miten vito 112cdi:n imusarjan tukkeutuminen ilmenee?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

miten vito 112cdi:n imusarjan tukkeutuminen ilmenee?

Viesti Kirjoittaja mikko a »

muistelen joskus lukeneeni cdi koneiden ongelmasta, jossa pakokaasujen kierrätys karstoittaa imusarjaa. alkaako tehot kadota pikkuhiljaa? miten huonoksi lopulta. miten polttoaine kulutus? onnistuuko puhdistaminen? yritin jo haulla, mutta ei tulosta.
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Sen tiedän että karstoittaa aika reilusti, mutta miten ilmenee sitä en tiedä. Puhdistaminen onnistuu ottamalla imusarja irti, joko EGR:n kanssa tai ilman. Irrottaminen ei ole vaikea homma.
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Ainakin tuossa ei-cdi:ssä imusarjan puhdistus pudotti kulutusta ja kulkupuolikin koheni pirusti. En mä ajossa mitään huomannu, hehkua vaihtaessa kun purin imusarjan pois tieltä, niin huomasin että tukossa on ja pahasti. Puhdistuksen jälkeen huomasin kyllä eron.

Sitä ei varmaan huomaa eroa ollenkaan, jos aina ajelee samalla autolla, ja se hiljalleen tukkeutuu. On se prosessi kuitenkin niin hidas.

Ota irti ja putsaa, niin tiedät, ei se iso homma ole
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
hannujl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 24.08.2005 10:52
Paikkakunta: Kehä 4:n liepeillä...

Viesti Kirjoittaja hannujl »

Jaa ettei kerää paskaa vai?

http://picasaweb.google.fi/hannujl72/Vito02

-H
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

hyvät kuvat

Viesti Kirjoittaja mikko a »

miten paljon ajettu? pullo harjallako puhdistit? muuttuiko auton käytös?
hannujl
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ke 24.08.2005 10:52
Paikkakunta: Kehä 4:n liepeillä...

Viesti Kirjoittaja hannujl »

Ei jaksanu putsailla, kun oli hehkunvaihdoilla hieman kiire. Toihan on semmosta kamaa, joka tarttuu jokapaikkaan ja ei lähde millään pois. Eiku läjään ja menox.

128tkm. Ite ihmettelin tuota kun 1 pytty "märkä" ja muut "kuivia"... Lieneekö oireilevan jostain. Vaan kun ei ööliä mene pahemmin (½ tikullista/10tkm)

-H
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Mihnäs kohtaan imusarjaa huohotinputki venttiilikopasta tulee? Sen läheltä on varmaan kosteampi kuin muualta.

Eihän tuo ollut vielä edes karstainen :lol:
Mulla tuon esikammiomallin imusarjassa oli kakkos-kolmospytyn imukanavat kutistuneet vajaaseen kolmannekseen alkuperäisestä. Ja ykkönen-nelonen jonkun verran puhtaammat, reikä oli pienentynyt vain kolmasosan.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
sprint
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 105
Liittynyt: Ke 26.05.2004 19:51

Viesti Kirjoittaja sprint »

Puukolla tai jollain kraapalla joutuu puhdistelemaan, on kyllä ilkeetä tököttiä. Mulla on suunnilleen ton verran kanssa tavaraa imusarjassa vajaa 200tkm ajetussa. Varmaan siksi menee 1 pytyn kohta märemmäksi kun egr on siinä vieressä.
Transporter T5 -03
vito 108Cdi -99 Ex auto
ford escort mk1 4x4 cosworth
Avatar
Vensku_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Ma 05.11.2007 19:34
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Viesti Kirjoittaja Vensku_ »

Saiskohan tuota imusatsia muuten puhtaaksi, jos liottais sen jossain hirviässä myrkyssä, ja sitte veis siihen pesuriin, Teijoko sen nimi oli vai mikä... Tai sitte ultraäänipesurissa, siinähän vissiin melkein kaikki puhistuu? :shock:

Aattelin vaan, että säästyisitte hinkkaamiselta, toki tuollainen pesu saattaa vähän kustantaakin, jos ei hyvällä kaverilla ole paikkaa sitte missä ois pesureita... :roll:
Mersut: W902 208D '96 - W903 310D '97 - projekti

BMW 530D Touring '99 - Mazda 323 1,5 '89
Mitsubishit Lancer GLXi 1.5 '91, - Galant 2,0A GLS '97, Galant 2,0 stw GLX '98
Töissä: Actros 2545, Antos 2540, Sprinter W906 316cdi
Avatar
korppi110
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 27.04.2008 23:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja korppi110 »

Vanha topikki, mutta pakko vastata koska EGR:n kanssa tätä pesuhommaa joutuu aika-ajoin harrastamaan. Hyvä budjettiratkaisu imusarjan puhdistukseen:

1. Hommaa riittävän suuri astia, imusarja saisi mahtua sinne kokonaan
2.Täytä naftalla/pöllö-öljyllä
3. Anna liueta muutama tunti
4. Ota pulloharja käteen ja hiero karstat mäjelle (Saa olla jäykät harjakset)
Tarvittaessa toista vaiheet 3 ja 4

Muutamalla toistolla saa ihmeitä aikaan ja paskat lähtee pahemmistakin paikoista.
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

Viesti Kirjoittaja mikko a »

voisitko kertoa muuttuuko auton käytös huomattavasti kun suorittaa pesun? tehot/ kulutus?
Märsa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 18.11.2007 22:46
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Märsa »

Ihan mielenkiinnosta. Minkälaisissa kilometrimäärissä ootta imusarjoja liotellu? Mulla cdi:ssä 381000 km, ei ole vielä tarvinnut harjata.
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Märsa kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta. Minkälaisissa kilometrimäärissä ootta imusarjoja liotellu? Mulla cdi:ssä 381000 km, ei ole vielä tarvinnut harjata.
Ainakin minulla on tuossa 260tkm ajetussa ja heti uutena lastutetussa (demec 114 CDI) imusarja melko masentavassa kunnossa, eikä autolla ole ajettu oikeastaan koskaan "normaalisti" joten ei se pysy näköjään edes reippailla kiihdyksillä ja vauhdilla puhtaana....saatika hissukseen ryömittämällä :evil:

Huomasin vain tuossa keväällä kun hehkut vaihdettiin, että oli reiät pienentynyt puolella, mutta ei se nyt vielä kauheasti ole kulkuun vaikuttanut....tai no vähän, mutta ei vielä lähelläkään 108CDI:tä :twisted: Pitäis vaan saada jostain inspiraatio päälle, koska äkkiähän tuo olisi putsattu, siis imusarja, mutta milläs kaivat kannesta imukanavat puhtaaksi, koska sama ahtauma jatkuu venttiileille asti ja tuollaisen tahmean pikipalleron pudotessa venttiilinpäälle on venttiilivuoto taattu, kun liiskaantuu sinne seetiä vasten :evil: :?:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
mikko a
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 01.02.2006 19:32

Viesti Kirjoittaja mikko a »

Otin imusarjan käteen suuttimen vuodon takia.Auto ajettu kevyelläkaasulla 190tkm ja pikeä oli 2 mm kerros,Pystyy kaapimaan vaikka puisella lastalla,eli on mielestäni väärin sanoa KARSTAA.
Vastaa Viestiin