Itsellä on myös Behrin kenno Mersun leimoilla ja siinä oli oikein liittimetkin
paikallaan.
Jos se vesi jäähtyy eikä lämpiä siinä öljynjäähdyttimessä, niin sitä
kannattaa ilman muuta käyttää, koska sen käyttö ei maksa juuri mitään.
Turbon ilma on kuulemma 120-170 asteista, joten ainakin teoriassa
on mahdollista, että lämmönvaihtimen vesi tulisi niin lämpimäksi, että
se voisi jäähtyä siinä jäähdyttimessä, vaikka ihan vieressä onkin 80-asteista
vettä.
Vai tarkoititkos Samuli, että se jäähdytin on niin ahdas, että virtaus hidastuu
ahtaassa kennossa ja sitten ei enää kulje vesi seuraavassakaan kennossa
riittävällä vauhdilla?
Vesi-ilma-jäähdyttimelle riittää minusta selvästi pienempi kenno kuin
ilma-ilma-jäähdytykselle, koska vesimassa varastoi lämpöä ja lämpöhuiput
tasaantuvat. Toisin sanoen, jäähdytystarve on melko lailla vakio, kun taas
ilma-ilma-jäähdyttimessä jäähdytystarve tulisi mitoittaa lähinnä tehohuippujen
mukaan. Puhallin vielä tehostaisi jäähdytystä.
Täten muutama pienehkö kenno sarjassa voisi riittää. Pieniä kennojahan
voisi tarvittaessa laittaa lisää. Puskurin alle ja jäähdyttimen eteen mahtuisi
varmasti muutama.
Parasta olisi tietysti laittaa yksi iso kenno, jos sen vaan saa mahtumaan.
Pitäisi vaan löytää sopiva kenno.
Frozenboostin mukaan yksi tuuman vahvuinen 60x30 cm jäähdytinkenno
riittäisi 600-1200 hv. Jos tavoitteena on enintään 220 hv, niin luulisin
että pienempikin kenno riittäisi. Esim. 30x30 cm voisi jo mahtua keulalle.
Frozenboostilta saa sen sopivan lämmönvaihtimenkin, tarkistin eilen
että se sopisi mukavasti moottorin päälle, eikä imusarjaa tai turboa
tarvitsisi edes muuttaa, ainostaan niiden välistä putkea. Jonkin verran
pitää pohtia paisuntasäiliötä, se tulisi sijoittaa ylemmäksi kuin lämmönvaihdin,
joka siis sijaitsisi moottorin päällä.
http://www.frozenboost.com
Lämmönvaihdin (9cm paksu):
Water to Air Intercooler - 11"x9"x3.5" - S/S I/O (Type 9)
[INT000210]
Jäähdytin (yllämainittu):
Water to Air Intercooler Radiator - 24x12x1 (Type 100)
[WAT001002]