tömähdys takaa kuoppiin ajettaessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
montsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 03.12.2003 13:59
Paikkakunta: helsinki

tömähdys takaa kuoppiin ajettaessa

Viesti Kirjoittaja montsi »

124 farmarin takapäästä kuuluu outo tömähdys aina ajettaessa terävään kuoppaan tärinäraitaan yms. Ääni kuuluu etenkin hiljaisissa nopeuksissa. Ääni ei kuulu kun ajaa suuriin kuoppiin joissa ei ole terävää reunaa. Kaikki ripustusten puslat vaikuttavat ehjiltä ja takajousi on ehjä. Takaiskarin yläpään puslat ovat ehjät. Millä tavalla tuo iskarin alapään metallinen kiinnityskappale on kiinni itse iskarissa?
Ääni kuuluu vain pelkääjän puolelta ko. pyörän osuessa kuoppaan ja muistuttaa ääntä joka kuuluu kuin joku raskas ja pehmeä tavara takakontissa "pomppaisi" kuoppaan ajettaessa - tosin kaikki irtonainen (tunkki, pesunestesäiliö ym. eliminoitu)
Avatar
Esko R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 422
Liittynyt: Ti 18.11.2003 23:02
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Esko R »

Mulla oli 124:ssä jousi alapäästä poikki, täytyy katsoa tosi tarkkaan koska eivät huomanneet sitä edes katastuksessa, joutuu kurkkaamaan, toiselta puolen oli yläpäästä , se ei pitänyt mitään ääntä.
montsi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 8
Liittynyt: Ke 03.12.2003 13:59
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja montsi »

Takajousi oli irti eilen ja todettu ehjäksi, eli vika ei ole siinä tällä kertaa. Rämähtävä tömäys kuulu pienimmässäkin terävässä epätasaisuudessa, mutta laajoissa heitoissa ei kuulu mitään.
ztn
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 17.06.2003 11:16

Olisko iskari?

Viesti Kirjoittaja ztn »

Onhan tämä ehkä hiukan kaukaa haettua mutta, näin pakkasella saattaa iskari jäätyä ja siksi pitää pahaa ääntä. Mersussani ei tosin ole jäätänyt, vaan edellisessä merkissä. Mutta kannattaa tarkistaa.

-Mikko-
-MB SLK-
Avatar
Hannu V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 346
Liittynyt: Pe 23.05.2003 07:38
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Hannu V. »

Omasta autostani moinen kolaus hävisi oikealta puolelta, kun vasemman takapyörän narinahela vaihdettiin ehjään :shock: . Samalla myös suunnattiin takarenkaatkin uudelleen, ne olivat todella reilusti auraus asennossa. Että ainakin tässä tapauksessa monttuun ajettiin siis liki takrengas sivuttain. Iskarin jäätyminen tuo tosi kovan ¨pajavasaralla pohjaan¨ -tyylisen paukauksen.
Ne helat + muut koiran luut voivat näyttää/tuntua ihan kunnollisilta, jos ei tiedä mistä kohdasta vääntää. Käytin pajalla omaani jossa väänneltiin rekkaraudalla + asentaja roikkui renkaassa, eikä mitään haittaavaa välystä löytynyt. Vein asiaa ennenkin tutkineelle toiselle asentajalle, joka väänsi takapyörää raudalla oikeasta kohdasta, josta koko rengas liikkui n.sentin ulospäin.
S211 220CDI -04.
Exät MB:t:
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12608
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Hannu V. kirjoitti: Ne helat + muut koiran luut voivat näyttää/tuntua ihan kunnollisilta, jos ei tiedä mistä kohdasta vääntää. Käytin pajalla omaani jossa väänneltiin rekkaraudalla + asentaja roikkui renkaassa, eikä mitään haittaavaa välystä löytynyt. Vein asiaa ennenkin tutkineelle toiselle asentajalle, joka väänsi takapyörää raudalla oikeasta kohdasta, josta koko rengas liikkui n.sentin ulospäin.

juuri tämän takia kannattaa olla tarkkana noitten mersun puslien kanssa.

monesti haetaan vikaa muualta, kun puslat näyttää päältäpäin ehjältä, vaikka todellisuus toista
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 549
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Onko 124 T:ssä Kuormantuntevat taka iskarit?Mulla oli 123 Tssä iskarien kiinnitykset menny väljiksi...muistan vain histanneeni ne takas tikkiin,on aikaa sen verran ettei muista ku et tais olla jompi kumpi pää sellainen kuula kuppi tsydeemi.mikä oli väljähtyny ja tömähteli montuissa...hmm...jäikin tuolta ajoneuvolistasta toi farkku pois,,,
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17265
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä, 124 farmareissa on tasonsäätö, sen "iskarin" alapään kiinnitys kannattaa tarkistaa. Oireet kyllä sopivat.
("Narinahela" eli taka-alatukivarren ulompi hela tutkitaan näin:
Nosta rengas koholle ALATUKIVARREN alta, läheltä pyörää.
Väännä rengasraudalla ETUPUOLELTA alatukivarren ja vetonivelen välistä.)
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

W124ssa on niitä koiran luita melko läjä, niistä on todella löytää väljyyksiä. Ainakin omassa ex farkussa vaihdettiin vehossa kaikki koiran luut kerralla, kaikissa oli hieman väljää..... Samalla kertaa vaihdettiin lavetin puslat (kolahti vaihdetta vaihtaessa) Aurauskulmat säädettiin samalla kertaa.......Tuli muutes melko hyvä ja hiljanen merssu sen jälkeen :lol:

Ajo ominaisuudetkin paranivat samalla kertaa melko paljon......
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
riisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 09.08.2003 08:05

Viesti Kirjoittaja riisseli »

eikö 123:ssa farkuissa ollu kanssa hydr.tasonsäätö ainakin ne putket
vittuili vähän väliä.Muuten parhaimman näkonen 123 se farkku!
Avatar
mese230te
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Su 25.01.2004 08:40
Paikkakunta: Helsinki

tömähdykset

Viesti Kirjoittaja mese230te »

Omassa oli sama vika, aiheuttajana iskarin alapallonivel, piti vaihtaa koko iskari. Kokeile pyöräyttää iskaria n. neljännes kierros, jos tömähdykset tämän jälkeen katoavat joksikin aikaa on tapaus selvä, itsellä kesti n. 2 viikkoa mutta olen kuullut tapauksista joissa on kestänyt yli vuoden.
Vastaa Viestiin