
Mersu 290E TD virran katoamis ongelma!?
Mersu 290E TD virran katoamis ongelma!?
Elikkä mersusta katoaa yön aikana virrat. Mihin ne kuluu kun ei ole löytynyt mitään järkevää syytä. Kertokaapa viisaammat mistä hel**tistä se johtuu?
kiitoksia etu käteen!!!

Mittaa aamulla/"tyhjänä" ensi töiksesi mitä akun varaus näyttää voltteina. Kokeile sitten jos saat lainaan niin toisella akulla. Minulla kävi niin että akku oli vajaa 2kk. vanha ja se purki itsensä yön aikana aina tyhjäksi,enkä tietenkään epäillyt akkua koska olihan se melkein uusi. minulla akku näytti 8,5 volttia eikä edes ovet auennut saati virta lukkokaan ei auennut. Vian todennettua, vein akun takaisin liikkeeseen ja sain takuuna uuden ja nyt pelaa. Toki monessa autossa joissa on vetokoukku purkaa ne sieltä itsensä.
elikkä vika ei ole akussa( kolmea akkua kokeiltu). eikä myöskään peräkontin valossa. joka aamu sama homma. aina pitää laittaa yöksi latautumaan että aamulla tärähtää käyntiin.
mersun ohjekirjasta olen koittanu katella kaikki mahdolliset ja mahdottomat jutut jotka vois vaikuttaa virran katoamiseen.
Sitte yheltä mersun mieheltä kuulin että tossa mallissa on niin sanottu "mukavuus kytkin tms". Että siitä pitäs ottaa sulake irti ja sitä rataa. ( mukavuus kytkin on se kun sammuttaa auton ja sattuu jäämään ikkuna auki niin se sulkee sen automaattisesti jonkin ajan kuluttua). En oikeen usko tohon mukavuus juttu teoriaan.
Ja kun laturissa ei ole mitään vikaa(tarkastettu 2 kertaa ja uuttakin kokeiltu).
LISÄÄ VASTAUKSIA KAIVATAAN!
mersun ohjekirjasta olen koittanu katella kaikki mahdolliset ja mahdottomat jutut jotka vois vaikuttaa virran katoamiseen.
Sitte yheltä mersun mieheltä kuulin että tossa mallissa on niin sanottu "mukavuus kytkin tms". Että siitä pitäs ottaa sulake irti ja sitä rataa. ( mukavuus kytkin on se kun sammuttaa auton ja sattuu jäämään ikkuna auki niin se sulkee sen automaattisesti jonkin ajan kuluttua). En oikeen usko tohon mukavuus juttu teoriaan.
Ja kun laturissa ei ole mitään vikaa(tarkastettu 2 kertaa ja uuttakin kokeiltu).
LISÄÄ VASTAUKSIA KAIVATAAN!
Jääkö puhallin pyörimään pienelle (Webasto nopeudelle)? Puhallusta ei edes huomaa jos ei jää erikseen kuuntelemaan. Tämä tyhjäsi minulta muutaman kerran akun. Autossa oli manuaali-ilmastointi.
Jos jää, niin vika on luultavasti lämmönsäätimessä ja pika-apuna toimii kun käyttää muistaakseni sulaketta nr. [4] pois.
Jos jää, niin vika on luultavasti lämmönsäätimessä ja pika-apuna toimii kun käyttää muistaakseni sulaketta nr. [4] pois.
Itsellä vika oli nimenomaan tuossa comfort-boksissa (W202). Nyt on sulake irti ja virtaa riittää.
Helpoimmalla pääset, kun mittaat virrankulutusta ja nypit sulakkeet yksi kerrallaan irti.
Helpoimmalla pääset, kun mittaat virrankulutusta ja nypit sulakkeet yksi kerrallaan irti.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Re: Mersu 290E TD virran katoamis ongelma!?
Omassani katosivat sähköt, tosin useampia päiviä tai viikon seistyään, siten, ettei starttiin enää riittänyt virtaa.ProVi kirjoitti:Elikkä mersusta katoaa yön aikana virrat.
Uusi akku ei auttanut asiaan, Satakunnan Autotalon huollosta ei apua, totesivat vaan, että virtaa menee jonnekin. Lopulta otin autoon alunperin asennetun Siemens T4 -puhelimen luurin pois telineestään ja tähän loppui sähkön katoaminen. Akku lataa puhelimen akkua vaikka virrat eivät olekaan päällä!
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
S211 E220 CDI -09
purkaus virta on mitattu alle 1 amppeerin. että ihan mysteeri miten tolla määrällä menee yön aikana akku tyhjäksi. Sulakkeitakin on nykitty ja mittailtu ja ei ongelmaan ole löytyny selitystä. Joutuukohan tuota turvautuun johonkin huoltoliikkeen suuntaan tässä asiassa.
JA onko normaalia että kun lähtee ajamaan niin hehku on lämpimälläkin moottorilla n3 minuuttia päällä!?
Ja webasto ei ole nyt ollu ollenkaan käytössä. (johto irroitettu), ja ei jää päälle puhallin.,
Ja mistä löydän tuon kyseisen comfort sulakkeen. on tullu tapeltua tuon auton kanssa melko paljo.
Kaikkia sulakkeita on lähestulkookin irroitettu ja kokeiltu ja mittailtu jne.
Kiitoksia kaikille!
Vielä tarvis vastauksia!
JA onko normaalia että kun lähtee ajamaan niin hehku on lämpimälläkin moottorilla n3 minuuttia päällä!?
Ja webasto ei ole nyt ollu ollenkaan käytössä. (johto irroitettu), ja ei jää päälle puhallin.,
Ja mistä löydän tuon kyseisen comfort sulakkeen. on tullu tapeltua tuon auton kanssa melko paljo.
Kaikkia sulakkeita on lähestulkookin irroitettu ja kokeiltu ja mittailtu jne.
Kiitoksia kaikille!
Vielä tarvis vastauksia!

Hehkun kuuluu sammua ennen kun starttaa jo, eli jos se jää palamaan niin joku hehku on pimeänä. Vikakoodin luku varmaan parempi ratkaisu kun arvailla tässä, se ei paljon maksa. Mulla oli se puhaltimen moottori päällä jos ei aja konetta lämpimäksi niin jäi pyörimään, mut kun lämpömittari nousi hieman niin voi sammuttaa koneen eikä jää puhallin päälle.
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
EX-W 210, 290 TD 1997
Juuri näin se toimi minullakin, eikä tuo ole mitenkään riippuvainen webastosta.yari67 kirjoitti:Hehkun kuuluu sammua ennen kun starttaa jo, eli jos se jää palamaan niin joku hehku on pimeänä. Vikakoodin luku varmaan parempi ratkaisu kun arvailla tässä, se ei paljon maksa. Mulla oli se puhaltimen moottori päällä jos ei aja konetta lämpimäksi niin jäi pyörimään, mut kun lämpömittari nousi hieman niin voi sammuttaa koneen eikä jää puhallin päälle.
Väittäisin kyllä, että akku on paska.ProVi kirjoitti:purkaus virta on mitattu alle 1 amppeerin. että ihan mysteeri miten tolla määrällä menee yön aikana akku tyhjäksi. Sulakkeitakin on nykitty ja mittailtu ja ei ongelmaan ole löytyny selitystä. Kaikkia sulakkeita on lähestulkookin irroitettu ja kokeiltu ja mittailtu jne.
Jos virtaa menee 1A, niin se ei pura silloin akkua, eikä siinä auta sulakkeiden nyppiminen. Eli akku vaan ei joko pidä virtoja, tai sitten se ei ota vastaan.
Edit: Voihan se olla tietysti niinkin, että laturi ei jaksa ladata patteria täyteen. Eli ensin mittaat latauksen, ja jos se on OK, niin akkukauppaan.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Joo eli niinkun olen ylempänä maininnut niin 3 akkua kokeiltu ja 2 kertaa laturikin huoltoliikkeessä tarkistettu ihan äskettäin.
Kyllä joutuu nyt ens alkuun ton hehkujutun kattomaan kohilleen.
JA eilen illalla kun nappasin dc-amppeeri mittarin akun kenkien väliin ja lähin ajelemaan niin laturi alko lataamaan vasta n 1 km ajon jälkeen(ainakin mittarin mukaan)
Ja tosta vikakoodi hausta vielä sen verran että minkäköhän hinatanen toimen pide toi on. Arvio riittää.
Kiitoksia kaikille!
Kyllä joutuu nyt ens alkuun ton hehkujutun kattomaan kohilleen.
JA eilen illalla kun nappasin dc-amppeeri mittarin akun kenkien väliin ja lähin ajelemaan niin laturi alko lataamaan vasta n 1 km ajon jälkeen(ainakin mittarin mukaan)
Ja tosta vikakoodi hausta vielä sen verran että minkäköhän hinatanen toimen pide toi on. Arvio riittää.
Kiitoksia kaikille!
Ja varmasti ehjillä akuilla?ProVi kirjoitti:Joo eli niinkun olen ylempänä maininnut niin 3 akkua kokeiltu ja 2 kertaa laturikin huoltoliikkeessä tarkistettu ihan äskettäin.
Tuo laturin äskettäin tarkistaminen ei takaa, etteikö vika olisi voinut tulla diodisiltaan tai säätimeen, mutta uudellakin kokeiltu...Paljonko löytyy voltteja auton käydessä järjestelmästä? 13-14V pitäis löytyä jos laturi on kunnossa, kierroksista ja ajoajasta riippumatta.
Onko maadoitus kunnossa, liittimet ja kaapelit koneen/korin välillä, akun/korin välillä yms.
Katoaako jännite akusta vai eikö vaan jaksa pyörittää käyntiin. Vika voi olla startissakin tai sen maadoituksessa.
Akut olivat ehjiä. Kyllä 13-14v väliin löytyy ajettaessa. Maadoitukset kunnossa. Aamulla se ei vaan jaksa pyörittää käyntiin.( virta katoaa yön aikana jonnekkin. Toivottavasti vika löytyy)
Taitaapi huolto liike kutsua meseä kylään.
Latauspuolella ei ole vikaa, koska päivällä ajeltu ja töitten jälkeen lähtee käyntiin moitteetta. Muutaman kerran on kyllä käynyt sillä lailla että kauppa reissulla on pitäny alkaa kaivaa vara akkua ja kaapelit taka kontista että saa auton käyntiin. Kyllä siellä on pörukka vähä naurahdellut ku uudenkarhea mersu ei lähe käyntiin. (Asiaan pitää saada muutos
)
Taitaapi huolto liike kutsua meseä kylään.

Latauspuolella ei ole vikaa, koska päivällä ajeltu ja töitten jälkeen lähtee käyntiin moitteetta. Muutaman kerran on kyllä käynyt sillä lailla että kauppa reissulla on pitäny alkaa kaivaa vara akkua ja kaapelit taka kontista että saa auton käyntiin. Kyllä siellä on pörukka vähä naurahdellut ku uudenkarhea mersu ei lähe käyntiin. (Asiaan pitää saada muutos
