V mallin tekniikka murheita

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Jii_75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 21.05.2008 18:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

V mallin tekniikka murheita

Viesti Kirjoittaja Jii_75 »

Hei,

hajos tuosta V mallistani ( 220 CDI) ilmeisesti kone ( kolisee kohtuu pahasti ja tulipa sieltä samaan rahaan öljyjä ulos jostakin sekä savua pellin alle)) Ja nyt tässä pohdin mahdollisia vaihtoehtoja.

1) Myydä tekniikka vikasena ( ei oikeen innosta ja miten tuolaisen sit hinnoitteleekaan)

2) viedä johonkin korjaamoon ja laitattaa kuntoon ( joko tekniikan vaihto tai ton korjaus kumpi sit lienee parempi /edullisempi )
Tämä innostas eniten, mutta mihin korjaamoon kannattas viedä ja taitanee tulla _kalliiksi_

3) hankkia tekniikka purkaamosta ja vaihtaa itse. Ei vaan innostas oikeen käyttö autoja ropata, kun harraste autoissakin riittää tekemistä. Myös kun ei mersu niin tuttu ole, niin mistä kaikista käy kone/loota paketti ? ainakin vissiin viton 112 cdi on sama (90 kw) kuin on tuokin alkuperäsesti. Myös mitä tuollaisista/ kannattaa maksaa sekä mistä noita kannataa kysellä? Ruottista ainakin ois saatavilla. Myös ehdotuksia mite tuo kannattaa purkaa pois.. eli apurunko irti kanssa? ja koko pakettina vai loota erikseen?


Autolla ajettu siis jo yli 400 tkm ja aattelin että kai tuo olis hyvä samalla vaihtaa koko tekniikka ( kone ja toi automaatti loota)

Tässä vaiheessa vaan iso kasa kysymysmerkkejä nousee kun miettii mitä Hi*toa tolle tekis. Ehdotuksia ja suosituksia otetaan mielellään vastaan :)

Autona siis V220 CDi ja automaatti askilla. Auttakaahan mersu amatööriä :lol:
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Vuotaisko suutin? vai kävikö koneessa kilikali?
Mistä öljyt tuli ulos?
Yleensähän noi koneet kannattaa korjata, kuin alkaa toista käytettyä vaihtaa.
Takuu kunnostettu kone olisi tietenkin hyvä, mutta maksavat paljon.
Jii_75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 21.05.2008 18:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Jii_75 »

No en ollut itse paikalla kun tuo tapahtui, mutta emäntä kertoi että kone alkoi kolisemaan ja pysähdyttyään pellin alta tuli savua ja maassa oli öljyä. Auto tuotiin hinausautolla tohon pihaan. Koneen takaosa on ihan öljyinen kun auton nosti ylös ja katseli altapäin. Tuossa on aika paljon tavaraa edessä sekä pellin alta katsoessa sekä auton alta katsoessa, että täytynee purkaa jotta näkee onko lohko rikki jostain.

En käyntiin oikeen viitti ees kokeilla, vaan ensin täytynee tutkia sitten vasta ihmetellä. Kuinkas helposti tuosta muuten saa öljypohjan irti? Jotta pääsee tarkastaan alakerran tilanteen.
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Pyöriikö kone, kun pyörittää kampiakselin pultista?
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei siitä taida saada oikein mitään irti ilman koneen irtiottoa. Se koko tekniikapaketti vedetään sieltä irti pumppukärryn avulla.

Tuolleen:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 230#341230

mutta kun pyörittelet konetta ja kurkit venttiilikoppaan, onko siellä ketju ehjänä niin eiköhän seki kerro jotain. Ei tuon koneen kovin helpolla pitäisi hajota muualta kuin jakopäästä, jos siellä vain öljyä on ollut.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Jii_75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 21.05.2008 18:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Jii_75 »

No osa öljyistä on ainakin tulut ulos, mut sen verta kurkkasin kyl että vielä oli alarajan kohalla öljyt.. Eli ei ainakaan kaikki olleet tulleet pihalle.

Tänä viikonloppuna ei oo oikeen vielä kerennyt tutustuun vaurioiden suuruuteen. Tuossa ensviikonloppuna tai viikolla pitänee aloittaa sekin puoli.

Kyllä sen kone ainakin pyörii sen testasin. Puolison kertomuksen mukaan veikkaisin kyllä vahvasti alakertaa syylliseksi. Ja sieltä todennäköisesti kiertokangen laakeria. Mutta vahvistuksenhan tuolle saa vasta kun avaa tuon öljypohjan.

Saako tuon öljypohjan muuten alakautta irti ilman että irroittaa konetta? Vai onko helpompaa irroittaa tekniikka ensin ja purkaa sitten irrallaan konetta? Ainakin näytti pikasella vilasulla kovasti siltä että se alumiininen öljypohja on kiinni myös laatikossa.

Ei tuollasesta kellään olis tekniikan hajotus kuvia tai korjaamo kirjaa sähkösessä muodossa?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Tuolta löytyy varaosakuvat.
http://www.detali.ru/cat/oem_mb.asp

Jos koneremonttia täytyy tehdä niin kone/laatikko vaan pois. Sehän lähtee koko paketti apurungon kanssa.
Öljypohjaa tuskin saa kone paikallaan pois.
Jii_75
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 14
Liittynyt: Ke 21.05.2008 18:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Jii_75 »

Kiitos noista kuvista, ne vähäsen helpoittaa asiaa jo eteenpäin.

Onhan se vissiin otettava siten kone irti, kun ei viitti jättää epävarmuutta tuosta tilanteesta.

Koneen irroituksen osalta, onko helpompaa purkaa keulan sälät ja vetää se siitä ulos ja jättää apurunko paikalleen. Vai jättää keulan osat paikalleen ja pudottaa alas apurungon kanssa ?

Mietnkähän lienee tehtaan suositus on tuolle? Yleensähän tehtaan korjaamo oppaissa neuvotaan ohjeelliset työn kesto ajat sekä myös suunniteltu työskentely tapa. Lähinnä tuosta kiinnostaisi tietää kumminpäin tehtaan mielestä tuo tulisi suorittaa?
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Keula purkuun. Kone, laatikko, ohjausvaihde, apurunko paketti lähtee kokopakettina pois, keulan kautta. Ne tulee siinä apurungon matkassa.
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Jos on esimerkiksi kaksipilarinostin käytössä, niin irroittaa moottorin, vaihteiston ja apurungon koko rönttinä kuormalavan päälle ja nostaa auton pois päältä.

Aikaa kuluu toisesta kerrasta eteenpäin irroitus ja kiinnitys n. 6 tuntia.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tuossa on vähän suunnittelunapuja.

- sähköjohdot lähtee mukavasti liittimistä
- vesiputket irti lämppäristä
- ilmastointi tyhjäksi
- vetarit ja "ohjaukset" irti, ohjausakseli irti !
- muovipuskuri ja sen alta metallipuskuri, valot irti
- pakoputki irti ahtimesta
- koneen maadoitukset, ja startilta tietty etc.

Alemmassa kuvassa näkyy hyvin tuo ohjauakselin paikka ja nuo pyöränripustukset mitä pitää purkaa. Samalla kannattaa huoltaa laturi, termostaatit, ohjauksen nivelet etc. ja 110D mallissa säätää ruiskutuspumpulta 40 HP lisää tehoa.

Kuva
Kuva

Kuvista poiketen sen jäähdyttimen ja intercoolerin voi muistaakseni jättää paikalleen...tosin eipä se ole temppu irroittaa, niin pääsee käsiksi johtoihin helpommin.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin