450sl sytytys ja käynnistys

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

450sl sytytys ja käynnistys

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Terve
Miten 450:n vm 74 alipaineletkut pitää olla jakajassa eli kummalla puolella kelloa? Eilen yritin pähkäillä asiaa enkä oikein järjellä saanut asiaan mitään tolkkua. Ja sitten tietenkin myös se peruskysymys oikeasta ennakosta. Auto on euroversio.

Onko mitään kokemuksia siitä miten auto käyttäytyy, kun startatessa "aivot" ei saa sitä 9,5 voltia liittimeen 18?
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

Jostain aikoinaan luin kuin itse tuota d-jetronicin sielun elämää tutkin että lämpämällä koneella kun alkaa starttailemaan niin ensiksi boksi syöttää todella laihaa seosta ja rikastaa sitä sen mukaan mitä pidempään starttaa yhtäjaksoisesti. Eli todennäköisesti jos tuota starttisignaalia nastaan 18 ei tule boksi ei rikasta startatessa seosta ja varmasti on käyntiin lähtenemis ongelmia lämpimällä koneella.

ennakko on m117 0+-2 astetta kaikki alipaine letkut kytkettynä tyhjäkäynnillä 700-750rpm.

noita alipaineletkuista en nyt muista mutta eiköhän sen joku muu kerro.
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

Moro
Euromallissa punainen tulee päälle(ulommaksi kellossa)ja valkoinen alle(sisempänä).USA-versoissa on EGR:n myötä varsinainen letkuhässäkkä.
Värit vähän vaihtelevat eri vuosimalleissa, kuitenkin ulkopäähän tulee
pun/lila tai pun sekä sisäpuolelle kelt/lila.Jos vanhempi kuin -74, vain yksi valkoinen imusarjan puolelta.
Make
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Vain yksi valkoinen letku

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Niinpä niin taas kerran on malli vaihtunut. Auto on tehty 73 vuoden puolella mutta otettu käyttöön 74. Vielä pieni tarkennus letkuun eli tuliseinän puoleisesta lähdöstä kellon jakajan puoleiseen liittimeen? Silloin alipainen myöhästää sytytystä?
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja unski »

Miten 450:n vm 74 alipaineletkut pitää olla jakajassa eli kummalla puolella kelloa? Eilen yritin pähkäillä asiaa enkä oikein järjellä saanut asiaan mitään tolkkua. Ja sitten tietenkin myös se peruskysymys oikeasta ennakosta. Auto on euroversio.
Kyseesähän nyt sitten on se mikä kaasuläppäkotelo ja alpineennakkosäätäjä on kyseessä, noita kombinaatioita olen nähnyt yhdeksää eri vaihtoehtoa... ja kaikista käy sitten siihen moottoriin vain se yksi.... muutoin kone käy miten sattuu. Mutta näin arvauksena, mikäli kaasuläppäkotelosta lähtee letku tuliseinän puolelta, tulee siihen alipaine vain tyhjäkäynnillä ei kaasuläppää avatessa. Ja mikäli alipaine kello vetää ennakkolevyä myötäpäivään silloin alipaine ennakko toimii...eli se myöhäistää sytytystä ja heti kun läppää avataan alipaine katoaa ja ennakko lisääntyy...tähän samaiseen kaasuläppäkoteloon olen sitten nähnyt sellaisenkin kellon joka työntää ennakkolevyä myöhäisemmälle, alipainekellossa ei ollut koskaan edes ollut vetopuolta ;) ...joten tarkkana saa olla...ja näistä ei sitten kovin moni korjaamo tiedä mitään, kun valmistus on näille alipainesäätäjille loppunut jo noin -74...sen jälkeen jakajan malli muuttui ja jakajan ennakkolevyn pörimissuunta vaihtui....

Myöskin varaosana myytävät jakajat ovat ilmeisesti uudemapaa mallia ja niihin sitten asennetaan tuota työntävää ennakon säätäjää...
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

Nyt toimii

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Kytkin alipaineen tulipellin puolelle ja kannen jakajam puolelle. Nyt tuntuu pelavan hyvin ja päästötkin kohdallaan. Kierroksilla co on tosin aika suuri. Ajattelin koittaa vielä alipainekellon toista puolta kokeeksi niiden alentamiseksi kierroksilla.
Vastaa Viestiin