kattoluukku?
kattoluukku?
Terve!
Autoni(w124 220E) on lämpimässä tallissa, joten kokeilin kattoluukkua.
Kesän jälkeen oli mokoma joutunut epäkuntoon???
Aukeaa taakse normaalisti, mutta kun painaa napista eteen niin ei tapahdu mitään!!
Kun painaa napista ylös luukku sulkeutuu ja jatkaa ylös samantien. Ja sitten sama juttu, kun vetää napista alas luukku ei sulkeudu?? Luukku sulkeutuu kun vetää napista taakse asentoa ,mutta liike jatkuu suoraan pysähtymättä taakse?
Vinkkejä missä syy??
Autoni(w124 220E) on lämpimässä tallissa, joten kokeilin kattoluukkua.
Kesän jälkeen oli mokoma joutunut epäkuntoon???
Aukeaa taakse normaalisti, mutta kun painaa napista eteen niin ei tapahdu mitään!!
Kun painaa napista ylös luukku sulkeutuu ja jatkaa ylös samantien. Ja sitten sama juttu, kun vetää napista alas luukku ei sulkeudu?? Luukku sulkeutuu kun vetää napista taakse asentoa ,mutta liike jatkuu suoraan pysähtymättä taakse?
Vinkkejä missä syy??
Re: kattoluukku?
W124:E220:hän on loppupään kakkosnelosia... Siis siitä voi löytyä kohtuullisen viimeaikaista tekniikkaa.qmb22o kirjoitti:...Luukku sulkeutuu kun vetää napista taakse asentoa ,mutta liike jatkuu suoraan pysähtymättä taakse...
Kaksi ehdotusta:
1) Onko loppupään W124:ssä joku systeemi jolla auto tunnistaa avaimen? Vai tuliko se vasta myöhemmin? Minulla oli W208 CLK:ssa ihan samanlainen häikkä. Homma korjaantui (pysyvästi) kun nousin autosta ulos, suljin auton, otin toisen avaimen, avasin auton, laitoin avaimen virtalukkoon, ja käytin kattoluukkua. Tämän jälkeen laitoin ensimmäisen avaimen lukkoon ja kokeilin kattoluukkua. Ongelma oli poissa. Ilmeisesti auto oli hiukan "unohtanut" mitä toimenpiteitä ykkösavaimella saa tehdä.
2) W124:ssä on takapenkin alla vasemmalla puolella musta laatikko. (20 cm x 30 cm x 5 cm) Sen tunnetaan nimellä comfort control. Tämä laatikko kontrolloi sähkölaseja ja kattoluukkua. Laatikossa on nippu releitä. Vedä laatikosta johtot irti ja releet resetoituvat varmasti. Kokeile kattoluukkua. Jos luukku toimii ok, kyseessä lienee relevika. Nyt voit avata laatikon (se on muovikynsillä kiinni ja aukeaa pientä väkivaltaa käyttäen) ja seurata releiden toimintaa. Joku niistä todennäköisesti ei irtoa tai ei tartu. Releet ovat sen verran isoja, että niiden korjaaminen onnistuu hyvin. Tai voit hakea uuden laatikon KL-varaosasta hintaan "kallis", tai tilata Saksasta postitse hintaan "siedettävä".
-T
Muistaakseni Comfort Control-laatikon päällä oli jotain ikkunannostimiin ja kattoluukkuun viittaavia kirjainsarjoja. Taisi olla FH (Fensterheber), SD (tai SHD) (Schiebe(hebe)dach).qmb22o kirjoitti:...Takapenkin alla vasemmalla puolella on keltainen poksi, joka ei oo ihan niin iso kuin tuossa yläpuolella kuvailtiin, mutta kolme piuhanippua siihen menee...
Laatikon varaosanumero oli vuosien aikana vaihtuillut, mutta musta se oli.
-T
Omassa sama ongelma. Kerran intistä kesällä tullessani lomille avasin luukun ja nautin säästä kunnes alkoi sataa vettä kaatamalla. Hyvä fiilis loppu lyhyeen ku ei enää luukku mennytkään kiinni
Kotona sit sain luukun kuitenkin kiinni kun pyöritin kattoluukun ohjainmoottorin akselia avaimella hieman taaksepäin.. eli luukkua kiinnipäin. Tämän jälkeen luukku meni kiinni napista painamalla tai paremminkin työntämällä. Ois kyllä tosiaan kiva tietää mistä moinen johtuu... ens kesänä täytyy purkaa tuo moottori ja tutkia onko siellä jotai kontaktihäiriötä, koska kuitenkin naksahdus siitä kuului kun työnti kattoluukun nappia eteenpäin. Eikö muilla ole ollu vastaavia ongelmia?

Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Moottorista on mennyt todennäköisesti mikrokytkimien säätö jostakin syystä pieleen. Säätö suoritetaan siitä valkoisesta nupista, joka on moottoripaketin kyljessä.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Nupin yläpuolella on reikä, johon työnnetään 3mm paksu tappi. Sitten se valkoinen nuppi vedetään ulos, ja käännetään niin, että sen reunassa oleva lovi osoittaa tuota tappia kohti.... Jotenkin noin se muistaakseni meni, ehkä... Hienosäädön voi tehdä sitten kun tuo perus säätö on kohdallaan, eli VÄHÄN kerrallaan kumpaankin suuntaa, ja koittaa koska on hyvä. Tarkkakorvainen kuulee kyllä koska mikrokytkin napsahtaa, ja säätö on kohdallaan.qmb22o kirjoitti:Jo vain! ? Nuppia voi vetää sekä pyörittää. Onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä vai täytyykö säätö tehdä kokeilemalla?
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
Ennenkuin rupeette rikkomaan niitä säätöjä, niin ottakaa selvää minkä tyyppinen käyttövaijeri siinä vehkeessänne on. Mersu käytti ainakin 80-luvulla ohjainvaijeria, jonka kuori oli ikäänkuin helmiä olisi pantu peräkkäin. Ajanmittaan vaijeriin syntyy klappia ja ne helmet alkaa mennä sisäkkäin ja päällekkäin ja siitähän se riemu syntyy. Edestakaisin rynkyttämällä saattaa saada toimimaan hetkeks, mutta se helmivaijeri on ehdottomasti vaihdettava uudenmallisen ehytkuoriseen. Tämä on koettu W126:ssa. Tietääkö kukaan missä muissa malleissa on käytetty sitä onnetonta helmivaijeria ja mistä lukien sen käytöstä on luovuttu?
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Nupin yläpuolella on reikä, johon työnnetään 3mm paksu tappi. Sitten se valkoinen nuppi vedetään ulos, ja käännetään niin, että sen reunassa oleva lovi osoittaa tuota tappia kohti.... Jotenkin noin se muistaakseni meni, ehkä... Hienosäädön voi tehdä sitten kun tuo perus säätö on kohdallaan, eli VÄHÄN kerrallaan kumpaankin suuntaa, ja koittaa koska on hyvä. Tarkkakorvainen kuulee kyllä koska mikrokytkin napsahtaa, ja säätö on kohdallaan.
Nyt toimii!!!!!!!!!!
KIITOS!
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09
Mulla näytti kanssa olevan sellanen helminauha joka tökkii. Ja "kotiasemaa" luukulle ei löydy eli
säädöt pielessä. Yhden kerran se luukku on kans jääny auki ja täytyi ottaa koko systeemi alas
että sai kammettua kiinni. vikakin siitä sillon löyty. Joku aikasempi omistaja oli päättäny laittaa
kattoantennin ja vääntäny vaijerin suojaputkea senverran että siinä on luttu. nyt on uusi vaijeri
tallissa oottelemassa kunhan vaan innostuu niin paljon että saa vaihdettua. Samalla täytyy hoidella
nuo säädöt kohdalleen.
säädöt pielessä. Yhden kerran se luukku on kans jääny auki ja täytyi ottaa koko systeemi alas
että sai kammettua kiinni. vikakin siitä sillon löyty. Joku aikasempi omistaja oli päättäny laittaa
kattoantennin ja vääntäny vaijerin suojaputkea senverran että siinä on luttu. nyt on uusi vaijeri
tallissa oottelemassa kunhan vaan innostuu niin paljon että saa vaihdettua. Samalla täytyy hoidella
nuo säädöt kohdalleen.
-300D -85
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09
Olen valmis sellaiseen kompromissiin, että joissain autoissa se saattaa olla oikealla, mutta toisissa vasemmalla. Koska 100% varmasti -92 W124:ssäni Comfort Control -boksi oli kuljettajan penkin takana takapenkin istuinosan alla.qmb22o kirjoitti:SE musta laatikko on oikella puolella
Muistan tämän siksi, että tutkittaessa lootan toimintaa piti olla saman puolen ovet auki, ja varoa siinä sohittaessa jättämästä jonkun sormia oven väliin.
-T
Mutta jos vika olisi tuossa käyttövaijerissa, niin eikös siitä seuraisi että luukku ei menisi kunnolla kiinni (tai auki). Alkuperäinen ongelmahan oli että sähköluukku kyllä periaatteessa liikkuu kaikkiin asentoihinsa, mutta ei osaa totella "kiinni"-asentoon käännettyä nappulaa. Tämä viittaisi vahvasti johonkin kontrolliongelmaan. Taipuisin MikaH:n esittämään versioon - tai tietysti omaaniTaxana kirjoitti:...Edestakaisin rynkyttämällä saattaa saada toimimaan hetkeks, mutta se helmivaijeri on ehdottomasti vaihdettava uudenmallisen ehytkuoriseen...

