ST pakosarjat.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

http://www.amworks.com/gallery/fin/focus_div_1.htm
esim tossakin on jotenkin tuettu.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

laineracing kirjoitti:http://www.amworks.com/gallery/fin/focus_div_1.htm
esim tossakin on jotenkin tuettu.
Tuenta on varmaan välttämätön, jos on painava turbo ja se sijaitsee kaukana lohkosta, jolloin taivutusrasiotusta syntyy runsaasti. Pienmmän turbon saa lähemmäs, jolloin sarja kestää paremmin.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
nevis
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 40
Liittynyt: Ti 29.05.2007 19:44
Paikkakunta: kalajoki

Viesti Kirjoittaja nevis »

onko kukaan muuten porannu 5 pyttysee pako pesästä väliseinää puhki? kutosistahan näitä on jokku porannu. tuollahan sais poistettua sen pako paine ongelman sieltä toisesta kanavasta, mutta kärsiikö heräävyys
mb 190 om605 st
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

hyvin harvoin on ollu mitään kevyitä ja pieniä turboja noissa st meseissä.
Avatar
Stonehead
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 415
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:59

Viesti Kirjoittaja Stonehead »

on niitä monenmoisia tukirautoja tullut kokeiltua huonolla menestyksellä ja syynä pakosarjan lämpölaajeneminen,
pitempään sarja kesti ilman mitään tukea koska turbo saa vapaasti liikkua lämpimiensä kanssa.

suurin syy sarjan rikkoontumiseen on ison pakoputken resonanssi varsinkin jos putki on rosterista tehty ja jos ei ole kunnollista joustopätkää heti turbon jälkeen joka antaa riittävästi myöten moottorin heiluessa joka suuntaan
[img]http://img.photobucket.com/albums/v296/kolja1/Kuvat/allekirjoitus.jpg[/img]
Tulevaisuuden Bussikuski
jmo2204
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 23.11.2006 21:59
Paikkakunta: pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja jmo2204 »

parhaat tulokset saatu "riiputtamalla turboa " eli turbo ikäänkuin riippuu hirressä. mutta onhan se totta että ovat aika tapauskohtaisia miten sarjan kestää eri tuentoja .
Avatar
kynsi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 161
Liittynyt: La 18.11.2006 18:12
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja kynsi »

Stonehead kirjoitti:on niitä monenmoisia tukirautoja tullut kokeiltua huonolla menestyksellä ja syynä pakosarjan lämpölaajeneminen,
pitempään sarja kesti ilman mitään tukea koska turbo saa vapaasti liikkua lämpimiensä kanssa.

suurin syy sarjan rikkoontumiseen on ison pakoputken resonanssi varsinkin jos putki on rosterista tehty ja jos ei ole kunnollista joustopätkää heti turbon jälkeen joka antaa riittävästi myöten moottorin heiluessa joka suuntaan
Sehän tunnetaankin paremmin nimellä värinänvaimennin. Kolmijalka jossa pallonivelet tai vastaavat jotta lämpöliike pääsee tapahtumaan.
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

laineracing kirjoitti:kaippa se kuitenkin tuettuna paremmin kestää vaikkei ikuinen olekkaan. tuskin siitä haittaa on. Kestiköhän samilla ittelläänkään ees vuotta sarja kun oli jo poikki.?
Ei ne tuet varmaan joustoa korvaa ja tarvii aika tarkkaan suunnitella mistä tukee ja mihin, hyvin suunnitellut tuet varmasti parantaa asiaa, mb:n pakosarjasta lähti ahtimen laippa tosiaan irti, etkös sä sen sitten kiinni hitsannutkin? edes menneessä bensa-autossa oli sitten maatsin tekemät osat, imusarja, pakosarja, ahtoputket, ic, pakoputki yms yms. Niiden kanssa ei ollut minkäänlaisia ongelmia vaikka autolla aika paljos ajettiin ja pakosarja oli satoja kertoja erittäin punainen. Pakosarja oli mustasta tehty ja siinä oli joustoja http://www.amworks.com/vaimentimet/kolme_joustoa.jpg

tig tai kaasu hitsattu sauma taitaa olla kiistelemättä moninkertaisesti enemmän "joustamista" kestä kuin mig sauma.

Toisaalta kai tollainen mig hitsattukkin aina yhdes moottorillisen kestää :D

Uskoisin että pakosarjoista pitkäikäisin on valettu
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

noi joustot ois kyllä hyvät siinä sarjassa mikkä sulla oli tosiaan celicassa.
ja sitten putkistossahan kanssa oltava kunnon jousto pätkä.
kyllähän tommonen tig hitsattu varmaan parempi niin ois...
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

laineracing - katselin tossa miten pakosarja projektis edistyy ja jäi mietityttään onko toi laippa hitsattu jo kiinni tuohon 603:sen sarjaan?

