kattoluukku?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
qmb22o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 06.01.2004 23:38
Paikkakunta: Koillismaa

kattoluukku?

Viesti Kirjoittaja qmb22o »

Terve!
Autoni(w124 220E) on lämpimässä tallissa, joten kokeilin kattoluukkua.
Kesän jälkeen oli mokoma joutunut epäkuntoon???
Aukeaa taakse normaalisti, mutta kun painaa napista eteen niin ei tapahdu mitään!!
Kun painaa napista ylös luukku sulkeutuu ja jatkaa ylös samantien. Ja sitten sama juttu, kun vetää napista alas luukku ei sulkeudu?? Luukku sulkeutuu kun vetää napista taakse asentoa ,mutta liike jatkuu suoraan pysähtymättä taakse?

Vinkkejä missä syy??
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: kattoluukku?

Viesti Kirjoittaja eerola »

qmb22o kirjoitti:...Luukku sulkeutuu kun vetää napista taakse asentoa ,mutta liike jatkuu suoraan pysähtymättä taakse...
W124:E220:hän on loppupään kakkosnelosia... Siis siitä voi löytyä kohtuullisen viimeaikaista tekniikkaa.

Kaksi ehdotusta:
1) Onko loppupään W124:ssä joku systeemi jolla auto tunnistaa avaimen? Vai tuliko se vasta myöhemmin? Minulla oli W208 CLK:ssa ihan samanlainen häikkä. Homma korjaantui (pysyvästi) kun nousin autosta ulos, suljin auton, otin toisen avaimen, avasin auton, laitoin avaimen virtalukkoon, ja käytin kattoluukkua. Tämän jälkeen laitoin ensimmäisen avaimen lukkoon ja kokeilin kattoluukkua. Ongelma oli poissa. Ilmeisesti auto oli hiukan "unohtanut" mitä toimenpiteitä ykkösavaimella saa tehdä.
2) W124:ssä on takapenkin alla vasemmalla puolella musta laatikko. (20 cm x 30 cm x 5 cm) Sen tunnetaan nimellä comfort control. Tämä laatikko kontrolloi sähkölaseja ja kattoluukkua. Laatikossa on nippu releitä. Vedä laatikosta johtot irti ja releet resetoituvat varmasti. Kokeile kattoluukkua. Jos luukku toimii ok, kyseessä lienee relevika. Nyt voit avata laatikon (se on muovikynsillä kiinni ja aukeaa pientä väkivaltaa käyttäen) ja seurata releiden toimintaa. Joku niistä todennäköisesti ei irtoa tai ei tartu. Releet ovat sen verran isoja, että niiden korjaaminen onnistuu hyvin. Tai voit hakea uuden laatikon KL-varaosasta hintaan "kallis", tai tilata Saksasta postitse hintaan "siedettävä".


-T
qmb22o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 06.01.2004 23:38
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja qmb22o »

Ei taida minun avaimissa olla tunnistus jutskia.

Takapenkin alla vasemmalla puolella on keltainen poksi, joka ei oo ihan niin iso kuin tuossa yläpuolella kuvailtiin, mutta kolme piuhanippua siihen menee. Ei ollut vaikutusta luukun toimintaan vaikka käytin irti liittimiä.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

qmb22o kirjoitti:...Takapenkin alla vasemmalla puolella on keltainen poksi, joka ei oo ihan niin iso kuin tuossa yläpuolella kuvailtiin, mutta kolme piuhanippua siihen menee...
Muistaakseni Comfort Control-laatikon päällä oli jotain ikkunannostimiin ja kattoluukkuun viittaavia kirjainsarjoja. Taisi olla FH (Fensterheber), SD (tai SHD) (Schiebe(hebe)dach).

Laatikon varaosanumero oli vuosien aikana vaihtuillut, mutta musta se oli.


-T
qmb22o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 06.01.2004 23:38
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja qmb22o »

W124:ssä on takapenkin alla vasemmalla puolella musta laatikko. (20 cm x 30 cm x 5 cm)


SE musta laatikko on oikella puolella!!

