Ilmastoituun 124seen cooleri

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Ilmastoituun 124seen cooleri

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

Miten ootte saanu ilmastoituun 124seen coolerin sopimaan :?:

Tarviko syyläriä ja ilmastoinnin kennoa siirtää taaksepäin. Alkuperäinen visko paikallaan vai ei, miten ilmastoinnin kennon putkia pitää muuttaa ja miten ootte alakiinnikkeet tehny, minkälainen ja minkä kokoinen cooleri :?: :roll:

Kaikki vinkit ja kuvat on tervetulleita, omasta autosta on syyläri ja ilmastoinnin kenno irti nii nyt olis helppo siirtää kennoja taaksepäin jos tarvii :wink:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Samaa pähkäilen itsekin. Minulla on 4-matik, eli keulassa on paljon
vähemmän tilaa kuin takavetoisessa. Harkitsen vesi-ilmajäähdytystä,
jos vaan saan edes sen sopimaan.

Mittailujen mukaan saisin keulalle sopimaan 40 mm paksun jäähdyttimen,
joka voisi olla n. 37 senttiä korkea ja lähes puoli metriä leveä. Äänimerkki
pitää siirtää pois, samaten tehostimen jäähdytysputki. Ilmastoinnin
puhallin pitää korvata kahdella pienellä puhaltimella, joilla on vähemmän
syvyyttä ja läpimittaa.

Onko kellään kokemusta tehostimen öljyputken siirrosta? Voisiko sen
panna vaikka puskurin alle? Taitaa olla jäähdytinkorjaamon hommia.
Samaten tuo jäähdytin täytyy varmaankin teettää. Keulalle voisi sopia
50 mm paksu jäähdytin, jos siirtäisi varsinaista moottorin jäähdytintä
ja ilmastoinnin jäähdytystä 10 mm taaemmaksi. Onnistuuko tämä
helposti, vai tuleeko ilmastoinnin putkien kanssa ongelmia?

Jos äänitorven kannatintangon poistaa, niin konepeiton lukon vastakappaleen
sisältävä pelti jää ilman tukea. Muuttuuko se liian löysäksi eli repäiseekö
tuuli konepellin ylös ja puoli keulaa mukana? Pitäisikö tukitanko vaan
vetää eri reittiä puhaltimien välistä?
Avatar
MatKa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 350
Liittynyt: Ma 23.01.2006 19:44
Paikkakunta: Oulun kupeessa

Viesti Kirjoittaja MatKa »

JarkkoN kirjoitti: Jos äänitorven kannatintangon poistaa, niin konepeiton lukon vastakappaleen
sisältävä pelti jää ilman tukea. Muuttuuko se liian löysäksi eli repäiseekö
tuuli konepellin ylös ja puoli keulaa mukana? Pitäisikö tukitanko vaan
vetää eri reittiä puhaltimien välistä?
Kyllä se paikallaan pysyy mutta konepelti pääsee "väreilemään". Kannaattaa joku tuki rakentaa jos sen pois ottaa.
S210 220 CDI A -02
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tuli mieleen tälläinen ajatus:

Omassa autossa on erillinen jäähdytin sekä moottoriöljylle että
automaattilaatikon öljyille. Joissakin 124-malleissa nämä tai ainakin
toinen on yhdistetty samaan kokonaisuuteen
moottorin jäähdyttimen kanssa.

Mahtaako omassa autossani olla koko jäähdytin käytössä?
Silloin jäähdytin olisi malliltaan erilainen ja teholtaan isompi kuin sellainen
yhdistetty malli.

Vai onko jäähdyttimessä tyhjä osa, joka on varattu öljyjen
jäähdyttämiseen ja jota nyt ei käytetä mihinkään, kun on erilliset
tehokkaammat jäähdyttimet lokasuojan alla (tehtaan jäljiltä).

Jos tällainen käyttämätön jäähdytin on nokalla, niin sitähän voisi
ehkä käyttää ilma-vesi-välijäähdytyksessä. Pitää kurkistaa nokalle ja
katsoa, näkyykö ylimääräisiä liittimiä öljyputkille.

