niin varisee.
yhes mun käyttöautossa oli 7-8v rst putki alusta loppuun. sillä ajettiin yli 100tkm sinä aikana, eikä yhtään murtumaa tarvinu korjata koko aikana..
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.