Viton ilmastoinnin vianhakua
Viton ilmastoinnin vianhakua
Taloudessa on siis vm. -02 Vito 112CDI automaattilaatikolla ja ilmastoinnilla, autolla ajettu n. 140tkm.
Olen yrittänyt ihmetellä ilmastointia, koska se ei toimi.
Onko kenelläkään tietoa mitkä kaikki lämpöanturit vaikuttavat (ainakin ulkolämpöanturi), ja erityisesti missä sijaitsee ja voiko toimivuutta todeta yleismittarilla?
Olis myöskin kiva tietää missä ilmastoinnin sulake/sulakkeet?
Ohjekirjassa ei noista sulakkeista mainita mitään ja foorumilta löysin, että rattiakselin alla olevassa sulakerasiassa nrot 17 ja 18 pitäisi olla.
Vaan ei ole, tyhjiä ne paikat.
Kojelaudan lämmönsäätöyksikköä tuli tutkittua samalla kun vaihdoin polttimot siihen.
Kumpikaan auton flekteistä ei pyöri. Eikö toisen pitäisi pyöriä aina? Ainakin VAG-vehkeissä pyörii, mutta mersut on uusia tuttavuuksia mulle.
Myöskin kompura pyörii hihnan mukana, mutta ei vaan kytkeydy päälle.
Ei siis edes yritä, lämmönsäätöyksiköstä kuuluu kyllä releen napsahdus kun ilmastoinnin nappia painelee, mutta siinä kaikki.
Vikakooditkin luettiin, ei tosin merkkihuollossa. Mutta ei ollut koodi kuin eberistä, olettaisin siis tuon vikakoodiohjelman toimivan.
Pitääkö viedä merkkihuoltoon kalliiseen valohoitoon, vai olisiko tässä tosiaan itse tehtävissä noiden anturien suhteen edes jotain?
Olen yrittänyt ihmetellä ilmastointia, koska se ei toimi.
Onko kenelläkään tietoa mitkä kaikki lämpöanturit vaikuttavat (ainakin ulkolämpöanturi), ja erityisesti missä sijaitsee ja voiko toimivuutta todeta yleismittarilla?
Olis myöskin kiva tietää missä ilmastoinnin sulake/sulakkeet?
Ohjekirjassa ei noista sulakkeista mainita mitään ja foorumilta löysin, että rattiakselin alla olevassa sulakerasiassa nrot 17 ja 18 pitäisi olla.
Vaan ei ole, tyhjiä ne paikat.
Kojelaudan lämmönsäätöyksikköä tuli tutkittua samalla kun vaihdoin polttimot siihen.
Kumpikaan auton flekteistä ei pyöri. Eikö toisen pitäisi pyöriä aina? Ainakin VAG-vehkeissä pyörii, mutta mersut on uusia tuttavuuksia mulle.
Myöskin kompura pyörii hihnan mukana, mutta ei vaan kytkeydy päälle.
Ei siis edes yritä, lämmönsäätöyksiköstä kuuluu kyllä releen napsahdus kun ilmastoinnin nappia painelee, mutta siinä kaikki.
Vikakooditkin luettiin, ei tosin merkkihuollossa. Mutta ei ollut koodi kuin eberistä, olettaisin siis tuon vikakoodiohjelman toimivan.
Pitääkö viedä merkkihuoltoon kalliiseen valohoitoon, vai olisiko tässä tosiaan itse tehtävissä noiden anturien suhteen edes jotain?
Siellä kylmäaineen putkistossa on muistaakseni kaksi paineanturia, ja kompressori ei yritä käyntiin, jollei painetta ole. Siinä bushelin sähkökaaviosta näkee niitä.jopi62 kirjoitti:kysele vito mieheltä kun tulee paikalle
Toinen vikapaikka voi olla se magneettikytkin kompressorissa. Sitä voi kokeilla pakkosyöttämällä siihen 12 V. Yhtä V-mallin ilmastointia kaveri yritti korjata, ja lopulta taisi selvitä kylmäaineiden täytön jälkeen, että se magneettiventtiili oli rikki. Liian kallis osa vaihtaa, ja vielä hankala vaihdettavakin.
Flektit ei kait vaikuta asiaan mitään...eikös se toinen ole intercoolerissa, sen en ole nähnyt koskaan pyörivän, mutta enpä mä tuota autoa ole paljon polkenutkaan

Lisää tietoa: www.skg.fi
Mjaa, yhden paineanturin löysin kyllä.
Mikäs on tuollainen bushelin kaavio ja missä
Täytynee kömpiä auton alle ja antaa suoraan 12V magneettikykimelle.
Noi flektit olen ymmärtänyt menevän niin, että toinen vesikierron syylärille ja toinen ilmastoinnille. Mutta eihän se tarkoita, että ne pitäis mennä samalla tavalla kuin esim. VAG:ssa.

Noi flektit olen ymmärtänyt menevän niin, että toinen vesikierron syylärille ja toinen ilmastoinnille. Mutta eihän se tarkoita, että ne pitäis mennä samalla tavalla kuin esim. VAG:ssa.
Se on se alfamerin korjauskäsikirja. Voin illalla napsasta kuvan siitä ilmastoinnin anturikuvasta, jos löydän sen/ne.APR kirjoitti:Mjaa, yhden paineanturin löysin kyllä.
Ilmastoinnin kenno on jäähdyttimen edessä, joten eiköhän se yksi iso ropelli hoida sekä moottorin, että ilmastoinnin jäähdytyksen. Se pieni ropelli on coolerin takana ja sen auttaa ahtoilman jäähdytystä. Näin ainakin vanhemmassa esikammiomoottorissa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Homma taisi selvitäkin jo.
Nyppäsin paineanturista liittimen irti, niin kompura naksahti nätisti päälle ja iso flekti pyörähti käymään.
Eli taitaa olla kylmäaineet finito.
Onkin sitten ensimmäinen auto jossa näin on, ja tämä on kaikkein uusin auto mitä meillä on ollut...
Salosta hyviä ilmastointihuoltoja saa ehdottaa, Astrum ei ja moottorihuolto ei kiitos.
Nyppäsin paineanturista liittimen irti, niin kompura naksahti nätisti päälle ja iso flekti pyörähti käymään.
Eli taitaa olla kylmäaineet finito.
Onkin sitten ensimmäinen auto jossa näin on, ja tämä on kaikkein uusin auto mitä meillä on ollut...
Salosta hyviä ilmastointihuoltoja saa ehdottaa, Astrum ei ja moottorihuolto ei kiitos.