W211 Farkku ilmajousituksesta
-
Rottamersu
- Sisäänajossa

- Viestit: 5
- Liittynyt: Su 11.02.2007 19:01
- Paikkakunta: Tampere
W211 Farkku ilmajousituksesta
Kuinka ollakkaan paukahti takapään ilmajousi puhki w 211 farkusta-02 samalla meni iskari poikki!
Tarvitseeko noiden osien vaihdossa huomioida jotain erityistä?Ilmeisen yksinkertaisilta -tosin kalliilta laitteilta vaikuttavat-pulttiauki, pultti kiinni siinä se ja tuo jousen yläpää pitänee hollata jonkilaiseen muovi tappiin tms.
Olen kuullut huhupuhetta että väärin asennettuna ottaa ilmajousi vetoakseliin kiinni???Kertokaa te joilla kokemusta aiheesta.
Tarvitseeko noiden osien vaihdossa huomioida jotain erityistä?Ilmeisen yksinkertaisilta -tosin kalliilta laitteilta vaikuttavat-pulttiauki, pultti kiinni siinä se ja tuo jousen yläpää pitänee hollata jonkilaiseen muovi tappiin tms.
Olen kuullut huhupuhetta että väärin asennettuna ottaa ilmajousi vetoakseliin kiinni???Kertokaa te joilla kokemusta aiheesta.
-
Rottamersu
- Sisäänajossa

- Viestit: 5
- Liittynyt: Su 11.02.2007 19:01
- Paikkakunta: Tampere
En tuosta mallista mitään tiedä, mutta eiköhän siinä ole samanlainen
tasonsäätö kuin 124:ssakin.
Ilmajousen ja iskarin vaihdossa tarvitsee tietysti ilmata hydrauliikka.
Jousta tuskin voi asentaa kovin paljon väärin paikalleen, jos kaikki
pultit menevät kiinni ja jousi työnnetään paikalleen samasta suunnasta,
josta se otettiin pois. Näitä 124:n ilmajousen vaihtokuvauksia löytynee
haulla. Hydrauliliittimiin kannattaa laittaa hiukan nestemäistä tiivistettä,
joka on tarkoitettu öljyisiin liitoksiin (Loctite).
Jos aikoisin itse korjata, niin koettaisin hommata kunnollisen työohjeen.
Näitä korjaamo-CD:a on kaupiteltu verkossa tähän erikoistuneissa
webbikaupoissa uutena ja käytettynä. En tiedä, onko noin uuteen saatavana
niin täydellistä CD:a, että siinä olisi tasonsäätö mukana. Haulla
voi löytyä jotain, esim.
http://www.mercedesmanuals.com/Mercedes ... asscdi.htm
tasonsäätö kuin 124:ssakin.
Ilmajousen ja iskarin vaihdossa tarvitsee tietysti ilmata hydrauliikka.
Jousta tuskin voi asentaa kovin paljon väärin paikalleen, jos kaikki
pultit menevät kiinni ja jousi työnnetään paikalleen samasta suunnasta,
josta se otettiin pois. Näitä 124:n ilmajousen vaihtokuvauksia löytynee
haulla. Hydrauliliittimiin kannattaa laittaa hiukan nestemäistä tiivistettä,
joka on tarkoitettu öljyisiin liitoksiin (Loctite).
Jos aikoisin itse korjata, niin koettaisin hommata kunnollisen työohjeen.
Näitä korjaamo-CD:a on kaupiteltu verkossa tähän erikoistuneissa
webbikaupoissa uutena ja käytettynä. En tiedä, onko noin uuteen saatavana
niin täydellistä CD:a, että siinä olisi tasonsäätö mukana. Haulla
voi löytyä jotain, esim.
http://www.mercedesmanuals.com/Mercedes ... asscdi.htm
- Avantgarde
- Mersumies

- Viestit: 822
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Ei ole kokemusta, mutta hiljattain näin muistaakseni Koivusen mainoslehdessä kuvan 211:n takaiskarin vaihtotyökalusta. En muista oliko kyseessä sedaniin vai farmariin tarkoitettu tarvekalu, mutta epäilisin jälkimmäistä. Eiköhän sedanissa ole kutakuinkin perinteinen patukka, kun taas farkussa tuo ilmajousihässäkkä. 210-korisessahan oli hydrauliikalla toteutettu tasonsäätö, eikä sen iskareiden vaihdossa tarvinne ihmeempiä erikoiskaluja.
-
Rottamersu
- Sisäänajossa

- Viestit: 5
- Liittynyt: Su 11.02.2007 19:01
- Paikkakunta: Tampere
Ilmajousen vaihdosta en tiedä mutta vastaavaan Airmatic farkkuun vaihdoin takaiskarin ja ei poikennut homma mitenkään normaalin vaihdosta paitsi että sähköjohtohan sinne menee ja se on lokarin sisällä pistokkeessa.
Airmaticissahan tuo iskunvaimennin on sähköhydraulinen. Eli siinä iskarin kyljessä on kiinni sähköohjattu hydraulipumppu ja painekammio.
Toivottavasti ei tarvitse tuohon ilmajouseen edes koskea!
Paljonko muuten "Rottamersu" takajousi maksoi?
Airmaticissahan tuo iskunvaimennin on sähköhydraulinen. Eli siinä iskarin kyljessä on kiinni sähköohjattu hydraulipumppu ja painekammio.
Toivottavasti ei tarvitse tuohon ilmajouseen edes koskea!
Paljonko muuten "Rottamersu" takajousi maksoi?
Airmatic
... ei siellä iskarissa mitään hydraulipumppua ole.mizemaze kirjoitti:Ilmajousen vaihdosta en tiedä mutta vastaavaan Airmatic farkkuun vaihdoin takaiskarin ja ei poikennut homma mitenkään normaalin vaihdosta paitsi että sähköjohtohan sinne menee ja se on lokarin sisällä pistokkeessa.
Airmaticissahan tuo iskunvaimennin on sähköhydraulinen. Eli siinä iskarin kyljessä on kiinni sähköohjattu hydraulipumppu ja painekammio.
Kyljessä oleva murikka on vaimennuksensäätöventtilistö ja korkeusanturi.
Vaimennuksen ja tason säätöön vaikutetaan vaihdekepin takanan olevilla napeilla.
Airmatic DC = Dual Control: Vaikuttaa jousitukseen ja iskunvaimennukseen.
Iskunvaimennukseen vaikutetaan noilla em. venttiileillä, niillä voidaan kuristaa iskarin nesteen liikettä niin pyörän noustessa kuin laskiessakin eri tavalla alustasäätövalinnasta riippuen.
Korkeus säädetään ilmajousen paineella.
E 320T cdi -04
E 300 TD -94
250 TD -83
E 300 TD -94
250 TD -83


