W124 konepellin muutostyöt valmiit, päivitetty

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

W124 konepellin muutostyöt valmiit, päivitetty

Viesti Kirjoittaja postiato »

Tulipahan aloitettua jokin aika sitten vanhan 1986 W124:n konepellin muutostyö E-mallin konepelliksi.

Tarjoutui tilaisuus ostaa huonokuntoinen vaaleanruskea metallihohto E-mallin pelti muutamalla kympillä. Pelti oli tosiaan huonossa kunnossa, lommoja ja ruostetta täynnä.
Pelti oli kaiken lisäksi jäänyt lumihankeen pystyyn josta se oli sitten väkivalloin väännetty irti sillä seurauksella että koko pellin takareuna oli menyt muodottomaksi.
Ainoa käyttökelpoinen osa oli siis pelkästään etuosa. Koska vanha pelti oli hyvässä kunnossa, päätin leikata vanhasta palan pois ja laittaa E-mallin pellistä palan tilalle.

Tässä kuva autosta auton ostohetkellä ennenkuin minkäänlaisia muutoksia on alettu tekemään:


Kuva







Tässä jo vedetän linjarin avulla katkaisuviivaa vanhaan peltiin:


Kuva







Seuraavaksi oli vaiheessa pistehitsin poraaminen irti ja tuon liiman sulattaminen irti konepellin keulaosan kehikosta. Kuvassa näkyy myös viiva jota pitkin leikkaus suoritettiin:


Kuva







Kun pelti oli leikattu irti, hitsasin E-mallin pellistä leikatun palan vanhaan peltiin yksi piste kerrallaan ja heti perään märällä rätillä jäähdyttäen kunnes koko matka oli hitsattu.
Sauma on kuvassa hitsauksen jälkeen putsattu ruosteenestoväriä varten. Kuvasta näkee että konepeltiprojekti on aloitettu keväällä, luntakin on vielä maassa. Keulapalaa oli vasaroitava jonkun verran että osat saatiin sopimaan toisiinsa.
Myös vanhat umpiot olivat vielä tässä vaiheessa autossa kiinni, konepelti ei mahtunut painumaan täysin alas, joten ajelin pari-kolme viikkoa näin kunnes Saksasta tuli E-mallin uudet kristalliumpiot:


Kuva







Kun saumaan oli vedetty ruosteenestoväri, päätin pitää taukoa konepellin kanssa ja puuhailla vähän muutakin, kuten tehdä autolla mökkireissun:


Kuva







Kun kelit sitten lämpenivät päätin taas jatkaa projektia. Keulaa alettu jo purkamaan.



Kuva


Konepelti irti ja peltipuhtaaksi, oli meinaan senverran pakkelia ja ruostetta tuossa keulapalassa, että oli pakko. Muu osa peltiä hiottiin laikalla karheaksi ja muutama ruostepiste peltiin asti puhtaaksi:


Kuva







Sen jälkeen oli vuorossa happopohjamaali, ruiskutin sen pihalla koska muutama pölyhiukkanen ei pelottanut, tarkoituksena oli vetää sen jälkeen kuitenkin hiontaväriä pintaan ja pintaväri nopeasti. Happomaali oli tuollaista läpikuultavaa keltaisen/vihreän väristä. Ei kiehauttanut alkuperäistä maalia vaikka pelottikin vetästä toi happomaali alkuperäisen päälle:


Kuva







Tämän jälkeen oli vuorossa hiontavärin ruiskutus. Tämän vaiheen kuvat katosivat jonnekin bittiavaruuteen koneelta, mutta työvaiheita olivat tosiaan ruiskukitti, hionta, pakkeli, hieman lisää ruiskukittiä ja taas hionta kunnes oli tyytyväinen pohjiin.

