Turbodiesel käryttää sinistä, apuja. Remontti valmis

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Timo L. kirjoitti:Tulleekos siitä tiivis jos on vanhat männät ja uudet putket? .
Siitähän tulee niin tiivis kuin sen tekee, kun pannaan lisäksi uudet renkaat.

Tuota täydellistä koneremonttia kannattaa miettiä siinäkin valossa, että onko hyötyä panna rahaa koneeseen joka kestää suraavat 30 vuotta kun kori ei tahdo kuitenkaan kestää ja mieltymyksetkin tahtoo muuttua tuona aikana. Ja myyessähän niitä täydellisen rempan remonttirahoja ei saa takaisin.
Avatar
JOHe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 187
Liittynyt: Ke 07.03.2007 22:47

Viesti Kirjoittaja JOHe »

Timo L. kirjoitti: 1. 18%
2. 19%
3. 60%
4. 12%
5. 22%
6. 22%.
Taitaa olla sitten niin ettei puristus riitä tyhjäkäynnillä polttamaan tuolla kolmosessa dieseliä ja tupruttaa sen takia sinistä, mutta kun kierrokset nousee niin lähtee polttamaan.
Tuohon venttiilinohjarien kautta öljyn ryystämiseen on vaikea uskoa dieselissä, jossa ei ole tyhjäkäynnillä imukanavassa alipainettakaan kuten pensassa, varsinkaan turbossa.
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

Tässä hiukan neuvoa vian tarkempaan paikallistamiseen:

http://www.autotieto.net/Moottorin%20ku ... ittaus.htm
-pakoputkesta sihisee => pakoventtiili vuotaa paineet
-jäähdyttimessä kuplii => kannentiiviste vuotaa vesitilaan
-toisesta sylinteristä (tulpan reijästä) sihisee => kannentiiviste sylinterien välillä vuotaa
-vuotaa imusarjaan=> imuventtiili vuotaa
-vuotaa painetta öljyntäyttöaukosta => männänrenkaat kuluneet
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

JarkkoN kirjoitti:Tässä hiukan neuvoa vian tarkempaan paikallistamiseen:
-vuotaa painetta öljyntäyttöaukosta => männänrenkaat kuluneet
Jep, huohottimen letku otettiin venttiilikopasta irti, öljy kupli sen suulla kun painetta päästettiin pyttyyn. Sama efekti siis täyttöaukosta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No joo, auto on nyt viety erään foorumilaisen hoiviin. Hän ottaa motin auki, selvittää vauriot ja korjaa ne. Jos kaikki menee hyvin, pumppu ja laatikko kunnostetaan samalla, ahdin myös uusitaan.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Raportoidaanpa kuulumisia. Monien vaiheiden jälkeen auto tuntuisi nyt olevan kunnossa. Alkuperäiset oireet tulivat nähtävästi 3-sylinterin öljyrenkaan jumittumisesta, kannentiivisteen rikkoontumisesta sekä kannen halkeamisesta. Äkkiseltään katsottuna alkavia halkeamia (?) oli 1- ja 2- sylinterissä, 4-sylinterissä melko selvä tapaus. Sen sijaan aiemmin hitsatun 5-sylinterin kohdalla ei näyttänyt olleen sen kummempia.

Moottoria purettaessa vähän kummeksutti, kun näytti että viitosen esikammion reunamilta olisi tihkunut öljyä. Öljyä oli tippa myös männän päällä; tuolloin auto oli seissyt paikallaan purkamisen ajan eli n. 4 tuntia. On toki mahdollista, että kantta nostettaessa männän päälle olisi tipahtanut öljyä jostain.

Esikammioiden "takapuolella" oli myös joka sylinterin kohdalla vaaleaa karstaa. Merkki vedestä?

Moottoriin tehtiin siis peruskunnostus. Uusia osia asennettiin:
  • kiertokangen laakerit
    runkolaakerit
    männänrenkaat
    jakoketju kiristimineen ja laahaimineen
    vesipumppu
    öljypumpun ketju
    kunnostettu sylinterinkansi
    hihnan kiristin
    vakioahdin
    hehkut jne.
Polttoainepumppu sai kuurin Mynädieselillä ja Konehuolto Siekkinen kunnosti vaihteiston. Kyllä menohalut ja mukavuus lisääntyivät ja autokuume siirtyi taas tuonnemmaksi! Turbonkin mukanaolon kuulee, ennen ei.
Vaikka välillä meinasi usko loppua, tässä vaiheessa remontti näyttää siis onnistuneelle. Sepälle ja projektiin osallistuneille kiitokset.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
_ahma_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: La 17.11.2007 02:07
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja _ahma_ »

Paljos tuli moottorin kunnostukselle hintaa?
Nyk. w124 300e -86
Ex: w201 2.0e -85
w124 300d -86
w126 s280 -84
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Hienoa, että vihdoin ja viimein auto toimii niinkuin oli ajatuskin. Kulkuakin tuntuisi olevan hiukan enemmän kuin ennen remonttia. :wink:


Tuo remontin hintahan on aina tapauskohtainen ja riippuu täysin osista mitä uusitaan/korjataan. Tässä tapauksessahan korjattiin pari asiaa mitkä vielä eivät olisi olleet edes pakollisia (vaihteisto,pumppu yms.) ja lisäksi tuli muutama pieni odottamaton vastoinkäyminen. Korjauksen hintaa timo saa itse kommentoida, jos kokee sen tarpeelliseksi.


Voin kertoa lisää tämän koneen vanhan kannen vaurioista, kun saadaa se koeponnistettua ja selvitettyä mahdollisen korjaamisen kannattavuus....
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14255
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Remontin hintaluokka oli sellainen, että jos tätä autoilua ei miellä harrastukseksi, kunnostamisessa ei olisi ollut tolkkua :-). Auton käypään arvoon suhteutettuna remontti kustansi ehkäpä 2/3 siitä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
korjaamo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 97
Liittynyt: Ti 06.09.2005 13:24

Viesti Kirjoittaja korjaamo »

Älkää nyt hyvät ihmiset viittikö, että sillä jotain säästäisi kun itse purkaa ja vie laatikollisen osia yli puoli miljoona ajetusta dieselistä verstaalle.

Muistakaa nyt vielä kovaan ääneen vaatia tiskillä kiinteää hintaa ja ikuista takuuta.

Sori vaan...

edellisellä sivulla joku ehdotteli moista.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Sanoisin että oli varmaankin halpaa jos suhteuttaa auton arvoon uutena, onhan autossa nyt moottori, joka on parempi kuin tehtaalta lähtiessä, sama koskee vaihdelaatikkoa. Seuraavan kerran siten taas vuonna 2028 tai no Timon ajossa tuo kestää varmaankin 2038 asti :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin