mistä johtuu alhainen öljynpaine kuumana 250D

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
hessut32
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 404
Liittynyt: Ke 08.12.2004 23:41

mistä johtuu alhainen öljynpaine kuumana 250D

Viesti Kirjoittaja hessut32 »

Kylmänä öljynpaineet hyvät ja kun ajaa kuumaksi niin tyhjäkäynnillä putoaa alle yhden kilon mutta nousee heti kun vähän antaa kierroksia? moottori käy todella nätisti ei kuluta öljyä eikä huohota!
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kuluneet laakerit/öljypumppu, tukkeutunut öljynsuodatin, kannentiivistevika, öljynpaineanturi vika.

Tuossa nyt muutama mahdollinen paikka.
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Eikös tuo ole kuitenkin ihan normaalia sikäli, että kuumana öljyn viskositeetti laskee, eli se on notkeampaa eli virtaa "herkemmin"? Jolloin paineet tyhjäkäynnillä laskevat? Muistaakseni ohjekirja antaa mersulle luvan pudottaa tyhjäkäynnillä paineet jopa 0,5:n paikkeille, jos kuitenkin nousee heti kun antaa kierroksia. Muistanko ihan väärin, mutta jotenkin noin se minusta oli ainakin kolmesatasessa. Josta voisi johtopäätöstellä ilmiön olevan normaali. Tietty hieman "paksumpi" öljy lämpöisiin keleihin voi muuttaa tilanteen toiseksi. KORJATKAA jos olen väärässä.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Taitaa tehdas sallia peräti 0,3 ainakin bensakoneille :shock: Omassa bensassa on kuumana n. 2,4 ja tiisselissä melkein 3.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Kryptonite
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3403
Liittynyt: Ti 12.08.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kryptonite »

Sen vertaa että entisessä 250D:ssä vm91 oli öljynpaineet 2.7bar lämpöisellä koneella ja taulussa oli jo vaivaset 720tkm kun sen hukkasin. (konetta ei ollut sen kummemmin rempattu, mitä nyt nostajat ja kannetiiviste vaihdettu noiden kilometrien aikana)
Eli ei ihan normaalia ole jos vaparissa tippuu noi öljynpaineet alle 1bar.
220.128 Black Mirror
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Paineet riippuu hyvin paljon mitä öljyä (lähinnä viskositeeti) on koneessa. Jos jotain 0W/30 niin hyvinkin normaalia.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Kaapo kirjoitti:Taitaa tehdas sallia peräti 0,3 ainakin bensakoneille :shock: Omassa bensassa on kuumana n. 2,4 ja tiisselissä melkein 3.
Mulla oli omassa, puolet vähemmän ajetussa samanlaisessa bensakoneessa kuumana 1,5 paineet ja pykälä päällä alle yhden.
Kyllä niiden kuuluu kuumana tipahtaakin, huolestua sopii vasta sitten jos ne eivät heti runtua annettaessa heilahda takaisin kolmoseen. Jossain vaiheessa alkaa koneen kuluneisuus toki vaikuttaa lukemiin, mutta eiköhän ennen sitä ala jo olla muutakin oiretta.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Juu, nyt kun tässä päivän mutustelin tätä juttua, niin mun kolmesatanen bensa pudotti paineet reilusti alle yhteen kuumana kesäkelissä. Eikä sillä ollut ajettu kuin joku 180 tkm silloin, kun mä sen ostin.Kakssatanen taas piti vähän liiankin hyvin paineensa, viisari ei juuri laskenut, vaikka ajoi kuinka. Ceehen ei oo enää tehtaalta näköjään riittäny mittareita, niistähän saattaisi rahvas ymmärtää että auto on menossa rikki jo etukäteen. Miten sitten kalliita varaosia ja vaihtomoottoreita myydään? Parempi jättää semmoiset mittarit korjaamoiden asiantuntevaan käyttöön... :wink:
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
epi89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 29.01.2008 17:54
Paikkakunta: Kankaanpaa

Viesti Kirjoittaja epi89 »

mitäs siihen sanotte kylmänä öljymittari on tapissa eli 3 ja kun lämmöt on vähä päälle 80astetta ja kierrokset tippuu 1000 niin öljymittari laskee 2 paikkeille ja kun kaasuttaa nii heti öljymittari nousee tappiin???
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

epi89 kirjoitti:mitäs siihen sanotte kylmänä öljymittari on tapissa eli 3 ja kun lämmöt on vähä päälle 80astetta ja kierrokset tippuu 1000 niin öljymittari laskee 2 paikkeille ja kun kaasuttaa nii heti öljymittari nousee tappiin???
Sanon, että nou hätä :wink:
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
epi89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 29.01.2008 17:54
Paikkakunta: Kankaanpaa

Viesti Kirjoittaja epi89 »

hyvä kiitoksia olen omistanut ensimmäisen mersun meidän perheessä viikon verran että ei oikeen tiedetä mersujen päälle kovin hyvin ainakaan vielä :) sekin varmaan on ihan normaalia kun kuumana aukasee moottorin öljyntäyttö korkin niin sieltä pieni höyry nousee??? öljy on kyllä puhdasta ei ole merkkejä muista aineista...
yari67
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 345
Liittynyt: To 15.12.2005 11:08
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja yari67 »

epi89 kirjoitti:hyvä kiitoksia olen omistanut ensimmäisen mersun meidän perheessä viikon verran että ei oikeen tiedetä mersujen päälle kovin hyvin ainakaan vielä :) sekin varmaan on ihan normaalia kun kuumana aukasee moottorin öljyntäyttö korkin niin sieltä pieni höyry nousee??? öljy on kyllä puhdasta ei ole merkkejä muista aineista...
Joo tossa vastasitkin omaan kysymykseesi, eli kuumana yleensä neste höyryää, oli se öljyä tai muuta nestettä, jos korkissa ei ole sellaista toffeennäköistä kuohaa niin kaikki jees.
W 202 C 180 -98
EX-W 210, 290 TD 1997
epi89
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 43
Liittynyt: Ti 29.01.2008 17:54
Paikkakunta: Kankaanpaa

Viesti Kirjoittaja epi89 »

jep jep sitähän minäkin uusi auto niin kaikki vähän epäillyttää mutta kaikki on kondikses nesteet siellä missä pitääkin kehrää kuin kissa ja laatikko vaihtaa siististi :D
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Onneksi se öljynpainemittari on jäänyt pois näistä uudemmista versioista.

Minun mielestä se ei synnyttänyt koskaan mitään muuta kun pakokauhua uusille, aikaisemmin muilla automerkeillä ajaneille ihmisille.

Nykyään itse tarvitsisin sellaisen verenpainemittarin, joka kimpoaa tappiinsa heti kun aletaan ihmettelemään <W202 koristen autojen öljynpainemittareiden viisarinliikkeitä. :wink:
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Mesedesi kirjoitti:Onneksi se öljynpainemittari on jäänyt pois näistä uudemmista versioista.

Minun mielestä se ei synnyttänyt koskaan mitään muuta kun pakokauhua uusille, aikaisemmin muilla automerkeillä ajaneille ihmisille.

Nykyään itse tarvitsisin sellaisen verenpainemittarin, joka kimpoaa tappiinsa heti kun aletaan ihmettelemään <W202 koristen autojen öljynpainemittareiden viisarinliikkeitä. :wink:
Niinpä. Mikä mahtaa olla muuten raja-arvo, missä tuoreempien valo alkaa palaa? Olisko jotain 0,3 luokkaa edelleen.

Sille vaan ei voi mitään, että se öp-mittari tuo vanhempien mersujen ohjaamoon juuri sitä tiettyä mersu-fiilistä 8)
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Aku P kirjoitti:
Mesedesi kirjoitti:Onneksi se öljynpainemittari on jäänyt pois näistä uudemmista versioista.

Minun mielestä se ei synnyttänyt koskaan mitään muuta kun pakokauhua uusille, aikaisemmin muilla automerkeillä ajaneille ihmisille.

Nykyään itse tarvitsisin sellaisen verenpainemittarin, joka kimpoaa tappiinsa heti kun aletaan ihmettelemään <W202 koristen autojen öljynpainemittareiden viisarinliikkeitä. :wink:
Niinpä. Mikä mahtaa olla muuten raja-arvo, missä tuoreempien valo alkaa palaa? Olisko jotain 0,3 luokkaa edelleen.

Sille vaan ei voi mitään, että se öp-mittari tuo vanhempien mersujen ohjaamoon juuri sitä tiettyä mersu-fiilistä 8)
Ei niissä ole edes valoa. :lol:
Avatar
Fenton
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1294
Liittynyt: Ma 17.09.2007 16:52
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Näin on näppäimet. Se lamppu on pelkkä määrävalo.
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Niin. Mitä se tieto tekee muuta kun lisää tuskaa.

Tarviiko siitä loppujenlopuksi tietää muuta kuin todellakin se, että öljyä on kone pyörii ja sillä hyvä?
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Fenton kirjoitti:Näin on näppäimet. Se lamppu on pelkkä määrävalo.
?? Mites uudemmat sitten kertoo, että paineet ovat hävinneet?

...vai onko niissä siirrytty PSA-henkiseen Stop-valoon :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Esa H.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: To 18.12.2003 11:02
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Esa H. »

Aku P kirjoitti: Mites uudemmat sitten kertoo, että paineet ovat hävinneet?
Kun koppa on ruostunut ympäriltä pois :lol:
Sori, teki van mieli lohkaista :oops:
Viisaammat vastatkoon..
w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)

ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Aku P kirjoitti:
?? Mites uudemmat sitten kertoo, että paineet ovat hävinneet?

...vai onko niissä siirrytty PSA-henkiseen Stop-valoon :roll:
Ei mitenkään,kun paineet ajossa laskee huomaa sen vasta sitten kun laakerit leikkaa.Hyvin harvinaista on kuitenkin että ajossa paineet yhtä äkkiä katoaisivat jos motissa on öljyä,siksi tuo paineenvaroitusvalo on jätetty pois.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: mistä johtuu alhainen öljynpaine kuumana 250D

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

hessut32 kirjoitti:Kylmänä öljynpaineet hyvät ja kun ajaa kuumaksi niin tyhjäkäynnillä putoaa alle yhden kilon mutta nousee heti kun vähän antaa kierroksia? moottori käy todella nätisti ei kuluta öljyä eikä huohota!
Onko alkuperäinen öljynpaineanturi? Mulla oli Motonetin. Vaihdoin sen joskus mittarin hervottoman nykimisen takia - ei tulosta. Vika ilmeni myöhemmin löysänä liitimenä anturin päässä. Anyway,keväällä paineet putos just kuin sulla,ei muuta muutosta. Mittaria myöten tutkittuani vaihdoin lopuksi alkuperäisen anturin takaisin... Paineet kuumana 1.5-1.7 eli ihan normaalit. Otin motonetin anturin auki. Täys öljyä!!! Se siitä,että tämmönen tapaus.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Oloffi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 711
Liittynyt: Su 29.04.2007 22:43
Paikkakunta: ylitornio

Viesti Kirjoittaja Oloffi »

melkkein 290t ajettu 230E (124) ja paineet AINA kun on käynnissä niin tapissa eli kolmessa!
Pienempi vika, isompi leka.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Silloin öljynpaineanturissa on jotain vikaa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
ksvs
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ma 12.05.2008 16:02

Viesti Kirjoittaja ksvs »

Mistä anturi löytyy (300D 124) ja onko liitin miten irrotettavissa?
geoman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Pe 19.08.2005 17:18

öljynpaineanturi

Viesti Kirjoittaja geoman »

Anturi on öljynsuodattimen alapuolella jalassa.

