Vito 110D kuntoon kotikonstein, kysymyksiä vailla vastauksia
Vito 110D kuntoon kotikonstein, kysymyksiä vailla vastauksia
Ensinnäkin kiitokset niille jotka tänne jaksaa kerta toisensa jälkeen meille vähemmän osaaville vastailla. Vaikka vasta ekaa kertaa jotain täällä kyselen niin on esimerkiksi hehkuntulpat vaihdettu täältä saatujen ohjeiden avulla. Sitten asiaan..
Eli Vitoa pitäisi saada nyt hieman parsittua kasaan.
pissapojat:
pumppuja (vaiko moottoreiksiko niitä kutsutaan) on nestesäiliön kyljessä 3kpl. Ajovaloille menevä toimii ok. Takaikkunalle menevä toimii jos siihen antaa suoraan sähköä, eli se ei saa sähköä omasta piuhastaan. Tuulilasin pumppu ei sano mitään missään tapauksessa. Liene pimeä siis kokonaan ja menee vaihtoon. Nyt tuli mieleen etten erikseen tsekannut että tuleeko sen piuhoihin edes virta.
Mistä kannattaisi etsiä vikaa kun virta ei tule pumpulle asti. Olen tsekannut kaikki sulakkeet läpi (ratin alta ja penkin kyljestä). Manuaali ei kerro mikä sulake niille kuuluisi, eikä kotelossa myöskään ole listausta. Onko sulakkeita tai joku rele vielä joka mun tulisi tsekata?
Takalasin pyyhin:
ei liiku, toimii jos moottoriin pistää sähköä suoraan. Katsoin oven taitteessa olevan piuhanipun ja näytty kyllä ihan ehjälle. Koko pakettia en kuitenkaan alkanut purkamaan, mutta väittäisin ettei vika ole siinä. Mistä muutalta vikaa kannattaisi metsästää ja mistä ne sähköt tulevat, eli missä piuhojen toinen pää on?
ajovalojen korkeuden säätö:
ei toimi, vikaa en ole osannut mestästää.
Ihan oma tarinansa on hieman laiska kone mutta siihen täällä on jo vastauksia kasoittain ja jahka nämä "oikeat viat" on saatu hoidettua niin tarvitsee sitten keskittya siihen.
Lisäksi kaasupolkimen se liikkuva poljinläpyskä hajos kokonaan ja nytten siinä on vain se polkimen runko-osa jäljellä. Hetken sitä tutkailtua tulin siihen tulokseen että tarvinnee vaihtaa liene vaihtaa koko poljinosa?
Haku-toiminta on ollut kovassa käytössä mutta valitettavasti nämä asiat eivät ole selvinnet. En ole oikein ikänä autojen kanssa puuhannut, enkä edes kovin montaa omistanut, mutta nyt kun on aikaa ja innostusta ja vähän rahaa niin ajattelin yrittää hieman remonttireiskaa leikkiä (:
Eli Vitoa pitäisi saada nyt hieman parsittua kasaan.
pissapojat:
pumppuja (vaiko moottoreiksiko niitä kutsutaan) on nestesäiliön kyljessä 3kpl. Ajovaloille menevä toimii ok. Takaikkunalle menevä toimii jos siihen antaa suoraan sähköä, eli se ei saa sähköä omasta piuhastaan. Tuulilasin pumppu ei sano mitään missään tapauksessa. Liene pimeä siis kokonaan ja menee vaihtoon. Nyt tuli mieleen etten erikseen tsekannut että tuleeko sen piuhoihin edes virta.
Mistä kannattaisi etsiä vikaa kun virta ei tule pumpulle asti. Olen tsekannut kaikki sulakkeet läpi (ratin alta ja penkin kyljestä). Manuaali ei kerro mikä sulake niille kuuluisi, eikä kotelossa myöskään ole listausta. Onko sulakkeita tai joku rele vielä joka mun tulisi tsekata?
Takalasin pyyhin:
ei liiku, toimii jos moottoriin pistää sähköä suoraan. Katsoin oven taitteessa olevan piuhanipun ja näytty kyllä ihan ehjälle. Koko pakettia en kuitenkaan alkanut purkamaan, mutta väittäisin ettei vika ole siinä. Mistä muutalta vikaa kannattaisi metsästää ja mistä ne sähköt tulevat, eli missä piuhojen toinen pää on?
ajovalojen korkeuden säätö:
ei toimi, vikaa en ole osannut mestästää.