-T
Aivan oikein. Vaijerivikaan viittaa satunnainen jumittaminen auki-kiinni suunnassa silloin tällöin. Saattaa toimia tänään hyvin ja huomenna ei ollenkaan. Tiltissä harvemmin ongelmia.
Onneksi vaikka vaijeri olisi sökö (ei kuitenkaan poikki) raaka voima auttaa peräkontin puolella manuaalisessa sulkemisessa.
Onneksi vaikka vaijeri olisi sökö (ei kuitenkaan poikki) raaka voima auttaa peräkontin puolella manuaalisessa sulkemisessa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Ilmeisesti mun vika on juuri sit tuossa vaijerissa. Kesällä pitää perehtyä asiaan paremmin. Vaikka menee kyllä manuaalisesti kiinni ilman mitään suurempaa voimaa. Kuinka monimutkikas on tuo vaijerin vaihto muuten? Kuinka paljon joutuu purkamaan kattoa?Taxana kirjoitti:Aivan oikein. Vaijerivikaan viittaa satunnainen jumittaminen auki-kiinni suunnassa silloin tällöin. Saattaa toimia tänään hyvin ja huomenna ei ollenkaan. Tiltissä harvemmin ongelmia.
Onneksi vaikka vaijeri olisi sökö (ei kuitenkaan poikki) raaka voima auttaa peräkontin puolella manuaalisessa sulkemisessa.

Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Tää on mun vakiovastaus kaikkiin vastaaviin kysymyksiin: vie Rollelle. 

S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 110
- Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09
Itselläni tuo vaijeri lähti mukavasti vetäen ulos etupäästä eli kattoluukun päästä. Aluksi vain avasin kattoluukun ja sitten purin moottorin takapaxista että se ei ollut enään vaijerissa kiinni. Sitten irroitin kattoluukun verhoilun jotta pääsin mekanismeihin kiinni. Sitten tarvittavat jutut auki ja veti vaan vaijerin pois ja uusi käytetty takaperin takaisin...noup paha!Kuinka monimutkikas on tuo vaijerin vaihto muuten? Kuinka paljon joutuu purkamaan kattoa?
Hywä hywä... kuulostaa ainakin suht helpolta korjaukselta. Täytyy sit keväällä perehtyä asiaan paremmin.samiheikkinen kirjoitti:Itselläni tuo vaijeri lähti mukavasti vetäen ulos etupäästä eli kattoluukun päästä. Aluksi vain avasin kattoluukun ja sitten purin moottorin takapaxista että se ei ollut enään vaijerissa kiinni. Sitten irroitin kattoluukun verhoilun jotta pääsin mekanismeihin kiinni. Sitten tarvittavat jutut auki ja veti vaan vaijerin pois ja uusi käytetty takaperin takaisin...noup paha!Kuinka monimutkikas on tuo vaijerin vaihto muuten? Kuinka paljon joutuu purkamaan kattoa?
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Takakontin reunassa, kuskin puolelle ainakin W124:ssa.Marko M kirjoitti:MikaH kirjoitti:Moottorista on mennyt todennäköisesti mikrokytkimien säätö jostakin syystä pieleen. Säätö suoritetaan siitä valkoisesta nupista, joka on moottoripaketin kyljessä.
Samaa vikaa tuntuu olevan, mistäpäin tuon moottorin löytää
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Kattoluukku ongelma on minullakin, sen verran pahanlaatuinen vain että tarvitsee ammattimiestä ketä on purkanut noita...
Eli auto on vm.85 w126 ja tarttis vaihtaa kaikki tilpehöörit luukkuun ja nuo vaijerit.
Onnistuuko itse tuon tekemään vai onko 02alueellla jotain pätevää kaveria ketä pystyisi kohtuu ajassa tuon tekemään?
Ja mitä tuo suurin piirtein tulee maksamaan, että kannattaako edes harkita remonttia
Eli auto on vm.85 w126 ja tarttis vaihtaa kaikki tilpehöörit luukkuun ja nuo vaijerit.
Onnistuuko itse tuon tekemään vai onko 02alueellla jotain pätevää kaveria ketä pystyisi kohtuu ajassa tuon tekemään?
Ja mitä tuo suurin piirtein tulee maksamaan, että kannattaako edes harkita remonttia

Tällä mennään kesät R170 230K
Mulla on jotain kuusi sivullista räjäytyskuvia siitä kattoluukuun kehyksen ympäristön kaikista pikku osista, joten jos et ole ennen purkanut luukkua, kannattaa ehkä tälläkin kertaa jättää väliin. Kyllähän sen suhteellisen helposti saa sieltä alas, mutta sen kasaamisen kanssa onkin jo vähän toinen juttu kun sen pitäisi vielä sen jälkeen mielellään toimiakin
.
Työtunteja kertyy ainakin helposti rutosti ja laskua sen mukaan ammattilaiseltakin.
Vaijerin voi varmaan kokematonkin vaihtaa itse.

Työtunteja kertyy ainakin helposti rutosti ja laskua sen mukaan ammattilaiseltakin.
Vaijerin voi varmaan kokematonkin vaihtaa itse.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990