Öljyn tehtävä on myös virrata ja siirtää lämpöä. Kyllä minun 300D:ssä oikein kuumana 5W-30 öljyllä putoaa painen 1,1 bar:iin. Ajett 285'000 km.

Jos öljynpaine on aina korkea ei se välttämättä ole ihanteellinen.

Tehkää koe ja laittakaa puutarhavesiletku solmuun. Paine on korkea, mutta vesi ei virtaa. Uskotaan nyt vaan niitä tehtaan arvoja.

Jo kautta aikojen kuluneisiin moottoreihin pisettiin paksutja öljyä. Niin tuntuu forumillakin jotkut laiittavan 10W-60 puuroa. Kilpailukäyttö on erikseen.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: öljynpaineanturi

Viesti Kirjoittaja Aku P »

geoman kirjoitti:Anturi on öljynsuodattimen alapuolella jalassa..
Onkohan toi miten v-mainen sitten vaihtaa? Ajattein, että jos kokeilisi uudella anturilla omaankin autoon, josko lukemat paranisi ja mittarin "valeherääminen" tokenisi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jsmaa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 920
Liittynyt: La 29.01.2005 12:25
Paikkakunta: Salo

Re: öljynpaineanturi

Viesti Kirjoittaja jsmaa »

Aku P kirjoitti:
geoman kirjoitti:Anturi on öljynsuodattimen alapuolella jalassa..
Onkohan toi miten v-mainen sitten vaihtaa? Ajattein, että jos kokeilisi uudella anturilla omaankin autoon, josko lukemat paranisi ja mittarin "valeherääminen" tokenisi.
Siis on TOSI Vmainen vaihtaa ainakin kolmesataseen ja yläpuolelta.Voi olla että sulla on 250:ssa enempi tilaa...? Alapuolelta en kokeillut kun näytti ahtaalta sieltäkin.
Mutta kyllä se lähtee jos ei oo karhunkäpälät.Kiintoavain 17mm kannattaa sitoa narunpäähän,muuten sitä saa kokoajan magneetilla nostella pohjapahvin päältä.
Mieluummin yksin oikeassa kuin porukan kanssa väärässä.

200 CDI -03 2023- Heräteostos
600SE -92 2010- Kesäauto
300D -91 2000-23 Työjuhta
Ex 300D -81 1986-00
Ex 200B -77 myöh. 200d 1983-86
Ex 190D -65 1975-83
Ex 6 x Fiat 600 1969-75
Avatar
ejuvonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 170
Liittynyt: To 12.08.2004 10:25
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja ejuvonen »

jsmaa:lla todella upea koira, ku touhuaa mukana ! Oikein sydäntä lämmittää. Mutta öljynpaineesta. Mulla sattu valmistusviallinen Tehofiltterin öljysuodin.Paineet oli kierroksilla alle 1,0. Onneksi oli öljynpainemittari. Öljykello syttyi 0,5 bar. Suodatin tehdään pitkä-kuituisesta Amerikkalaisesta männystä ja tuotannossa oli hartsaus epäonnistunut.
W201, 2,5 D, vm91
Avatar
jussi77
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ma 16.05.2005 22:14
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja jussi77 »

Oloffi kirjoitti:melkkein 290t ajettu 230E (124) ja paineet AINA kun on käynnissä niin tapissa eli kolmessa!
Juu, kaverilla oli kanssa tuommonen "hyvä" paineinen 124:n. no siellä oli joku jobbari tehnyt virityksen :shock: Aina näytti mittari sen 3.
Nykyiset:
S210 270cdi A -00


Exät:
S123 240D -79
W124 300E -90
S124 250TD -91
S124 230TE -89
W123 220D -76
Vastaa Viestiin