Löytyisikös jostain varaosanumerot, joista selviäisi, onko
124:en tehty monta erilaista jäähdytintä? Siis yksi tällaiselle
vetokoukulliselle ja ilmastoidulle automaatille, jossa jäähdytin
on kokonaan moottorin jäähdytinnesteen kierrossa. Sitten jaettuja
malleja, joissa kiertäisi myös moottoriöljy tai peräti kolmeen osaan jaettuja
malleja, joissa olisi vielä automaattilaatikkoöljykin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

JarkkoN kirjoitti:...Löytyisikös jostain varaosanumerot, joista selviäisi, onko
124:en tehty monta erilaista jäähdytintä? Siis yksi tällaiselle
vetokoukulliselle ja ilmastoidulle automaatille, jossa jäähdytin
on kokonaan moottorin jäähdytinnesteen kierrossa. Sitten jaettuja
malleja, joissa kiertäisi myös moottoriöljy tai peräti kolmeen osaan jaettuja
malleja, joissa olisi vielä automaattilaatikkoöljykin.
Katso linkistä http://www.behrhellaservice.com/Channels/Home/Home.jsp ja kohdasta "Online catalog", niin näet ainakin Behrin jäähdytinmallit, joita on käytetty Mersussa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Näyttäisi olevan sama jäähdytin riippumatta, onko ilmastointi.
Kun ilmastoinnilla ja vetokoukulla varustetussa autossa on
erillinen automaattilaatikon jäähdytin, niin saattaa olla, että
jäähdyttimessä on se laatikkoöljyn osio tai stten ei.

Kaikkiaan 124:in on tarjolla monta (ainakin 8) erilaista jäähdytintä.
Jotkin kelpaavat vain ilmastoituun malliin, jotkin myös ilmastointia.
Samaten jotkut on tarkoitettu vain automaattivaihteiseen.

Behrin jäähdytin 300 TDT 4-maticiin:
Kuva
Behrin jäähdytin 250 TD:en:
Kuva

Nähdään, että kuvan oikeassa reunassa on pari reikää, jotka ovat erilaisia
eri kuvissa. 300 TDT:ssa on kuin avoin reikä, 250 TD:ssä ikään kuin
liittimellä varustettu. Behrin valikoimissa 300 TDT:en tarjottiin erillistä
moottoriöljyn jäähdytintä, 250 DT:en ei.

... ja sitten löytyi vielä maininta, että tuo 300 TDT: 4-maticin jäähdytin
8MK 376 712-261 olisi "with oil cooler". Mahtaako tämä tarkoittaa, että
ko. öljynjäähdytin on jäähdyttimessä mukana, vaikka autossa on erillinen
jäähdytin moottoriöljylle? Muistaakseni jäähdyttimessä on jokin nippa,
joka voisi olla liitin öljylle, pitää tarkistaa.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JarkkoN kirjoitti:... ja sitten löytyi vielä maininta, että tuo 300 TDT: 4-maticin jäähdytin
8MK 376 712-261 olisi "with oil cooler". Mahtaako tämä tarkoittaa, että
ko. öljynjäähdytin on jäähdyttimessä mukana, vaikka autossa on erillinen
jäähdytin moottoriöljylle? Muistaakseni jäähdyttimessä on jokin nippa,
joka voisi olla liitin öljylle, pitää tarkistaa.
Mulla on tavallisessa 300tdt:ssä tuo automaattilaatikon jäähdytin jäähdyttimen sisällä mutta mitäpä sitä enempiä ihmettelemään kun ei se juurikaan vaikuta jäähdyttimen toimintaan ja sillä ei käytännössä tee mitään vaan tarvitaan kunnollinen erillinen jäähdytin myös automaatille.

Semmonen tavallinen liitinhän siinä on ja se on juurikin 612 leveä.

Automaatin öljyn "jäähdytys"-putki jäähdyttimen sisällä ei siis juurikaan heikennä moottorin jäähdyttimen kykyä. Enemmän kannattaa panostaa vaikkapa putipuhtaaseen jäähdytysjärjestelmään.

---> jäähdytintä taaksepäin, ropellit pois, sähköiset tilalle ja ilmastoinnin jäähdytin paikalleen.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Automaattilaatikon jäähdyttämiseen tarkoitettu osio löytyi omastakin
jäähdyttimestä ihan käyttämättömänä. Sen voisi ottaa käyttöön
välijäähdytyksessä. Sen verran vaatimaton taitaa olla jäähdytysteho,
että lisäksi tarvittaisiin toinenkin kenno nokalle.

Mittailin moottorin päällä olevaa tilaa ja sitä näyttäisi olevan noin 9 cm.
Siihen siis mahtuisi 3,5" paksu lämmönvaihdin. Ahdettu kuuma ilma
menisi siis lämmönvaihtimen läpi ja jäähtyisi siinä. Lämpö siirtyisi veteen,
joka menisi mainittuun osioon jäähdyttimessä ja jäähtyisi hiukan. Sitten
se kulkisi vielä toisen kennon läpi ja palaisi pumpun vauhdittamana
lämmönvaihtimeen.

Tämä toinen kenno voisi olla pienehkö ja sen sijoittaminen nokalle
ei ole mahdotonta. Se mahtuisi moneenkin paikkaan, joskin paras
ratkaisu olisi panna se ilmastoinnin kennon eteen. Noin 4 cm
paksu kenno mahtuisi puskurin takana olevan runkopalkin taakse.
Ilmastoinnin puhallin tulisi vaihtaa pienempään ja äänimerkki siirtää
muualle. Puskurin alle sopisi pieni kenno tai pari ilman isoja muutoksia.

Sopivia lämmönvaihtimia on saatavana 150 taalalla, taidan panna
tilaukseen.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

JarkkoN kirjoitti:Automaattilaatikon jäähdyttämiseen tarkoitettu osio löytyi omastakin
jäähdyttimestä ihan käyttämättömänä. .
Omassa alkuperäisessä jäähdyttiessä ei tuota vaihteiston jäähdytintä ollut, oli vaan paikat missä ne liittimet olisi jos sellainen olisi. Varaosana ostetussa BehrHellassa se sitävastoin löytyi, jäi käyttämättömäksi.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

JarkkoN kirjoitti:Automaattilaatikon jäähdyttämiseen tarkoitettu osio löytyi omastakin
jäähdyttimestä ihan käyttämättömänä. Sen voisi ottaa käyttöön
välijäähdytyksessä. Sen verran vaatimaton taitaa olla jäähdytysteho,
että lisäksi tarvittaisiin toinenkin kenno nokalle.
Se automaatin jäähdytinelementti on todella vaatimaton ja tarkoitettu pienille virtausmäärille. En kehottaisi laittamaan sitä edes sarjaan toisen kunnon jäähdyttimen kanssa.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Itsellä on myös Behrin kenno Mersun leimoilla ja siinä oli oikein liittimetkin
paikallaan.

Jos se vesi jäähtyy eikä lämpiä siinä öljynjäähdyttimessä, niin sitä
kannattaa ilman muuta käyttää, koska sen käyttö ei maksa juuri mitään.
Turbon ilma on kuulemma 120-170 asteista, joten ainakin teoriassa
on mahdollista, että lämmönvaihtimen vesi tulisi niin lämpimäksi, että
se voisi jäähtyä siinä jäähdyttimessä, vaikka ihan vieressä onkin 80-asteista
vettä.

Vai tarkoititkos Samuli, että se jäähdytin on niin ahdas, että virtaus hidastuu
ahtaassa kennossa ja sitten ei enää kulje vesi seuraavassakaan kennossa
riittävällä vauhdilla?

Vesi-ilma-jäähdyttimelle riittää minusta selvästi pienempi kenno kuin
ilma-ilma-jäähdytykselle, koska vesimassa varastoi lämpöä ja lämpöhuiput
tasaantuvat. Toisin sanoen, jäähdytystarve on melko lailla vakio, kun taas
ilma-ilma-jäähdyttimessä jäähdytystarve tulisi mitoittaa lähinnä tehohuippujen
mukaan. Puhallin vielä tehostaisi jäähdytystä.

Täten muutama pienehkö kenno sarjassa voisi riittää. Pieniä kennojahan
voisi tarvittaessa laittaa lisää. Puskurin alle ja jäähdyttimen eteen mahtuisi
varmasti muutama.

Parasta olisi tietysti laittaa yksi iso kenno, jos sen vaan saa mahtumaan.
Pitäisi vaan löytää sopiva kenno.

Frozenboostin mukaan yksi tuuman vahvuinen 60x30 cm jäähdytinkenno
riittäisi 600-1200 hv. Jos tavoitteena on enintään 220 hv, niin luulisin
että pienempikin kenno riittäisi. Esim. 30x30 cm voisi jo mahtua keulalle.
Frozenboostilta saa sen sopivan lämmönvaihtimenkin, tarkistin eilen
että se sopisi mukavasti moottorin päälle, eikä imusarjaa tai turboa
tarvitsisi edes muuttaa, ainostaan niiden välistä putkea. Jonkin verran
pitää pohtia paisuntasäiliötä, se tulisi sijoittaa ylemmäksi kuin lämmönvaihdin,
joka siis sijaitsisi moottorin päällä.

http://www.frozenboost.com

Lämmönvaihdin (9cm paksu):
Water to Air Intercooler - 11"x9"x3.5" - S/S I/O (Type 9)
[INT000210]

Jäähdytin (yllämainittu):
Water to Air Intercooler Radiator - 24x12x1 (Type 100)
[WAT001002]
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Mites tällainen vaihtoehto:

Ei kosketa ilmastointiin, vaan poistetaan visko ja siirretään jäähdytintä
reilusti taaksepäin. Ylimääräinen jäähdytin ja puhallin sijoitetaan
syntyneeseen tilaan. Puhallin voisi olla myös imevää mallia ja sijaita
moottorin puolella. Puhaltimia voisi mahtua kaksikin, jolloin niitä
voisi kytkeä vaiheittain päälle.