Näytti ihan T4 laipalta, pakosarja oli kyllä hyvän näköinen mutta menee vähän pieleen kun oot tehnyt ns "pulssisarjan" mutta toi pakosarjan laippa ei olekkaan jaettu? Pakokaasujen pitäis pysyä omilla puolillaan viellä pakopesän matkankin, eli laipan pitää olla jaettu, muuten menee pulssisarjan idea ihan pieleen.

Vai onks tossa jotain mitä en ole tajunnu?
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

pieni laippa on.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4762
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Stonehead kirjoitti:on niitä monenmoisia tukirautoja tullut kokeiltua huonolla menestyksellä ja syynä pakosarjan lämpölaajeneminen,
pitempään sarja kesti ilman mitään tukea koska turbo saa vapaasti liikkua lämpimiensä kanssa.

suurin syy sarjan rikkoontumiseen on ison pakoputken resonanssi varsinkin jos putki on rosterista tehty ja jos ei ole kunnollista joustopätkää heti turbon jälkeen joka antaa riittävästi myöten moottorin heiluessa joka suuntaan

No, tällaista "huviveroa" on täälläkin makseltu.
Pakosarjassa ensimmäinen ratkeama.
Pakoputken alkupätkän ja ahtimen tukirautojen kiinnitysruuvit löystyneet.
Varmaan siksi päässyt resonoimaan.
Onneksi tuli "hajuhaittoja" sopivasti, että emantäpuoli alkoi protestoimaan, niin tuli ajoissa korjattua, ennenkuin mitään oikeaa vahinkoa kerkesi tapahtumaan.
Tyhjäkäynnillä kärysi, mutta lämpölaajeneminen ilmeisesti kuroi ratkeaman umpeen, kun kaasua painoi, ajaessa ei tiennyt mitään.

Korjauksesta, ja varsinkaan jäljestä en nyt viiti jostain syystä kuvia laitella.
Epk tukehtuis aamukahviinsa, tulis pian syyte kuolemantuottamuksesta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
kalle7876
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 02.05.2005 17:57
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kalle7876 »

Sami T kirjoitti:vesijohtoputkesta ja mutkista mig hitsattu sarja ei ikinä ole ikuinen, aina ne halkeilee, toiset nopeammin ja toiset hitaammin
muutaman tommosen mig hitsatun superin sarjan joutunu tigillä korjaileen, huh mitä käpistyksiä ollu. toinen 42 ja toinen 48 putkee.
ei repeily johdu et sarja tehään _halvasta_ vesijohtoputkesta.
johtyy eniten lämpölaajenemisesta kun putket on eri mittaisia ja lyhyitä. joustoilla ne vois "korjata"
tietty sarjan tekijäkin vois omalta osaltaan vaikuttaa asiaan, ettei jättäis kaameita rakoja kun hitsailee. niistä ne jännitykset syntyy
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

kalle7876 kirjoitti: muutaman tommosen mig hitsatun superin sarjan joutunu tigillä korjaileen, huh mitä käpistyksiä ollu. toinen 42 ja toinen 48 putkee.
ei repeily johdu et sarja tehään _halvasta_ vesijohtoputkesta.
johtyy eniten lämpölaajenemisesta kun putket on eri mittaisia ja lyhyitä. joustoilla ne vois "korjata"
tietty sarjan tekijäkin vois omalta osaltaan vaikuttaa asiaan, ettei jättäis kaameita rakoja kun hitsailee. niistä ne jännitykset syntyy
En tosiaan tarkoittanu että noi tuubikurvit olisi huonoa tavaraa, vaan toi mig hitsaus ja ehkä on jäänyt lämpökäsittelyt (joilla saa noita jännityksiä pois) tekemättä hitsauksen jälkeen.

kalle7876, sinunkin tekemiä pakosarjoja ja putkia nähneenä tiiän että hitsaat tigillä ja osat on sopivia ennen hitsausta, varmasti kestäviä ja työn jälki on ollut kyllä siistiä.
kalle7876
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 02.05.2005 17:57
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kalle7876 »

