ABS-valo w124 2.0bensa -88
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02
ABS-valo w124 2.0bensa -88
Elikkä tollanen vanha mersun rutku tarvis neuvoja. Tosiaan 124 koppanen bensa mese, mittari näyttää 360tkm.
Vika on seuraava: Kun auton käynnistää kaikki on hienosti ja aurinko paistaa. Noin 0,3-1km ajettuani ensimmäisessä tien epätasaisuudessa keltainen abs-valo hyppää silmille mittaristossa eikä sammu ennen kun auto sammuu.
Absit ei siis tällöin toimi. Mutta kun auto on juuri käynnistetty eikä absin valo ole vielä syttynyt, absit hakkaa vastaan jarruttaessa vaikkei renkaat ole lähellekkään lukossa.
Käytin autoa paikallisella mersuhuoltamolla. Muuta ei saaneet aikaan kun 90euron laskun. Releitä oli kuulemma vaihtanut mutta ei auta.
Nyt tarvin teiltä mersumiehiltä neuvoja, jotta voin itse laittaa tuon mesen kuntoon! Kiitos!!
Vika on seuraava: Kun auton käynnistää kaikki on hienosti ja aurinko paistaa. Noin 0,3-1km ajettuani ensimmäisessä tien epätasaisuudessa keltainen abs-valo hyppää silmille mittaristossa eikä sammu ennen kun auto sammuu.
Absit ei siis tällöin toimi. Mutta kun auto on juuri käynnistetty eikä absin valo ole vielä syttynyt, absit hakkaa vastaan jarruttaessa vaikkei renkaat ole lähellekkään lukossa.
Käytin autoa paikallisella mersuhuoltamolla. Muuta ei saaneet aikaan kun 90euron laskun. Releitä oli kuulemma vaihtanut mutta ei auta.
Nyt tarvin teiltä mersumiehiltä neuvoja, jotta voin itse laittaa tuon mesen kuntoon! Kiitos!!
Re: ABS-valo w124 2.0bensa -88
E 124 D vm 1990 Ajettu miljoona. Siinä ilmeni sama vika, ja loppupeleissä sillä ei tarvinut ajaa kuin sata metriä, abs-valo syttyi. Sain asiantuntijalta ehdottoman määräyksen. Ostin etujarrujen uudet ABS tunnistinjohdot (anturit) Ne vaihdettiin, hamaspyörät putsattiin. Ei pala abs valo enää.Mjarsumies kirjoitti:Elikkä tollanen vanha mersun rutku tarvis neuvoja. Tosiaan 124 koppanen bensa mese, mittari näyttää 360tkm.
Vika on seuraava: Kun auton käynnistää kaikki on hienosti ja aurinko paistaa. Noin 0,3-1km ajettuani ensimmäisessä tien epätasaisuudessa keltainen abs-valo hyppää silmille mittaristossa eikä sammu ennen kun auto sammuu.
Absit ei siis tällöin toimi. Mutta kun auto on juuri käynnistetty eikä absin valo ole vielä syttynyt, absit hakkaa vastaan jarruttaessa vaikkei renkaat ole lähellekkään lukossa.
Käytin autoa paikallisella mersuhuoltamolla. Muuta ei saaneet aikaan kun 90euron laskun. Releitä oli kuulemma vaihtanut mutta ei auta.
Nyt tarvin teiltä mersumiehiltä neuvoja, jotta voin itse laittaa tuon mesen kuntoon! Kiitos!!
Minä tarkistin kumman puolen anturissa vikaa ja vaihdoin sen johdon. Loppu temppuilut.
Elikkäs lokasuojan sisällä johto poikki kummastakin päästä niin läheltä että pääsee vielä uutta liittämään. Ihan tavallista mustaa pyöreätä kaksnapaista johtoa tinalla kiinni ja kutistesukat päälle. Toiminut jo yli kaksi vuotta.
PS. Laita ne kutistesukat johtojen päälle ennen kuin tinaat yhteen. Paljon helpompi niin päin. Se sukka sais mieluummin olla sellaista, jossa liima sisäpuolella. Silloin hyvä, kun tursuaa ulos lämmitettäessä.
Elikkäs lokasuojan sisällä johto poikki kummastakin päästä niin läheltä että pääsee vielä uutta liittämään. Ihan tavallista mustaa pyöreätä kaksnapaista johtoa tinalla kiinni ja kutistesukat päälle. Toiminut jo yli kaksi vuotta.