Ihan oma tarinansa on hieman laiska kone mutta siihen täällä on jo vastauksia kasoittain ja jahka nämä "oikeat viat" on saatu hoidettua niin tarvitsee sitten keskittya siihen.
Lisäksi kaasupolkimen se liikkuva poljinläpyskä hajos kokonaan ja nytten siinä on vain se polkimen runko-osa jäljellä. Hetken sitä tutkailtua tulin siihen tulokseen että tarvinnee vaihtaa liene vaihtaa koko poljinosa?
Haku-toiminta on ollut kovassa käytössä mutta valitettavasti nämä asiat eivät ole selvinnet. En ole oikein ikänä autojen kanssa puuhannut, enkä edes kovin montaa omistanut, mutta nyt kun on aikaa ja innostusta ja vähän rahaa niin ajattelin yrittää hieman remonttireiskaa leikkiä (:
- takalasin pyyhin: ilmeisesti viiksi vaihdettu malliin jossa ei ole ko. toimintoa. = paljon halvempi.
- korkeuden säätö: katso onko alipaine letkut paikoillaan säätimen takana -> ota ilmasuutin pois. Tarkista myös umpioiden takaa.
- kaasupoljin: vaihdettava koko bumerangi, yhellä läpipultilla kiinni, kysele purkaamolta.
- korkeuden säätö: katso onko alipaine letkut paikoillaan säätimen takana -> ota ilmasuutin pois. Tarkista myös umpioiden takaa.
- kaasupoljin: vaihdettava koko bumerangi, yhellä läpipultilla kiinni, kysele purkaamolta.
Noi pesurin/pyyhkimen viat vaikuttaa tosiaan siltä, että se viiksi on syypää, kuten tuossa jo ounasteltiin. Erilliset kytkimet kohtalaisen helppo laittaa tai sitte oikea viiksi...
lampun pesurin olen ainakin itse poistanut käytöstä irrottamalla johdon pumpusta, on 99% turha värkki.
takalasin pesurin putki menee poikki sieltä korin ja luukun välisestä haitarista ja vesi tulee tavaratilan katosta... viime viikolla vaihdoin kumiletkun tilalle.
Kaasupolkimia löytyy ainakin auto-lehtiseltä. eikä ole kallis.... saa fustille ilman postikuluja kun tilatessa mainittee asiasta.
Vaihtaminen ei ole kauheen kivaa edes meikäläisen kokoiselle ihmiselle.... toimenpide on helppo...
lampun pesurin olen ainakin itse poistanut käytöstä irrottamalla johdon pumpusta, on 99% turha värkki.
takalasin pesurin putki menee poikki sieltä korin ja luukun välisestä haitarista ja vesi tulee tavaratilan katosta... viime viikolla vaihdoin kumiletkun tilalle.
Kaasupolkimia löytyy ainakin auto-lehtiseltä. eikä ole kallis.... saa fustille ilman postikuluja kun tilatessa mainittee asiasta.
Vaihtaminen ei ole kauheen kivaa edes meikäläisen kokoiselle ihmiselle.... toimenpide on helppo...
Korkeudensäätö saatiin toimimaan letkut paremmin kiinnittämällä, mutta takalasin pyyhin on edelleen mykkä. Rikkinäisen pumpun tilalle on pistetty uusi, mutta virtaa sinne asti ei tule ja myöskään itse pyyhin ei liiku.vanttom kirjoitti:Noi pesurin/pyyhkimen viat vaikuttaa tosiaan siltä, että se viiksi on syypää, kuten tuossa jo ounasteltiin. Erilliset kytkimet kohtalaisen helppo laittaa tai sitte oikea viiksi...
lampun pesurin olen ainakin itse poistanut käytöstä irrottamalla johdon pumpusta, on 99% turha värkki.
takalasin pesurin putki menee poikki sieltä korin ja luukun välisestä haitarista ja vesi tulee tavaratilan katosta... viime viikolla vaihdoin kumiletkun tilalle.
Kaasupolkimia löytyy ainakin auto-lehtiseltä. eikä ole kallis.... saa fustille ilman postikuluja kun tilatessa mainittee asiasta.
Vaihtaminen ei ole kauheen kivaa edes meikäläisen kokoiselle ihmiselle.... toimenpide on helppo...
Kuinka tuon viiksen saa auki? Avasin ratin päällä ja alla olevan peitteet mutta se ei johtanut juuri mihinkään. Ja tulisiko vikaa etsiä itse viiksen sisältä vai ratin juuresta johon viiksi tulee.
Kiitoksia (:
Kyllä se ainakin ennen olikeef kirjoitti:- viikseä ei saa auki, onko varma että viiksessä on se takalasin pyyhintoiminta? Alkuperäisessä on, tarvike viiksessä ei ole.

Ja takalasissa näkyy komeasti vielä pyyhkijän jättämät jäljet. Pyyhkijä ei siis myöskään liiku kun pistää pakin päälle ja on pyyhkijät päällä.
Isommaksi ongelmaksi tosin nyt muodostui se ettei auto starttaa ollenkaan. Mitään ongelmia ei ole mun aikana koskaan ollut mut nyt se ei sano mitään. Akussa on virtaa, merkkivalot syttyy ja sammuu mutta kun avainta kääntää kuuluu konepellin alota vain naksahdus ja mitään ei tapahdu..
En tiedä olenko onnistunut vahingossa hajottaan jotain siinä ohi mennen kun ton pissapojan säiliön irroittelin. Tosin kyllä mä tolla päivän sen jälkeen jo ajelin ilman ongelmia ja useampaan kertaan starttailin.
Ja akun kengät on varmasti kunnolla kiinni?UzU kirjoitti:Isommaksi ongelmaksi tosin nyt muodostui se ettei auto starttaa ollenkaan. Mitään ongelmia ei ole mun aikana koskaan ollut mut nyt se ei sano mitään. Akussa on virtaa, merkkivalot syttyy ja sammuu mutta kun avainta kääntää kuuluu konepellin alota vain naksahdus ja mitään ei tapahdu...
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
on. Kokeiltu myös toisella akulla. Tarvinnee alkaa metsästään jotain rikkinäistä johtoa tms.Fenton kirjoitti:Ja akun kengät on varmasti kunnolla kiinni?UzU kirjoitti:Isommaksi ongelmaksi tosin nyt muodostui se ettei auto starttaa ollenkaan. Mitään ongelmia ei ole mun aikana koskaan ollut mut nyt se ei sano mitään. Akussa on virtaa, merkkivalot syttyy ja sammuu mutta kun avainta kääntää kuuluu konepellin alota vain naksahdus ja mitään ei tapahdu...
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Avasin ratin ylä- ja alapuolella olevat kotelot pari päivää sitten, joten on mahdollista että ole siinä samalla onnistunut sörkkimään väärään paikkaan. Tosin avasin ne tuossa uudelleen ja toivottua taikatemppua ei tapahtunut.vito500tkm kirjoitti:Startti sökö tai virtalukossa jännitehäviötä/kosketushäikkää![]()
Tuleeko solenoidille sähköä startatessa?
Lähteekö jos laittaa sähköä hyppyjohdolla "ruuvarilla" solenoidille?
Nyt joudun kyselemään tyhmiä (kun osaamaton olen), mutta kuinka käytännössä tuo "hyppyjohdolla" sähkönanto toimii..
kaikki näyttäis olevan kunnossa, ainakin päällisin puolin.vanttom kirjoitti:Siinä pissapojan lähellä on semmonen musta "muovipussi", johon menee (ja varmaan tuleekin...) johtoja. Katso onko siellä pussissa jotain ramaattista tapahtunu, esim hapettuma katkaissut johdon...
- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Ensin kannattaa varmistaa että auto on vapaalla. Sitten johto akulta solenoidille.
Tai vaihteiston päältä olevasta +liitännästä (paksukaapeli).
Pyörähtääkö startti?
Saman voi myös tehdä ruuvarilla, kiintoavaimella tai jakoavaimella "hitsaamalla",
avain startin päävirtaliitännän ja solenoidin liitännän väliin.
Kipinää vähän lentää mutta on nopeampi konsti.
Tällä voi kokeilla että onko vika startissa/solenoidissa vaiko jossain muualla.
