W126 kardaani jyrisee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Vieras

W126 kardaani jyrisee

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Auto on w126 koppainen 300D. Ongelmana on, että kartaani
pitää miehekästä jyrinää tietyillä kierrosalueilla. Ääni tulee vain vedättäessä
ja yleensä isolla vaihteella hiljaa ajettaessa.

Olisiko syynä kardaanin ristinivel ? Entä tukilaakeri tai kumilaipat.

Sopiiko w123 kardaani tai olisko jollain ehjää w126 kardaania ?

:roll:
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: W126 kardaani jyrisee

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

iltatähti kirjoitti:Auto on w126 koppainen 300D. Ongelmana on, että kartaani
pitää miehekästä jyrinää tietyillä kierrosalueilla. Ääni tulee vain vedättäessä
ja yleensä isolla vaihteella hiljaa ajettaessa.

Olisiko syynä kardaanin ristinivel ? Entä tukilaakeri tai kumilaipat.

Sopiiko w123 kardaani tai olisko jollain ehjää w126 kardaania ?

:roll:
eniten epäilen sitä keskikannatin laakeria... kannattaa kyllä tarkistaa ne kumiset rätiniveletkin.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Mitenkäs sen kardaanin etupäässä olevan värinänvaimennin kiekon kunto, jos se on siellä? Pitäisi olla, mutta joku voi olla uuden kiekon hinnasta (140€) johtuen olla poistanut entisen , jos se on mennyt käyttökelvottomaksi.

Mulla oli w123 300D:stä tuo kiekko rikki ja sitten hetken pois ja aiheutti juurikin sen, että 4:lla ei viitsinyt ajaa 60:ä hiljempaa..

Sitten kannattaa katsoa niiden "rättinivelien" kunto myös.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: ..

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

jarski kirjoitti: Mulla oli w123 300D:stä tuo kiekko rikki ja sitten hetken pois ja aiheutti juurikin sen, että 4:lla ei viitsinyt ajaa 60:ä hiljempaa.
Eikä alle 60 km/h ajelu nelosella ole terveellistä, vaikka voimansiirto ei jyristäisikään. Varsin monet ajavat dieseleillä liian pienillä kierroksilla kuvitteellisen sitkeyden hämääminä. Kyllähän se kiskoo, mutta rasittaa konetta enemmän kun reipas kierrosten käyttö.
Esim. appiukkoa saa ojentaa tämän tästä, kun hää Daamilla ajaessaan tunkee nelosta pesään heti kun auto vähänkin on liikkeessä - tottumus on jäänyt 240D:n aikakaudelta..... :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Joo, tasamaalla tulee kyllä ajettua 4:lla alle 60:äkin, mutta jos on yhtään vastamäkeä, niin kolmosta pesään ja kaasua. :arrow: taas on selkänojat kovilla 8)

Isukki on harrastanut tuolla w124 200D:llä sitä, että 4:n pitää olla silmässä viimeistään 40:ssä reilu 10 vuotta, mutta hyvin tuo auto näyttää kukkuvan vielä...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Myös väriänvaimennin kiekon sisällä oleva keskitysholkki aiheuttaa ko ilmiötä, jos se on kulunut. Lisäksi se unohdetaan vaihtaa uuteen usein , vaikka se on kuluva osa ja erittäin tärkeää juuri kardaanin tasapainotuksen kannalta.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Vastaa Viestiin