PS. Laita ne kutistesukat johtojen päälle ennen kuin tinaat yhteen. Paljon helpompi niin päin. Se sukka sais mieluummin olla sellaista, jossa liima sisäpuolella. Silloin hyvä, kun tursuaa ulos lämmitettäessä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02
Käy. Tais olla 0,75 neliön piuhaa. Siihen ei siis tarvita alkuperäistä, joka sekin näytti ihan tavalliselta kuparipiuhalta.Mjarsumies kirjoitti:Käykö tuohon ihan normi 2-napainen musta johto? Minkä paksuista sen täytyy olla? Kun ei taho löytyä alk.per. tunnistinjohtoa...
Liitoksen vesitiiveys on tietysti tärkeä. Siksi sitä liimakutistetta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02
0,75 neliötä tarkoittaa johdon kuparisydämen poikkipinta-alaa neliömillimetreissä. Siis aika ohut johto.
Johtoa saa kaikista liikkeistä, joissa myydään sähköasennustarvikkeita. Lahdessa esim. Honkkari ja Pörssitavaratalo + tietysti sähköliikkeet.
Johto on pyöreätä halkaisijaltaan ja aika lähellä anturien alkuperäistä johtoa. Värillä ei muuten ole väliä, mutta orkkikset ovat mustia.
Vaihto:
Kun katkoskohtaa ei välttämättä tiedä tarkalleen, niin katkaisin alkuperäisen siellä lokasuojan alla niin läheltä a) anturia, b) läpimenoa konehuoneen puolelle, että sain hyvin liitettyä uuden.
Ennen katkaisua puhdistin orkkisjohdon hyvin kurasta ja muusta mönjästä.
Katkaisun jälkeen kuorin sekä vanhaa että uutta johtoa sen verran, että sain kummatkin piuhat näkyville. Tässä vaiheessa laitoin kutistesukat sekä tinattavien johtojen, että päällijohdon päälle, mutta en tietysti vielä lämmittänyt.
Tinaus huolellisesti ja ensin pikkujohtojen kutisteet paikalleen, hiukan erkkaria ja lopuksi päällimmäiset kutisteet. Se kun on liimakutistetta, niin lämmitys on sopiva, kun liima tursuaa päistä ulos.
Siinä se on!
PS. Johto maksaa ehkä euron tai alle.
Johtoa saa kaikista liikkeistä, joissa myydään sähköasennustarvikkeita. Lahdessa esim. Honkkari ja Pörssitavaratalo + tietysti sähköliikkeet.
Johto on pyöreätä halkaisijaltaan ja aika lähellä anturien alkuperäistä johtoa. Värillä ei muuten ole väliä, mutta orkkikset ovat mustia.
Vaihto:
Kun katkoskohtaa ei välttämättä tiedä tarkalleen, niin katkaisin alkuperäisen siellä lokasuojan alla niin läheltä a) anturia, b) läpimenoa konehuoneen puolelle, että sain hyvin liitettyä uuden.
Ennen katkaisua puhdistin orkkisjohdon hyvin kurasta ja muusta mönjästä.
Katkaisun jälkeen kuorin sekä vanhaa että uutta johtoa sen verran, että sain kummatkin piuhat näkyville. Tässä vaiheessa laitoin kutistesukat sekä tinattavien johtojen, että päällijohdon päälle, mutta en tietysti vielä lämmittänyt.
Tinaus huolellisesti ja ensin pikkujohtojen kutisteet paikalleen, hiukan erkkaria ja lopuksi päällimmäiset kutisteet. Se kun on liimakutistetta, niin lämmitys on sopiva, kun liima tursuaa päistä ulos.
Siinä se on!
PS. Johto maksaa ehkä euron tai alle.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 19
- Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02
Ei millään pahalla, mutta Mersulla ajavana pikkasen vierastan näitä "rautalanka-varaosa" juttuja.spede10 kirjoitti:0,75 neliötä tarkoittaa johdon kuparisydämen poikkipinta-alaa neliömillimetreissä. Siis aika ohut johto.
Johtoa saa kaikista liikkeistä, joissa myydään sähköasennustarvikkeita. Lahdessa esim. Honkkari ja Pörssitavaratalo + tietysti sähköliikkeet.
Johto on pyöreätä halkaisijaltaan ja aika lähellä anturien alkuperäistä johtoa. Värillä ei muuten ole väliä, mutta orkkikset ovat mustia.
Vaihto:
Kun katkoskohtaa ei välttämättä tiedä tarkalleen, niin katkaisin alkuperäisen siellä lokasuojan alla niin läheltä a) anturia, b) läpimenoa konehuoneen puolelle, että sain hyvin liitettyä uuden.
Ennen katkaisua puhdistin orkkisjohdon hyvin kurasta ja muusta mönjästä.
Katkaisun jälkeen kuorin sekä vanhaa että uutta johtoa sen verran, että sain kummatkin piuhat näkyville. Tässä vaiheessa laitoin kutistesukat sekä tinattavien johtojen, että päällijohdon päälle, mutta en tietysti vielä lämmittänyt.
Tinaus huolellisesti ja ensin pikkujohtojen kutisteet paikalleen, hiukan erkkaria ja lopuksi päällimmäiset kutisteet. Se kun on liimakutistetta, niin lämmitys on sopiva, kun liima tursuaa päistä ulos.
Siinä se on!
PS. Johto maksaa ehkä euron tai alle.

W 124 E 200 D "Läähätin"
Kun istun autooni, kiireet loppuu...
Kun istun autooni, kiireet loppuu...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
- Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi
Mulla 124 200D -90 ja ABSissa vikaa. Mulla valo ei sammu ollenkaan, ei edes hetkeksi. Tai no tuossa about 6 vk sitten valo sammu ja ABSit toimi sen parinkilometrin matkan.
Kävin konttorilta hakeen vikalistan ja seuraavaa löyty:
-ABS ei toimi
-Jarruputkessa vuoto
-Vänkärin etupyörän laakerissa pientä väljyyttä (pitää meteliä pakkasilla)
Oon ettinyt paljon tietoa näistä ABS ongelmista, neuvoja löytynyt sulakkeista ja releistä aina katsastusinsinöörin lahjomiseen asti. Myös laakerivika on ollut asian yhteydessä esillä. Pitääkö se oikeesti paikkansa? Entä vuotava jarruputki? Voiko tuo vika aiheuttaa ABSien hyytymisen? Tai ylipäätäsä miltä arvon Herrojen mielestä vika kuulostaa, siis kun valo ei sammu ollenkaan??
Kävin konttorilta hakeen vikalistan ja seuraavaa löyty:
-ABS ei toimi
-Jarruputkessa vuoto
-Vänkärin etupyörän laakerissa pientä väljyyttä (pitää meteliä pakkasilla)
Oon ettinyt paljon tietoa näistä ABS ongelmista, neuvoja löytynyt sulakkeista ja releistä aina katsastusinsinöörin lahjomiseen asti. Myös laakerivika on ollut asian yhteydessä esillä. Pitääkö se oikeesti paikkansa? Entä vuotava jarruputki? Voiko tuo vika aiheuttaa ABSien hyytymisen? Tai ylipäätäsä miltä arvon Herrojen mielestä vika kuulostaa, siis kun valo ei sammu ollenkaan??
Vierasta ihan vapaasti. Omapa on asiasi. Minä teen autolleni mitä haluan ja osaan.Läähätin kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta Mersulla ajavana pikkasen vierastan näitä "rautalanka-varaosa" juttuja.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Ei tuon sortin korjausta voi pitää rautalankavirityksenä.
Ei vaikuta turvallisuuteen, jos liitos tehdään hyvin. Kosteussuojaus / johdon vapaa liikkuvuus huomioitu.
Valo kertoo jälleen, jos ei onnistunut
Tietysti orginali on aina parempi, mutta ... € vaatii
"Itäkätevät" korjaukset ei sovi joka paikkaan

Ei vaikuta turvallisuuteen, jos liitos tehdään hyvin. Kosteussuojaus / johdon vapaa liikkuvuus huomioitu.
Valo kertoo jälleen, jos ei onnistunut

Tietysti orginali on aina parempi, mutta ... € vaatii
"Itäkätevät" korjaukset ei sovi joka paikkaan



autodidakti
Siitä kannattaisi aloittaa + putsata hammaskehät / anturin päätPostman kirjoitti:Kävin konttorilta hakeen vikalistan ja seuraavaa löyty:
-ABS ei toimi
-Jarruputkessa vuoto
-Vänkärin etupyörän laakerissa pientä väljyyttä (pitää meteliä pakkasilla)
Myös laakerivika on ollut asian yhteydessä esillä. Pitääkö se oikeesti paikkansa?
Ei, mutta jarrupolkimen painumisen kyllä.Postman kirjoitti:Entä vuotava jarruputki? Voiko tuo vika aiheuttaa ABSien hyytymisen?