Tavanomaisen 50 mm kennon saisi varmaankin mahtumaan esim. 55
mm jäähdyttimen siirrolla. Normaali sähköpuhallin ottaa 70 mm moottorin
kohdalta ja kapea erikoismalli 50 mm.

Itse voisin tyytyä tuohon 25 mm isoon kennoon, jonka edellä mainitsin,
jos käyttäisin sitä vesi-ilma-jäähdytintä.

Haittapuolena olisi kaiketi, että ilmastointi saisi viileintä ilmaa, välijäähdytys
hiukan lämmitettyä ja moottorin jäähdytys kaikkein lämpimintä. Viskon
korvaaminen sähköllä tuskin parantaisi jäähdytystä, joten moottorin
tehojen kasvaessa ylikuumeneminen voisi olla vaarana.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1607
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

JarkkoN kirjoitti: Vai tarkoititkos Samuli, että se jäähdytin on niin ahdas, että virtaus hidastuu
ahtaassa kennossa ja sitten ei enää kulje vesi seuraavassakaan kennossa
riittävällä vauhdilla?


http://www.frozenboost.com

Lämmönvaihdin (9cm paksu):
Water to Air Intercooler - 11"x9"x3.5" - S/S I/O (Type 9)
[INT000210]

Jäähdytin (yllämainittu):
Water to Air Intercooler Radiator - 24x12x1 (Type 100)
[WAT001002]
Tätä juurikin tarkoitin, eli vesi ei virtaa riittävällä nopeudella elementin läpi.

Nuo frozenboostin kitit ei ole kyllä hinnalla pilattuja. 1"paksun kennon luulisi saavan soviteltua ilmastoinnin kennon taakse hyvinkin.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

JarkkoN kirjoitti:...

http://www.frozenboost.com

Lämmönvaihdin (9cm paksu):
Water to Air Intercooler - 11"x9"x3.5" - S/S I/O (Type 9)
[INT000210]

Jäähdytin (yllämainittu):
Water to Air Intercooler Radiator - 24x12x1 (Type 100)
[WAT001002]
Eikö tuo Type 8 olisi ilman virtauksen kannalta parempi, jos sen asentaa vaaka-asentoon tai lappeelleen? Miksiköhän kennoissa ei ole suoraan läpipuhaltavaa mallia, joita näkee kiihdytyslaitteissa?

Edit: Olihan siellä läpipuhaltava Type 10, näytti vain päädyt aika ahtaalta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Olisihan se suoraan läpi puhaltava parempi, vaan ei mahdu OM603:n päälle,
kun se on 4,5 tuumaa paksu. Jos sen sijoittaa kauemmaksi eli ilmanpuhdistimen
paikalle, niin mutkia ja vetoja tulee jo niin paljon, että etu menetetään.

Ei siinä moottorin päällä kyllä liikaa tilaa ole, kun dieselmoottori heiluu ja
vaatii hiukan tyhjää ympärilleen. Konepeiton alla on paksu pehmuste, joka
toivottavasti hoitaa asian.

Myös ilmaus pitäisi onnistua saamaan ylemmäksi kuin vesikierron ylin kohta.

Kennoista: Golfin jäähdytinkenno taitaisi juuri sopia eteen niin, että ilmastointi
mahtuu olemaan paikallaan. Täytyy tarkistaa mitat.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Puhaltimista: ks. http://www.holden.co.uk/displayProducts ... andCode=Z2

Itse ajattelin käyttää etupuolella kahta SPAL:n matalaa 10" puhallinta
SPAL 30100374 (10,6"x9,7"x2,05", 650CFM, 6,5A, 65 USD). Toinen
olisi ilmastoinnin ohjaama ja toinen moottorin lämmön. Tämä malli
on vain 52 mm paksu.

Jos pitää paikkansa, että 100 hevosvoimaa varten tarvitaan 600 CFM:n
virtaus ja puhaltavalle tuuletinmallille 720, niin tuo SPAL riittää hyvin
230 heppaan saakka. Toinen puhallin korvaa ilmastoinnin puhaltimen.

