Mersu 290E TD virran katoamis ongelma!?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ProVi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 29.03.2008 19:51

Mersu 290E TD virran katoamis ongelma!?

Viesti Kirjoittaja ProVi »

Elikkä mersusta katoaa yön aikana virrat. Mihin ne kuluu kun ei ole löytynyt mitään järkevää syytä. Kertokaapa viisaammat mistä hel**tistä se johtuu? :) kiitoksia etu käteen!!!
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Moi
Takapaksin valo? Oliko kertaluonteinen, vai kroonisempaa?
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Mittaa aamulla/"tyhjänä" ensi töiksesi mitä akun varaus näyttää voltteina. Kokeile sitten jos saat lainaan niin toisella akulla. Minulla kävi niin että akku oli vajaa 2kk. vanha ja se purki itsensä yön aikana aina tyhjäksi,enkä tietenkään epäillyt akkua koska olihan se melkein uusi. minulla akku näytti 8,5 volttia eikä edes ovet auennut saati virta lukkokaan ei auennut. Vian todennettua, vein akun takaisin liikkeeseen ja sain takuuna uuden ja nyt pelaa. Toki monessa autossa joissa on vetokoukku purkaa ne sieltä itsensä.
ProVi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 29.03.2008 19:51

Viesti Kirjoittaja ProVi »

elikkä vika ei ole akussa( kolmea akkua kokeiltu). eikä myöskään peräkontin valossa. joka aamu sama homma. aina pitää laittaa yöksi latautumaan että aamulla tärähtää käyntiin.

mersun ohjekirjasta olen koittanu katella kaikki mahdolliset ja mahdottomat jutut jotka vois vaikuttaa virran katoamiseen.

Sitte yheltä mersun mieheltä kuulin että tossa mallissa on niin sanottu "mukavuus kytkin tms". Että siitä pitäs ottaa sulake irti ja sitä rataa. ( mukavuus kytkin on se kun sammuttaa auton ja sattuu jäämään ikkuna auki niin se sulkee sen automaattisesti jonkin ajan kuluttua). En oikeen usko tohon mukavuus juttu teoriaan.

Ja kun laturissa ei ole mitään vikaa(tarkastettu 2 kertaa ja uuttakin kokeiltu).

LISÄÄ VASTAUKSIA KAIVATAAN!
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

Jääkö puhallin pyörimään pienelle (Webasto nopeudelle)? Puhallusta ei edes huomaa jos ei jää erikseen kuuntelemaan. Tämä tyhjäsi minulta muutaman kerran akun. Autossa oli manuaali-ilmastointi.

Jos jää, niin vika on luultavasti lämmönsäätimessä ja pika-apuna toimii kun käyttää muistaakseni sulaketta nr. [4] pois.
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Vikaa voi yrittää haarukoida mittaamalla auton virrankulutusta. DC-Ampeerimittari akun ja plusnavan väliin, ja sulake kerrallaan irroittamaan. Kuorma on ilmeisesti useita ampeereja, jos täysi akku tyhjenee yössä.

-Ari
luokyio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1055
Liittynyt: Pe 02.05.2003 15:40
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Itsellä vika oli nimenomaan tuossa comfort-boksissa (W202). Nyt on sulake irti ja virtaa riittää.

Helpoimmalla pääset, kun mittaat virrankulutusta ja nypit sulakkeet yksi kerrallaan irti.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
mittari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 89
Liittynyt: To 02.11.2006 17:31
Paikkakunta: Pori

Re: Mersu 290E TD virran katoamis ongelma!?

Viesti Kirjoittaja mittari »

ProVi kirjoitti:Elikkä mersusta katoaa yön aikana virrat.
Omassani katosivat sähköt, tosin useampia päiviä tai viikon seistyään, siten, ettei starttiin enää riittänyt virtaa.
Uusi akku ei auttanut asiaan, Satakunnan Autotalon huollosta ei apua, totesivat vaan, että virtaa menee jonnekin. Lopulta otin autoon alunperin asennetun Siemens T4 -puhelimen luurin pois telineestään ja tähän loppui sähkön katoaminen. Akku lataa puhelimen akkua vaikka virrat eivät olekaan päällä!
S210 E290TDT -97, entinen
S211 E220 CDI -09
ProVi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 29.03.2008 19:51

Viesti Kirjoittaja ProVi »

purkaus virta on mitattu alle 1 amppeerin. että ihan mysteeri miten tolla määrällä menee yön aikana akku tyhjäksi. Sulakkeitakin on nykitty ja mittailtu ja ei ongelmaan ole löytyny selitystä. Joutuukohan tuota turvautuun johonkin huoltoliikkeen suuntaan tässä asiassa.

JA onko normaalia että kun lähtee ajamaan niin hehku on lämpimälläkin moottorilla n3 minuuttia päällä!?

Ja webasto ei ole nyt ollu ollenkaan käytössä. (johto irroitettu), ja ei jää päälle puhallin.,

Ja mistä löydän tuon kyseisen comfort sulakkeen. on tullu tapeltua tuon auton kanssa melko paljo.

Kaikkia sulakkeita on lähestulkookin irroitettu ja kokeiltu ja mittailtu jne.

Kiitoksia kaikille!

Vielä tarvis vastauksia! :shock:
yari67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: To 15.12.2005 11:08
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja yari67 »

Hehkun kuuluu sammua ennen kun starttaa jo, eli jos se jää palamaan niin joku hehku on pimeänä. Vikakoodin luku varmaan parempi ratkaisu kun arvailla tässä, se ei paljon maksa. Mulla oli se puhaltimen moottori päällä jos ei aja konetta lämpimäksi niin jäi pyörimään, mut kun lämpömittari nousi hieman niin voi sammuttaa koneen eikä jää puhallin päälle.
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

yari67 kirjoitti:Hehkun kuuluu sammua ennen kun starttaa jo, eli jos se jää palamaan niin joku hehku on pimeänä. Vikakoodin luku varmaan parempi ratkaisu kun arvailla tässä, se ei paljon maksa. Mulla oli se puhaltimen moottori päällä jos ei aja konetta lämpimäksi niin jäi pyörimään, mut kun lämpömittari nousi hieman niin voi sammuttaa koneen eikä jää puhallin päälle.
Juuri näin se toimi minullakin, eikä tuo ole mitenkään riippuvainen webastosta.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

ProVi kirjoitti:purkaus virta on mitattu alle 1 amppeerin. että ihan mysteeri miten tolla määrällä menee yön aikana akku tyhjäksi. Sulakkeitakin on nykitty ja mittailtu ja ei ongelmaan ole löytyny selitystä. Kaikkia sulakkeita on lähestulkookin irroitettu ja kokeiltu ja mittailtu jne.
Väittäisin kyllä, että akku on paska.
Jos virtaa menee 1A, niin se ei pura silloin akkua, eikä siinä auta sulakkeiden nyppiminen. Eli akku vaan ei joko pidä virtoja, tai sitten se ei ota vastaan.


Edit: Voihan se olla tietysti niinkin, että laturi ei jaksa ladata patteria täyteen. Eli ensin mittaat latauksen, ja jos se on OK, niin akkukauppaan.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
ProVi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 29.03.2008 19:51

Viesti Kirjoittaja ProVi »

Joo eli niinkun olen ylempänä maininnut niin 3 akkua kokeiltu ja 2 kertaa laturikin huoltoliikkeessä tarkistettu ihan äskettäin.

Kyllä joutuu nyt ens alkuun ton hehkujutun kattomaan kohilleen.

JA eilen illalla kun nappasin dc-amppeeri mittarin akun kenkien väliin ja lähin ajelemaan niin laturi alko lataamaan vasta n 1 km ajon jälkeen(ainakin mittarin mukaan)

Ja tosta vikakoodi hausta vielä sen verran että minkäköhän hinatanen toimen pide toi on. Arvio riittää.

Kiitoksia kaikille!
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

ProVi kirjoitti:Joo eli niinkun olen ylempänä maininnut niin 3 akkua kokeiltu ja 2 kertaa laturikin huoltoliikkeessä tarkistettu ihan äskettäin.
Ja varmasti ehjillä akuilla?

Tuo laturin äskettäin tarkistaminen ei takaa, etteikö vika olisi voinut tulla diodisiltaan tai säätimeen, mutta uudellakin kokeiltu...Paljonko löytyy voltteja auton käydessä järjestelmästä? 13-14V pitäis löytyä jos laturi on kunnossa, kierroksista ja ajoajasta riippumatta.

Onko maadoitus kunnossa, liittimet ja kaapelit koneen/korin välillä, akun/korin välillä yms.

Katoaako jännite akusta vai eikö vaan jaksa pyörittää käyntiin. Vika voi olla startissakin tai sen maadoituksessa.
ProVi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: La 29.03.2008 19:51

Viesti Kirjoittaja ProVi »

Akut olivat ehjiä. Kyllä 13-14v väliin löytyy ajettaessa. Maadoitukset kunnossa. Aamulla se ei vaan jaksa pyörittää käyntiin.( virta katoaa yön aikana jonnekkin. Toivottavasti vika löytyy)

Taitaapi huolto liike kutsua meseä kylään. :roll:

Latauspuolella ei ole vikaa, koska päivällä ajeltu ja töitten jälkeen lähtee käyntiin moitteetta. Muutaman kerran on kyllä käynyt sillä lailla että kauppa reissulla on pitäny alkaa kaivaa vara akkua ja kaapelit taka kontista että saa auton käyntiin. Kyllä siellä on pörukka vähä naurahdellut ku uudenkarhea mersu ei lähe käyntiin. (Asiaan pitää saada muutos :D)
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1751
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Joko on vika löytynyt ?
Avatar
VLy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: To 16.03.2006 23:31
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja VLy »

Minäkin tappelin talvella akun tyhjentymisen kanssa, vika oli lopulta Pioneer- soittimessa jonka olin kytkenyt siten että soittimen virta- ja herätevirta johtoihin tuli jatkuva jännite, sitten kytkin herätevirran kulkemaan virtalukon kautta ja ongelmat loppuivat...
ex: w201 -91
Vastaa Viestiin