nokkaketjun tiukkuus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ansavol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.10.2003 23:38
Paikkakunta: pori / espoo

nokkaketjun tiukkuus?

Viesti Kirjoittaja ansavol »

Kuinkahan tiukalla toi nokkaketju saa olla, voiko olla liian tiukalla? :shock:
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

mikä moottori ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
ansavol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.10.2003 23:38
Paikkakunta: pori / espoo

Re: lisää

Viesti Kirjoittaja ansavol »

Henry V. kirjoitti:mikä moottori ?
w124 300 24v
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14201
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Bensiini vai diesel?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
ansavol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.10.2003 23:38
Paikkakunta: pori / espoo

Viesti Kirjoittaja ansavol »

Timo L. kirjoitti:Bensiini vai diesel?
bensiini, olishan nää voinu kertoa heti aluksikin... :shock:
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Re: nokkaketjun tiukkuus?

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

ansavol kirjoitti:Kuinkahan tiukalla toi nokkaketju saa olla, voiko olla liian tiukalla? :shock:
En tunne paremmin juuri ko. moottoria, mutta tässä nyt jotakin vastausta :
( muut voi sitten tästä jatkaa.... )

* Ketju ei voi olla liian tiukalla, koska siinä on automaattisäätö.

* Yleensä aikaa myöden ketju venyy ja rattaat kuluu. Tätä autom. säätö kompensoi, mutta jossakin vaiheessa olisi taloudellisempaa vaihtaa ketju ajoissa, ettei kuluma etene pahaksi. Ketjun "lotaaminen" syö siis noita rattaita ja vähitellen vaarantaa kestoa. Ketjulle ei anneta km- vaihtorajaa, mutta henkilökohtaisesti suosittelisin 200.000 km.

* Myös tuo hydraulinen autom. kiristin kuluu ja likaantuu, joten sitäkin pitäisi
tarkistaa kuluneisuuden suhteen, ja ainakin pestä.

* Ketjun löysyyden arviointi vaatii jonkin verran kokemusta, mutta jotakin voit päätellä kun otat venttiilikopan auki ; jos ketju nousee sormivoimin ylös
rattailta on syytä ryhtyä selvittämään sen syytä.

* Kaikenlaiset mahdolliset sivuäänet ja niiden syyt on myös syytä ajoissa selvittää.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
ansavol
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Pe 03.10.2003 23:38
Paikkakunta: pori / espoo

Viesti Kirjoittaja ansavol »

kiitoksia! tuo selvensi asiaa huomattavasti.
kuinkas muuten tuo ketjunkiristin pitäisi asentaa? eräs asentaja tiesi kertoa että ensin ruuvattaisiin pelkkä runko kiinni moottoriin, ja sitten sisuskalut kiristimen runkoon. Vai onko ihan sama jos ruuvaa koko möntin kerrallaan?

Jotenkin tuntuu vaan että menee nokkaketju kokoajan liian kireelle, vaikka mitä tekis. Täytyy odotella huomiseen kun vähän paremmin asiaan perehtynyt kaveri tulee kattomaan, että mitä oon turannu vai onko kaikki sittenkin ihan ok.
Ei viitti rikkoo konetta ennenkuin joku muukin antaa siihen luvan. :)
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Asentaja on oikeassa : ensin runko kiinni, sitten sisäkalut.

Kokonaisena kiristin on vaikea/ mahdoton (?) painaa paikoilleen,
näin menee hallitusti :wink:

Kannattaa odotella asentajaa, ettei tule mitään isompia harmeja.
Mutta kyllä näiden ketjujen ja kiristimien kanssa pärjäilee, kun vertaa muiden
merkkien hammashihna vaihtoihin - monessa tapauksessa varsin työläitä.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vastaa Viestiin