Sami T kirjoitti:
kalle7876 kirjoitti: muutaman tommosen mig hitsatun superin sarjan joutunu tigillä korjaileen, huh mitä käpistyksiä ollu. toinen 42 ja toinen 48 putkee.
ei repeily johdu et sarja tehään _halvasta_ vesijohtoputkesta.
johtyy eniten lämpölaajenemisesta kun putket on eri mittaisia ja lyhyitä. joustoilla ne vois "korjata"
tietty sarjan tekijäkin vois omalta osaltaan vaikuttaa asiaan, ettei jättäis kaameita rakoja kun hitsailee. niistä ne jännitykset syntyy
En tosiaan tarkoittanu että noi tuubikurvit olisi huonoa tavaraa, vaan toi mig hitsaus ja ehkä on jäänyt lämpökäsittelyt (joilla saa noita jännityksiä pois) tekemättä hitsauksen jälkeen.
en hirveesti lähtis hehkuttaan tuota lämpökäsittelyä. sitähän tekee jokainen turboautoilija motarilla !!
turbon tuenta on tärkee, mut se ei saa olla mikään 50x12 latta koska se ei saa olla liian jäykkäkään. tarkoitus on ottaa vastaan iskut kun ajetaan esim nimismiehen kiharaa tms.. laajeneminen pitää sallia ihan vapaasti.
ja jos iso rosteri pakari rikkoo sarjan sit kannattaa varmaan laittaa kone kiinni autoon kunnolla. takavetoses tarvi mitään joustoja putkeen.
kaikki hajoo aikanaan, mut ennen aikaisen hajoomisen syy löytyy melkki aina kun kattoo peiliin :D näin on itelläkin käynyt myönnän sen, oppirahat on maksettava
käyttis 657hv 870nm 0.9bar 810009 masterpower
holset ja mp ahtimet. pakosarjan laipat yms..
www.kkdmotorsport.com
Turbo-eemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Turbo-eemeli »

Moi kalle, pistä linkki, tai kuvia"teoksistas" kaiken kansan nähtäville... on ne vaan niin hyvin tehtyjä, et niitä voi esitellä muillekkin.... kateeks käy sun taitojas.. :!:
kalle7876
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 02.05.2005 17:57
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kalle7876 »

Turbo-eemeli kirjoitti:Moi kalle, pistä linkki, tai kuvia"teoksistas" kaiken kansan nähtäville... on ne vaan niin hyvin tehtyjä, et niitä voi esitellä muillekkin.... kateeks käy sun taitojas.. :!:
tuolla pari kuvaa ikuisuus kilpuri rojektista :oops: http://projektit.hevosvoima.com/index.php?page=bmw-m3
käyttis 657hv 870nm 0.9bar 810009 masterpower
holset ja mp ahtimet. pakosarjan laipat yms..
www.kkdmotorsport.com
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Kaikkihan on tainneet kuulla että rosteri on haurasta 475 lämpöisenä. Ns 475 hauraus. Jos siis tuohon lukemaan lämpenee rosteri ja samalla tulee kuormaa, niin het ottaa ja tulee repeämiä. Kylmempänä ja kuumempana tuota ongelmaa ei ole. Asian huomaa kun lämmittää rosteritankoa n 500 asteeseen ja vääntää, halkeamia tuppaa tulemaan. Reilumpi lämmitys niin halkeamiltä välttyy tai taivuttaa kylmänä niin silloinkin menee ilman halkeamia.

Tuli vaan mieleen jos joku rosterista (304) tai happosesta (316) värkkää osia tai putkistoja.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
kalle7876
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 02.05.2005 17:57
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kalle7876 »

rst sarjat ja putkistot kestää ihan hyvin kuhan tekee kunnolla, oikeilla materiaaleilla ja menetelmillä.
tietty jos tekee 60-70 luvun kamoista niin varisee.
yhes mun käyttöautossa oli 7-8v rst putki alusta loppuun. sillä ajettiin yli 100tkm sinä aikana, eikä yhtään murtumaa tarvinu korjata koko aikana..
käyttis 657hv 870nm 0.9bar 810009 masterpower
holset ja mp ahtimet. pakosarjan laipat yms..
www.kkdmotorsport.com
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

kalle7876 kirjoitti:rst sarjat ja putkistot kestää ihan hyvin kuhan tekee kunnolla, oikeilla materiaaleilla ja menetelmillä.
tietty jos tekee 60-70 luvun kamoista niin varisee.
yhes mun käyttöautossa oli 7-8v rst putki alusta loppuun. sillä ajettiin yli 100tkm sinä aikana, eikä yhtään murtumaa tarvinu korjata koko aikana..
Mistäs aineesta olet turbon jälkeistä pätkää laittanut, siinähän ne lämmöt saattaa olla juuri ongelmalliset? En väittänytkään ettei kestäisi. Jos asiat on kunnossa eli ongelmalämpöiseen osaan ei tule kuormittavia voimia niin ei synny murtumiakaan. 475 hauraus ei ole hävinnyt mainitsemistani aineista (304 ja 316) minnekkään, se on ja pysyy ominaisuutena, oli aine uutta tai vanhaa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
kalle7876
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 77
Liittynyt: Ma 02.05.2005 17:57
Paikkakunta: valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kalle7876 »

304
käyttis 657hv 870nm 0.9bar 810009 masterpower
holset ja mp ahtimet. pakosarjan laipat yms..
www.kkdmotorsport.com
Vastaa Viestiin