Viskon korvaamiseksi sopiva puhallinkaksikko voisi olla
Flex-a-lite 365 Scirocco (18,5"x13"x2,5", 1600 CFM, 16A, 200USD).

Viskon korvaamisessa tuo 1600 CFM riittäisi 260 heppaan saakka.
Tosin Mersu lienee ylimitoittanut viskon. Linkissä on vaihtoehtoja
aina 5500 CFM saakka.
Avatar
Mika.S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 01.03.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja Mika.S »

JarkkoN kirjoitti:Puhaltimista: ks. http://www.holden.co.uk/displayProducts ... andCode=Z2

Itse ajattelin käyttää etupuolella kahta SPAL:n matalaa 10" puhallinta
SPAL 30100374 (10,6"x9,7"x2,05", 650CFM, 6,5A, 65 USD). Toinen
olisi ilmastoinnin ohjaama ja toinen moottorin lämmön. Tämä malli
on vain 52 mm paksu.

Jos pitää paikkansa, että 100 hevosvoimaa varten tarvitaan 600 CFM:n
virtaus ja puhaltavalle tuuletinmallille 720, niin tuo SPAL riittää hyvin
230 heppaan saakka. Toinen puhallin korvaa ilmastoinnin puhaltimen.

Viskon korvaamiseksi sopiva puhallinkaksikko voisi olla
Flex-a-lite 365 Scirocco (18,5"x13"x2,5", 1600 CFM, 16A, 200USD).

Viskon korvaamisessa tuo 1600 CFM riittäisi 260 heppaan saakka.
Tosin Mersu lienee ylimitoittanut viskon. Linkissä on vaihtoehtoja
aina 5500 CFM saakka.
Kuka myy suomessa noita flektejä vai pitääkö tilata ulkomailta :?:
MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Proturbo myy SPAL:a, hinnat lienevät jossain 128 euron nurkilla.
Ulkomailta tilaamista kannattaa harkita, kun puhaltimia menee monta.
Otan kaksi, jos tilaat. Se ohut Slim-malli on erikseen, samaten pitää
valita puhaltava tai imevä.

SPAL:lle luvataan 5000 käyttötuntia eli se kestää 3-4 kertaa kauemmin kuin
tavalliset halvat puhaltimet.

Se Golfin jäähdytin taitaa olla hiukan leveä ja matala, pitää tehdä uusi valinta.

Mitailin eilen paikkoja ja totesin seuraavaa: jäähdytin ja ilmastoinnin kenno
mahtuu helposti 1-2 senttiä taaksepäin. Yläreunan kiinnikettä pitää muotoilla
ja alareunan kiinnike pitää varmaankin siirtää. Näin ollen ilmastoinnin kennon
eteen järjestyy jopa 6-7 senttiä puskurin törmäyspalkin taakse. Lisäksi eteen
jää vielä tilaa puhaltimille. Viimeiset millit voi tarvittaessa hakea jopa
ohentamalla etusäleikköä tai siirtämällä maskia hiukan eteenpäin paksummalla
tiivisteellä. Tuskin tähän tarvitsee mennä.

Jos viskon hylkää, niin muistaakseni 85 milliä jää tilaa jäähdyttimestä
hihnapyöriin. Kun tehokas puhallinkin ottaa tilaa, niin korkeintaan 30 milliä
saadaan jäähdytintä taaemmaksi. Jos tavoitteena on laittaa ilmajäähy,
niin tässä voi olla järkeä, vesijäähyn kanssa ei niinkään. Toivottavasti
mittasin oikein.

Itse ajattelin tyytyä ohueen kennoon, jolloin jäähdyttimiä ei tarvitse siirrelllä.
Samaten puhaltimen sijoitus ei ole aivan niin millintarkkaa. Ohuimmat
jäähdyttimet taitavat olla alle tuuman vahvuisia.

Eli hakusessa on joku noin tuuman vahvuinen kenno, jonka mitat ovat
37x55 cm tai hiukan alle. Letkulähdot saisivat mieluiten olla alaspäin, mutta
myös reunasta eteenpäin osoittavat lähdöt pitäisi sopia. Nissan Micran
jäähdytin lienee hiukan sinne päin. Jäähdyttimen voi tietysti myös teettää,
mikä onkin aika hyvä vaihtoehto.

Taidan myös tilata lämmönvaihtimen lisäksi tuon Cobran vesijäähyyn tehdyn
Bosch-pumpun, se maksaa 120 taalaa Frozenboostilla. Luulisi virtausta
riittävän.