Turvallisuudesta kysymys mitä suuremmassa määrin. Eikä voi käyttää "itäkäteviä" korjausmuotoja. Uuta putkea tarvii.
autodidakti
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 138
- Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
- Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi
Osaako joku kertoa tuon ABS tunnistimen toimintaperiaatetta?, varmaan helpottais tuota korjausta.
Tunnistin on ainakin magneettinen. Sen huomasin. Sen alla pyörivä "hammastettu" (ruosteinen) kehä.
Mikä tuossa on idea? Kehän pyöriessä "hammas/ uloke" käy lähempänä magneettia ja tulee joku "vouvouvou" aalto juttu..? Jos tuon ymmärtäis edes jotenkin niin vois plokata tuon korjausvaihtoehdon pois.
Siis, puhdistin nuo tunnistimet (edestä) CRCllä. Onko takana samanlaiset? (yritin sinnekkin kurkkia, mutta kun tuo piha nyt on sellanen mutanen, liejunen, luminen, jäinen... yms, niin ei siellä ihan fiilispohjalta viiti makoilla)
Aikaisemmin jo mainitsin tuon laakerihäikän, mutta kyllä tuo klappi on niin pientä, etten uskoisi sen ainakaan asiaan vaikuttavan. Entä se jarruputken pieni vuoto? Onko jollain kokemuksia tuollaisesta?
Tuo laakerivika ja jarruputki korjataan vasta 30.4 ja leima pitäis hakea viimeistään 2.5.. Vit..mainen tilanne..
Tunnistin on ainakin magneettinen. Sen huomasin. Sen alla pyörivä "hammastettu" (ruosteinen) kehä.
Mikä tuossa on idea? Kehän pyöriessä "hammas/ uloke" käy lähempänä magneettia ja tulee joku "vouvouvou" aalto juttu..? Jos tuon ymmärtäis edes jotenkin niin vois plokata tuon korjausvaihtoehdon pois.
Siis, puhdistin nuo tunnistimet (edestä) CRCllä. Onko takana samanlaiset? (yritin sinnekkin kurkkia, mutta kun tuo piha nyt on sellanen mutanen, liejunen, luminen, jäinen... yms, niin ei siellä ihan fiilispohjalta viiti makoilla)
Aikaisemmin jo mainitsin tuon laakerihäikän, mutta kyllä tuo klappi on niin pientä, etten uskoisi sen ainakaan asiaan vaikuttavan. Entä se jarruputken pieni vuoto? Onko jollain kokemuksia tuollaisesta?
Tuo laakerivika ja jarruputki korjataan vasta 30.4 ja leima pitäis hakea viimeistään 2.5.. Vit..mainen tilanne..
Vanhemmissa on passiivinen anturi, jonka toimintaperiaate on induktiivinen, ja siitä saadaan pyörimisnopeuden mukaan taajuutta vaihtava siniaalto, joka ohjausboxissa muutetaan kanttiaalloksi (yleensä).
Uudemmissa on sitten hall-antureita, ja niiden kanssa on hammaskehä magneettinen, millä saadaan huomattavasti parempi pulssitus ja suurempi toimintavarmuus.
Mittaamalla induktiivisen tunnistimen johdoista vastuksen saadaan jonkinlainen arvo, joitain ohmeja - kilo-ohmi (en muista tarkemmin...).
Jos on rikki, niin vastusarvo on 0 tai sitte ääretön...
Vastusarvo ei kerro koko totuutta, vaan tuotettu pulssitus voi silti olla kelvotonta, vaikka kela olisikin kunnossa...
Uudemmissa on sitten hall-antureita, ja niiden kanssa on hammaskehä magneettinen, millä saadaan huomattavasti parempi pulssitus ja suurempi toimintavarmuus.
Mittaamalla induktiivisen tunnistimen johdoista vastuksen saadaan jonkinlainen arvo, joitain ohmeja - kilo-ohmi (en muista tarkemmin...).
Jos on rikki, niin vastusarvo on 0 tai sitte ääretön...
Vastusarvo ei kerro koko totuutta, vaan tuotettu pulssitus voi silti olla kelvotonta, vaikka kela olisikin kunnossa...
Anturi näkyypi banjossa hanttarin puoleisella sivulla kulkusuunnassa etupuolella. Niitä on siis vain yksi kappale.felmit kirjoitti:perämurikan sisälläPostman kirjoitti:Onko takana samanlaiset? (yritin sinnekkin kurkkia, mutta kun tuo piha nyt on sellanen mutanen, liejunen, luminen, jäinen... yms, niin ei siellä ihan fiilispohjalta viiti makoilla)
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI