Miljoona kilometriä W124:sella kannentiivisteen vaihdolla???

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Miljoona kilometriä W124:sella kannentiivisteen vaihdolla???

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mietitäänpä nyt objekstiivisesti W124 dieselmoottoreiden kestävyyttä. Puhutaan, että miljoona niillä mennään kannentiivisteen vaihdolla. Mutta mennäänkö oikeastaan sittenkään. W124:sen alakerran vahvuutta puolustellaan usein, mutta taustalla ei ole faktaa.
Niinkuin ihan lähiaikoinakin on todettu niin alakerran laakerit ovat pettäneet 600-700 tkm. ajetuissa yksilöissä. No onhan tuo ihan riittävästi kilometrejä ja kertoo moottorin vahvuudesta, mutta se maaginen miljoona on vähän eri juttu mistä aina puhutaan.
Itse tiedän yhden melko varmasti yli miljoonan ajetun W124 dieselin-ehkä 1,2 miljoonaa, jolloin moottorista tuli kyljestä sisuskalut ulos.
Varmasti en tiedä muita yksilöitä-kuullut olen toki tällä foorumillakin yhden W124 200 D:n miljoonan ylityksen.
Siis enemmän olen kuullut alakerran pettämisistä alle 700 tkm:ssä kuin yli miljoonan ajetuista koneista.
Tällä jutulla en tahdo väittää etteikö W124 diesel kestäisi, mutta miljoonaa en kyllä kenellekkään uskalla luvata varmasti alakerran puolesta. Vai onko se nimenomaan W124 200 D:n "ongelma" vai 5-ja 6-sylinteristenkin.
Olen tullut siihen johtopäätökseen, että W123:sessa on kestävämpi alakerta laakereiden puolesta, mutta sylinterit kuluvat ilmeisesti W123:sissa W124:sta nopeammin. Eli W124:sissa hajoaa koneet (sylinterit pysyvät tiiviinä) alakerran laakereiden takia. W123:sissa kestää puolestaan alakerta hyvin mutta moottorin puristus katoaa nopeammin kilometrien myötä, mutta moottori ei noissa vanhemmissa niinsanotusti "räjähdä", kuten W124:sissa. Mitäs mieltä muut tuosta miljoonan kilsan pyykistä? Ilmoittautukaa ihmeessä jos olette ajanut W124:sella samalla korjaamattomalla moottorilla millin rikki.
PS. vai onko niin, että W124:sessa hajoaa alakerta 600-700tkm:n kohdalla siitä syystä, että mittarista on poistettu edellisten omistajien toimesta se vakio 400-500tkm??? :wink:
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Re: Miljoona kilometriä W124:sella kannentiivisteen vaihdoll

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

kardaani kirjoitti:PS. vai onko niin, että W124:sessa hajoaa alakerta 600-700tkm:n kohdalla siitä syystä, että mittarista on poistettu edellisten omistajien toimesta se vakio 400-500tkm??? :wink:
:lol: :lol: :lol: :lol:


Noista satakakskolmosista vähemmän kokemusta, mutta w124 jonkin verran tutumpi..
Itse sain 200 dieselillä vajaa 800tkm mittariin, kansipoka oli puolessa miljoonassa. Muutama miljoonan ylittäjä tullut vastaan. Viimeksi Tallinnassa taksi. Ruostekasan mittari näytti jotain 140tkm. Pakko oli piruilla kuskille, että nythän on germaanit myyneet sulle vähän ajetun vossikan. No eipä kuski hermostunut, sano vaan että mittari pyörähtänyt ympäri ja itse ajanut siitä 400tkm.
Oma kokemuspohja näistä kakkosnelosista dieseleistä sellainen, että koppa happanee alta, ennenkuin moottori laukeaa totaalisesti..
Ja sama tahti taitaa jatkua väyrysissä..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Sukulaismies osti -86 W124 200 D -mersun vuonna -90 ja silloin mittarissa oli jotain 270 tkm (tiedä sitten oliko kaikki kilometrit vielä tuolloin mukana mukana). Itse hän pyöräytti mittarista heti 100 tkm naapureiden kiusaksi pois. Mittarissa oli 780 tkm vuonna 2002, kun auto meni vaihtoon, eikä siihen mennessä tiettävästi ollut tarvinnut vaihtaa edes kannentiivistettä, jos kone oli ne ensimmäiset 300 tkm kestänyt moitteetta. Sitä, joko miljoona tuolla autolla on mennyt rikki, ei tiedä, kun mittarista oli vuoden kuluttua kadonnut reilut 300 tkm, kun joku oli soitellut ja kysellyt entiseltä omistajalta auton historiasta...

Omassa -90 200 D:ssä oli kilometrejä kertynyt konetta availematta 720 tkm, kun syksyllä siitä luovuin.

Itse äänestän siis sen puolesta, että voi mennä se miljoona rikki ilman kannentiivisteen vaihtoakin, kun vaan mittari pyörii aina samaan suuntaan ;)
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Joo niinhän ne väittää että laakerit ois hyvä vaihtaa siinä puolen millin jälkeen.

W123:ssa on aikalailla järeä alakerta, mutta sylinteriputkien voitelu tapahtuu roiskevoiteluna poislukien turbokone, sen takia ne väljistyvät nopeammin. Vapareissa myös ölypumpun akselin hela tuottaa harmeja puolen millin paremmalla puolella. Voidaan siis olettaa(ainakin minä henkilökohtaisesti) että OM617A on aikalailla täydellinen kone öljysuihkuilla sekä järeällä alakerralla, höystettynä ketjuvetoisella öljypumpulla :lol: Vieläkö oisivat läpivirtaavan kannen siihen tunkeneet :roll:

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Pena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 08.02.2004 15:36

Viesti Kirjoittaja Pena »

Matkamittari (VDO) menee remonttiin alle puolen miljoonan. Mittariin voi mittarihuollossa laitattaa samalla sopivat kilsat uudelleen. Mittarilukemaan ei ole luottamista, ellei auto ole ollut itsellä uudesta saakka. Oman koslan matkamittariin piti uusata mittariosia 480 tkm paikkeilla. Mittarihullossa kaveri kysäsi, että mitkä lukemat laitetaan huollettuun mittariin. Laitettiin oikeat lukemat.

Seittämännelle sadalletuhannelle alkaa mittari nyt pyöriä (ellei jo 8:nnelle, mittari käynyt mittariin tehtyjen tussimerkintöjen mukaan huollossa sadan tonnin kieppeillä ). Ei ole tarkkaa tietoa onko uutena vaihdettu koko matkamttari ja aloitettu nollasta. Kansipahvi piti uusata 570 tkm kohdalla+ venavarren kumit. Likempänä miljoonaa teen sitten kanen kunnostuksen kokonaisuudessaan. MB:n kannessa kun ei ole oikaisuvaraa kuin pariin kertaan.
Nytpä onkin hyvä seurata mitä kone kestää. Ei ole tarkoitusta hävittää ko. autoa pois. MB200d vm.90.

Matkamittarin lukema pitää todennäköisesti paikkansa 100 tonnin toleranssilla, sillä autosta löytyy Vehon tulostama merkkihuoltohistoria siihen saakka kunnes 10 vuotta sitten ostin sen itselle.

Pitää vielä lisätä, että hoonausjäljet olivat sylintereissä 570 tkm kohdalla vielä kuin uudessa koneessa. Kulumia en sen kummemmin mittaillut kun ei syö öljyä ja kulkee kuten pitääkin.
Avatar
kolarikalle
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 21.12.2006 17:00

Viesti Kirjoittaja kolarikalle »

sportsman
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2612
Liittynyt: Ke 10.08.2005 12:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja sportsman »

Ai Suomessa ei mittareita rukata uuteen uskoon ?

Istuin pariviikkoa sitten Saksassa taksissa ( MB E 250 TD) ja ihmettelin harvinaisen hyvää kyytiä. Automaattikin toimi kuin ajatus ja kuopat tiessä eivät tuntuneet sekä sisältäkin auto näytti lähes " uudelta".

Auton mittarissa oli 700 tkm . Kuskin /omistajan mukaan vain jouset ja iskarit oli vaihdettu.

Opin kuitenkin sen , että auton kunnosta ei voi päätellä sitä , paljonko autolla on oikeasti ajettu !
Tuontiautoilija jo vuodesta 1989.
jokuuu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 107
Liittynyt: To 08.05.2008 10:34
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja jokuuu »

entisellä w124losella tiisselillä mittariin tuli 800tuhatta ja laatikosta meni laakerit ja puolivuotta sen jälkeen meni paineasetelma.. :cry:
Mercedes-Benz w201 proj
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18026
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

W124:sen alakerran vahvuutta puolustellaan usein, mutta taustalla ei ole faktaa.

Pahapa siitä mitään faktaa on esittää.

Olen ollut autonasentajan ammatissa -86 alkaen, viimeiset 8 vuotta pääasiassa Mersujen parissa.
Yhtään hajonnutta OM601-603 vaparidieselin alakertaa ei muistu mieleen, muutamaan on kk-laakerit vaihdettu alhaisten öljynpaineiden takia.
Ketjun katkeamisen takia niitä on toki hajonnut mutta siinä on kyse lähinnä omistajan laiminlyönnistä, eihän ketju loputtomiin kestä.

Sylinterit ovat käytännöllisesti katsoen kulumattomat kilometreistä riippumatta kun niitä tarkastelee kannentiivistettä vaihtaessa, männät / kampiakseli / kiertokanget / öljypumppu jne ... kestävät normaalikäyttöä kai loputtomiin kunhan joskus muistetaan öljyt ja ilmansuodatin vaihtaa.

Tuttavapiirissä on ollut joitain 1200000-1700000 ajettuja W123-korisia 240 ja 300 dieseleitä, niissä on vaihdeltu koneita uusiin / takuukunnostettuihin / tehty täysremonttia noin 500-600 tkm välein.
wiimax.fi
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

dealer kirjoitti:
Tuttavapiirissä on ollut joitain 1200000-1700000 ajettuja W123-korisia 240 ja 300 dieseleitä, niissä on vaihdeltu koneita uusiin / takuukunnostettuihin / tehty täysremonttia noin 500-600 tkm välein.
Niinpä mutta hyvin kestivät muihin 123:sen aikaisiin dieseleihin verrattuna.Jos saataisiin jotenkin yhdistettyä OM60x moottorien kestävät männänrenkaat ja sylinteriputket vanhaan OM61x moottoriin voisi olla jo aika ikiliikkuja :lol: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

jari_w123 kirjoitti:
dealer kirjoitti:
Tuttavapiirissä on ollut joitain 1200000-1700000 ajettuja W123-korisia 240 ja 300 dieseleitä, niissä on vaihdeltu koneita uusiin / takuukunnostettuihin / tehty täysremonttia noin 500-600 tkm välein.
Niinpä mutta hyvin kestivät muihin 123:sen aikaisiin dieseleihin verrattuna.Jos saataisiin jotenkin yhdistettyä OM60x moottorien kestävät männänrenkaat ja sylinteriputket vanhaan OM61x moottoriin voisi olla jo aika ikiliikkuja :lol: .
Tämän jälkeen odotellaan enää ensimmäistä yllytyshullua, joka pukkaa tuollaisen projektin vireille :lol:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Aku P kirjoitti:
jari_w123 kirjoitti:
dealer kirjoitti:
Tuttavapiirissä on ollut joitain 1200000-1700000 ajettuja W123-korisia 240 ja 300 dieseleitä, niissä on vaihdeltu koneita uusiin / takuukunnostettuihin / tehty täysremonttia noin 500-600 tkm välein.
Niinpä mutta hyvin kestivät muihin 123:sen aikaisiin dieseleihin verrattuna.Jos saataisiin jotenkin yhdistettyä OM60x moottorien kestävät männänrenkaat ja sylinteriputket vanhaan OM61x moottoriin voisi olla jo aika ikiliikkuja :lol: .
Tämän jälkeen odotellaan enää ensimmäistä yllytyshullua, joka pukkaa tuollaisen projektin vireille :lol:
Eipä hättäillä,mullahan on nyt ihtellä remontoitu OM617 kone jossa nykyteknologialla valmistetut männänrenkaat,tämän lisäksi käytetään nykyisiä hyviä raskaankaluston öljyjä.Koneella on nyt ajettu 35tkm remontin jälkeen ja voi olla ettei kestä enään kuin 500tkm mutta voi olla etten koskaan kerkee ajamaan tuommosia kilometrejä :lol: .
auto w123 200D/300DT vm, -81
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Tässäpä se ongelma onkin, kun kukaan ei käytännössä aja samlla autolla miljoonaa alusta loppuun. Autolla on monta omistajaa ja mittarit hajoilee yms. Ei sitä sitten välttämättä tiedä paljonko on autolla ajettu/ mitä remonteita siihen on jo tehty. Jos ostan W124:sen jonka mittarissa on 700 tkm. ja ajan sillä 300 tkm. niin silloinhan se kestää millin... paitsi jos edellinen omistaja onkin nakannut käytetyn koneen nokalle vanhan rikkoutuneen tilalle.
No loppupäätelmä lienee, että W124:sen alakerta kestää, mutta monella unohtuu se alipainepumpun ja vuoristoradan kunto tarkastus. Onko täällä foorumilla vielä se Petri K vai mikä se nimi oli?, jolla on yli millin vedetty W124 200D. Vai onko se moottori jo antautunut?
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tampereella eräs taksikuski ajoi kuulemma 124:lla 1,3 miljoonaa
kilometriä. Ei mitenkään uskomaton väite, sillä jos menee Kanarialle,
niin siellä suurin osa takseista on vielä 124- ja 123-korisia takseja.
Kuskit puhuvat huonosti englantia, mutta autoilla ajetaan 300-500
km/vrk ja yli miljoona ajettuja ovat lähes kaikki. Eräällä oli yli
2 miljoonaa km takana samalla moottorilla.
krispo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: To 26.07.2007 20:57
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja krispo »

Omassa W124 200D -87 malissa on tällä hetkellä 852tkm mittarissa eikä koneessa mitään vikaa(lähtee -20 asteen pakkasellakin lähtee kun palmun alta kun hehkuttaa parikertaa), tukivarsia vaihdellut ja juosia jarruja jne. tommosta peruskulutus tavaraa.


p.s ei sitten tietoa kuinka paljon on joskus ruuvailtu pois mittarista vanha taxi prkl , niin kun kummelissakin
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Itsellä meni 200D:stä kk-laakeri 400tkm kohdalla, melko varmat kilometrit. Sitten onkin ajettu mittariin lukemat 770tkm eikä ole tehty yhtään mitään itse koneelle, ei edes sitä kannentiivisteen vaihtoa. Tuo yläkerta tuntuu kestävän mitä vain, mitenkähän noista edes saa kannen/tiivisteen rikki :lol:
kenus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 207
Liittynyt: Pe 04.01.2008 07:49
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kenus »

Kaverini taksi isännällä on tallissaan, siis vielä ammattikäytössä mm. yksi 124:nen jolla on veivattu menemään yli 1.400.000 km, siviilissä isäntä ajelee vanhalla vosikalla jolla on ajettu jo kohta 1.600.000 km ja autoon on tehty kansiremppa koska siitä meni joskus joku vena?. Alakertaan ei kuitenkaan ole kajottu.
Tarkempaa"faktaa"voinee tarvittaessa antaa auton omistaja joka käsittääkseni välillä vierailee tälläkin palstalla.
Behemoth
Mersumies
Mersumies
Viestit: 704
Liittynyt: Ke 18.01.2012 22:52

Re: Miljoona kilometriä W124:sella kannentiivisteen vaihdoll

Viesti Kirjoittaja Behemoth »

Eihän näistä mittarilukemista voi mennä takuuseen koskaan. Itse laitoin muutamalla satkulla tänä kesänä 400 tkm ajetun huoltokirjallisen 200d:n. No kannentiiviste meni vaihtoon ja samalla huomattiin, että venttiilinohjarit olivat niin väljät, että ei kannattanut hioa. Veikkailivat pajalla, että ainakin miljoona oli menty tuolla kannella. No nyt kansi vaihdettu ja taas mennään (yli 200 km per päivä tulee rullattua maantietä). Korin puolesta ei kyllä voi sanoa, että toista miljoonaa nähnyt maantietä, koska ruostetta ei juurikaan ole (ei ole muovihelma).
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Miljoona kilometriä W124:sella kannentiivisteen vaihdoll

Viesti Kirjoittaja atlas »

Kaikki lankut on ruuvattu.
Konehuoneen kuvista voi päätellä jotain ajomäärästä kun on päässyt kuvista näkemään kun ne on olleet kuin uusia.
Itsellä kohta 500tkm ajettu ja varmasti kaikki mittarissa niin on siisti ja ruosteeton ja bensakone eikä ole avattu.
toisekseen se kone tyyppien sekoitus ei taida auttaa tässä kestävyys kokeessa kun minkä olen havainnut mersun hyväksi ideaksi on toi sylintereiden välikannasten sahaus jolloin sylinteri pysyy suht pyöreänä lämpövaihtelusta.
Pitää myös muistaa että w124 oli ensimmäisiä tietokoneella suunniteltu auto ja siitä myös kestävyys ja se että insinöörit sai vapaat kädet suunnittelussa ja rajaton rahan käyttö=saakelin hyvä auto ja kestävä
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: Miljoona kilometriä W124:sella kannentiivisteen vaihdoll

Viesti Kirjoittaja JP74 »

atlas kirjoitti:Kaikki lankut on ruuvattu.
Konehuoneen kuvista voi päätellä jotain ajomäärästä kun on päässyt kuvista näkemään kun ne on olleet kuin uusia.
Itsellä kohta 500tkm ajettu ja varmasti kaikki mittarissa niin on siisti ja ruosteeton ja bensakone eikä ole avattu.
toisekseen se kone tyyppien sekoitus ei taida auttaa tässä kestävyys kokeessa kun minkä olen havainnut mersun hyväksi ideaksi on toi sylintereiden välikannasten sahaus jolloin sylinteri pysyy suht pyöreänä lämpövaihtelusta.
Pitää myös muistaa että w124 oli ensimmäisiä tietokoneella suunniteltu auto ja siitä myös kestävyys ja se että insinöörit sai vapaat kädet suunnittelussa ja rajaton rahan käyttö=saakelin hyvä auto ja kestävä
Sama tekniikka oli jo vähän aikaisemmin w201:ssä. Jotenkin tuntuu, että w201 korit kestävät(-tivät) vähän paremmin, johtuen toki pienemmästä keskimääräisestä ajomäärästä. Harvoin kuulee miljoonan ajetusta w201:stä, tosin 600-700tkm ajettuja on jo runsaasti. Tosiaan mittarin ruuvaus on ollut tosi yleistä näissä w124 ja w201 laitteissa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5493
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Miljoona kilometriä W124:sella kannentiivisteen vaihdoll

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joidenkin mukaan ne kestää ku ovat nii alitehoisia. Toisaalta 200d litrateho lähes sama mitä volkkarin 1,9 TURBOdieselissä :D Tais olla aikalaisistaan selvästi kovimmat litratehot mersun dieseleissä.
S124 300TE
W124 300D
Vastaa Viestiin