Akun liitokset kannattaa tarkastaa, samoten akun miinusliitäntä auton runkoon. Myös moottorin maadotuskaapeli ja liitännät ne on auton alla. Moottorin maadotusjohto tulee auton runkoon rintapellin alaosaan(auton alla), maadotusjohdon toinen pää laatikon kiinnityspulttiin.
Tai vaihteiston päältä olevasta +liitännästä (paksukaapeli).
Pyörähtääkö startti?
Saman voi myös tehdä ruuvarilla, kiintoavaimella tai jakoavaimella "hitsaamalla",
avain startin päävirtaliitännän ja solenoidin liitännän väliin.
Kipinää vähän lentää mutta on nopeampi konsti.
Tällä voi kokeilla että onko vika startissa/solenoidissa vaiko jossain muualla.
Akun liitokset kannattaa tarkastaa, samoten akun miinusliitäntä auton runkoon. Myös moottorin maadotuskaapeli ja liitännät ne on auton alla. Moottorin maadotusjohto tulee auton runkoon rintapellin alaosaan(auton alla), maadotusjohdon toinen pää laatikon kiinnityspulttiin.
Kärry liikuu taas!
Vika löytyi lisävalojen releestä, jonka suoravirta tulee startilta. Rikkinäinen rele sitten jotenkin onnistui mykistämään koko laitoksen. Motonetistä uusi 2,90e ja taas mennään. Ja älkää kysykö miksi valojen virta tulee sieltä, ei o mun laittamat
Alkuperäisistä vioista vielä on jäljellä takapissapoika/pyyhin, joihin ei tule virtaa eikä siten vettä tahi liikettä. Viiksessä kai se vika, mutta milläs sen voisi varmistaa/korjata?
Vika löytyi lisävalojen releestä, jonka suoravirta tulee startilta. Rikkinäinen rele sitten jotenkin onnistui mykistämään koko laitoksen. Motonetistä uusi 2,90e ja taas mennään. Ja älkää kysykö miksi valojen virta tulee sieltä, ei o mun laittamat

Alkuperäisistä vioista vielä on jäljellä takapissapoika/pyyhin, joihin ei tule virtaa eikä siten vettä tahi liikettä. Viiksessä kai se vika, mutta milläs sen voisi varmistaa/korjata?
Nyt kun näitä vikoja alkoi toisesta päästä korjaamaan niin sitten toisessa päässä hajoaa sitä mukaan. Ei olis pitänyt aloittaakaan.
Eli nyt pimeni sisätilan puhallin. Eilen toimi, tänään ei. Yritin katsella sulakkeet, mutta ehjälle näytti. Haku ei tuottanut hirveästi tuloksia, mutta googlettemalla selvisi että puhallin pitäisi olla kuskun puoleisen tuuletinaukon takana jossain.
Onko puhallin suoraan sökönä vai voiko vikaa arvuutella muualta? Tuulettimen tehokytkimessä olevan sisäilmankierräys/raikasilman kytkin toimii. Ja jos tuuletin sökö niin vinkkejä sen vaihtamiseen.
Kiitoksia ja ensi kertaa!
Eli nyt pimeni sisätilan puhallin. Eilen toimi, tänään ei. Yritin katsella sulakkeet, mutta ehjälle näytti. Haku ei tuottanut hirveästi tuloksia, mutta googlettemalla selvisi että puhallin pitäisi olla kuskun puoleisen tuuletinaukon takana jossain.
Onko puhallin suoraan sökönä vai voiko vikaa arvuutella muualta? Tuulettimen tehokytkimessä olevan sisäilmankierräys/raikasilman kytkin toimii. Ja jos tuuletin sökö niin vinkkejä sen vaihtamiseen.
Kiitoksia ja ensi kertaa!

- vito500tkm
- Asiantuntija
- Viestit: 1383
- Liittynyt: To 27.07.2006 23:37
Joo sehän on tullut todettua jo moneen kertaan että kuntoon ei vitoa saa. Ainakin minun romusta leviää aina joku vierestä kun jonkun paikan menee korjaamaan. Melkeen parempi kun antaa olla vähän rempallaan ja ajelee menemään, kuin että yrittää vitosta ehjää saada.
Nii se puhallin. Se on siellä vasemmalla kojelaudan sisällä. Kytkin polkimen yläpuolella. Oli sieltä puhallinmoottorin johtoliitin sulanut ja sen takia ei puhállin pelanut. Se kannattaa tarkastaa.
Veskolalla tais olla juttuakin ja kuvia puhallin aiheesta...
Nii se puhallin. Se on siellä vasemmalla kojelaudan sisällä. Kytkin polkimen yläpuolella. Oli sieltä puhallinmoottorin johtoliitin sulanut ja sen takia ei puhállin pelanut. Se kannattaa tarkastaa.
Veskolalla tais olla juttuakin ja kuvia puhallin aiheesta...
Jos se puhallin toimi täysteholla niin silloin on etuvastukset menny...
Sisäilmansuodatin kun on tarpeeksi paskainen, niin ilmavirta käy ohueksi ja etuvastukset ja moottori lämpiää liikaa...
Nyt iski sitte taas akuutti rementtia... eli oliko se suodatin ennen vai jälkeen puhaltimen...? Jotain oudoksuttavaa siinä kuitenki oli...
Sisäilmansuodatin kun on tarpeeksi paskainen, niin ilmavirta käy ohueksi ja etuvastukset ja moottori lämpiää liikaa...
Nyt iski sitte taas akuutti rementtia... eli oliko se suodatin ennen vai jälkeen puhaltimen...? Jotain oudoksuttavaa siinä kuitenki oli...

Raitisilmasuodatin on keskikonsolin alla, siellä kojelaudan sisällä. Paskamainen vaihdettava. Motonet on joskus myynyt jotain sukkahousua sinne konetilaan suojaamaan puhallinmoottoria paskaselta imuilmalta. Vakiona siellä ei ole mitään.
Tässä on pari topicia puhaltimen moottoriin liittyen:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 185#260185
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 386#203386
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31072005.html
Noilla vaihdetuilla raitisilmamoottorin hiilillä on pärjätty hyvin, tosin ei tuolla autolla ole ajettu 1,5 vuoteen.
Niin kauan kaikki on reilassa Viton korjauksen kanssa kunhan tilanne ei ala näýttää tältä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 230#341230
Tässä on pari topicia puhaltimen moottoriin liittyen:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 185#260185
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 386#203386
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31072005.html
Noilla vaihdetuilla raitisilmamoottorin hiilillä on pärjätty hyvin, tosin ei tuolla autolla ole ajettu 1,5 vuoteen.
Niin kauan kaikki on reilassa Viton korjauksen kanssa kunhan tilanne ei ala näýttää tältä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 230#341230
Lisää tietoa: www.skg.fi
hah. Ja kiitokset linkeistä. Pitänee tänää/huomenna pistää autoa taas osiksi.veskola kirjoitti:
Niin kauan kaikki on reilassa Viton korjauksen kanssa kunhan tilanne ei ala näýttää tältä:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 230#341230
Ei toimi millään teholla. Ei vähääkään.vanttom kirjoitti:Jos se puhallin toimi täysteholla niin silloin on etuvastukset menny...
moottori irtosi linkeistä löytyvien ohjeiden avulla helposti.
mutta.. Vika ei ole moottorissa. Se hyrrää nätisti kun antaa siihen suoraan virtaa. Mittailin (sen minkä näillä sähkömiehentaidoilla osaan) piuhan päähän tulevaa virtaa ja 0 näytti.. Yritin metsästellä minne piuhat menee. Taitavat mennä jonkun releen kautta kohti keskikonsolin taustaa..
Releestä on melko hankala päästä mitään mittaamaan, joten onko nyt joku paikka mikä mun pitäs muistaa tsekata?
Manuaalin mukaan lämmityslaitteenpuhaltimen sulake (30A) on paikassa F10.. se on tosin tyhjä mutta F11 on 30A sulake. Näin on aina ollut, joten vika tuskin siinä. Mittailin myös paikallaan olevat sulakkeet ja tuntuu olevan kunnossa.
mutta.. Vika ei ole moottorissa. Se hyrrää nätisti kun antaa siihen suoraan virtaa. Mittailin (sen minkä näillä sähkömiehentaidoilla osaan) piuhan päähän tulevaa virtaa ja 0 näytti.. Yritin metsästellä minne piuhat menee. Taitavat mennä jonkun releen kautta kohti keskikonsolin taustaa..
