Ajattelinpa vaihtaa lähinnä mielenrauhan vuoksi tuohon W124:ääni pakkasnesteet,edellisen omistajan jäljiltä paisarissa on punertavat nesteet muttamutta,eihän sellaisia vielä ollut kun W124 rullasi tuotantolinjalta ulos. Mitäs muut mersuilijat ovat käyttäneet vanhemmissa 124 mersuissa nesteenä?? Ja niin,mites kun järjestelmä on tyhjä ja alan lisätä uutta nestettä niin täytyykö webaston olla päällä vai ei? Joku joskus jossain sanoi että neste ei lähde kiertämään normaalisti jos webasto ei ole päällä.
99% jäähdytinnesteistä ovat glykoliperustaisia ja niiden jäätymis- ja kiehumisominaisuudet ovat samanlaisia. Erot jäähdytinnesteiden välillä johtuvat lisäaineteknologiasta.
Lisäaineteknologia on kehittynyt valtavasti viime vuosina, johtuen autojen moottoriteknologian kehityksestä ja lisääntyneestä alumiinin käytöstä moottoreissa.
Kevyt alumiini on erittäin altis korroosiolle ja perinteiset jäähdytinnesteet eivät anna riittävää suojaa. Uuden teknologian lisäaineistus kestää kauemmin ja sen toiminta- ja suojauskyky on tehokkaampaa.
Jäähdytinnesteitä on eri värisiä mm. sinisiä, vihreitä, oransseja ja punaisia. Usein jäähdytinneste valitaan värin perusteella. Väri ei kuitenkaan ole laadun tae, koska kyseessä on vain väriaine. Mitä enemmän jäähdytinnesteellä on autonvalmistajien hyväksyntöjä, sitä korkeampilaatuisesta tuotteesta on kysymys"
elinkaarieroa väreissä.
vihreän vaihtoväli 3 v
punainen 10 v
helposti vaihtuu vain syyläristä
koneen kyljessä (dieselissä) roppu, jos saa auki
Litramäärä, mitä pitäisi tulla ulos, näkyy ohjekirjasta
Webastoa en pitäisi päällä. Neste virtaa ilman käyttöä läpi
Zero Long Life (Punainen)
Pitkän vaihtovälin jäähdytysneste. Täyttää useimpien OEM-moottorinvalmistajien uusimmat vaatimustasot.
Tuote on silikaatti-, nitriitti-, amiini-, ja fosfaattivapaa.
1:1 seoksella pakkasenkesto -36°C.
Zero HD (Vihreä?)
Soveltuu sekä autoihin että työkoneisiin, suojaa jäätymiseltä ja korroosiolta.
Tuote on nitriitti-, amiini-, ja fosfaattivapaa. BS 6580:1992.
1:1 seoksella pakkaskestävyys -36°C.
Zero Propylen (Oranssi)
Soveltuu kevytmetallia sisältäville moottoreille.
Raaka-aineena vähemmän haitallinen monopropyleeniglykoli sisältäen ruostesuoja-aineet.
Tuote on nitriitti-, amiini-, ja fosfaattivapaa. BS 6580:1992.
1:1 seoksella pakkaskestävyys -34°C.
Olen kuullut että punaista ja vihreää ei pitäisi sekoittaa keskenään nesteen hyytymismahdollisuuden takia.
Eli kannattaa samalla huuhtoa koko järjestelmä vedellä.
Lieneekö asiassa sitten perää?? http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi? ... 0013793801
Vähän tuohon tyyliin mitä yllä olevassa linkissäkin puhuivat.