Pumppua käytetään myös Mersun AMG vesijäähyissä. Boschin sivut:
http://www.boschmotorsandcontrols.co.uk ... /index.htm
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jotkin Golfin jäähdyttimet mahtuvat. Ohessa linkki luetteloon, jossa
näkyy kennojen mittoja. Päälle mitää laskea hiukan varaa päädyille tms.
Seuraavaksi pitänee lähteä katselemaan kiinnityksiä ja letkulähtöjä.

http://www.aaronradiator.co.uk/catalog/ ... alogue.pdf
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

En nyt jaksanut lukea kaikkea mitä edellä on kirjoitettu ja suunniteltu, mutta mikäli on tarve jäähdyttää nestettä, joka kiertää ahtoilma/vesi coolerissa eli lämmönvaihtimessa, niin miksei siinä voi käyttää tätä samaa jäähdytintä, jota käytetään öljyn jäähdyttämiseen:

Kuva

Materiaali on alumiinia, ilma kulkee kennon läpi ja se kestää, sekä lisäksi kennon sisäinen rakenne on hyvä.

Esimerkin kennon koko on 210 * 280 * 35 (mm), tosin kiinnitykset kasvattavat kokoa 210 -> 255 mm ja lisäksi liittimille tulee jättää tilaa. Suurempiakin kennoja on saatavilla, jos tarve on.

Itse en laittaisi sinne alkuperäiseen jäähdyttimeen kiertämään yhtään mitään mutta "oikea" rakenne olisi tämä: ahtoilma/vesi-vaihtimesta vesi moottorin jäähdyttimeen, jossa lämpötila pyrkii tippumaan 80 asteeseen. Tämän jälkeen sama vesi erilliseen neste/ilma jäähdyttimeen, jossa lämpötila pyrkii tippumaan ulkoilman lämpötilaan.

Yksinkertainen on kuitenkin paras rastkaisu, sen huomaa kun alkaa tekemään niitä letkujen ja putkien vientejä ja liitoksia. Nesteputket olisi hyvä olla luokkaa 12+ mm, sisämitalta ja sitä ei ole se alkuperäinen moottorin jäähdyttimessä oleva laatikon jäähdytysputki, se on 8 mm.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jep, kiitos, olenkin katsellut noita öljynjäähdyttimiä, kun auton jäähdyttimistä ei löytynyt sopivaa.

Sopiva voisi olla esim. Hayden 1268, maksaa 133 USD.
http://www.transmissioncoolers.us/Merch ... ct_Count=0

Miksei myös tuo mainitsemasi B&M, tosin se oli minusta hiukan liian pieni.

Tässä linkissä on hiukan ohjeita:
http://autospeed.com/A_107760/cms/article.html
Sen mukaan esim. Subarussa on 45 x 35 x 3cm jäähdytin. Tuo Hayden on
samaa luokkaa (33 x 46 x 3,8cm). Se on kuparia, mahtaako syövyttää
alumiinin pois vai päin vastoin. Ei taida uskaltaa kokeilla.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tehokkain toistaiseksi löytämäni jäähdytin, joka nokalle mahtuisi, on
Long True-Cool LPD LPD47391 (110 USD, 8,5 x 22,75 x 1,25").
Sille luvataan peräti 45.000 BTU, joka vastannee jäähdytystehoa 45 MJ/tunti.
Tuosta luvusta pitäisi pystyä arvioimaan, paljonko ahtoilma jäähtyy.

Hiukan vaan ihmetyttää, miksi noin pienellä kennolla on noin iso BTU, jos
vertaa vaikka Haydenin tuotteisiin.

Tämä True-Cool kuulemma tekee kennot B&M:lle. True-Cool on halvempi
kuin B&M.

Nokalle mahtuisi paksumpi (1,5") ja korkeampi (14") kenno, toisaalta siitä
osa jäisi puskurin taakse piiloon. Leveämpi ei mahdu, tätäkin voi joutua
sovittamaan. On se tietysti etu, että puskuria voi hiukan kolaroida ilman että
kaikki kennot hajoavat nokalta.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eiköhän se ole noissakin kennon sisärakenne, jonne on tekemällä tehty tuplasti pinta-alaa. Olen tuota B&M:ää pitänyt halpana :shock: .

Semmonen kannattaa huomioida, että esimerkiksi B&M 70266 myydään jossain näin:

"Fluid Cooler, Engine/ Transmission, Plate-Type, Aluminum, Black, 10 in. x 11 in. x 1 1/ 2 in"

mutta itse kenno ei ole kuin 8 in. x 11 in. x 1 1/ 2 in loppu on kiinnikettä.

Tämä on tuon merkin suurin cooleri:

"BMM-70274 Fluid Cooler, Engine/ Transmission, Plate-Type, Aluminum, Black, 11 in. x 11 in. x 1 1/ 2 in." Siinä itse kenno lienee oikeasti 11*11 kun heidän paketissakin lukee niin.

ja hinta alle 100 $, toki jenkeissä.

Jokos jaksoit hakea laskukaavat helpottamaan tuota arviointia ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Yli 20 tuuman kenno vaatii ilmastointilaitteen putkien taivuttelua ja ajovalon
kiinnitysruuvi jää piiloon. Kupari syövyttää alumiinin, jos välissä on johtava
yhteys. On siis vaara, että lämmönvaihtimen alumiini syöpyy ja vesi pääsee
moottoriin. Taidan hylätä kupariset vaihtoehdot.

Tuo mainittu 11x11 B&M vastannee True-Cool H7B:a, mitat ja liittimet ovat
ja ulkonäkö ovat samat. Teho on 29.200 BTU eli se riittäisi varmaan jo
yksinkin. Tämä maksaa 68 USD. On halpa ja on laadukas, Dana International
on amerikkalainen iso valmistaja, joka siis tekee Long True-Coolit.

Jos tarvitaan lisää jäähdytystä, niin kaksi pienempää kennoa sarjassa olisi
mahdollinen. Esim. 8x11 True-Cool M7B (54 USD) jaksaisi 20.500 BTU.
Kaksi 11 tuuman kennoa ei mahdu kunnolla rinnakkain, mutta tuo 8 tuumaa
mahtuisi. Asennuksessa tulisi silloin liittimet sivuile eikä alas. Kaksi kennoa
voisi laittaa liittimet vastakkain, yhdistää ylemmät liittimet putkella ja panna
alas T-liittimet tai taivuttaa putket 90 asteen kulmaan.

Voisi tietysti aloittaa yhdellä 11x11 kennolla ja jos se ei riitä, niin panee
rinnalle 8x11:n.

Jos arvioi jäähtymistä, niin pitäisi tietää lämmönvaihtimen ja vesikierron BTU.
Helpointa olisi olettaa, että se on sama kuin jäähdyttimellä. Sitten pitäisi tietää
kuuman ilman ominaislämpökapasiteetti 0,85 baarin paineessa ja ilman
virtausnopeus. Verkosta löytyvissä lähteissä on yleensä jotain muita kuin
SI-yksiköitä, mikä tekee laskemisesta vaikeaa. Toinen vaihtoehto olisi
lähestyä asiaa turbon ottaman tehon perusteella ja laskea se energiamäärä,
joka menee ilman lämmittämiseen ahtamisessa. Siitä kun vähentää jäähdytimen
haihduttaman energian, niin näkee, paljonko lämpöä jää ahtoilmaan.

Nuo True-Coolin kennojen mitat taitavat olla ilman liittimiä.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tässä suuntaa antava laskelma jäähdytystehosta.

Ilman ominaislämpökapasiteetti 1kJ/kg/s
Ilman tiheys 1,3 gr/kuutio (20 C), ahdettuna 2,4 gr/kuutio
Ahtopaine noin 0,85-0,9 bar
Ilman virtaus moottoriin 100 litraa sekunnissa (?)
Jäähdyttimen teho 20.500 MJ/tunti (BTU), 8x11-tuumainen
Paine x tilavuus per lämpötila = vakio (ideaalikaasun laki)

1. Ilma lämpiää ahtaessa noin 220 asteeseen ideaalikaasun lain mukaan.
2. Ahdettua ilmaa virtaa 240 grammaa sekunnissa
3. Ilman lämpövirtaus 0,24 kJ/s per aste
4. Jäähdytin jaksaa 5,7 kJ/s
5. Jäähdytin jäähdyttää tällöin 24 astetta
6. Ilman jäähdyttäminen takaisin huoneenlämpötilaan vaatiisi 48 kJ/s eli noin
kahdeksan jäähdytintä peräkkäin. Tällöin teho riittäisi jatkuvaan käyttöön
oletetulla virtauksella ja ahtopaineella.

Todellisuudessa moottorissa ei varmaankaan virtaa koko ajan 100 litraa
sekunnissa täydellä ahtopaineella. Viritetyssä mottorissa virtaus lienee
kuitenkin suurempi kuin 100 litraa/s (arvo on vedetty hatusta). Tavallisessa
ajossa moottorin tehosta otetaan vain osa ja ahtopaine on pieni.

Vesijäähdytyksen hyvä puoli on, että se voidaan mitoittaa keskimääräisen
tarpeen mukaan. Tavallinen ilma-ilma-jäähdytin pitäisi mitoittaa huippujen
mukaan.

Laskelma on vain suuntaa antava ja voi olla pielessäkin. Noita arvoja saa
korjailla, jos tietää.

Lämmönvaihdin ei varmaankaan kykene täysin jäähdyttämään ilmaa.
Jos se kykenisi, ilmaa mahtuisi 85% enemmän ja tehoa tulisi saman verran
enemmän. Yleensä kai ajatellaan, että ahtoilman jäähdytys lisää tehoja
noin 25%. Tämä vastannee 50 asteen lämpötilan pudotusta ja tähän riittäisi
2 kpl noita 8x11 kennoja, siis jatkuvasti täydellä teholla. Se 11x11 on lähes
50% tehokkaampi.

Toivottavasti laskut ovat edes sinne päin, ainakin ne on suuresti yksinkertaistettuja todellisuuteen verrattuna.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3977
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

JarkkoN kirjoitti:...
Ilman tiheys 1,3 gr/kuutio (20 C), ahdettuna 2,4 gr/kuutio
...
Ilman tiheys on noin 1.3 kg/kuutio.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Jep. Yksikkönä oli alunperin kg/kuutio, mutta koska laskuissa
käytetään litroja, niin muutin sen gr/litraksi. Kuutiot jäivät kummittelemaan.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Nyt olisi tietoa näistä vesi-ilmayksiköistä. Näyttävät tulevan kaikki
samasta tehtaasta. Frozenboost myy 150 taalalla saman näköisiä tötteröitä,
joista Spearco pyytää nelinkertaista hintaa.
http://www.racetep.com/tneticatolic.html

Tämä pieni 11 x 9 x 3,5 tuumainen tötterö soveltuu ainakin 2,6 litraisiin
bensamoottoreihin saakka (Spearco). Ominaisuuksista kerrotaan
mitatun seuraavaa.

Ahtopaine 1 bar, ahdetun ilman lämpötila 135 astetta celsiusta.
Nesteen lämpötila NES celsiusasteina
Ilman virtaus VIR litraa sekunnissa
Moottorille menevän ilman lämpötila SIS celsiusasteina
Paineen pudotus PAI baareina

NES VIR SIS PAI
007 130 049 .010
007 130 080 .010
054 210 060 .017
054 210 087 .017

Luulen, että taulukossa on painivirhe ja oikeasti sen pitäisi olla näin:
NES VIR SIS PAI
007 130 049 .010
007 210 080 .017
054 130 060 .010
054 210 087 .017

Eli ilma jäähtyy 135 asteesta 87 asteeseen, kun ilma virtaa
210 litraa sekunnissa ja vesi on 54-asteista. Paineen pudotus
on 1 baarista 0.983 baariin.

Isommista 4,5 tuuman tötteröistä annetaan vastaava taulukko, mutta
ahtopaine on 2 baaria ja ahdettu ilma 204-asteista:
NES VIR SIS PAI
007 210 047 .0034
007 327 064 .0069
043 210 074 .0034
043 327 088 .0069

Eli ilma jäähtyy 204 asteesta 74 asteeseen, kun virtaus on sama
210 litraa sekunnissa ja vesi on 43-asteista. Jäähdytysteho on lähes
sama, sillä vesi on 11 astetta viileämpää. Isompi tötterö auttaa
pitämään paineenpudotuksen pienempänä ja sallii isomman virtauksen.

Vesipumpuksi suositellaan jatkuvaan käyttöön soveltuvaa pumppua,
joka pumppaa 23-30 litraa minuutissa ja ottaa noin 10 A.

Minusta tuo pieni tötterö riittäisi, jos tavoite on alle 220 hevosta.
Paljonko mahtaa moottorista mennä silloin ilmaa läpi?
Taisi muuten Frozenboost mainita 350 hevosta ylärajaksi.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

JarkkoN kirjoitti:Minusta tuo pieni tötterö riittäisi, jos tavoite on alle 220 hevosta.
Minusta siihen riittää kaikkein pienin ja halvin kiinan cooleri :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Kyllä tuo iso jäähdyttää selvästi paremmin, sillä siinähän
oli tuloilman lämpötila paljon korkeampi.

Jos Veskola viittaa kiinan kuulerilla ilma-ilmavälijäähdyttimiin,
niin semmoinen ei siis mahdu nokalle. Eikä niiden jäähdytystehoista
ole ainakaan minulla tietoa, joka tapauksessa vesi-ilma lienee paljon
tehokkaampi.
Vastaa Viestiin