
nokkaketjun tiukkuus?
nokkaketjun tiukkuus?
Kuinkahan tiukalla toi nokkaketju saa olla, voiko olla liian tiukalla? 

Re: nokkaketjun tiukkuus?
En tunne paremmin juuri ko. moottoria, mutta tässä nyt jotakin vastausta :ansavol kirjoitti:Kuinkahan tiukalla toi nokkaketju saa olla, voiko olla liian tiukalla?
( muut voi sitten tästä jatkaa.... )
* Ketju ei voi olla liian tiukalla, koska siinä on automaattisäätö.
* Yleensä aikaa myöden ketju venyy ja rattaat kuluu. Tätä autom. säätö kompensoi, mutta jossakin vaiheessa olisi taloudellisempaa vaihtaa ketju ajoissa, ettei kuluma etene pahaksi. Ketjun "lotaaminen" syö siis noita rattaita ja vähitellen vaarantaa kestoa. Ketjulle ei anneta km- vaihtorajaa, mutta henkilökohtaisesti suosittelisin 200.000 km.
* Myös tuo hydraulinen autom. kiristin kuluu ja likaantuu, joten sitäkin pitäisi
tarkistaa kuluneisuuden suhteen, ja ainakin pestä.
* Ketjun löysyyden arviointi vaatii jonkin verran kokemusta, mutta jotakin voit päätellä kun otat venttiilikopan auki ; jos ketju nousee sormivoimin ylös
rattailta on syytä ryhtyä selvittämään sen syytä.
* Kaikenlaiset mahdolliset sivuäänet ja niiden syyt on myös syytä ajoissa selvittää.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
kiitoksia! tuo selvensi asiaa huomattavasti.
kuinkas muuten tuo ketjunkiristin pitäisi asentaa? eräs asentaja tiesi kertoa että ensin ruuvattaisiin pelkkä runko kiinni moottoriin, ja sitten sisuskalut kiristimen runkoon. Vai onko ihan sama jos ruuvaa koko möntin kerrallaan?
Jotenkin tuntuu vaan että menee nokkaketju kokoajan liian kireelle, vaikka mitä tekis. Täytyy odotella huomiseen kun vähän paremmin asiaan perehtynyt kaveri tulee kattomaan, että mitä oon turannu vai onko kaikki sittenkin ihan ok.
Ei viitti rikkoo konetta ennenkuin joku muukin antaa siihen luvan.
kuinkas muuten tuo ketjunkiristin pitäisi asentaa? eräs asentaja tiesi kertoa että ensin ruuvattaisiin pelkkä runko kiinni moottoriin, ja sitten sisuskalut kiristimen runkoon. Vai onko ihan sama jos ruuvaa koko möntin kerrallaan?
Jotenkin tuntuu vaan että menee nokkaketju kokoajan liian kireelle, vaikka mitä tekis. Täytyy odotella huomiseen kun vähän paremmin asiaan perehtynyt kaveri tulee kattomaan, että mitä oon turannu vai onko kaikki sittenkin ihan ok.
Ei viitti rikkoo konetta ennenkuin joku muukin antaa siihen luvan.

Lisää aiheesta
Asentaja on oikeassa : ensin runko kiinni, sitten sisäkalut.
Kokonaisena kiristin on vaikea/ mahdoton (?) painaa paikoilleen,
näin menee hallitusti
Kannattaa odotella asentajaa, ettei tule mitään isompia harmeja.
Mutta kyllä näiden ketjujen ja kiristimien kanssa pärjäilee, kun vertaa muiden
merkkien hammashihna vaihtoihin - monessa tapauksessa varsin työläitä.
Kokonaisena kiristin on vaikea/ mahdoton (?) painaa paikoilleen,
näin menee hallitusti

Kannattaa odotella asentajaa, ettei tule mitään isompia harmeja.
Mutta kyllä näiden ketjujen ja kiristimien kanssa pärjäilee, kun vertaa muiden
merkkien hammashihna vaihtoihin - monessa tapauksessa varsin työläitä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T