Auto on w126 koppainen 300D. Ongelmana on, että kartaani
pitää miehekästä jyrinää tietyillä kierrosalueilla. Ääni tulee vain vedättäessä
ja yleensä isolla vaihteella hiljaa ajettaessa.
Olisiko syynä kardaanin ristinivel ? Entä tukilaakeri tai kumilaipat.
Sopiiko w123 kardaani tai olisko jollain ehjää w126 kardaania ?
iltatähti kirjoitti:Auto on w126 koppainen 300D. Ongelmana on, että kartaani
pitää miehekästä jyrinää tietyillä kierrosalueilla. Ääni tulee vain vedättäessä
ja yleensä isolla vaihteella hiljaa ajettaessa.
Olisiko syynä kardaanin ristinivel ? Entä tukilaakeri tai kumilaipat.
Sopiiko w123 kardaani tai olisko jollain ehjää w126 kardaania ?
eniten epäilen sitä keskikannatin laakeria... kannattaa kyllä tarkistaa ne kumiset rätiniveletkin.
Mitenkäs sen kardaanin etupäässä olevan värinänvaimennin kiekon kunto, jos se on siellä? Pitäisi olla, mutta joku voi olla uuden kiekon hinnasta (140€) johtuen olla poistanut entisen , jos se on mennyt käyttökelvottomaksi.
Mulla oli w123 300D:stä tuo kiekko rikki ja sitten hetken pois ja aiheutti juurikin sen, että 4:lla ei viitsinyt ajaa 60:ä hiljempaa..
Sitten kannattaa katsoa niiden "rättinivelien" kunto myös.
jarski kirjoitti: Mulla oli w123 300D:stä tuo kiekko rikki ja sitten hetken pois ja aiheutti juurikin sen, että 4:lla ei viitsinyt ajaa 60:ä hiljempaa.
Eikä alle 60 km/h ajelu nelosella ole terveellistä, vaikka voimansiirto ei jyristäisikään. Varsin monet ajavat dieseleillä liian pienillä kierroksilla kuvitteellisen sitkeyden hämääminä. Kyllähän se kiskoo, mutta rasittaa konetta enemmän kun reipas kierrosten käyttö.
Esim. appiukkoa saa ojentaa tämän tästä, kun hää Daamilla ajaessaan tunkee nelosta pesään heti kun auto vähänkin on liikkeessä - tottumus on jäänyt 240D:n aikakaudelta.....
Joo, tasamaalla tulee kyllä ajettua 4:lla alle 60:äkin, mutta jos on yhtään vastamäkeä, niin kolmosta pesään ja kaasua. taas on selkänojat kovilla
Isukki on harrastanut tuolla w124 200D:llä sitä, että 4:n pitää olla silmässä viimeistään 40:ssä reilu 10 vuotta, mutta hyvin tuo auto näyttää kukkuvan vielä...
Myös väriänvaimennin kiekon sisällä oleva keskitysholkki aiheuttaa ko ilmiötä, jos se on kulunut. Lisäksi se unohdetaan vaihtaa uuteen usein , vaikka se on kuluva osa ja erittäin tärkeää juuri kardaanin tasapainotuksen kannalta.