W211 Farkku ilmajousituksesta

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Rottamersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 11.02.2007 19:01
Paikkakunta: Tampere

W211 Farkku ilmajousituksesta

Viesti Kirjoittaja Rottamersu »

Kuinka ollakkaan paukahti takapään ilmajousi puhki w 211 farkusta-02 samalla meni iskari poikki!

Tarvitseeko noiden osien vaihdossa huomioida jotain erityistä?Ilmeisen yksinkertaisilta -tosin kalliilta laitteilta vaikuttavat-pulttiauki, pultti kiinni siinä se ja tuo jousen yläpää pitänee hollata jonkilaiseen muovi tappiin tms.
Olen kuullut huhupuhetta että väärin asennettuna ottaa ilmajousi vetoakseliin kiinni???Kertokaa te joilla kokemusta aiheesta.
Rottamersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 11.02.2007 19:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Rottamersu »

Jaa taitaa olla liian uusi Mersu tämän forumin harrastelijoill,ettei vielä ole kokemusta kellään tuommoisesta?
Ilmeisesti täällä on vain halpojen 123 ja 124 koppaisten ikäkulu ajokkien omistajia? :wink:
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

En tuosta mallista mitään tiedä, mutta eiköhän siinä ole samanlainen
tasonsäätö kuin 124:ssakin.

Ilmajousen ja iskarin vaihdossa tarvitsee tietysti ilmata hydrauliikka.
Jousta tuskin voi asentaa kovin paljon väärin paikalleen, jos kaikki
pultit menevät kiinni ja jousi työnnetään paikalleen samasta suunnasta,
josta se otettiin pois. Näitä 124:n ilmajousen vaihtokuvauksia löytynee
haulla. Hydrauliliittimiin kannattaa laittaa hiukan nestemäistä tiivistettä,
joka on tarkoitettu öljyisiin liitoksiin (Loctite).

Jos aikoisin itse korjata, niin koettaisin hommata kunnollisen työohjeen.
Näitä korjaamo-CD:a on kaupiteltu verkossa tähän erikoistuneissa
webbikaupoissa uutena ja käytettynä. En tiedä, onko noin uuteen saatavana
niin täydellistä CD:a, että siinä olisi tasonsäätö mukana. Haulla
voi löytyä jotain, esim.

http://www.mercedesmanuals.com/Mercedes ... asscdi.htm
Avatar
Avantgarde
Mersumies
Mersumies
Viestit: 822
Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
Paikkakunta: lappeen Ranta

Viesti Kirjoittaja Avantgarde »

Ilmajousen ja iskarin vaihdossa tarvitsee tietysti ilmata hydrauliikka.
Nyt meni kyllä ohi ainakin minulta :roll:

Missä siellä on hydrauliikkaa? Vai pitääkö iskari ilmata vaihdon yhteydessä; sitäkö tarkoitit?
Exät mersut: R550, C207, C220T, CL 500, S211 Kompressor, E270cdi TA, E240TA, E220TA, G300E, C180
mtuitto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ke 22.11.2006 21:56
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja mtuitto »

Ei ole kokemusta, mutta hiljattain näin muistaakseni Koivusen mainoslehdessä kuvan 211:n takaiskarin vaihtotyökalusta. En muista oliko kyseessä sedaniin vai farmariin tarkoitettu tarvekalu, mutta epäilisin jälkimmäistä. Eiköhän sedanissa ole kutakuinkin perinteinen patukka, kun taas farkussa tuo ilmajousihässäkkä. 210-korisessahan oli hydrauliikalla toteutettu tasonsäätö, eikä sen iskareiden vaihdossa tarvinne ihmeempiä erikoiskaluja.
Rottamersu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Su 11.02.2007 19:01
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Rottamersu »

:? No joo..pasko homma oli vaihtaa ilmajousi kyseiseen farkkuun..todella tarkkaa puuhaa eikä sovi hermoheikoille!! Jos autoihinne tulee vaivaa ko. jousitukseen menkäät vaa suoraan Veholle! Kyllä ne tietenkin nylkee siellä lompakot tyhjiks -mutta silti saattaa olla kannattavampi ratkaisu kuin kotisepän työkaluilla tehden...voi nääs tulla tosi kalliiksi.. :roll:
Avatar
mizemaze
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ke 19.10.2005 15:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mizemaze »

Ilmajousen vaihdosta en tiedä mutta vastaavaan Airmatic farkkuun vaihdoin takaiskarin ja ei poikennut homma mitenkään normaalin vaihdosta paitsi että sähköjohtohan sinne menee ja se on lokarin sisällä pistokkeessa.

Airmaticissahan tuo iskunvaimennin on sähköhydraulinen. Eli siinä iskarin kyljessä on kiinni sähköohjattu hydraulipumppu ja painekammio.

Toivottavasti ei tarvitse tuohon ilmajouseen edes koskea!
Paljonko muuten "Rottamersu" takajousi maksoi?
Avatar
pekkali
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 255
Liittynyt: La 10.05.2003 22:29
Paikkakunta: Nurmijärvi

Airmatic

Viesti Kirjoittaja pekkali »

mizemaze kirjoitti:Ilmajousen vaihdosta en tiedä mutta vastaavaan Airmatic farkkuun vaihdoin takaiskarin ja ei poikennut homma mitenkään normaalin vaihdosta paitsi että sähköjohtohan sinne menee ja se on lokarin sisällä pistokkeessa.

Airmaticissahan tuo iskunvaimennin on sähköhydraulinen. Eli siinä iskarin kyljessä on kiinni sähköohjattu hydraulipumppu ja painekammio.
... ei siellä iskarissa mitään hydraulipumppua ole.
Kyljessä oleva murikka on vaimennuksensäätöventtilistö ja korkeusanturi.
Vaimennuksen ja tason säätöön vaikutetaan vaihdekepin takanan olevilla napeilla.
Airmatic DC = Dual Control: Vaikuttaa jousitukseen ja iskunvaimennukseen.
Iskunvaimennukseen vaikutetaan noilla em. venttiileillä, niillä voidaan kuristaa iskarin nesteen liikettä niin pyörän noustessa kuin laskiessakin eri tavalla alustasäätövalinnasta riippuen.
Korkeus säädetään ilmajousen paineella.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
Vastaa Viestiin