Mikä pitäisi olla nokka-akselien asento moottorin ollessa 20

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mko94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 07.10.2007 18:24

Mikä pitäisi olla nokka-akselien asento moottorin ollessa 20

Viesti Kirjoittaja mko94 »

Onko jollakin tietoa ?
Kyseessä W 202 1.8 bensa vm-94 M111 moottori.

Vaihdoin kannentiivisteen autooni. Kannen hionnan yhteydessä myös nokka-akselit olivat irroitettuna.

Kun eilen käynnistin moottorin kannentiivisteen vaihdon jälkeen, koneesta kuului ratatata ääni. Toivottavasti ei hajonnut vielä mitään. Ilmeisesti nokka-akselit ja jakopää eivät ole synkronissa. Mielestäni laitoin merkkeihin, jotka tein nokka-akselien hammasrattaisiin moottorin ollessa 20 astetta. Moottoria pyörittäessäni käsin se tuntui pyörivän.

Tänä iltana olisi tarkoitus avata moottori uudelleen. Miten voi jaon tarkistaa, mitkä pitäisivät olla nokka-akselien asennot, kun esim. moottori on 20 asteessa tai jossain muussa. Ei tullut otettua valokuvaa, kun aloitin työn, tein vain merkit. Onko tällaiseen jotain ohjetta olemassa jossain ? minä en ainakaan netistä löytänyt M111 moottorille, (tässä forumissa oli vastaavaa asiaa diesel-moottoreista)

Huonossa mallissa kansipahvin vaihdossa. :oops:
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Joissain autoissa kuuluu häijy ääni konerempan jälkeen venttiilien hydraulisista nostimista johtuen. Ääni hiljenee pian ja alle vartissa se katoaa kokonaan.

-Näin siis silloin JOS OLET AIVAN VARMA että kasasit koneen oikein.
mko94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 07.10.2007 18:24

Viesti Kirjoittaja mko94 »

Ratata ääni johtui siitä, että laitoin kampiakselin ajoitusmerkin 20 astetta ennen ykk:ta, kun se tietenkin piti olla jälkeen. Ei onneksi ehtinyt tekemään vahingoa. Laitoin ajoituksen kohdalleen ja käynnistin moottorin. Ensi käynnistyksen jälkeen yksi venttiili nakutti niin kauan kunnes kone lämpeni. Sen jälkeen ei nakutusta ole kuulunut. Luultavasti johtui noista hydraulisista nostimista. Nyt moottori käy niin kuin pitääkin. :lol:

Purkaessani osia kiinnitin huomiota siihen, että hammaspyöräkotelon reunimmaiset kannen pultit sai kiertää käsin auki (näiden löysyydestä on ollut juttua täällä ennenkin). Myös ketjunkiristimen 27mm pultti oli yllättävän löysällä. Ketjunkiristimen sisäosien asennustekniikka ei minulle täysin selvinnyt. Tuntui, että se tappi laukesi enemmän tai vähemmän tuurilla sinne sisään. Taisi onnistua minulta viidennellä kerralla, kun ähräsin sitä jousta vastaan. Onko jollain tähän ketjunkiristimen asennustekniikkaan parempaa tietämystä ?

Remontin yhteydessä pesin kaikki osat liuottimella. Nyt kun kone taas käy, niin tuntuu, että kone tippuu tyhjäkäynnille moottorijarrutuksessa huonommin kuin aikaisemmin. Täytyy tuota vielä tutkia, auttaisiko kaasuvivustojen voitelu vai mikä ?

Tyhjäkäynnin huppa ei poistunut. Sen sijaan kun kaasupoljinta painaa vähän niin silloin on heti tasainen veto, siis ne kengurulähdöt poistuivat.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3966
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Mikä pitäisi olla nokka-akselien asento moottorin olless

Viesti Kirjoittaja tomant »

mko94 kirjoitti:Onko jollakin tietoa ?
Kyseessä W 202 1.8 bensa vm-94 M111 moottori. Vaihdoin kannentiivisteen autooni. Kannen hionnan yhteydessä myös nokka-akselit olivat irroitettuna...

Tänä iltana olisi tarkoitus avata moottori uudelleen. Miten voi jaon tarkistaa, mitkä pitäisivät olla nokka-akselien asennot, kun esim. moottori on 20 asteessa tai jossain muussa. ..Onko tällaiseen jotain ohjetta olemassa jossain ? minä en ainakaan netistä löytänyt M111 moottorille...
Yleensä nokat asennetaan männän yläkuolokohdassa ja nokissa on merkinnät sitä varten. C-mallin korjauskäsikirjassa on ohjeet nokan ajoitukselle. Löytyy esim. kirjastosta, jos et raaski muutamaa kymppiä sijoittaa tuollaisen "pikkuremontin" yhteydessä ;-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
mko94
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Su 07.10.2007 18:24

Viesti Kirjoittaja mko94 »

Kiitos vihjeestä. Tuo tieto oli kerrottu alfamerin kirjassa kun sitä tavasin tarkemmin. Olen omistanut ko.kirjan jo useamman vuoden, voin suositella sitä kaikille mersumiehille, myös näihin pienempiin remontteihin. :D
Vastaa Viestiin