Puskurille olin tehnyt samat työvaiheet ilman happomaalia, löytyi siitäkin yksi kuva ennen hiontavärin vetämistä, kuvassa puskuri on karhennettu hiontaväriä varten. Puskurin mustaan keskimuoviin vetäisin tartuntavärin hiontaväriä varten. Sitä ennen olin paikannut saksalaisen rekisterikilven vaatimat reiät jotka olivat leveämmällä kuin suomalaisen vastaavan. Vuolin puskurin takaa muovia ja sulattelin ne kolvilla reikien täytteeksi. Ja vähän hiomista ja sitä hiontäväriä ja hyvä tuli:


Kuva


Kuva





Sitten eikun väriä pintaan. Maalauksen suoritin omassa tallissa, olin aiemmin maalannut tallissa takapuskurin, peilit ja kylkilistat ja pinnasta tuli suhteellisen hyvä, pölyä tai muitakaan roskia ei liiemmin maalattaville pinnoille tullut. Olin toki putsannut tallin kunnolla vuorokautta aiemmin ennen maalausurakkaan lähtemistä.




Maalasin myös noitten ritilöitten väliset tuet mattamustalla, tarkoituksena siis antaa sellainen kuva ettei noiden ritilöiden välissä ole mitään muuta kuin tyhjää. Tämän kuvan otin vasta kun puskuri on jo paikallaan, autolla on jo ajettukin paljon, on noita hyönteisiä keula näköjään täys.


Kuva





Maaliruisku oli aiemmista maalauksistani poiketen matalapaineruisku jonka olin Saksasta E-baysta 70 eurolla tilannut. Päätin kokeilla tätä koska aiemmalla, tavallisella ruiskulla maalatessa talli oli sankan maalihuurun täyttämä. Matalapaineruiskun käyttö vaati totuttelua ennenkuin uskalsin alkaa vetää maalia puskuriin ja konepeltiin. Varsinkin hiontavärin vetäminen em. ruiskulla tuntui tuskalliselta värin paksuudesta johtuen, en viitsinyt ohennella väriä liiemmin.

Maalaus onnistui hyvin lukuunottamatta paria pientä valumaa puskurissa, talli jossa ei ole kunnon valaistusta sivuilta, ei ole paras mahdollinen maalauspaikka. No, koska valumat olivat lakassa, ne saa hiottua pois. Konepeltiin oli tippunut muutama pölyhiukkanen, mutta nekin saa vesihiottua pois ja kiillotettua sen jälkeen.

Kuvissa osissa väri ja lakka päällä. Aloitin perjantaina puoliltapäivin metallihohtovärin vetämisen ja iltapäivällä oli lakkakin jo siis päällä:


Kuva


Kuva






Sitten osat kiinni autoon, ja ihan hyvältähän ne näyttävät, kävin nappaamassa kuvan tallissa. Konepeltiä ei ole säädetty vielä paikalleen koska en uskalla pahemmin vielä kosketella peltiä ettei jää jälkiä, vaikka kuivalta ja kovaltahan toi tuntuu. Pissapojan suuttimet puuttuvat kuvasta, ostin uudet Veholta ja maalasin ne korinväriseksi. Samalla kun konepelti oli irti lisä-äänieristystä varten vedin uudet letkut pissapojalta suuttimille, kyllä nyt suihkuaa. Myös lamppujen alla olevat pellit puuttuvat vielä kuvasta, tein niillekin saman käsittelyn kuin pellille, peltipuhtaaksi, happopohjamaali, hiontaväri, metallihohto ja reilusti lakkaa.


Kuva







Näin jälkeenpäin kun ajattelee että alkaisinko uudelleen tuohon konepeltiprojektiin, voin sanoa että en, oli noi muutostyöt hitsauksineen ja pohjineen senverran työläs juttu, tulevaisuudessa ostaisin todennäköisesti valmiin pellin, olkoonkin että joutuisin maksamaan siitä jokusen satasen enemmän kuin tästä ja värikin siihen kuitenkin pitäisi vetää pintaan, tämän vanhan auton väriä ei ollut tarjolla enää E-malliin.

Kuvassa näkyvät lamput, tähti, vilkut ja maski on tilattu Saksasta E-baysta, on tullut innostuttua huutelemaan sieltä tavaraa, paljon halvemmaksi tulee tilata sieltä kuin ostaa kotimaasta. Mm. täydellinen E-mallinmuovihelmasarja kiinnikkeineen kotiovelle kuljetettuna 110 euroa, ei paha :) Tosin niihinkin joutuu vetämään värin päälle, mutta pohjatöissä ei ole paljoakaan tekemistä onneksi.




Nyt on sitten niissä helmoissakin väri pinnassa ja osat autossa paikoillaan. Helmat olivat tosiaan hyvässä kunnossa, yhden kiinnikkeen korvake oli revennyt irti helmasta, veistin muovia ylimääräisestä kohdasta ja ajattelin sulattaa ja veistellä alkuperäisen malliseksi. Tämäpäs ei onnistunutkaan, ei pysynyt kiinni joten liimasin sen polyuretaani liimalla ja hyvin on pysynyt.

Helmamuoveille riitti pinnan karhennus ja silikoninpoisto kromilistojen irrottamisen jälkeen ennen maalausta. Näihin ei tarvinnut vetää mitän pohja- tai hiontavärejä, pelkkä metallihohto ja lakka. Helmamuovisarja olin alunperin vihreä.

Ovien ikkunoiden karmit oli maalattu kokonaan mattamustalla ostohetkellä (katso ylin, ostohetken kuva) ja pyyhkäisin ne puhtaaksi tinnerillä. Tämän jälkeen maalasin ovista pelkästään b-pilarit.

Lustigin pojat laittoivat kalvon takaikkunaan, itse laitoin kalvot sivuihin. Tulevaisuudesta sen verran mm. että maalaan ovenkahvat korin väriseksi, tuoreemman mersun peilit vilkuilla, takakannen muutan E-mallia vastaavaksi, alustan madallus ja 17" pyörät.


Kuva








Automaatti-ilmastoinninkin olen laittanut jälkeenpäin autoon, siinäkin oli hommaa, osia on tullut haalittua jenkeistä asti, mutta mm. tiivisteet, releet ja paine- sekä lämpötila anturit ja paljon muuta on nyt laitettu uusiksi. Oli meinaan senverran halpoja kaikki kun jaksoi etsiä. Kaikki tiivisteet ja paineanturit tarkoitettu R-134a kylmäaineelle. Paineanturitkin tosiaan koska vanhalla R-12 aineella on eri tiheys kuin R-134a:lla Kompurankin purkasin kokonaan ja kaikki tiivisteet ja stefat sieltä uusiksi. Olipahan etsimistä kun yritin etsiä kompuraan noita osia, jenkeistä löytyi monestakin firmasta, mutta yksikään ei suostunut lähettämään tiedusteluista huolimatta näitä Suomeen.

Viimein löytyi firma joka pystyi toimittamaan osat Suomeen, kyseessä oli sama firma josta olin jo aiemmin ostanut kaikenlaista palikkaa. Koska näitä tavaroita ei kuitenkaan ollut firman valikoimissa, lupasivat he toimittaa näitä osia minulle vain tukkupakkauksessa jonka he hankkisivat suoraan valmistajalta.

Ei haitannut yhtään vaikka tavaroita tuli paljon, olivat meinaan edullisia. Esimerkkinä se kompuran kannen erikoinen tiivisterengas, kooltaan noin 60mm x 60mm, joka muistuttaa STOP-merkkiä. Löysin jälkeenpäin Tukholmasta firman jolla on varastossa stefoja ja tiivisteitä autojen ilmastointilaitteiden kompuroihin.

Pelkästään tämä tiiviste olisi maksanut Tukholmassa 19 euroa kappale. Nyt tuli jenkeistä tukkupakkaus, 10 kpl, hintaa 2 euroa, eli yhdelle tiivisteelle jäi hintaa 20 senttiä, ei paha. Ja nyt noita tiivisteitä on sitten varalle, ja paljon...

Eli automaatti-ilmastointi on ja toimii aivan kuten uusi ja ongelmia ei todennäköisesti tule vuosikausiin kun kaikki on käyty itse läpi.

Kävin myös purkamassa eräästä mersusta vaalean nahkasisutuksen jalopuuosilla ja sähköiset ikkunannostimet, nämäkin pitäis laittaa jossakin vaiheessa paikalleen, kojetaulun tuosta autosta laitoin jo viime talvena paikalleen silloin kun laitoin ilmastointilaitetta autoon. Samalla tuli laitettua tuonne kojetaulun uumeniin rutkasti lisää äänieristystä, materiaalit, yli 50 kiloa, tuli tilattua Saksasta, laatuaineet ja yli puolet halvemmalla kuin Suomesta vaikka mukaan laskee rahdinkin osuuden. Tuosta 50 kilosta riittää sitten oviin, lattiaan, kattoon ja tavaratilaankin kunhan alan vaihtaa autoon sitä nahkasisutusta.

Löytyi muuten pari kuvaa niiltä ajoilta kun laitoin ilmastointilaitetta autoon, aika lohduttoman näköistä tuolla hetkellä :)


Kuva



Kuva






Pikkuhiljaa tulee vanhaa 23 vuotiasta sotaratsua laiteltua, ei tule vapaa-ajan ongelmia.

Autohan on 300D vuosimallia 1986 ja tuotu jonkun toimesta Saksasta Suomeen vuonna 2000. Auto oli alkujaan täysin ilman lisävarusteita, mutta kaikenlaista on tullut laitettua autoon, osia kun on saanut halvalla.

Että tämmöstä...
Viimeksi muokannut postiato, Ma 04.10.2010 10:59. Yhteensä muokattu 27 kertaa.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

kuvissa ainakin hienoa jälkeä. hatun nosto :D mitä maalia käytit?
Partanen.net
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Mipan värejä

Viesti Kirjoittaja postiato »

Mipan värejä oon käyttäny, Verkkokauppa Kotilaiselta ja automaalit.netistä oon tilaillu.

Ihan perus metallihohtoväri + lakkaa päälle (reilusti lakkaa...)
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Kyllä siinä silmä lepää. Hienosti tehty! Jollain on vielä suomalaista sisua!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Mutta ei mitään järkeä koko muutoksessa,eikös siinä ollut ihan hyvä konepelti ennestäänkin?
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Re: W124 konepellin muutostyöt valmiina

Viesti Kirjoittaja kekes »

Oliskohan YK-miehen tuonti auto kuten ehkä meikäläisenkin.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

kekes kirjoitti:Mutta ei mitään järkeä koko muutoksessa,eikös siinä ollut ihan hyvä konepelti ennestäänkin?
Heh, heh! Aika paljon tehdään sellaista missä ei mitään järkeä. Mutta se on hemmetin hauskaa!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Järkevää vai ei

Viesti Kirjoittaja postiato »

KEKES KIRJOITTI
Mutta ei mitään järkeä koko muutoksessa,eikös siinä ollut ihan hyvä konepelti ennestäänkin?
Mitäs tohonkin vois vastata? En entisöi autoja. Harva forumilaisen auto on originaali tehdaskuntoinen. Minkälaiset autoon tehtävät muutokset näet järkevänä jos et tätä konepeltiä? Wunderbaum, karvanopat?

Onko oma autosi muuten originaalikuntoinen vai oletko joskus mahdollisesti menettänyt järkesi hetkellisesti ja tehnyt autoosi alkuperäisyydestä poikkeavia muutoksia?
Viimeksi muokannut postiato, Su 15.06.2008 09:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Kekes

Viesti Kirjoittaja postiato »

Tuo edellinen viesti oli siis tarkoitettu nimimerkille kekes
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Re: Kekes

Viesti Kirjoittaja spede10 »

postiato kirjoitti:Tuo edellinen viesti oli siis tarkoitettu nimimerkille kekes
Ymmärretty.
Ihan rehellisesti sanottuna olen kateellinen, kun joku viitsii ja osaa tehdä noin hienoa jälkeä.
Tuostapa tuli mieleen, että nuorille tuunareille tuollainen on hyvä referenssi, jos hakee alan töitä. Kun touhuan metallin koulutuspuolella (aikuis), niin koulutettavia valittaessa alan harrastukset on yksi tärkeä mittari.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Kiitoksia

Viesti Kirjoittaja postiato »

Kiitos kiitos kehuista.

Osuit naulan kantaan, tosiaan tulee tehtyä paljon sellaista missä ei ole mitään järkeä, mutta se on hauskaa.

Harrastuksessani toimin sen mukaan mikä on hauskaa, en niinkään sen mukaan onko se järkevää. Ne on sitten työasiat joissa toimitaan järkevästi.

Laittelen taas kuvia autosta tänne kunhan projekti joskus etenee ja jos muistan ottaa kuvia, jos jotakuta kiinnostaa. Tai taitais olla projektit- tai tuningosasto parempi, johonkin sitten..
jokus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 263
Liittynyt: La 05.11.2005 20:19
Paikkakunta: helsinki ja välillä joensuu

Viesti Kirjoittaja jokus »

Yleensähän ne kädettömät on ekana arvostelemassa toisten töitä.Ne jotka osaa,tekee mitä vaan.Omaan silmään tuo muutostyö on peijakkaan hieno ja itse tehtynä hieno suoritus. 8)
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Hemmetin hyvin on onnistunut keulaprojektisi ainakin minun silmään :)
Laita kuvia lisää, kun olet saanut helmat paikoilleen :wink:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Re: Kiitoksia

Viesti Kirjoittaja kekes »

postiato kirjoitti:Kiitos kiitos kehuista.

Osuit naulan kantaan, tosiaan tulee tehtyä paljon sellaista missä ei ole mitään järkeä, mutta se on hauskaa.

Harrastuksessani toimin sen mukaan mikä on hauskaa, en niinkään sen mukaan onko se järkevää. Ne on sitten työasiat joissa toimitaan järkevästi.

Laittelen taas kuvia autosta tänne kunhan projekti joskus etenee ja jos muistan ottaa kuvia, jos jotakuta kiinnostaa. Tai taitais olla projektit- tai tuningosasto parempi, johonkin sitten..
Sori jos pahoitin mielesi,se on vaan mielipiteeni.
En mitään pahaa tarkoita vaan itse arvostan autoja alkuperäisinä,
tuunattuja en arvosta pätkääkään,jos niissä ei ole käytetty sitten tehtaan
tekemiä lisäosia.
Niistä mielestäni lähtee se original status
mitkä on tehtaalla tehtyjä,ehkä joku Brabus tekee
niitä tyylikkäästi mutta niihinkin suhtaudun varauksellisesti.
Jokainen saa tehdä mitä itse haluaa.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Re: Kiitoksia

Viesti Kirjoittaja sundiz »

postiato kirjoitti: Harrastuksessani toimin sen mukaan mikä on hauskaa, en niinkään sen mukaan onko se järkevää.
Juurikin näin. Yksi viisas mies kerran sanoi:
"Harrastus ei ole harrastus ellei siihen kulu kaikki ylimääräinen raha ja vapaa-aika." :D
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Tämänkin on joku todennut:
Pojilla säilyy lelut, hinta vain muuttuu.
Pääasia on kuitenkin ettei pipo kiristä!
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Eli kuvia ja tarinaa tuolla ylhäällä

Viesti Kirjoittaja postiato »

Eli lisää kuvia ja tarinaa laitettu tuonne alkuperäiseen kertomukseen.
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Päivitystä

Viesti Kirjoittaja postiato »

Nyt on sitten sähköikkunatkin laitettu paikalleen kun tuli purettua toi vanha sisustus pois ja laitettua aiemmin mainitsemani nahkasisustus paikalleen.

Tuli samalla laitettua äänieristystä lattiaan ja oviin, Saksasta tilattu nekin, halvalla :D .

Tässä niitä kuvia siitä kun osaa noista äänieristys palikoista on soviteltu ja aseteltu lattiaan ja oviin.

Samalla tuli vedettyä johtoja kouruja pitkin sähköikkunoille, kaiuttimille ja varuiksi vielä subwooferille jos joskus sellaisen laittaa niin on jo johdot valmiina.


Kuva


Kuva


Tein pari telaa itse noita äänieristylevyjen asentamista varten, ei huvittanu maksaa 15 euroa kappale tommosista teloista joita mainostetaan asennustyökaluina kun noita äänieristysmattoja asentelee.

Eli ostin Motonetistä pari 1 euron maalitelaa ja taivuttelin varren pituudet ja kaaret penkissä sopiviksi. Vanhasta kaulimesta sahasin noi rullat. Migillä prikat telan varteen, rullat väliin ja taas migillä prikat. Toimiva ratkaisu.


Kuva



Laitoin sen sisustuksenkin sitten paikalleen, pari kuvaa alla:




Kuva




Kuva




Kuva




Seuraavana vuorossa alustasarja ja vanteet, niistä sitten taas myöhemmin kun ovat alla.



Täytyy rakentaa kai huomenna varalle kaarien mankelointilaite, lojuu pari tunkkia tuolla nurkassa käyttämättömänä ja pala vanhaa kaulintakin on vielä jäljellä, niistähän se jo syntyy :D
Viimeksi muokannut postiato, Ma 04.10.2010 10:46. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
h3ba
Mersumies
Mersumies
Viestit: 954
Liittynyt: Pe 22.06.2007 12:43
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja h3ba »

Täytyy kyllä myöntää et helvetin komea on! Vielä tonttiin auto ja sopivat vanteet niin voila! Noi nahat... hmm paras väri mun mielestä mitä saa nahkoihin 8)
xXx:
MB S210 320CDI Avantgarde -00 Kutikuti by Tapio89
MB S124 300TDT -92
MB C124 300CE 24V Sportline -91
MB W124 300D -93
MB W201 190D -86
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Viesti Kirjoittaja postiato »

Nyt on autossa sitten alustasatsi ja 17" pyörät. Meni matalaksi, lisää juttua myöhemmin siitä mitä kaikkea tapahtunut kun noin matala alusta ja pyörät lähellä lokasuojan reunoja...

Mutta tässä kuva:

Kuva


Lisää kuvia ja juttuja sitten joskus myöhemmin.
Viimeksi muokannut postiato, Ma 04.10.2010 10:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tpk_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: La 21.07.2007 14:55
Paikkakunta: kajjjaani

Viesti Kirjoittaja tpk_83 »

komia on kyl :shock:
Avatar
Jouns
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ke 16.01.2008 16:25
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Jouns »

On kyllä onnistuneen näköinen siisti kokonaisuus 8)
W639 120cdi -07 facelift
Ex w211 320 cdi -03
Ex w638 v 2.3 td -98
Ex w124 Mb 300 DT -94
Ex w124 250 D -87
Ex w124 300 D -88
Avatar
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5445
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Komia on kertakaikkiaan. Ei tuossa tunteja ole kyselty.

Ittellä kans käyny mielessä tuollainen laajempi auton ehostus/läpikäynti. Joskus se eteen tulee jokatapauksessa. Uskoa vaan ei riitä hommelin aloittamiseen :(
Ajatuksena kuitenkin on pitää tuo nykyinen ajopeli vielä pitkään.

Maalipinnan ehostus nyt on se ensimmäinen kompsatuskivi. Ikinä kun ei oo muuta maalannu kun tallin seiniä lateksilla :) Niillä taidoilla ei kyllä pitkälle pötkitä nuissa hommissa eikä se mitään harrastelua enää ole jos kopan vie ammattilaisen maalattavaksi. Oletko kauankin harrastanut/tehnyt maalaushommia? Kyselen vaan että pitkäkö ja kivinen tie on oppia peltien maalaaminen? Välineitähän saa kaupasta mutta taitoja ei.
CDW210
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Pe 07.11.2008 10:31

Viesti Kirjoittaja CDW210 »

Jos niitä autoja laitetaan, niin tässä on oikea tapa!!! Ei mitään ylimääräistä vain alkuperäisiä herkkuja!!!
Avatar
tähtipirssi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 301
Liittynyt: La 23.08.2008 08:53
Paikkakunta: Tellus

työtä

Viesti Kirjoittaja tähtipirssi »

Hienoa työtä. Ten points.
M-B 300D W124-89 manual ex
M-B 250D W124-89 manual ex
M-B 250D W124-88 manual ex
M-B 300D W124-92 aut. ex
M-B 200D W124-90 manual ex
M-B W203 220CDI-2000 aut. ex
M-B 200D W124 -93 manual ex
M-B 320cdi W211-2005 aut.
M-B W115 200 bensiini -75 "Pystäri"
Avatar
postiato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 479
Liittynyt: Ke 28.03.2007 20:30
Paikkakunta: KORIA

Viesti Kirjoittaja postiato »

Vanteet tuli hankittua halvalla Saksasta E-baysta, 17" AMG monoblockit.
Tässä kuva vanteesta kun ne olivat saapuneet Saksasta. Kuva on paraskuntoisesta vanteesta:


Kuva


Lakka oli paikoitellen kulunut puhki ja lohkeillut ja vesi oli päässyt tekemään tuhojaan lakan alla, oli kovasti tummentumia siellä täällä. Tossa maalatussa osassa oli toisissa vanteissa syviä naarmuja. Tästä syystä sitten päädyin poistamaan lakan ja maalin vanteista, kiillottamaan reunan ja maalaamaan vanteet uudestaan.
Eli toi vanteen reuna joka on killotettu, siitä lähtee helposti se lakka pois Nitromorsilla.
Se itse maali onkin sitten huomattavasti tiukemmassa. Täytyi toistaa käsittely useamman kerran joka vanteeseen, sitten taas painepesurilla yritti irrottaa niitä maalinjämiä.
Viimein kyllästyin tohon Nitromorsiin (sinänsä hyvä aine, mutta ei kyllä noita pulverimaalattuja paikkoja putsaa, AMG-vanteet lienevät pulverimaalatut jonka jälkeen sitten sorvissa laskettu tosta huulesta maali pois ja kiiltäväksi?) ja otin käyttöön vanhan kunnon hiomapaperin. Ja maali lähti lopultakin.
Kuvassa on vanne josta on maali hiottu pois ja reuna jo kiillotettu. Reunan kiillotin vesihiomapaperilla 320>400>600>800 ja sen jälkeen rättilaikalla:


Kuva


Sitten vedin pohja-/hiontavärin pintaan. Kuvassa vanteissa hiontaväri päällä, hiukan jo sormetkin syyhynneet päästä hiomaan, hiomapaperia testattu pariin vanteeseen. Ihan hiottavuutta testasin, oli eri hiontaväri käytössä kuin aiemmin:


Kuva


Nyt hiontaväri on hiottu, ja vuorossa teippaus. Kuvat otettu aamulla, vanteet teipattu, putsattu ja valmiina maalattavaksi.


Kuva


Kuvat valmiista vanteista häipyivät johonkin bittiavaruuteen, mutta laitan tänne jos löytyy...
Viimeksi muokannut postiato, Ma 04.10.2010 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
timi.lin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 441
Liittynyt: Ti 07.02.2006 21:55
Paikkakunta: keskisuomi

Viesti Kirjoittaja timi.lin »

hienoa jälkeä autossa ja vanteissa 8)
w210 220d 98
w126 500sec kesä pirssi!
Avatar
BTriker
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1252
Liittynyt: Ti 03.02.2009 15:43
Paikkakunta: Näläkämaa

Viesti Kirjoittaja BTriker »

Saakelin komee pirssi on.
Avatar
C280
Mersumies
Mersumies
Viestit: 578
Liittynyt: Ke 28.01.2009 13:51
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja C280 »

täs on tätä ns. suomalaista sisua auton rakentamisessa.. 8)
komia pirssi kyllä on muodostunut osaavissa käsissä pisteet siitä :)
Scania R500 -18 (Työauto)
Ford Focus ST Diesel -17
Ford Escort 1600 Sport -77 Duratec
Valtra N141 -09
Valmet 865 -97
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5743
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

siitähän tuli aivan "karamellin" näkönen :D
taitava kaveri :shock:
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin