Viton ilmastoinnin vianhakua

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viton ilmastoinnin vianhakua

Viesti Kirjoittaja APR »

Taloudessa on siis vm. -02 Vito 112CDI automaattilaatikolla ja ilmastoinnilla, autolla ajettu n. 140tkm.

Olen yrittänyt ihmetellä ilmastointia, koska se ei toimi.
Onko kenelläkään tietoa mitkä kaikki lämpöanturit vaikuttavat (ainakin ulkolämpöanturi), ja erityisesti missä sijaitsee ja voiko toimivuutta todeta yleismittarilla?

Olis myöskin kiva tietää missä ilmastoinnin sulake/sulakkeet?
Ohjekirjassa ei noista sulakkeista mainita mitään ja foorumilta löysin, että rattiakselin alla olevassa sulakerasiassa nrot 17 ja 18 pitäisi olla.
Vaan ei ole, tyhjiä ne paikat.

Kojelaudan lämmönsäätöyksikköä tuli tutkittua samalla kun vaihdoin polttimot siihen.
Kumpikaan auton flekteistä ei pyöri. Eikö toisen pitäisi pyöriä aina? Ainakin VAG-vehkeissä pyörii, mutta mersut on uusia tuttavuuksia mulle.
Myöskin kompura pyörii hihnan mukana, mutta ei vaan kytkeydy päälle.
Ei siis edes yritä, lämmönsäätöyksiköstä kuuluu kyllä releen napsahdus kun ilmastoinnin nappia painelee, mutta siinä kaikki.

Vikakooditkin luettiin, ei tosin merkkihuollossa. Mutta ei ollut koodi kuin eberistä, olettaisin siis tuon vikakoodiohjelman toimivan.

Pitääkö viedä merkkihuoltoon kalliiseen valohoitoon, vai olisiko tässä tosiaan itse tehtävissä noiden anturien suhteen edes jotain?
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

koskas tuo täyttö on tehty viimeksi?
Partanen.net
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Siitä ei ole tietoa, ja se pitäisikin käydä tsekkauttamassa.

Haluaisin vain varmuuden tuohon flektihommaan ja missä ne sulakkeet.

Ja toisaalta sellainen käsitys on, että kompura yrittäisi edes pyörähtää vaikka aineet olisi vähissä?
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

kysele vito mieheltä kun tulee paikalle :D
Partanen.net
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jopi62 kirjoitti:kysele vito mieheltä kun tulee paikalle :D
Siellä kylmäaineen putkistossa on muistaakseni kaksi paineanturia, ja kompressori ei yritä käyntiin, jollei painetta ole. Siinä bushelin sähkökaaviosta näkee niitä.

Toinen vikapaikka voi olla se magneettikytkin kompressorissa. Sitä voi kokeilla pakkosyöttämällä siihen 12 V. Yhtä V-mallin ilmastointia kaveri yritti korjata, ja lopulta taisi selvitä kylmäaineiden täytön jälkeen, että se magneettiventtiili oli rikki. Liian kallis osa vaihtaa, ja vielä hankala vaihdettavakin.

Flektit ei kait vaikuta asiaan mitään...eikös se toinen ole intercoolerissa, sen en ole nähnyt koskaan pyörivän, mutta enpä mä tuota autoa ole paljon polkenutkaan :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Mjaa, yhden paineanturin löysin kyllä.
Mikäs on tuollainen bushelin kaavio ja missä ;)

Täytynee kömpiä auton alle ja antaa suoraan 12V magneettikykimelle.

Noi flektit olen ymmärtänyt menevän niin, että toinen vesikierron syylärille ja toinen ilmastoinnille. Mutta eihän se tarkoita, että ne pitäis mennä samalla tavalla kuin esim. VAG:ssa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

APR kirjoitti:Mjaa, yhden paineanturin löysin kyllä.
Mikäs on tuollainen bushelin kaavio ja missä ;)

Täytynee kömpiä auton alle ja antaa suoraan 12V magneettikykimelle.

Noi flektit olen ymmärtänyt menevän niin, että toinen vesikierron syylärille ja toinen ilmastoinnille. Mutta eihän se tarkoita, että ne pitäis mennä samalla tavalla kuin esim. VAG:ssa.
Se on se alfamerin korjauskäsikirja. Voin illalla napsasta kuvan siitä ilmastoinnin anturikuvasta, jos löydän sen/ne.

Ilmastoinnin kenno on jäähdyttimen edessä, joten eiköhän se yksi iso ropelli hoida sekä moottorin, että ilmastoinnin jäähdytyksen. Se pieni ropelli on coolerin takana ja sen auttaa ahtoilman jäähdytystä. Näin ainakin vanhemmassa esikammiomoottorissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Kiitos, jos vain viitsit.

Varmaankin tosiaan tässä menee nuo flektihommat noin.
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Homma taisi selvitäkin jo.

Nyppäsin paineanturista liittimen irti, niin kompura naksahti nätisti päälle ja iso flekti pyörähti käymään.
Eli taitaa olla kylmäaineet finito.
Onkin sitten ensimmäinen auto jossa näin on, ja tämä on kaikkein uusin auto mitä meillä on ollut...

Salosta hyviä ilmastointihuoltoja saa ehdottaa, Astrum ei ja moottorihuolto ei kiitos.
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Lyötiin typpeä sisään järjestelmään, joka oli muuten täysin tyhjä.
Vuotoahan sieltä pukkas, kennosta jostain kuskin puolelta.
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Sori, tulee monta viestiä kirjoitettua peräjälkeen.

Mistähän saisi osanumeron selville, vai pitääkö kysäistä merkkiliikkeestä?
Merkkiliikkeestä tuota ei kannattane ostaa, maksaa varmasti useamman satasen.
JF
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: Ke 19.11.2003 10:07
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja JF »

Katso vaikka Hellan katalogista numero, linkki ainakin tuolla audipuolella :wink:

Tai sitten soitto KL-varaosiin, sieltä tilailin Hellan kennoja halvemmalla kuin paikallinen varaosaliike tarjosi.

BTW, paljon on mersuissa kennovikoja volkkareihin verrattuna (ei herneitä kenellekään).
Audi A6 TDI Quattro
APR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Su 08.06.2008 11:47
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja APR »

Erään autoklubin varaosakanavan kautta saisin 230e Hellan kennon.

Huvikseni soitin merkkiliikkeeseen, siellä se olis 635e...

KL-varaosat 210e ja romuttamo 80e.
Vastaa Viestiin