Releestä on melko hankala päästä mitään mittaamaan, joten onko nyt joku paikka mikä mun pitäs muistaa tsekata?
Manuaalin mukaan lämmityslaitteenpuhaltimen sulake (30A) on paikassa F10.. se on tosin tyhjä mutta F11 on 30A sulake. Näin on aina ollut, joten vika tuskin siinä. Mittailin myös paikallaan olevat sulakkeet ja tuntuu olevan kunnossa.
Tuli vaan mieleen, että Kl:ssa oli noita säädinpaketteja ihan useita hyllyssä, että lienee kulutusosa...
Olettaisin, että säätimessä on kontaktit, joiden kautta virta kulkee moottorille ilman mitään releitä.
Huono kontatkti lämmittää metallia ja muovi sulaa säätimen rungosta ja lopulta kontakti häviää kokonaan -> puhallin ei toimi.
Virransyöttö voi myös olla poikki, mutta silloin todennäköisesti jotain muitakin laitteita olisi pimeenä...
Tosin toi lisävaloranetus antaa viitteitä siihen suuntaan, että muutakin voi löytyä... onkos siinä muuta "jälkiasennettua"?

Olettaisin, että säätimessä on kontaktit, joiden kautta virta kulkee moottorille ilman mitään releitä.
Huono kontatkti lämmittää metallia ja muovi sulaa säätimen rungosta ja lopulta kontakti häviää kokonaan -> puhallin ei toimi.
Virransyöttö voi myös olla poikki, mutta silloin todennäköisesti jotain muitakin laitteita olisi pimeenä...
Tosin toi lisävaloranetus antaa viitteitä siihen suuntaan, että muutakin voi löytyä... onkos siinä muuta "jälkiasennettua"?
Lisävaloja ihmeteltiin tänää pitkä tovi kunnes keksittiin että suoravirran piuhassa (joka nyt siirrettiin startilta akulle) oleva sulakekotelo oli rikki. Itse sulake oli vaihdettu kyllä. Tuommoinen perusyleismittari valehteli vaan armottomasti että sähköä tulee lampuille asti, mutta kun kuormitusta tuli niin ei tullut läpi kunnolla. No uusi kotelo niin homma toimii taas.vanttom kirjoitti:Tuli vaan mieleen, että Kl:ssa oli noita säädinpaketteja ihan useita hyllyssä, että lienee kulutusosa...![]()
Olettaisin, että säätimessä on kontaktit, joiden kautta virta kulkee moottorille ilman mitään releitä.
Huono kontatkti lämmittää metallia ja muovi sulaa säätimen rungosta ja lopulta kontakti häviää kokonaan -> puhallin ei toimi.
Virransyöttö voi myös olla poikki, mutta silloin todennäköisesti jotain muitakin laitteita olisi pimeenä...
Tosin toi lisävaloranetus antaa viitteitä siihen suuntaan, että muutakin voi löytyä... onkos siinä muuta "jälkiasennettua"?
Puhallin otettiin sen jälkeen työn alle. Ränkkäsin säätöä ja huomasin että 3 ja 4 vaiheen välillä mittariin pomppi lukuja. Tuli sitten iskettyä "ihan vain kokeilun vuoksi" itse puhallin kiinni piuhaan ja kappas kaikki toimi mainiosti. Eli itse arvelisin että vika oli kenties säätimessä - kosketusvikaa. Toimii taas sen aikaa minkä toimii.
raitisilmansuodatin pitänee vielä vaihtaa kun sen verran tukkoiselle tuntuu tuo laitos.
Vielä päivänä eräänä aion saada kuntoon sen takalasin pyyhkimen ja pissapojan.
..ja toivoa ettei montaa miljoonaa muuta paikkaa ehdi hajoamaan siinä välillä.
nestesäiliön kyljessä olevat pumput on kunnossa, mutta takalasin pumpulle ei tule virtaa. Myöskään takapyyhkin ei liiku = sinne ei tule sähköä. Olisiko vinkkejä mistä kohtaa vikaa kannattaa lähteä etsimään? Kovasti on vaikkailtu että vika on viiksessä. Pystyykö sen varmistamaan jotenkin?veskola kirjoitti:Pissapojan moottoreiden vaihtaminen onkin oma hauska projektinsa
Olis kyllä upeaa jos olisi Viton sähkökartta tms. niin olisi niin paljon helpompi metsästellä noita vikoja. Onneksi on sentään ollut kivat säät puuhastella tuolla ulkosalla (:
Alfamerilta saa Vitoon saksankielisen buchelin korjausoppaan, siinä on kytkentäkaavoja parikymmentä sivua, tosin ei niistä taida olla juurikaan apua.UzU kirjoitti:Olis kyllä upeaa jos olisi Viton sähkökartta tms. niin olisi niin paljon helpompi metsästellä noita vikoja. Onneksi on sentään ollut kivat säät puuhastella tuolla ulkosalla (:
Viimeksi muokannut veskola, Ti 27.05.2008 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
no nii, välillä omakohtaista ihmettelyä...
Vituran takalasin pyyhin muuttui yllättäen kauheen hiiitaaaasti liikkuvaksi ja sitte lopulta ei enää liikkunut kuin sen matkaa mitä herätteellä nousee ala-asennosta.
Heräsi heti epäilys käyttövirtajohdon säikeiden katkeamisesta, mutta ei sentään... sähköt tulee liittimelle ja moottorille asti ihan normaalisti.
Koko koneisto irti, moottori auki- kas hiilet loppu (hä, takalasinpyyhkimen moottorista- mitä sviddua... ) välityskoneiston purku poraamalla, moottori karoineen irti- ei pyöri edelleenkään... ei edes viilapenkissä.
Seuraavaksi muovisuoja irti pyyhinakselista... ja voi sitä hapettuman määrää... akselin tiivistyksestä periaatteessa vastaava O-rengas oli lähteny paikaltaan hapettuman työntämänä ja koko akseli on aivan jukelissa.
Koko värkin kokoonpanossa on näköjään ollut semmonen hispasanialainen manjaana-meininki, vaseliinit oli yhdessä nurkassa koteloa, mutta ei siellä missä tarvittaisiin ym.
Nyt on sitte aksila liotuksessa jos vaikka lähtisi pyörimään....
Mistähän tuollaisia noin 3x3x8mm hiiliä kannattaisi kysellä...?
Nii, ja buchelin oppaan mukaan pyyhinrele ohjaa myös käyttövirtaa eikä pelkkää herätettä, joten sieltä voi sitä virran puutetta myös etsiä...
Maadoitus muuten tulee jostain lähempää toimilaitetta, joten senkin olemassaolo on syytä tarkistaa...

Vituran takalasin pyyhin muuttui yllättäen kauheen hiiitaaaasti liikkuvaksi ja sitte lopulta ei enää liikkunut kuin sen matkaa mitä herätteellä nousee ala-asennosta.
Heräsi heti epäilys käyttövirtajohdon säikeiden katkeamisesta, mutta ei sentään... sähköt tulee liittimelle ja moottorille asti ihan normaalisti.
Koko koneisto irti, moottori auki- kas hiilet loppu (hä, takalasinpyyhkimen moottorista- mitä sviddua... ) välityskoneiston purku poraamalla, moottori karoineen irti- ei pyöri edelleenkään... ei edes viilapenkissä.
Seuraavaksi muovisuoja irti pyyhinakselista... ja voi sitä hapettuman määrää... akselin tiivistyksestä periaatteessa vastaava O-rengas oli lähteny paikaltaan hapettuman työntämänä ja koko akseli on aivan jukelissa.
Koko värkin kokoonpanossa on näköjään ollut semmonen hispasanialainen manjaana-meininki, vaseliinit oli yhdessä nurkassa koteloa, mutta ei siellä missä tarvittaisiin ym.
Nyt on sitte aksila liotuksessa jos vaikka lähtisi pyörimään....
Mistähän tuollaisia noin 3x3x8mm hiiliä kannattaisi kysellä...?
Nii, ja buchelin oppaan mukaan pyyhinrele ohjaa myös käyttövirtaa eikä pelkkää herätettä, joten sieltä voi sitä virran puutetta myös etsiä...
Maadoitus muuten tulee jostain lähempää toimilaitetta, joten senkin olemassaolo on syytä tarkistaa...