Sähkölaatikon asento savutustestissä (= katsastus)

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Sähkölaatikon asento savutustestissä (= katsastus)

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, seuraavanlainen kysely epävarmuuden varmistamiseksi. Tuossa tulee katsastus piakkoin vastaan ja välttämättä en tietystä varauksellisuudesta johtuen luota, että katsastusmies tietää satavarmasti, missä kohdin 5-vaihteisen sähkötomaatin keppi pitää savutusrankaisuhuudatustestissä olla - ettei polta lootasta levyjä, jollaista kauhutarinaa aina silloin tällöin kuulee. Koska en tiedä minäkään, niin onko oikea lovi P vai N :shock:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
W111
Mersumies
Mersumies
Viestit: 879
Liittynyt: Pe 04.04.2003 13:39
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja W111 »

P:llä ainakin pysyy paremmin paikallaan. :D
W111 220b -63
R107 350 SL -72 museoajoneuvo
W115 240D -73
W123 300D Automatic -78
W140 S 350 TD -94
W163 ML 320 -00
LP-322 -63
SISU SL 170 VK/5000 -84 "Vanha sotaratsu" SA-5828 museoajoneuvo + Jyki -91
313 Cdi Sprinter -00

"Raha ei tee ketään onnelliseksi!
Itken silti ennemmin mersussa kuin bussissa"
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

P:llä ja N:llä. ei väliä kummalla. Loota on molemmissa asennoissa vapaalla. P-asennossa kardaani lukko on päällä.
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ja eikä tomaattia edes kierrätetä kunnolla testissä.Tai ainakin kun itse käytin setä käytti kierrokset jossain 2500 paikkeilla ja heti pois :shock: On melkoisen turha testi.
Avatar
Jouns
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ke 16.01.2008 16:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Jouns »

kyllä ainakin kaverin 220cdi automaatti väyrystä kierrätti ihan sen verran ku kiersi vaan :shock:
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Avatar
simo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 188
Liittynyt: Ke 14.01.2004 12:19
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja simo »

AM kirjoitti:Ja eikä tomaattia edes kierrätetä kunnolla testissä.Tai ainakin kun itse käytin setä käytti kierrokset jossain 2500 paikkeilla ja heti pois :shock: On melkoisen turha testi.
Missä tälläinen katsastusasema on? Omaani kierrätettiin useamman kerran tappiin saakka. Sitä on kyllä sivusta todella epämiellyttävä seurata. Ja tietystihän auto pitää sammuttaa heti kun kierrokset on laskenut. :evil:
W124 250D automat -90
Sprinter 313CDI -05, 211CDI -00, 508 -84
-tonza
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Su 21.01.2007 20:33
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja -tonza »

Viime katsastuksessa käytin kajaanin K1 asemalla ja eivät kierrättäny kuin 3000rpm ja senkin vain kerran.
ex w124 300DT -89
ex w201 2,5DT-88
w126 500se-82
w124 250D-90
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Edellisen W203 200 cdia:n kun käytin niin N oli päällä ja inssi antoi lämää oikein kunnolla. Meinasin jo puuttua asiaan. 5 kertaa paino tallan pohjaan ja sanoi että automaattien ongelma kun "tukkoinen" ja poltti karstaa niin s........
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

P päällä sen mulla kaasua polki pohjaan.
Kysyi vaan ensin, että milloin öljyt ja hihna vaihdettu.
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Esa H. kirjoitti:P päällä sen mulla kaasua polki pohjaan.
Kysyi vaan ensin, että milloin öljyt ja hihna vaihdettu.
Selvästi autoasiantuntija kun kyselee milloin mersun jakohihna vaihdettu :lol:
Lokari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: La 20.10.2007 18:06

Sähkölaatikon asento savutustestissä

Viesti Kirjoittaja Lokari »

