ABS-valo w124 2.0bensa -88

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Mjarsumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02

ABS-valo w124 2.0bensa -88

Viesti Kirjoittaja Mjarsumies »

Elikkä tollanen vanha mersun rutku tarvis neuvoja. Tosiaan 124 koppanen bensa mese, mittari näyttää 360tkm.

Vika on seuraava: Kun auton käynnistää kaikki on hienosti ja aurinko paistaa. Noin 0,3-1km ajettuani ensimmäisessä tien epätasaisuudessa keltainen abs-valo hyppää silmille mittaristossa eikä sammu ennen kun auto sammuu.

Absit ei siis tällöin toimi. Mutta kun auto on juuri käynnistetty eikä absin valo ole vielä syttynyt, absit hakkaa vastaan jarruttaessa vaikkei renkaat ole lähellekkään lukossa.

Käytin autoa paikallisella mersuhuoltamolla. Muuta ei saaneet aikaan kun 90euron laskun. Releitä oli kuulemma vaihtanut mutta ei auta.

Nyt tarvin teiltä mersumiehiltä neuvoja, jotta voin itse laittaa tuon mesen kuntoon! Kiitos!!
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

anturit ovat luonnollisesti mitanneet, myös etujohtoja heilutellen
ja putsattu kehät
laakerivälykset OK :?:
Siinäpä aluksi
autodidakti
Avatar
Läähätin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 24.03.2008 03:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: ABS-valo w124 2.0bensa -88

Viesti Kirjoittaja Läähätin »

Mjarsumies kirjoitti:Elikkä tollanen vanha mersun rutku tarvis neuvoja. Tosiaan 124 koppanen bensa mese, mittari näyttää 360tkm.

Vika on seuraava: Kun auton käynnistää kaikki on hienosti ja aurinko paistaa. Noin 0,3-1km ajettuani ensimmäisessä tien epätasaisuudessa keltainen abs-valo hyppää silmille mittaristossa eikä sammu ennen kun auto sammuu.

Absit ei siis tällöin toimi. Mutta kun auto on juuri käynnistetty eikä absin valo ole vielä syttynyt, absit hakkaa vastaan jarruttaessa vaikkei renkaat ole lähellekkään lukossa.

Käytin autoa paikallisella mersuhuoltamolla. Muuta ei saaneet aikaan kun 90euron laskun. Releitä oli kuulemma vaihtanut mutta ei auta.

Nyt tarvin teiltä mersumiehiltä neuvoja, jotta voin itse laittaa tuon mesen kuntoon! Kiitos!!
E 124 D vm 1990 Ajettu miljoona. Siinä ilmeni sama vika, ja loppupeleissä sillä ei tarvinut ajaa kuin sata metriä, abs-valo syttyi. Sain asiantuntijalta ehdottoman määräyksen. Ostin etujarrujen uudet ABS tunnistinjohdot (anturit) Ne vaihdettiin, hamaspyörät putsattiin. Ei pala abs valo enää.
Avatar
Torme
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 173
Liittynyt: Su 25.07.2004 17:55
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Torme »

samaa aloin veikkaamaan kun Läähätin.
Tarkasta antureiden johdot, hirtyneet ajansaatossa ja ottavat runkoon..
S211 320 cdi -03
w210 290TD -97 ex
W201 190E 2.0E -89 ex
HD lxh1200 -90
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Minä tarkistin kumman puolen anturissa vikaa ja vaihdoin sen johdon. Loppu temppuilut.
Elikkäs lokasuojan sisällä johto poikki kummastakin päästä niin läheltä että pääsee vielä uutta liittämään. Ihan tavallista mustaa pyöreätä kaksnapaista johtoa tinalla kiinni ja kutistesukat päälle. Toiminut jo yli kaksi vuotta.
PS. Laita ne kutistesukat johtojen päälle ennen kuin tinaat yhteen. Paljon helpompi niin päin. Se sukka sais mieluummin olla sellaista, jossa liima sisäpuolella. Silloin hyvä, kun tursuaa ulos lämmitettäessä.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Mjarsumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02

Viesti Kirjoittaja Mjarsumies »

Käykö tuohon ihan normi 2-napainen musta johto? Minkä paksuista sen täytyy olla? Kun ei taho löytyä alk.per. tunnistinjohtoa...
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Mjarsumies kirjoitti:Käykö tuohon ihan normi 2-napainen musta johto? Minkä paksuista sen täytyy olla? Kun ei taho löytyä alk.per. tunnistinjohtoa...
Käy. Tais olla 0,75 neliön piuhaa. Siihen ei siis tarvita alkuperäistä, joka sekin näytti ihan tavalliselta kuparipiuhalta.
Liitoksen vesitiiveys on tietysti tärkeä. Siksi sitä liimakutistetta.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Mjarsumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02

Viesti Kirjoittaja Mjarsumies »

mitäs toi 0.75 neliötuumaa on suomeksi? Entä miten toi piuhan vaihto tapahtuu käytännössä (lyhyesti?). Mistä olette ostaneet johtoa ja mitä kustantaa about?

Kiitos kaikille vastanneille!!!
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

0,75 neliötä tarkoittaa johdon kuparisydämen poikkipinta-alaa neliömillimetreissä. Siis aika ohut johto.
Johtoa saa kaikista liikkeistä, joissa myydään sähköasennustarvikkeita. Lahdessa esim. Honkkari ja Pörssitavaratalo + tietysti sähköliikkeet.
Johto on pyöreätä halkaisijaltaan ja aika lähellä anturien alkuperäistä johtoa. Värillä ei muuten ole väliä, mutta orkkikset ovat mustia.
Vaihto:
Kun katkoskohtaa ei välttämättä tiedä tarkalleen, niin katkaisin alkuperäisen siellä lokasuojan alla niin läheltä a) anturia, b) läpimenoa konehuoneen puolelle, että sain hyvin liitettyä uuden.
Ennen katkaisua puhdistin orkkisjohdon hyvin kurasta ja muusta mönjästä.
Katkaisun jälkeen kuorin sekä vanhaa että uutta johtoa sen verran, että sain kummatkin piuhat näkyville. Tässä vaiheessa laitoin kutistesukat sekä tinattavien johtojen, että päällijohdon päälle, mutta en tietysti vielä lämmittänyt.
Tinaus huolellisesti ja ensin pikkujohtojen kutisteet paikalleen, hiukan erkkaria ja lopuksi päällimmäiset kutisteet. Se kun on liimakutistetta, niin lämmitys on sopiva, kun liima tursuaa päistä ulos.
Siinä se on!
PS. Johto maksaa ehkä euron tai alle.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

Mulla on tuolla myyntipalstalla ehjät johdot antureineen jos et halua alkaa itse tinaamaan uusia johtoja.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Onko takapään, siis banjon johtoa? Siitä meni se mutikka tuhannen päreiksi ja tein uuden epoksista. Hyvin on pelittänyt, mutta ehkä rivahtaa jossain vaiheessa.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Mjarsumies
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ma 31.03.2008 18:02

Viesti Kirjoittaja Mjarsumies »

Vika korjattu. Eipä ollu syynä anturin johdot. Syynä oli oikean etupään kuluneet jarrupalat :) Kiitos kuitenkin kaikille!!
Avatar
Läähätin
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 24.03.2008 03:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Läähätin »

spede10 kirjoitti:0,75 neliötä tarkoittaa johdon kuparisydämen poikkipinta-alaa neliömillimetreissä. Siis aika ohut johto.
Johtoa saa kaikista liikkeistä, joissa myydään sähköasennustarvikkeita. Lahdessa esim. Honkkari ja Pörssitavaratalo + tietysti sähköliikkeet.
Johto on pyöreätä halkaisijaltaan ja aika lähellä anturien alkuperäistä johtoa. Värillä ei muuten ole väliä, mutta orkkikset ovat mustia.
Vaihto:
Kun katkoskohtaa ei välttämättä tiedä tarkalleen, niin katkaisin alkuperäisen siellä lokasuojan alla niin läheltä a) anturia, b) läpimenoa konehuoneen puolelle, että sain hyvin liitettyä uuden.
Ennen katkaisua puhdistin orkkisjohdon hyvin kurasta ja muusta mönjästä.
Katkaisun jälkeen kuorin sekä vanhaa että uutta johtoa sen verran, että sain kummatkin piuhat näkyville. Tässä vaiheessa laitoin kutistesukat sekä tinattavien johtojen, että päällijohdon päälle, mutta en tietysti vielä lämmittänyt.
Tinaus huolellisesti ja ensin pikkujohtojen kutisteet paikalleen, hiukan erkkaria ja lopuksi päällimmäiset kutisteet. Se kun on liimakutistetta, niin lämmitys on sopiva, kun liima tursuaa päistä ulos.
Siinä se on!
PS. Johto maksaa ehkä euron tai alle.
Ei millään pahalla, mutta Mersulla ajavana pikkasen vierastan näitä "rautalanka-varaosa" juttuja. :!:
W 124 E 200 D "Läähätin"
Kun istun autooni, kiireet loppuu...
Postman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi

Viesti Kirjoittaja Postman »

Mulla 124 200D -90 ja ABSissa vikaa. Mulla valo ei sammu ollenkaan, ei edes hetkeksi. Tai no tuossa about 6 vk sitten valo sammu ja ABSit toimi sen parinkilometrin matkan.

Kävin konttorilta hakeen vikalistan ja seuraavaa löyty:
-ABS ei toimi
-Jarruputkessa vuoto
-Vänkärin etupyörän laakerissa pientä väljyyttä (pitää meteliä pakkasilla)

Oon ettinyt paljon tietoa näistä ABS ongelmista, neuvoja löytynyt sulakkeista ja releistä aina katsastusinsinöörin lahjomiseen asti. Myös laakerivika on ollut asian yhteydessä esillä. Pitääkö se oikeesti paikkansa? Entä vuotava jarruputki? Voiko tuo vika aiheuttaa ABSien hyytymisen? Tai ylipäätäsä miltä arvon Herrojen mielestä vika kuulostaa, siis kun valo ei sammu ollenkaan??
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Läähätin kirjoitti:
Ei millään pahalla, mutta Mersulla ajavana pikkasen vierastan näitä "rautalanka-varaosa" juttuja. :!:
Vierasta ihan vapaasti. Omapa on asiasi. Minä teen autolleni mitä haluan ja osaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Ei tuon sortin korjausta voi pitää rautalankavirityksenä.
Ei vaikuta turvallisuuteen, jos liitos tehdään hyvin. Kosteussuojaus / johdon vapaa liikkuvuus huomioitu.
Valo kertoo jälleen, jos ei onnistunut :(
Tietysti orginali on aina parempi, mutta ... € vaatii

"Itäkätevät" korjaukset ei sovi joka paikkaan :!: :!: :!:
autodidakti
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Postman kirjoitti:Kävin konttorilta hakeen vikalistan ja seuraavaa löyty:
-ABS ei toimi
-Jarruputkessa vuoto
-Vänkärin etupyörän laakerissa pientä väljyyttä (pitää meteliä pakkasilla)

Myös laakerivika on ollut asian yhteydessä esillä. Pitääkö se oikeesti paikkansa?
Siitä kannattaisi aloittaa + putsata hammaskehät / anturin päät
Postman kirjoitti:Entä vuotava jarruputki? Voiko tuo vika aiheuttaa ABSien hyytymisen?
Ei, mutta jarrupolkimen painumisen kyllä.
Turvallisuudesta kysymys mitä suuremmassa määrin. Eikä voi käyttää "itäkäteviä" korjausmuotoja. Uuta putkea tarvii.
autodidakti
Postman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi

Viesti Kirjoittaja Postman »

Osaako joku kertoa tuon ABS tunnistimen toimintaperiaatetta?, varmaan helpottais tuota korjausta.

Tunnistin on ainakin magneettinen. Sen huomasin. Sen alla pyörivä "hammastettu" (ruosteinen) kehä.
Mikä tuossa on idea? Kehän pyöriessä "hammas/ uloke" käy lähempänä magneettia ja tulee joku "vouvouvou" aalto juttu..? Jos tuon ymmärtäis edes jotenkin niin vois plokata tuon korjausvaihtoehdon pois.

Siis, puhdistin nuo tunnistimet (edestä) CRCllä. Onko takana samanlaiset? (yritin sinnekkin kurkkia, mutta kun tuo piha nyt on sellanen mutanen, liejunen, luminen, jäinen... yms, niin ei siellä ihan fiilispohjalta viiti makoilla)

Aikaisemmin jo mainitsin tuon laakerihäikän, mutta kyllä tuo klappi on niin pientä, etten uskoisi sen ainakaan asiaan vaikuttavan. Entä se jarruputken pieni vuoto? Onko jollain kokemuksia tuollaisesta?
Tuo laakerivika ja jarruputki korjataan vasta 30.4 ja leima pitäis hakea viimeistään 2.5.. Vit..mainen tilanne..
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Vanhemmissa on passiivinen anturi, jonka toimintaperiaate on induktiivinen, ja siitä saadaan pyörimisnopeuden mukaan taajuutta vaihtava siniaalto, joka ohjausboxissa muutetaan kanttiaalloksi (yleensä).

Uudemmissa on sitten hall-antureita, ja niiden kanssa on hammaskehä magneettinen, millä saadaan huomattavasti parempi pulssitus ja suurempi toimintavarmuus.

Mittaamalla induktiivisen tunnistimen johdoista vastuksen saadaan jonkinlainen arvo, joitain ohmeja - kilo-ohmi (en muista tarkemmin...).

Jos on rikki, niin vastusarvo on 0 tai sitte ääretön...

Vastusarvo ei kerro koko totuutta, vaan tuotettu pulssitus voi silti olla kelvotonta, vaikka kela olisikin kunnossa...
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

Postman kirjoitti:Onko takana samanlaiset? (yritin sinnekkin kurkkia, mutta kun tuo piha nyt on sellanen mutanen, liejunen, luminen, jäinen... yms, niin ei siellä ihan fiilispohjalta viiti makoilla)
perämurikan sisällä
autodidakti
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

felmit kirjoitti:
Postman kirjoitti:Onko takana samanlaiset? (yritin sinnekkin kurkkia, mutta kun tuo piha nyt on sellanen mutanen, liejunen, luminen, jäinen... yms, niin ei siellä ihan fiilispohjalta viiti makoilla)
perämurikan sisällä
Anturi näkyypi banjossa hanttarin puoleisella sivulla kulkusuunnassa etupuolella. Niitä on siis vain yksi kappale.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
meese
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 18.04.2008 19:44

abs valo

Viesti Kirjoittaja meese »

hyvin usein abs vikoihin on syynä ylijänniterele joka sijaitsee akun takana,punakantinen rele jossa sulake...on korjattu kymmeniä abs vikoja rele vaihtamalla.
Postman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 138
Liittynyt: Ma 24.07.2006 03:47
Paikkakunta: Haukipudas/ Martinniemi

Viesti Kirjoittaja Postman »

Ylijänniterele oli vikana.

Vein mersukorjaamoon (yksityiseen, ei Veho) vaihdettiin releet yksitellen ja sieltähän se vika löytyi. Kustansi 60 e rele mukaan lukien. Nyt toimii!
Vastaa Viestiin