m102 jäähdytysvesi probleema

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mjp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 31.05.2005 00:18

m102 jäähdytysvesi probleema

Viesti Kirjoittaja mjp »

Eli tälläinen tilanne ja auto on w124 230E '92. Kun autoa käyttää tyhjäkäynnillä, että lämmöt pääsevät 90-95 asteeseen alkaa paisuntasäiliön ylivuotoletkusta puskemaan pihalle vettä. Vettä ei ole liikaa ja termostaatti ja vesipumppukin ovat uusia. Joten missä voisi vika olla?
MB 230E '92
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3972
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: m102 jäähdytysvesi probleema

Viesti Kirjoittaja tomant »

mjp kirjoitti:Eli tälläinen tilanne ja auto on w124 230E '92. Kun autoa käyttää tyhjäkäynnillä, että lämmöt pääsevät 90-95 asteeseen alkaa paisuntasäiliön ylivuotoletkusta puskemaan pihalle vettä. Vettä ei ole liikaa ja termostaatti ja vesipumppukin ovat uusia. Joten missä voisi vika olla?
Tarkista, tuleeko pakoputkesta tavanomaista enemmän vesihöyryä tai kupliiko paisuntasäiliössä. Jos näin on, menee sylinteristä painetta jäähdytysjärjestelmään eli kannentiiviste kaipaa vaihtoa. Nimim. "Kokemusta on" ;-) Paremmalla onnella voi painesäiliön korkki / tiiviste vuotaa, kun vesi laajenee kuumetessaan. Mersun alkuperäinen korkki (1,4 bar) oli muuten halvempi kuin tarvikeosa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Mulla 190ssä sama homma.

rauhottuu kun antaa puskea ulos mitä sieltä tulee.
Jäähdyttyään nestepinta laskee paisuntasäiliön alareunan tasalle ja pysyy siinä.

Taas lämmetessään nousee mutta eipä puske ulos kun ei mene lisäilemään nestettä kylmänä. :D
Avatar
mjp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 31.05.2005 00:18

Viesti Kirjoittaja mjp »

Kun se ensimmäisen kerran tota teki niin se puski sen verran vettä pihalle, että alkoi varoitusvalo palaa. Pitää tutkia edellä mainituilla toimenpiteillä ja tarkkailla tilannetta.
MB 230E '92
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Kyllä siellä sitten saattaa kannentiiviste vikaa olla jos se niin paljon on sitä ulos puskenut. :shock:
Avatar
mjp
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ti 31.05.2005 00:18

Viesti Kirjoittaja mjp »

Mika.T kirjoitti:Kyllä siellä sitten saattaa kannentiiviste vikaa olla jos se niin paljon on sitä ulos puskenut. :shock:
Edellinen omistaja oli teettänyt autoon kansiremontin joten voisiko sillä olla osuutta asiaan. Muuten en ole huomannu minkäänlaista kuplintaa paisuntasäiliössä tai höyryä pakoputkesta.

Ja flektinkin toiminta hieman ihmetyttää koska en ole nähnyt sen lähtevän koskaan pyörimään kunnolla vaikka lämpötilat kuinka nousevat. Se pyörii vaan sillai pikkuhiljaa kokoajan.
MB 230E '92
HandiCap
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö

Viesti Kirjoittaja HandiCap »

Kyllä sen flektin toiminnan huomaa kun se lähtee pyörimään, on nimittäin sellainen propelli, että lähtis pienempi lentokone ilmaan sillä tohinalla. Etsi sen vika pian, sillä muuten rikot koneesi - tai olet jo rikkonut...
W124 230E -91
Vastaa Viestiin