Kannattaa automaattilaatikkoisessa ajella käsivalintaisena pienellä vaihteella useita kilometrejä suht kovilla kierroksilla ennen katsastusta, niin eivät siellä ryntäytä täysillä montaa kertaa. Kone on puhdas ennen katsastusta.
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Joo täytyy ruveta polttelemaan karstoja itse tosta nykyisestä ennen leimalle vientiä niin ei tarvii kauhistella konttorilla.
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
kaselin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Ma 17.04.2006 22:09
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja kaselin »

honkonen kirjoitti:Joo täytyy ruveta polttelemaan karstoja itse tosta nykyisestä ennen leimalle vientiä niin ei tarvii kauhistella konttorilla.
Käytä pakokaasutestissä korjaamolla on halvempi ja asiallisempi eivät huudata konetta paskaks. :D
Näin on näreet!
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

kaselin kirjoitti:
honkonen kirjoitti:Joo täytyy ruveta polttelemaan karstoja itse tosta nykyisestä ennen leimalle vientiä niin ei tarvii kauhistella konttorilla.
Käytä pakokaasutestissä korjaamolla on halvempi ja asiallisempi eivät huudata konetta paskaks. :D
Kävi hakematta mielessä myös, taidanpa tehdä juuri näin 8)
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Sähkölaatikon asento savutustestissä

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Lokari kirjoitti:Kannattaa automaattilaatikkoisessa ajella käsivalintaisena pienellä vaihteella useita kilometrejä suht kovilla kierroksilla ennen katsastusta, niin eivät siellä ryntäytä täysillä montaa kertaa. Kone on puhdas ennen katsastusta.
Niin ja nimenomaan pakoputki.
timlin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 171
Liittynyt: Ma 21.03.2005 18:13
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja timlin »

oon kuullu ettei automaattia saa huudattaa kun renkaat ei pyöri??? vaikuttaako se sitten jotenkin laatikkoon..? kertokaapa jos joku tietää.vieskan katsastuksessa ei oo koskaan huuatettu automaattia ainakaan mun kohdalla.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Minunkään ässää ei ole huudatettu. Pistetty molemmissa eri katsastuspaikoissa letku putkeen kiinni samalla kun jarruja on testailtu ja sitten ennen nosturille ajoa otettu pois.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Ere866 kirjoitti:Minunkään ässää ei ole huudatettu. Pistetty molemmissa eri katsastuspaikoissa letku putkeen kiinni samalla kun jarruja on testailtu ja sitten ennen nosturille ajoa otettu pois.
Joo se on tiisselissä ja pensassa pikkasen erilainen tuo savutustesti :lol: :roll:
Antaa huudattaa vaan, ei se mihinkään hajoa.
Niin ja vaikka kävis jossain muualla mittaamassa ne savut niin saattaa ne kuitenkin tarkistaa ne uudelleenkin.

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Jos hajoaa niin sitten hajoaa, ja varmaan ois hajonnut muutenkin jossain vaiheessa normaalissa ajossa, jos sillä päällä sattui olemaan. Huolellinen lämmittelyajo ei varmaankaan ole haitaksi.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Sähkölaatikon asento savutustestissä (= katsastus)

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

Kaapo kirjoitti:No niin, seuraavanlainen kysely epävarmuuden varmistamiseksi. Tuossa tulee katsastus piakkoin vastaan ja välttämättä en tietystä varauksellisuudesta johtuen luota, että katsastusmies tietää satavarmasti, missä kohdin 5-vaihteisen sähkötomaatin keppi pitää savutusrankaisuhuudatustestissä olla - ettei polta lootasta levyjä, jollaista kauhutarinaa aina silloin tällöin kuulee. Koska en tiedä minäkään, niin onko oikea lovi P vai N :shock:

Kyllä ne täällä Oulussa pisti testissä N-päälle ja paino 2 kertaa sen 4500,ja sanoi etteihän täältä tuu kuin vesihöyryä,ajelin kyllä ennen katastusta 2-vaihteella 3500 jengaa muutaman kilsan.(Epäilyttää vähän ne 2500 kierrosta polkaisseet,missähän semmoinen konttori.)Eikai sitä testiä tarvi pelätä on siinä koneessa rajoitin,ja luulen ettei siinä testissä ole Suomessa hajonnut,yhtään mersua,varmaan ne muutamat jotka korkannu remmivehkeitä,joista hampaat remmissä loppuneet.
Tehonmittaus automaattivaihteisella on jo toinen juttu,kun penkissä 200vauhdissa nakataan automaatti vapaalle,en ainakaan omaa autoa rupeais penkittään.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Re: Sähkölaatikon asento savutustestissä (= katsastus)

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

jussilampi kirjoitti:Eikai sitä testiä tarvi pelätä on siinä koneessa rajoitin,ja luulen ettei siinä testissä ole Suomessa hajonnut,yhtään mersua,
Eikös tässä nyt ollut kyse automaatilaatikon kestämisestä.

Kyllä siinä ilmeisesti joku pelko on, että laatikkoon jäisi vielä paineita joka polttaisi kytkinpintoja.
Volvohan esim. on kieltänyt huhujen mukaan automaattien ryntäystestin.
Monia pensa BMW:n laatikoita on netin mukaan poltettu kierroksilla testaamalla, kun sitä ei ole osattu tehdä oikein.
Omassakin 300Dt saksantuonnissa oli mukana katalysaattorin asennuksen papereissa lappu jossa kerrottiin, että automaattilaatikkoista moottoria saa käyttää maksimi kierroksilla savukaasutestissä vain jotain muistin mukaan 1,2 sek.
jussilampi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1558
Liittynyt: Ti 30.01.2007 18:36
Paikkakunta: oulu

Re: Sähkölaatikon asento savutustestissä (= katsastus)

Viesti Kirjoittaja jussilampi »

juhaoh kirjoitti:
jussilampi kirjoitti:Eikai sitä testiä tarvi pelätä on siinä koneessa rajoitin,ja luulen ettei siinä testissä ole Suomessa hajonnut,yhtään mersua,
Eikös tässä nyt ollut kyse automaatilaatikon kestämisestä.

Kyllä siinä ilmeisesti joku pelko on, että laatikkoon jäisi vielä paineita joka polttaisi kytkinpintoja.
Volvohan esim. on kieltänyt huhujen mukaan automaattien ryntäystestin.
Monia pensa BMW:n laatikoita on netin mukaan poltettu kierroksilla testaamalla, kun sitä ei ole osattu tehdä oikein.
Omassakin 300Dt saksantuonnissa oli mukana katalysaattorin asennuksen papereissa lappu jossa kerrottiin, että automaattilaatikkoista moottoria saa käyttää maksimi kierroksilla savukaasutestissä vain jotain muistin mukaan 1,2 sek.



Kylläkai tehdas olisi kieltänyt kyseisen testin jos siitä olisi todellista vaaraa,moottorille tai vaihteistolle.
S213 220CDI,Sprinter W910 Retkeilyauto, BMW R1200RT,Entiset W221 320CDI, CLS 350CDI 4-Matic, E320CDI W211,E300 Hybridi S212, E350CDI W212,Sprinter 906 211 C220CDI 203,124 T300TD-4Matic, 190B ja 123 240D
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

Jotenki tuntuis paremmalta se korjaamolla käynti savutustestin tekoon. Tosin muistelen että ainakin vanhoissa Boschin mittavermeissä on käsikapulan näytössä ohjelma, joka neuvoo että jotakuinkin: "Paina kaasupoljin pohjaan" ja "hetken päästä: "voit vapauttaa kaasupolkimen"...