Vika ei korjautunut silläkään!!!
Avatar
Antti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki/Pyhäsalmi

Viesti Kirjoittaja Antti N »

Omassa sama ongelma. Kerran intistä kesällä tullessani lomille avasin luukun ja nautin säästä kunnes alkoi sataa vettä kaatamalla. Hyvä fiilis loppu lyhyeen ku ei enää luukku mennytkään kiinni :o Kotona sit sain luukun kuitenkin kiinni kun pyöritin kattoluukun ohjainmoottorin akselia avaimella hieman taaksepäin.. eli luukkua kiinnipäin. Tämän jälkeen luukku meni kiinni napista painamalla tai paremminkin työntämällä. Ois kyllä tosiaan kiva tietää mistä moinen johtuu... ens kesänä täytyy purkaa tuo moottori ja tutkia onko siellä jotai kontaktihäiriötä, koska kuitenkin naksahdus siitä kuului kun työnti kattoluukun nappia eteenpäin. Eikö muilla ole ollu vastaavia ongelmia?
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Moottorista on mennyt todennäköisesti mikrokytkimien säätö jostakin syystä pieleen. Säätö suoritetaan siitä valkoisesta nupista, joka on moottoripaketin kyljessä.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
qmb22o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 06.01.2004 23:38
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja qmb22o »

Jo vain! ? Nuppia voi vetää sekä pyörittää. Onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä vai täytyykö säätö tehdä kokeilemalla?
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

qmb22o kirjoitti:Jo vain! ? Nuppia voi vetää sekä pyörittää. Onko olemassa jotakin nyrkkisääntöä vai täytyykö säätö tehdä kokeilemalla?
Nupin yläpuolella on reikä, johon työnnetään 3mm paksu tappi. Sitten se valkoinen nuppi vedetään ulos, ja käännetään niin, että sen reunassa oleva lovi osoittaa tuota tappia kohti.... Jotenkin noin se muistaakseni meni, ehkä... Hienosäädön voi tehdä sitten kun tuo perus säätö on kohdallaan, eli VÄHÄN kerrallaan kumpaankin suuntaa, ja koittaa koska on hyvä. Tarkkakorvainen kuulee kyllä koska mikrokytkin napsahtaa, ja säätö on kohdallaan.
S55 AMG -01
CL55 AMG -01
CLK55 AMG -02
C30 AMG -03
2x S500 L -98 ja -00
S320 CDI -00
S400 CDI -01
400SEL -91
E320 CDI "AMG" -00
300TDT -89
280CE -83
YM.. YM...
qmb22o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 06.01.2004 23:38
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja qmb22o »

Kiitoksia ohjeista!! Pitää huomenissa säätää!
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Ennenkuin rupeette rikkomaan niitä säätöjä, niin ottakaa selvää minkä tyyppinen käyttövaijeri siinä vehkeessänne on. Mersu käytti ainakin 80-luvulla ohjainvaijeria, jonka kuori oli ikäänkuin helmiä olisi pantu peräkkäin. Ajanmittaan vaijeriin syntyy klappia ja ne helmet alkaa mennä sisäkkäin ja päällekkäin ja siitähän se riemu syntyy. Edestakaisin rynkyttämällä saattaa saada toimimaan hetkeks, mutta se helmivaijeri on ehdottomasti vaihdettava uudenmallisen ehytkuoriseen. Tämä on koettu W126:ssa. Tietääkö kukaan missä muissa malleissa on käytetty sitä onnetonta helmivaijeria ja mistä lukien sen käytöstä on luovuttu?
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
qmb22o
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 156
Liittynyt: Ti 06.01.2004 23:38
Paikkakunta: Koillismaa

Viesti Kirjoittaja qmb22o »

Nupin yläpuolella on reikä, johon työnnetään 3mm paksu tappi. Sitten se valkoinen nuppi vedetään ulos, ja käännetään niin, että sen reunassa oleva lovi osoittaa tuota tappia kohti.... Jotenkin noin se muistaakseni meni, ehkä... Hienosäädön voi tehdä sitten kun tuo perus säätö on kohdallaan, eli VÄHÄN kerrallaan kumpaankin suuntaa, ja koittaa koska on hyvä. Tarkkakorvainen kuulee kyllä koska mikrokytkin napsahtaa, ja säätö on kohdallaan.



Nyt toimii!!!!!!!!!!
KIITOS!
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Tietääkö kukaan missä muissa malleissa on käytetty sitä onnetonta helmivaijeria ja mistä lukien sen käytöstä on luovuttu?
Ainakin W123 korissa käytetään tuollaista helmi systeemiä!
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Mulla näytti kanssa olevan sellanen helminauha joka tökkii. Ja "kotiasemaa" luukulle ei löydy eli
säädöt pielessä. Yhden kerran se luukku on kans jääny auki ja täytyi ottaa koko systeemi alas
että sai kammettua kiinni. vikakin siitä sillon löyty. Joku aikasempi omistaja oli päättäny laittaa
kattoantennin ja vääntäny vaijerin suojaputkea senverran että siinä on luttu. nyt on uusi vaijeri
tallissa oottelemassa kunhan vaan innostuu niin paljon että saa vaihdettua. Samalla täytyy hoidella
nuo säädöt kohdalleen.
-300D -85
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Mitäs vaijeri maksoi? Itse kun tein yhdestä mersusta avomallin että sain käytetyn vaijerin...
Avatar
Kaitsu K
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Ke 16.07.2003 15:36
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Kaitsu K »

Näkyy olevan 57 euroa.tossa KL viimevuoden kuvastossa
-300D -85
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

qmb22o kirjoitti:SE musta laatikko on oikella puolella
Olen valmis sellaiseen kompromissiin, että joissain autoissa se saattaa olla oikealla, mutta toisissa vasemmalla. Koska 100% varmasti -92 W124:ssäni Comfort Control -boksi oli kuljettajan penkin takana takapenkin istuinosan alla.

Muistan tämän siksi, että tutkittaessa lootan toimintaa piti olla saman puolen ovet auki, ja varoa siinä sohittaessa jättämästä jonkun sormia oven väliin.


-T
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3002
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Taxana kirjoitti:...Edestakaisin rynkyttämällä saattaa saada toimimaan hetkeks, mutta se helmivaijeri on ehdottomasti vaihdettava uudenmallisen ehytkuoriseen...
Mutta jos vika olisi tuossa käyttövaijerissa, niin eikös siitä seuraisi että luukku ei menisi kunnolla kiinni (tai auki). Alkuperäinen ongelmahan oli että sähköluukku kyllä periaatteessa liikkuu kaikkiin asentoihinsa, mutta ei osaa totella "kiinni"-asentoon käännettyä nappulaa. Tämä viittaisi vahvasti johonkin kontrolliongelmaan. Taipuisin MikaH:n esittämään versioon - tai tietysti omaani :)


-T
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Aivan oikein. Vaijerivikaan viittaa satunnainen jumittaminen auki-kiinni suunnassa silloin tällöin. Saattaa toimia tänään hyvin ja huomenna ei ollenkaan. Tiltissä harvemmin ongelmia.

Onneksi vaikka vaijeri olisi sökö (ei kuitenkaan poikki) raaka voima auttaa peräkontin puolella manuaalisessa sulkemisessa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Antti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki/Pyhäsalmi

Viesti Kirjoittaja Antti N »

Taxana kirjoitti:Aivan oikein. Vaijerivikaan viittaa satunnainen jumittaminen auki-kiinni suunnassa silloin tällöin. Saattaa toimia tänään hyvin ja huomenna ei ollenkaan. Tiltissä harvemmin ongelmia.

Onneksi vaikka vaijeri olisi sökö (ei kuitenkaan poikki) raaka voima auttaa peräkontin puolella manuaalisessa sulkemisessa.
Ilmeisesti mun vika on juuri sit tuossa vaijerissa. Kesällä pitää perehtyä asiaan paremmin. Vaikka menee kyllä manuaalisesti kiinni ilman mitään suurempaa voimaa. Kuinka monimutkikas on tuo vaijerin vaihto muuten? Kuinka paljon joutuu purkamaan kattoa? :?
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Tää on mun vakiovastaus kaikkiin vastaaviin kysymyksiin: vie Rollelle. :lol:
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Avatar
Antti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki/Pyhäsalmi

Viesti Kirjoittaja Antti N »

Taxana kirjoitti:Tää on mun vakiovastaus kaikkiin vastaaviin kysymyksiin: vie Rollelle. :lol:
Ehei... eihän sitä nyt vieraiden taskuun viedä yhtään ylimääräistä rahaa :)
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
tauno_rulez
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 10.12.2003 20:09

Viesti Kirjoittaja tauno_rulez »

Kuinka monimutkikas on tuo vaijerin vaihto muuten? Kuinka paljon joutuu purkamaan kattoa?
Itselläni tuo vaijeri lähti mukavasti vetäen ulos etupäästä eli kattoluukun päästä. Aluksi vain avasin kattoluukun ja sitten purin moottorin takapaxista että se ei ollut enään vaijerissa kiinni. Sitten irroitin kattoluukun verhoilun jotta pääsin mekanismeihin kiinni. Sitten tarvittavat jutut auki ja veti vaan vaijerin pois ja uusi käytetty takaperin takaisin...noup paha!
Avatar
Antti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:57
Paikkakunta: Helsinki/Pyhäsalmi

Viesti Kirjoittaja Antti N »

samiheikkinen kirjoitti:
Kuinka monimutkikas on tuo vaijerin vaihto muuten? Kuinka paljon joutuu purkamaan kattoa?
Itselläni tuo vaijeri lähti mukavasti vetäen ulos etupäästä eli kattoluukun päästä. Aluksi vain avasin kattoluukun ja sitten purin moottorin takapaxista että se ei ollut enään vaijerissa kiinni. Sitten irroitin kattoluukun verhoilun jotta pääsin mekanismeihin kiinni. Sitten tarvittavat jutut auki ja veti vaan vaijerin pois ja uusi käytetty takaperin takaisin...noup paha!
Hywä hywä... kuulostaa ainakin suht helpolta korjaukselta. Täytyy sit keväällä perehtyä asiaan paremmin.
Jousimies->
Nuori mies, matematiikassa ei ymmärretä asioita, niihin vain totutaan.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

MikaH kirjoitti:Moottorista on mennyt todennäköisesti mikrokytkimien säätö jostakin syystä pieleen. Säätö suoritetaan siitä valkoisesta nupista, joka on moottoripaketin kyljessä.

Samaa vikaa tuntuu olevan, mistäpäin tuon moottorin löytää :oops:
230 C 1978
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Marko M kirjoitti:
MikaH kirjoitti:Moottorista on mennyt todennäköisesti mikrokytkimien säätö jostakin syystä pieleen. Säätö suoritetaan siitä valkoisesta nupista, joka on moottoripaketin kyljessä.

Samaa vikaa tuntuu olevan, mistäpäin tuon moottorin löytää :oops:
Takakontin reunassa, kuskin puolelle ainakin W124:ssa.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
Warner
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Su 06.07.2003 12:25
Paikkakunta: Turun tienoo...

Viesti Kirjoittaja Warner »

Kattoluukku ongelma on minullakin, sen verran pahanlaatuinen vain että tarvitsee ammattimiestä ketä on purkanut noita...

Eli auto on vm.85 w126 ja tarttis vaihtaa kaikki tilpehöörit luukkuun ja nuo vaijerit.

Onnistuuko itse tuon tekemään vai onko 02alueellla jotain pätevää kaveria ketä pystyisi kohtuu ajassa tuon tekemään?

Ja mitä tuo suurin piirtein tulee maksamaan, että kannattaako edes harkita remonttia :?:
Tällä mennään kesät R170 230K
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Mulla on jotain kuusi sivullista räjäytyskuvia siitä kattoluukuun kehyksen ympäristön kaikista pikku osista, joten jos et ole ennen purkanut luukkua, kannattaa ehkä tälläkin kertaa jättää väliin. Kyllähän sen suhteellisen helposti saa sieltä alas, mutta sen kasaamisen kanssa onkin jo vähän toinen juttu kun sen pitäisi vielä sen jälkeen mielellään toimiakin :oops: .

Työtunteja kertyy ainakin helposti rutosti ja laskua sen mukaan ammattilaiseltakin.

Vaijerin voi varmaan kokematonkin vaihtaa itse.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Vastaa Viestiin