Mutta se kovilla kierroksilla kierrättäminen N tai P -asennossa, sekin on ilmeisestoi hiukan vaihteistosta kiinni - ainakin Bemarin kohdalla lueskelin että kovia kierroksia ei olisi hyvä käyttää, öljynpaineet on jostain syystä turhan korkeat just N:llä ja P:llä. Sama lähde suositteli että Bemarien kanssa on parempi välttää turhaa tyhjäkäyttelyä talvella. Että heti pykälä päälle ja menoksi.

Joissain laatikoissa taitaa vielä olla eroa siinäkin, mitä kautta öljy kiertelee kun kerran GM:n laatikoissa öljy tarkistetaan P:llä ja Moparin laatikoissa N:llä...

Kyllähän sitä saattaa kuvitella että vanhassa autossa, kun kerta vuodessa nostetaan kierrokset tappiin ja laatikon öljypumppu samalla tekee vuotuisen ennätyksensä pumppaamansa öljyn suhteen, niin jos siellä jokin stefa on paineen alla hivenen riutunut, niin silloin se saattaisi olla sopiva hetki antautua. :roll:
Avatar
v6sa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 116
Liittynyt: Ke 11.08.2004 08:31
Paikkakunta: Estonia

Viesti Kirjoittaja v6sa »

Oiskohan kellään kokemusta laatikon tai moottorin tuhoutumisesta katsastusryntäyksen johdosta? Mutua ja kaverin kaverin autoa ei lasketa.

Minun mielestä on suotavampi, että se antautumassa oleva stefa tai mikä tahansa osa antautuu savutestissä eikä maantiellä kriitisimmällä hetkellä, rekan nokan edessä ohitusta lopettettaessa.

Rajoitin on pumpussa syystä. Se rajoittaa kierrokset hyväksyttävälle tasolle. Ne kierrokset ovat laskutoimituksen tulos, ei arvottu luku.

Vähän luottamusta autoon. 8)
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

[quote="v6sa"]Oiskohan kellään kokemusta laatikon tai moottorin tuhoutumisesta katsastusryntäyksen johdosta? Mutua ja kaverin kaverin autoa ei lasketa.

sori ei ollu oma auto mutta meille tuli katsastuksen jälkeen korjattavaks yks 200d kun tuli laakerivaurio savumittauksessa :lol:

oishan se tietenkin hajonnu muutenkin,mutta valitushan oli kova että kun silelin menevät auton rikkomaaan siellä :wink:
SamuliS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: To 28.10.2004 18:53

Viesti Kirjoittaja SamuliS »

Vähän ohi aiheen, mutten malta olla kertomatta.
Mulla kun tekivät VAG TDI:hin testin, katsuri kattoi ensin huoltokirjasta milloin on viimeeksi vaihdettu jakopäänhihna ja kysyi luvan (hihnan vaihdosta 70tkm, vaihtoväli 90tkm) ja painotti ettei ole vastuussa jos kajahtaa. Mielestäni hyvää palvelua.
nyffikaakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 266
Liittynyt: La 19.01.2008 20:29
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja nyffikaakoo »

v6sa kirjoitti:Oiskohan kellään kokemusta laatikon tai moottorin tuhoutumisesta katsastusryntäyksen johdosta? Mutua ja kaverin kaverin autoa ei lasketa.

Minun mielestä on suotavampi, että se antautumassa oleva stefa tai mikä tahansa osa antautuu savutestissä eikä maantiellä kriitisimmällä hetkellä, rekan nokan edessä ohitusta lopettettaessa.

Rajoitin on pumpussa syystä. Se rajoittaa kierrokset hyväksyttävälle tasolle. Ne kierrokset ovat laskutoimituksen tulos, ei arvottu luku.

Vähän luottamusta autoon. 8)
Aivan oikein, turvallisuusjuttu sekin. Rajoitin tosiaan estää liiallisen käyntinopeuden, mutta toisinaan niissä on ollut sellaisia jostain ulkopuolisesta syystä aiheutuneita toimintahäröjä, jotka kannattaa kyllä muistaa korjata katsastukseen... :D
Vastaa Viestiin